SISSEKANNE # 329
![]() |
Apollo E-pood |
Lugesin läbi Mary Beardi monograafia Vana-Rooma
keisritest, alates Julius Caesarist (kes mõrvati 44 eKr) kuni Alexander
Severuseni (kes mõrvati 255 pKr), seega pilguheit kolmekümne keisri ellu
kolmesaja aasta jooksul. Pealkiri ongi „Rooma keiser“ (Varrak, 2023). Mulle kui
ajaloolasele igati tänuväärne lugemisajaviide. Käsitlust leiavad selle perioodi
tuntud nimed – Augustus, Caligula, Claudius, Nero, Vespasianus, Domitianus,
Nerva, Traianus, Hadrianus, Marcus Aurelius, Commodus, Caracalla, Elagabalus –
ja ka nende naised, kuivõrd on selge (see raamat seda ka kinnitab), et mees on
naise pea, ent naine mehe kael. Naised – emad, õed, abikaasad, armukesed – on Rooma
impeeriumi käekäiku avalikult või siis varjatumal kujul mõjutanud rohkem, kui
meestekesksest impeeriumist eeldada võinuks. Ning Rooma impeerium oli
kahtlemata meestekeskne – seda järeldab korduvalt ka raamatu autor, kes on minu
hinnangu järgi oma hoiakult võrdlemisi feministlik, st vaatleb keisrite elu
allikaskeptiliselt, läbi naiseliku prisma ja pisut woke-mentaalsusega. Panegüürikast
on asi väga kaugel – eeskätt on keisrid lihast ja luust inimesed, oma vooruste ja
pahedega, keda igaüht neist võiks tänapäevaste arusaamade kohaselt
naeruvääristada samapalju kui neid teenitult koturnidele upitada.
Autor vaatleb üksipulgi lahates Rooma häid ja halbu
keisreid – jaotus, mille on tulevaste põlvede jaoks kinnistanud nimekad Rooma
ajaloolased ja kirjanikud, näiteks Seneca (Noorem ja Vanem), Plinius (Noorem ja
Vanem), Suetonius ja Cassius Dio – ning leiab, et jaotus on küll ajast aega
edasikanduv paratamatus, aga see ei pruugi olla õiglane. Pilt keisrist kujunes
ikkagi kirjutava ajaloolase subjektiivse hinnangu tulemusel, mistap tuleb
silmas pidada, et ajaloolane, kuuludes sageli õukonda, kippus ametisolevale
keisrile omistama voorusi tema eelkäija(te) arvel. Kui nii mõelda, siis on see
tegelikult ajalookirjutaja ja krooniku võim – maalida keisrist pilt
järeltulevatele põlvkondadele, teda kas ülendades või alandades
(naeruvääristades). Nii näiteks teame kõik Caligula ja Nero nartissistlikke-türanlikke
ekstsesse, võimuliialdusi ja julmust, teame Commoduse veidrusi ja juhmust, ent Marcus
Aureliust, Traianust ja Hadrianust üldjuhul võimekate keisritena, filosoofide
ja edukate impeeriumi laiendajatena. Mary Beard avaldab kahtlust, kas nii
paljud neist meestest olid verejanulised või hullunud psühhopaadid, kellena
neid kujutati, ent samas ei peaks püüdma mõningaid kõige hullemaid „koletisi“
rehabiliteerida: „Katsed muuta Caligula või Nero või Commodus vääriti
mõistetud reformaatoriteks, keda lihtsalt näidati halvas valguses, ei ole mind
iialgi veennud. Mööda seda köit vastumeelsuse ja sümpaatia vahel on päris raske
kõndida.“ (Beard, 2023:40)
Niisiis, me peaksime alati küsima, liigitades keisreid
headeks või halbadeks – kelle arvates hea või milliste kriteeriumide alustel
halb? Üks tegur oli siin alati – nagu sai mainitud -, kui hästi sai kõnealune
keiser läbi ajalugusid kirjutavate inimeste klassiga. Milline ka polnud nende
populaarsus vaeste või lihtsõdurite seas, said need valitsejad, kes korraldasid
edukalt oma potentsiaalselt keerukad suhted pealinna eliidiga, tõenäoliselt ka
positiivse kajastuse. Nende troonipärija huvid ja troonipärimise asjaolud olid
isegi mõjukamad. Rooma keisrite tavapärane lugu on väga eriline „võitjate
kirjutatud ajalugu“. (Beard, 2023:86)
Üks põhireegel on, Beardi arvates, et keisrid, kelle
järel tuli troonile nende enda valitud kandidaat, omandasid laias laastus
soodsa maine – juba pelgalt seetõttu, et uus valitseja pidi paratamatult
investeerima kõvasti selle mehe austamisse, kes oli ta sinna pannud ning
kellest sõltus tema õigus valitseda. Mõnikord tuli selle investeeringu käigus
tagada, et tema eelkäijat kummardataks kui jumalat, kellel on oma tempel,
preestrid ja ohvrid. Üldisemalt oli see vana keisri kuvandi ja maine
korraldamise küsimus. Mis ei tähenda, et oleks tingimata tarvis olnud teha
midagi nii tahumatut nagu taltsaste ajaloolaste palkamine temast pooldavaid
lugusid kirjutama, ehkki ka seda võis olla. Tavaliselt kuulus selle hulka
peenem kombinatsioon hoolikast mälestamisest, selektiivsest mäletamisest ja
soodsast värvingust, mis anti mõningatele tema kahtlasematele tegudele. Kui
tuua üks lihtne näide, siis kõik (või peaaegu kõik) Rooma keisrid kasutasid
surmanuhtlust, mõrvamist või enesetapule sundimist selleks, et kõrvaldada oma
vaenlasi; kuvandi edukas korraldamine tagas, et niisugustes tegudes nähti
seaduspärast ja proportsionaalset vastust reetmisele, mitte hirmuvalitsust. (Beard,
2023:87)
Ja seetõttu kerkisidki esile nn „head“ keisrid. I
sajandil tuli Vespasianuse järel rahulikul teel võimule tema poeg Titus, kelle
ta oli nimetanud enda järglaseks. Kui tahes hästi või halvasti Vespasianus ka
ei valitsenud, Tituse positsioon sõltus sellest, et ta oli väärika isa väärikas
poeg ning tal oli tohutu suur huvi propageerida, isegi luua oma isa Vespasianuse
positiivset kuvandit. Sama loogika järgi olid 2. sajandi adoptiivkeisrid üksteise
järel peaaegu vältimatult kohustatud kasvatama selle mehe reputatsiooni, kes
oli nad ametlikult troonipärijaks „valinud“. (Ibidem)
Täpselt vastupidi juhtus siis, kui keiser mõrvati või
ta langes paleepöörde ohvriks. Läbi ajaloo on mõrvatud nii „häid“ kui „halbu“
mehi, ent olid asjaolud millised tahes, milline oli igal üksikul juhul õigus ja
ülekohus – igaüks, kes sai troonile varjamatu konflikti, paleepöörde või
vandenõu abil, pidi kindlasti õigustama oma valitsemisõigust kinnitustega, et
tema eelkäija oli selle, mis temaga juhtus, ära teeninud. Äärmuslikel juhtudel
juhatas uus režiim ise langenud keisri kujude hävitamist ja tema nime
kustutamist avalikest dokumentidest. Mõnikord lasti hiljem liikvele jutte
sobilikest ennetest, mis justkui atendaati „ette ennustasid“ ja andsid sellele
jumaliku heakskiidu (näiteks 96. aastal olevat üks rääkiv vares istunud Roomas
Jupiteri peatempli katusel ja kraaksunud ettekuulutuse Domitianuse surma kohta,
nagu seda tõlgendati). Peaaegu alati sai keelepeksust, spinnist ja kinnitamata
süüdistustest „ametlik versioon“: iga väljapaistva senaatori surm pandi
tagantjärele keisri sadismi süüks; iga heldusavaldus tõlgendati ümber
pillavuseks; ja iga kibe nali või terav iroonia – nagu seda oli Caligula
repliik oma hobuse kohta, kelle ta pannuks parema meelega senatit juhtima,
keerati pahatahtlikuks alandamiseks või hullumeelsuse ilminguks (kuigi
tänapäevases kontekstis võinuks Caligula repliik tähendada nööget senaatorite töökultuuri
või suhtumise aadressil a la „viska üht või viska teist – mu hobune oleks kah
etem ses ametis!“ Seega, mulje, mis oli mõeldud meile jääma, oli
üheseltmõistetavalt see, et keisreid mõrvati, sest nad olid koletised. Sama
tõenäoline on, et nad muudeti koletiseks, kuna nad mõrvati. (Beard, 2023:88)
Soovitan Mary Beardi raamatut lugeda, selles on põhjalikult
ja pieteeditundega, ent liigsesse paatosesse ja kuivalt korrektsesse
akadeemilisusesse laskumata käsitletud Rooma keisrivõimu erinevaid tahke –
näiteks saab teada, mis peitub keisrite nime taga ja millised olid nende
legendaarsed surmaeelsed sõnad (prominentselt jäi mulle meelde Vespasianuse
repliik surivoodil, st pingikesel – kuivõrd voodeid kui niisuguseid Roomas ei
olnud: „Võeh, arvan, et muutungi jumalaks!“ (Vae, puto deus fio)). Seda
raamatut on kasulik lugeda ka enne, kui asuda vaatama „Gladiaatori“ filme.
Mary Beard on Cambridge’i ülikooli antiigiteaduse
emeriitprofessor ja iganädalase kirjandusülevaate The Times Literary Supplement
antiigiteaduse toimetaja. Eesti keeles on temalt varem ilmunud samuti
Vana-Rooma ajalugu käsitlev „SPQR“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar