laupäev, 16. august 2025

KURJUSE BANAALSUSEST ehk MÕNED HEAD MEHED

 SISSEKANNE # 331

apollo.ee


Postimehe kirjastus on võtnud endale tänuväärse ülesandena eestikeelsena avaldada maailmaklassi filosoofia- ja ühiskondlik-poliitilisi tüvitekste, mille hulka liigitub kindlasti Hannah Arendti (1906-1975) poliitteooria tähtteos, 1963. aastal ilmunud raamat „Eichmann Jeruusalemmas: reportaaź kurjuse banaalsusest“, milles SS-i ohvitseri Adolf Eichmanni (1906-1962) üle peetud kohtuprotsessis vaatleva ajakirjanikuna osalenud Arendt esitas põhjaliku analüüsi käigus palju poleemikat ja tuliseid debatte põhjustanud kontseptsiooni väärtegude olemusest ja häirivast tõsiasjast, et kirjeldamatuid tegusid ei pane mõnikord toime mitte sadistlikud koletised, vaid tavalised inimesed. Selles seisnebki nn kurjuse banaalsus, mis omakorda tekitab jätkuvalt olulisi küsimusi: mis ajendab inimesi osalema suures kurjas? Kuidas saab igapäevane ja igapäevane eksisteerida koos kohutavaga? Ja mida tähendab kurjuse "banaalsus" meie arusaamisele moraalist ja vastutusest? Eestikeelsele tõlkele on kirjutanud sisuka saatesõna ajaloolane David Vseviov.

Arendti kriitikute üks oluline etteheide tulenes juba pealkirjas sõnastatud tõdemusest, et kurjus on banaalne. Ehkki see määratlus ei tõukunud ohvritest, vaid ennekõike kohtualuse olemusest, ei nõustunud oponendid tema järeldustega, et Eichmann kujutas endast vaid usinat teenistuskohuste täitjast „normaalset inimest“, kes isikuomadustest johtuvalt ei oleks kärbselegi liiga teinud, ent riik sundis talle peale sellised valikud, millele järgnesid ka vastavad teod – riigitruu ametnikuna täitis ta kuritegelikke käske, mille andjaks olid riigivõimu usurpeerinud kurjad jõud. Arendtile heideti ette, et kui juba „holokausti arhitekti“ saab pidada „normaalseks inimeseks“, siis laieneb taoline hinnang paratamatult ka kõigile teistele Kolmanda Reichi juudivastase poliitika elluviijatele. Seega, Arendti vaatest lähtudes pole tegemist mitte nendele inimestele omase patoloogilise julmusega ja fanaatilise usuga väärideaalidesse, vaid sellega, et käske kas siis pimesi või teadlikult kalkuleerides täites tegelesid nad enesepettusega, keeldusid nägemast ja analüüsimast fakte ning ignoreerisid oma südametunnistust. Tegelikult väärinuks Eichmann ja teised temasugused üheseltmõistetavat hinnangulist epiteeti „koletis, sadist, pervert“.

Teine massiivset negatiivset vastukaja põhjustanud aspekt olid Arendti seisukohtad, mille interpretatsioon võimaldas teda süüdistada selles, et ta kujutas juute mitte ainult ohvritena, vaid toimunu kaasosalistena. Hävingut soodustasid rida sotsiaalpoliitilisi faktoreid, sealhulgas ka juutide  eneste käitumine. Näiteks kirjeldab Arendt, kuidas juudi kogukonnad talusid vaikimisi repressioone ning nende juhid tegid neid varjamatult tagakiusavate võimuorganitega koostööd, kirjutades üles oma vara, koostades agaralt mitmesuguseid isikulisi nimekirju, täites lõputuid ettekirjutuisi, ankeete ja formulare, milleks sageli puudus isegi seaduslik alus või kohustus – ent tehti seda siis naiivses usus, et kollaboratsioon võimaldab suuremat kurja vältida, või ka lootuses antisemiitlikke võimusid üle kavaldada. Arendt toob välja, et juudigetodes korda valvanud Saksa sõjaväe kontrolli all tegutsenud juudi korravalvurid käitusid oma rahvuskaaslaste suhtes tihti märksa halastamatumalt, kui sakslased ise, kuna nad olid väga hästi teadlikud, millisel määral ja kellest nende endi hüved ja saatus sõltuvad. Hannah Arendti kriitikud polnud nõus tema väitega, et 20. sajandi antisemitism tulenes eelnevatel sajanditel elanud juutide samastumisest absolutistliku riigiga, mis viis olukorrani, et nende järeltulijad olid ise kinni traditsioonilistes stereotüüpides ja jätkasid pimesi uskumist riiki, st tegelesid ise stereotüüpide taastootmisega: Saksa juudid ei uskunud ohtu, avasid politsei nõudmise peale ukse, lükkasid põgenemise edasi, ei julgenud mässata; kogukondade juhid vaikisid, keeldusid rääkimast sünagoogides natside rassipoliitikast, moodfustasid kuulekalt „juutide nõukogusid“ – nn Judenrat’e – ning, nagu mainitud, aitasid koostada nimekirju tulevastest getode ja koonduslaagrite vangidest.

Arendti seisukohad tekitasid emotsionaalse reageeringute tormi  juudi intellektuaalide seas. Nii näiteks kirjutas Saksamaal sündinud Iisraeli ajaloolane ja filosoof, Jeruusalemma Heebrea ülikooli esimene juudi müstika professor Gershom Scholem (1897-1982) Hannah Arendtile: „Juudi keeles on selline mõiste, mida pole võimalik kuidagi määratleda, kuid samas on see vägagi konkreetne, see on „ahavat Israel“, ehk armastus juudi rahva vastu. Teie puhul, minu kallis Hannah, nagu paljude Saksa vasakpoolsetest ringkondadest pärit intellektuaalide puhul, pole märgata isegi selle tunde varju.“ (Arendt, cit Vseviov 2023:24)

Arendti isikliku motivatsiooni lähtekohana on nimetatud tema eriliselt lähedast suhet Martin Heideggeriga, kelle tegevust Hitleri võimu ajal olevat ta püüdnud õigustada. Heidegger sai 1933. aastal, pärast natside võimuletulekut, aastaks ajaks Freiburgi ülikooli rektoriks ning astus samal aastal ka NSDAP liikmeks, mille ridades ta oli sõja lõpuni – mistap ei lubanud Prantsuse okupatsioonivõimud tal pärast sõda mitme aasta jooksul õpetamisega tegeleda. Heidegger olevatki olnud inimene, kelle huvidest lähtuvalt lõi Arendt oma nn „väikese inimese teooria“ , millest omakorda juhindus kurjuse banaalsuse teooria.

Kolmas raamatu põhiteema, mis kutsus esile kriitikalaviini, oli protsessi korraldusliku külje kajastamine; see puudutas süüdistuse argumentatsiooni ning kohtu- ja Iisraeli-poolset enesepositsioneerimist. Arendti kriitikud leidsid, et antud kaasuses oli Iisraelil õigus iseseisvaks tegutsemiseks, esinemiseks kogu juudi rahva nimel ning õigus loobuda rahvusvahelise kohtu kokkukutsumisest. Ei oldud päri Arendti etteheitega, et Eichmann toodi kohtu ette vaid süüdistatuna kuritegudes juudi rahva vastu, tõusmata seejuures kõrgemale tasandile – süüdistades teda inimsusevastastes kuritegudes.

Oli kuidas oli, kuid Eichmanni protsess kinnistas Hannah Arendti juba varem väljaöeldud mõtet: „Väikekodanlane – see on kaasaegne massinimene, kui vaadelda teda mitte rahva ridades tajutud eksalteerituse hetkel, vaid kindla, kuigi tänasel päeval pigem ebakindla nelja seina kaitse all. Ta on sedavõrd eraldanud privaatse ühiskondlikust, professionaalse perekondlikust, et ei suuda isegi eneses märgata seost ühe ja teise vahel. Kui tema elukutse nõuab inimeste tapmist, siis ei pea ta ennast just nimelt seetõttu mõrtsukaks, et pani selle teo toime mitte tulenevalt hingevajadusest, vaid ametialasest vajalikkusest. Isiklikest kalduvustest lähtuvalt ei tee ta kärbselegi liiga.“ (Arendt, cit Vseviov 2023:25-26)

Siinkohal tuleb mulle meelde Jonathan Littelli paariaastatagune hittromaan „Eumeniidid“, mille peategelaseks on fiktiivne SS-kindral Max Aue, kes kulgeb läbi Kolmanda Reichi karjäärimaastiku ja maailmasõja õuduste, olles ühtaegu nende tunnistaja kui ka läbiviija, olles niiöelda kogu aeg kohal ja pildil, kogedes ühteviisi nii emotsionaalset tuimust, fatalismi ja hingepiinu – ning pidades ennast seejuures täiesti „normaalseks inimeseks“, kes oli vaid pelk käsutäitja-mutrike. Millised valikud tal olid? Alluda käsule ja toimida nende raames, kuna riik kui käsuandja oli „gerichtsfrei“? Risti vastupidi toimides oleks ta astunud riigi vastu. Eichmann ise kasutas muide sellist eufemistlikku väljendit, mille all ta pidas silmas pimesi kuuletumist mistahes käsule riigi poolt, eeldusega, et sel on seaduslik alus – nimelt „Kadavergehorsam“ ehk laiba kuulekus. Siin oli vihje Kolmanda Reichi juriidilisele põhiprintsiibile, mille järgi oli Führeri käsul, isegi kui see oli edastatud suuliselt, alati ülim seaduse jõud. Kuuleka kodanikuna, kes oma sõnul oskas end ka väljendada üksnes katseliitlikus ametikeeles (Amtssprache), ei vaidlustanud ta kunagi neid käske.

Muide, Littell laseb oma kirjanduslikul antikangelasel Auel kohtuda ka Eichmanni endaga, kellel ta karakter suuresti baseerub. Eichmann tunnistab Aue’le oma raamatupidaja iseloomu, mis hoiab au sees täpsust ja korrektsust – ja seda lähevat koonduslaagrite logistika korraldamisel ning Endlösungi edukaks läbiviimiseks hädasti vaja. Eichmann ütleb otsesõnu, et sõjaaja nõudmised on spetsiifilised, kuid põhimõtteliselt ei erine need rahuaja omadest: kui hetkel tuleb efektiivselt koostada rongide graafikuid, mis deporteeriks sadu tuhandeid juute Euroopa eri otstest Auschwitzi, Treblinkasse ja Majdanekki, siis pärast sõda – ta on selles kindel – asuks ta täiesti rahulikult tööle arveametnikuna mõnes logistikaettevõttes, mis liigutaks niisama suure tõhususega kaupu mööda Euroopat, edendades rahvamajandust. Sest see oleks rahuaja ametniku kohustus oma riigi ees. Sealjuures – seda rõhutas nii fiktiivne Eichmann Aue’le kui päris Eichmann Jeruusalemmas kohtu ees – ei ole ta vähimalgi moel antisemiit; tal olevat olnud isegi häid juudisoost sõpru. Ja vice versa on tema parimate sõprade hulgas leidunud ka raevukaid antisemiite. Ühtlasi tõmbab ta sellega justkui mõttelise joone enda südametunnistuse ja teiste, paadunud ideeliste antisemiitide, näiteks robustse natsi, löömamehe-źargoo ja kuvandiga Julius Streicheri vahele, kelle väljaanne „Der Stürmer“ kisendas iga päev juudivastaseid roppusi, nii et seda pidasid isegi kaasaegsed mõõdukad (loe: intellektuaalsemad) natsid tülgastavaks pornograafiliseks natsismiks. Eichmann rõhutas korduvalt, kuidas ta sellist hüberbooli viidud antisemitismi jälestas – see oli kole ja brutaalne ning vastuolus kultuurrahva vaimsusega. Ja siit koorub nagu iseenest välja uus paradoks: saksa rahva esindajana vastustas Eichmann, kes ise disainis holokausti masinavärgi, ääretut julmust, mis väljendusid näiteks vangide piinamises, st piinarikka surma põhjustamises, ent valutu eksekutsiooni korraldamine oli tema südame kohustus.

Siin seisnebki banaalsus: kui juut pidi Auschwitzis riikliku poliitika pärast – seesama kurikuulus Endlösung, eksole – nagunii surema, siis pidi see juhtuma võimalikult väheste piinadega, ideaalis valutult. Ja kultuurne teadusaltis rahvus nagu sakslane seda oli, oli lausa moraalselt kohustatud tagama humaanse hukkamise – mis samal ajal oleks ka tõhus ja odav. Eichmann oli Arendti arvates siiras, kui ta tunnistas, et ta peaaegu minestas, kui kuulis (ja eemalt õnnestus ka näha) Einsatzkommandode konveierhukkamistest tankitõrjekraavides, kus loetud päevade jooksul tapeti kuklalaskude ja kuulipildujatulega kümneid tuhandeid juute, nii et madalatest rohmakalt tasandatud haudadest immitses tükk aega verd, evis võigast laibahaisu ning hukkamistel osalenud sõdurite närvivapustust varjas purupurjakil olemine. Lõhnatu ja värvitu gaasi kasutamine, mida IG Farbeni keemiakontsern surmalaagritele tarnima hakkas, tundus tõepoolest suur edasiminek „humaansuse“ poole. Eichmanni juhtumi banaalsus tuleneb sellest, et tapmisakti kui niisugust pidas Eichmann paratamatuks riiklikuks ülesandeks, õigustatult ebamoraalseks pidas ta aga tapmise viisi, mis põhjustas tarbetut kannatust.

Eichmanni kaitsjaks Jeruusalemma protsessi ajal oli Kölnist pärit advokaat dr Robert Servatius (1894-1983), kelle süüalune palkas Iisraeli valitsuse raha eest (Nürnbergi protsessis seatud pretsedendi järgi, kus kõikidele kaitseadvokaatidele tasus võidukate vägede tribunal). Servatius oli tunnustatud advokaat, kes oli kõrgeid natsidest sõjakurjategijaid kaitsnud juba Nürnbergi protsessil ning valdas hästi nn Sprachregelung’i, eufemistlikku kõnekoodi,  mis Saksa juriidilises kohtupraktikas palju kasutust leidis.  Küsimusele, mis mõistes tema klient end süüdlaseks pidas, vastas Servatius, et „Eichmann tunneb end süüdi jumala, mitte seaduse ees,“ ehkki, nagu Arendt tõdeb, süüalune ise seda vastust ei kinnitanud. Kaitsja panustas sellele, et süüalune ei tunnista end süüdi sellepärast, et toona kehtinud natsireźiimi seadusandluse järgi polnud ta teinud midagi valesti, teod, milles teda süüdistati, ei olnudki kuriteod, vaid „riiklikud aktid“, mille suhtes polnud ühelgi teisel riigil jurisdiktsiooni (par in parem imperium non habet) – Eichmanni kohus oli kuuletuda ja Servatiuse sõnul oli ta pannud toime tegusid, „mille eest võidu korral autasustatakse ning kaotuse korral saadetakse võlla“. Seda paradoksi pidas silmas ka Goebbels, kui ta 1943. aastal nentis, et nad lähevad ajalukku kas kõigi aegade suurimate riigimeeste või suurimate roimaritena.

Servatius astus oma kaitsetaktikas sammu teatava provokatiivsusega veelgi kaugemale, öeldes, et Eichmanni protsessi ainus legitiimne kriminaalprobleem seisneb tema iisraellastest röövijate üle kohtu mõistmises, mis pole siiani aset leidnud. Jah, Mossad tegutses teadlikult seaduste vastaselt (Argentiina vaatest) ning Iisraeli peaministril  David Ben-Gurionil oli parasjagu diplomaatilist silumistööd, andes Eichmanni röövimisele kaalukad argumendid, mis mõneti meenutasid jesuiitlikku põhimõtet, et eesmärk pühendab abinõu. Eichmanni süü juudi rahva ees oli lihtsalt nii suur, et see kaalus üles kõik riskantsed manöövrid, diplomaatilised tagasilöögid ning seadusevastase tegevuse. Aga ühtlasi tekitas tegutsemine sellistel alustel juriidilise põhiprobleemi, mis eiras kohtupidamise üht peamist printsiipi – süütuse presumptsiooni -, mille järgi kohtualune on süütu seni, kuni ta kaalutletud otsuse põhjal süüdi mõistetakse. Arendti hinnangul ei olnud kahtlust, et Eichmann oli juba ette süüdi mõistetud – vastasel juhul ei oleks Iisraeli riik eesotsas tasakaaluka David Ben-Gurioniga taolist illegaalset avantüüri üldse ette võtma soostunud.

Eichmann ise ei nõustunud otsese mõrvasüüdistusega enda aadressil: „Mul polnud midagi pistmist juutide tapmisega. Ma pole tapnud ühtegi juuti ega muuseas ka mittejuuti – ma pole tapnud ühtegi inimolendit. Ma pole andnud ühtegi käsku tappa juuti ega mittejuuti; ma lihtsalt pole seda teinud ja kõik.“  Hiljem ta siiski pehmendas oma seisukohta, öeldes, et „juhtus nii, et ma ei pidanud seda kordagi tegema“ – sest, nagu Arendt märgib, ei jäänud tema hoiakus kahtluse varjugi, et ta tapnuks kasvõi oma lihase isa, kui saanuks vastava käsu. Eichmann kordas pidevalt, et on süüdi pelgalt kaasaaitamises juutide annihileerimisele, mida ta nimetas Jeruusalemmas „inimkonna ajaloo üheks suurimaks kuriteoks“. Kaitsja ei pööranud Eichmanni teooriale vähimatki tähelepanu, kuid süüdistaja raiskas hulga aega edutult tõestades, et Eichmann oli vähemalt ühe korra tapnud ka oma kätega (juudi poisi Ungaris), ning veelgi rohkem aega – seejuures edukamalt -, arutades märkust, mille Saksa välisministeeriumi juudi asjatundja Franz Rademacher oli kritseldanud telefonikõne ajal ühele Jugoslaaviat puudutavale dokumendile: „Eichmann teeb ettepaneku lasta maha.“ Nagu Arendt märgib, olevat see olnud ainus „tapmiskäsk“ – kui sellel ikka oli tõepõhi all -, mille kohta leidus mingigi tõendusmaterjal (Arendt 2023:50).

Protsessi käigus püüdis Eichmann enamasti edutult selgitada teist põhjust, miks ta ei tunnistanud end süüdi „süüdistusakti mõistes“. Viimane andis mõista, et Eichmann mitte ainult ei tegutsenud tahtlikult, mida ta ei eitanud, vaid baasinstinktide ajel ning täies teadmises tegude kriminaalsest loomusest. Mis puutub baasinstinktidesse, oli Eichmann täiesti veendunud, et ta pole sõgaval sisimas too, keda ta ise kutsus „alatuks tõpraks“ (innerer Schweinehund); mis puutub aga südametunnistusse, siis mäletas ta suurepäraselt, et tundis end süüdi ainult siis, kui polnud täitnud käsku: saata tohutu innu ja piiritu hoolega surma miljoneid mehi, naisi ja lapsi. Enne protsessi uurisid Iisraeli psühhiaatrid – kokku tervelt kuus – Eichmanni psüühikat ja kinnitanud nagu ühest suust, et ta on „normaalne“. „Igal juhul normaalsem, kui ma ise pärast tema läbivaatamist,“ olla üks neist kuulu järgi öelnud, teine aga leidis, et kogu tema psüühikataju, suhtumine abikaasasse ja lastesse, vendadesse, õdedesse ja sõpradesse polnud „mitte ainult normaalne, vaid ülimalt eeskujulik“ – ning viimaks kinnitas kirikuõpetaja, kes pärast kohtuistungeid käinud Eichmanni regulaarselt vaatamas, et süüalune on „väga positiivsete vaadetega mees“. (Arendt 2023:52-53)

Eichmanni protsess – mida Arendt nimetas näidisprotsessiks, kus juriidilistelt vajakajäämistelt lükati proźektorivihk targu eemale, et need ei varjutaks protsessi ajaloolist tähtsust (mida see kahtlemata evis) -päädis süüaluse süüdimõistmisega kõigis punktides ning hukkamisega poomise läbi Ramla vanglas 1. juunil 1962.

British Pathé 1961


Aga siinkohal on paslik käsitleda veel üht juhtumit, mille keskmes on Auschwitzis töötanud proviisor ja arst, Rumeeniast pärit sakslane Victor Capesius (1907-1985), keda erinevalt Eichmannist kunagi sellisel tasandil, mida võis eeldada tema positsioonist ja rollist surmalaagris, süüdi ei mõistetud. Tema loo on kirja pannud ajakirjanik Patricia Posner („Auschwitzi apteeker. Victor Capesiuse rääkimata lugu“, 2017, e.k. 2021).

Victor Capesius oli hea mees: apteeker ja pereisa (1907-1985). Foto: Findagrave.com


Võib öelda, et Capesiuse näol oli tegemist mõneti sarnase „väikese inimesega“, kes oma sõnul sattus justkui juhuslikult tsentrifuugi, milles keereldes sooritas ta kõiki oma tegusid, st toimis igapäevaselt käske täites truu riigialamana, kus tema ainus süü tema enda meelest oli see, et ta oli sattunud kurja süsteemi tööriistaks, mille käsud olid „gerichtfreie“ või „justizlose Hoheitsakte“ – ta ainus süü oli kuulekus. Rahuajal oli ta hinnatud apteeker,  IG Farbeni ja Bayeri müügimees, kes lävis aktiivselt juudi kogukonnaga ja oli sealgi hinnatud mees, tunnustati tema lahket ja sõbralikku iseloomu, aga ka haritust. Kuid sealsamas tegutses ta kõrvuti Auschwitzi surmaingliga, kurikuulsa laagriarsti Josef Mengelega, saates gaasikambritesse juute, keda ta oli enne sõda tundnud. Ta hoolitses natside Zyklon B varude eest ning varustas neid ravimitega, mida kasutati laste ja naiste peal läbiviidud jubedates eksperimentides. Tegemist oli mehega, kes otsis läbi mõrvatud juutide laipu, et leida kuldhambaid, ja kes ahnusest kannustatuna tassis minema raskeid kohvritäisi tuhandetest ohvritest väljakistud kulda.

1960ndatel aastatel, kui üle terve Saksamaa peeti arvukalt kohtuprotsesse endiste natside ja nende kaasajooksikute üle – mis oli ilmselt hoogu saanud justnimelt pärast märgilist Eichmann protsessi Jeruusalemmas, et tegeleda nii-öelda iseseisvalt, initsiatiivi üles näidates ja sisemise puhastumise vajadusest oma ajaloolise taagaga, raputades haavadele (mõõdukalt) soola ja piitsutades üles häbitunnet – sattus kohtu alla ka seni suhteliselt kergelt denatsifitseerimisprotsessi läbinud Victor Capesius, kes kogu protsessi jooksul ja ka pärast süüdimõistmist ning üheksaks aastaks vangi mõistmist ei näidanud üles mingit kahetsust. Vastupidi, ta eitas alati oma kuritegusid, keeldus võtmast vastutust oma tegude eest ja paluma vabandust juutide pärast, keda ta oli aidanud mõrvata. Ta oli kõigest ohver, muidu hea inimene, kes täitis lihtsalt käske, väike mutrike, keda poleks pidanud kunagi vangi pandama.

Kurioosne on, et 24. jaanuaril 1968, vähem kui kaks ja pool aastat pärast oma üheksa-aastase karistuse algust, vabastas Saksamaa kõrgeim kohus Capesiuse vanglast. Pärast vabanemist ilmus Capesius esmakordselt avalikkuse ette Göppingenis klassikalise muusika kontserdil koos oma perekonnaga. Kui ta kontserdisaali astus, vallandus publiku seas spontaanselt innukas aplaus. Paljude arvates, ehk ka mõne endisest natsist kohtuniku arvates, kes ta vabastanud olid, vääris Capesius kaastunnet ja toetust. Sest lõppude lõpuks oli ta lihtsalt üks hea sakslane, kes täitis vaid käske.

Nagu nad kõik.

Victor Capesius suri loomulikku vanadussurma auväärse mehena, seega vedas tal Eichmannist rohkem. Capesiuse-suguseid õnneseeni oli teisigi, näiteks SS-Brigadeführer Heinz Reinefarth (1903-1979) kes uputas verre Varssavi ülestõusu – tema käsul tapeti Wolas ca 50 000 poolakat mõne päeva jooksul. Ei, ega siis mitte irratsionaalsest vihast poolakate vastu! Lihtsalt Reichi huvides. Puhtad kalkulatsioonid, ei muud. Nichts Persönliches. Pärast sõda töötas Reinefarth advokaadina ning valiti Schlesswig-Holsteini Landtagi, ta oli ka Sylti saare Westerlandi kuurort-linnakese auväärne meer. Tore härra, niisiis. Aus pürjel. Ta suri rahulikult, ilma kohtu alla andmata 1979. aastal vanadusse. Saksa FV ei andnud teda poolakatele välja, hoolimata pidevatest nõuetest – patsifismusega nakatunud sakslased kartsid, et äkki need kommunismuse bakteriga poogitud poola barbarid tõurastavad ta ära. (No ausalt öeldes, teades nüüd tema tegusid, oleks palunud küll. Poomisest oleks vähe, ta oleks tulnud neljaks tõmmata.) 


Heinz Reinefarth Sylti saare Westerlandi kuurorti lugupeetud meerina

*          *          *

Kogu Eichmanni protsessi videomaterjalid on ingliskeelsete subiitritega kättesaadavad YouTube’i kanalil https://www.youtube.com/@EichmannTrialEN.

Riiklik süüdistaja oli Gideon Hausner, peakohtunik Moshe Landau, kaaskohtunikud Benjamin Halevy ja Yitzhak Raveh. Eichmanni kaitsja oli dr Robert Servatius.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar