7 // MIKROAJALUGU ja ARGIAJALUGU
MIS ON MIKROAJALUGU?
1970. aastatel Itaalias võrsunud
kultuuriajaloo suund (it. k. microstoria), mis asetas rõhu
minevikunähtuste “mikroskoopilisele” uurimisele. Alates 1980. aastatest
leidnud järgijaid mitmel pool maailmas. Mikroajalugu ei ole tingimata piiratud
vaid kultuuriajalooga, ent praktikas on peamised edendajad olnud
kultuuriajaloolased.
Lähtekoht: osa
terviku asemel, s.t. veendumus, et ühe seiga, nähtuse või isiku põhjalik
analüüs lubab teha üldistusi terviku ehk üldisema kohta. Eesmärk analüüsida
n-ö tüüpilisi erandeid, s.t. väga hästi dokumenteeritud episoode ja
isikuid, kes on ühtaegu nii erakordsed kui ka tüüpilised.
Mikroajaloo olulisemad teoreetilised tekstid:
·
Carlo Ginzburg,
“Microhistory: Two or Three Things That I Know about It”, Critical Inquiry
1993, kd. 20, lk. 10–34.
·
Giovanni Levi, “On
Microhistory”. – Peter Burke (ed.), New Perspectives on Historical Writing
(Cambridge, 1991), lk. 93–113.
·
Edward Muir and Guido
Ruggiero (eds.), Microhistory and the Lost Peoples of Europe (Baltimore,
London, 1991).
·
Hans Medick,
“Mikro-Historie”. – Winfried Schulze (Hg.) Sozialgeschichte, Alltagsgeschichte,
Mikro-Historie. Eine Diskussion, (Göttingen, 1994), lk. 40–53.
·
Jacques Revel (éd.),
Jeux d’échelles. La micro-analyse à l’experience, Paris, Gallimard-Seuil, 1996.
Sigurður
Gylfi Magnússon, István M. Szijártó, What is Microhistory? Theory and Practice
(2013) Esimene põhjalikum ülevaade
mikroajaloost; käsitlus mikroajaloo erinevatest traditsioonidest Itaalias,
Prantsusmaal, Saksamaal, Inglismaal, USAs jm. Analüütilised näited
mikroajaloolisest metodoloogiast ja selle võimalustest; näitlikud juhtumuuringud.
Kriitiline arutlus mikroajaloo võimalustest ja piiridest.
CARLO GINZBURG (1939)
CV: Sündis 1939
Torinos (ema kirjanik Natalia Ginzburg, isa slavist ja kirjastaja). Õppis Pisa
ülikoolis (1961 ajaloodoktor). Õpetas pikka aega Bologna Ülikoolis. 1988–2006
ajalooprofessor California Ülikoolis Los Angeleses. 2006–2012 Euroopa
kultuuride ajaloo professor Pisa Scuola Normale Superiore’s; praegu
emeriitprofessor.
Olulisemad teosed:
·
“Benandandid: uurimus
nõiausust ja viljakuskultusest 16.–17. sajandil” (I benandanti. Ricerche sulla
strego-neria e sui culti agrari tra Cinquecento e Seicento, 1966)
·
“Juust
ja vaglad. Ühe 16. sajandi möldri maailm”
(Il formaggio e i vermi,1976), e.k. 2000
·
“Uurimused Pierost”
(Indagini su Piero, 1981)
·
“Ajaloo ööpoolel”
(Storia notturna, 1989), e.k. 2009
·
“Kohtunik ja
ajaloolane” (Il giudice e lo storico, 1991)
·
“Müüdid, embleemid,
jäljed” (Miti emblemi spie, 1992)
·
“Puust silmad”
(Occhiacci di legno, 1998)
·
“Jõuvahekorrad”
(Rapporti di forza, 2000)
·
“Ükski
saar pole saar. Neli pilguheitu inglise kirjandusele”
(Nessuna isola è un'isola. Quattro sguardi sulla letteratura inglese, 2000),
e.k. 2014
·
“Lõng ja jälg” (Il filo
e le tracce, 2006)
Carlo Ginzburg:
“Mikroajaloo rahvusvahelise eduga on
kaasnenud ka mõningaid ebameeldivaid külgi, mis on küll tõenäoliselt
paratamatud. Tihti seostatakse eesliidet “mikro” uurimisobjekti suurusega,
justnagu peaks mikroajalugu tingimata käsitlema teisejärgulisi või unarusse
jäänud nähtusi, kuigi meie arusaama järgi seostus see eesliide mikroskoobiga,
analüütilise lähenemisviisiga. Tänapäeval kiputakse mikroajalugu samastama
rohkem või vähem värvika pealiskaudse jutustava ajalookirjutusega: meie jaoks
aga tähendas mõõtkava vähendamine teoreetilist kihlvedu (ning väljakutset).” M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 98–99.
Carlo
Ginzburg, “Juust ja vaglad. Ühe 16. sajandi möldri maailm” (1976)
=> Inkvisitsiooni-protokollidel põhinev mikroajalooline uurimus ühe 16.
sajandi Friuli möldri uskumustest ja arusaamistest. Katse rekonstrueerida
varauusaegse külainimese maailmapilti, mis on segu erinevatest mõjudest:
suuline ja kirjalik kultuur, rahvauskumused ja kirikuõpetus; kirjandus ja
teoloogia jne.
Carlo
Ginzburg, “Ajaloo ööpoolel. Nõiasabati
lahtimõtestamine” (1989, e.k. 2009) => Uurimus
nõiasabati uskumuse ajaloost, selle ajaloolistest lätetest ja levikust. Kaks
teineteist täiendavat vaatenurka: mikro- ja makroajalooline, ehk ajalooline ja
morfoloogiline. Esimene osa analüüsib nõiauskumuste ja nõidade tagakiusamise
esiletõusu 14. sajandi Prantsusmaal ja selle levikut. Teine osa analüüsib väga
laialdasel mütoloogilisel ja folkloorsel materjalil nõiauskumuste sügavamaid
ajaloolisi juuri.
Carlo
Ginzburg, “Ükski saar pole saar. Neli
pilguheitu inglise kirjandusele globaalsest vaatenurgast”
(2000, e.k. 2014) => Raamat pakub
neli erudeeritud ja isikupärast sissevaadet inglise kirjandusajalukku. Keskendutakse
mõnele konkreetsele tekstile mis autorit inspireerivad (Thomas More’i
“Utoopia”, 16.–17. sajandi inglise vaidlused riimi voorustest ja puudustest,
Laurence Sterne’i “Tristram Shandy” ja Robert Louis Stevensoni “Kurat
pudelis”). Analüüsitakse nende tekstide ajaloolist konteksti ja dialoogi teiste
tekstidega, et välja pakkuda “saareülene vaade inglise kirjandusele”, nagu
Ginzburg ise oma lähenemist iseloomustab.
Carlo Ginzburg: indeksiaalne ehk jälje paradigma: “Käsitus indeksiaalsest
paradigmast (paradigma indiziario) lähtus kolmest tegelasest, kaks neist olid
reaalsed, kolmas väljamõeldud: Sigmund Freud, kunstiasjatundja Giovanni Morelli
ja Sherlock Holmes. Nende lähenemine oma uurimisobjektile – milleks olid
vastavalt psüühika nähtused, vanade meistrite kunstiteosed ning mõrvad – tundus
mulle lähtuvat ühisest meetodist, mis põhineb imeväikestel tõenditel ja
kõrvalistel detailidel. Freud on sealjuures ise kaudselt tunnistanud oma
vaimset võlga Morelli ees, kes suutis tähtsusetuks peetud detailide, nagu
küüned ja kõrvanibud, võrdlev-morfoloogilise analüüsi kaudu eristada
originaalmaale koopiatest. Sellise meetodi viljakust rõhutades püüdsin samas
varjatud moel iseendale selgeks teha, kuidas ma töötan: mulle tundus, et minugi
uurimismeetod põhineb näiliselt kõrvalistel detailidel, morfoloogilistel
seeriatel jne.” M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 103.
GIOVANNI LEVI (1939)
Koos Ginzburgiga
üks esimesi mikroajaloolasi ja olulisemaid mikroajaloo teoreetikuid. Toimetas
koos Ginzburgiga aastaid raamatusarja Microstorie.
Kirjutanud ühe
tuntumatest mikroajaloolistest uurimustest: “Nähtamatu pärand: ühe 17. sajandi Piemonte eksortsisti käekäik”
(L'eredità immateriale. Carriera di un esorcista nel Piemonte del seicento,
1985). Raamat analüüsib ühe Piemontes asuva väikese Santena küla vaimuliku
Giovan Battista Chiesa elu ja vaateid 17. sajandil, eeskätt läbi tema suhete
teiste külainimestega. Chiesa tegutses külas eksortsistina ja lävis paljude
inimestega. Levi eesmärk on avada tollase külaelu spetsiifilist mõttelaadi,
majanduslike ja vaimsete tegurite tihedat segunemist.
NATALIE ZEMON DAVIS (1928)
CV: Sündis 1928
Detroitis (vanemad pärit Leedust). Õppis ajalugu Harvardi ja Michigani
ülikoolis; PhD 1959. Ajalooprofessor Princetoni Ülikoolis 1978–1996. Praegu
elab Kanadas ja töötab Toronto ülikooli juures.
Olulisemaid teoseid:
·
“Ühiskond ja kultuur
varauusaegsel Prantsusmaal” (Society and Culture in Early Modern France,1975)
·
“Martin
Guerre’i tagasitulek” (The Return of Martin
Guerre, 1983), e.k. 2002
·
“Väljamõeldud lood
arhiivis” (Fiction in the Archives. Pardon Tales and Their Tellers in
Sixteenth-Century France, 1987)
·
“Naised ühiskonna
serval” (Women on the Margins. Three Seventeenth-Century Lives, 1995)
·
“Kink
16. sajandi Prantsusmaal” (The Gift in
Sixteenth-Century France, 2000)
·
“Orjad kinoekraanil”
(Slaves on Screen: Film and Historical Vision, 2002)
·
“Riukamehe reisid”
(Tricksters Travels, 2006)
Natalie
Zemon Davis, “Martin Guerre’i tagasitulek” (1983):
Raamat analüüsib tavatut tõsielujuhtumit 1540. aastate Lõuna-Prantsusmaal, kui
üks talupoeg Martin Guerre jätab maha oma naise, lapse ja varanduse ning kaob
jäljetult. Mõned aastat hiljem ilmub ta uuesti välja, et jätkata kooselu oma
perega. Kuid varsti hakkavad levima kuulujutud, et tegemist polegi õige
Martiniga, vaid kellegi petturiga. Järgnevad ülekuulamised ja kohtuistungid.
Mehel õnnestub kohtunikke oma õiguses peaaegu veenda, kui ootamatult ilmub
välja tegelik Martin Guerre... Läbi konkreetse juhtumi õnnestub autoril esitada
veenev sissevaade 16. sajandi külaellu ja avada tollase rahvakultuuri ja
-kommete iseloomu. Raamatu järgi on tehtud menukas film Gérard Depardieuga
nimiosas (1982).
JACQUES REVEL (1942)
CV: Sündis 1942
Avignonis. Õppis Ecole Normale Superiéure’is ajalugu. 1978 sai õppejõuks Ecole
des Hautes Etudes en Sciences Sociales’is (EHESS), kus õpetab tänaseni. 1981
valiti Annales’i ajakirja kaaspeatoimetajaks, kuulub praeguseni ajakirja
toimetusse. 1995–2004 oli EHESS-i rektor. Praegu EHESS-i emeriitprofessor.
Peamised teosed:
·
Une politique de la
langue. La Révolution française et les patois. L'enquête de Grégoire
(1790-1794) (Paris, 1975) (koos Michel de Certeau ja Dominique Julia’ga).
·
Logiques
de la foule. L’affaire des enlèvements d’enfants, Paris, 1750
(koos A.rlette Fargeiga) (1988), e.k.
2005.
·
Histoire de la France,
4 kd, 1989-1993 (toim. koos André Burguiere’iga).
·
Jeux d'échelle. Le
micro-analyse a l’éxpérience (Paris, 1996)
·
Histories. French
Constructions of the Past (New York, 1995) (toim. koos Lynn Hunt’iga).
·
Les usages politiques
du passé, Enquête (Paris, 2001) (toim, koos Francois Hartog’iga).
·
Un parcours critique.
Douze essais d'histoire sociale (Paris, 2006).
Arlette
Farge, Jacques Revel, “Mässu loogika. Lasteröövide afäär Pariisis 1750” (1988)
=> Analüüs 1750. aasta kevadel Pariisis levinud hirmulainest, et politsei
röövib tänavatelt lapsi. Katse näidata ühe konkreetse episoodi toel
varauusaegse linnaühiskonna ja -ruumi toimimist, teabelevikut, ettekujutuste
rolli, võimusuhteid jpm. Sügavamal tasandil analüüs lihtrahva ja kuningavõimu
vahekorrast, rahva muutunud suhtumisest kuningasse.
Jacques Revel: ajaloo erinevad skaalad:
“Ma ei usu, et on olemas vaid kaks
uurimis-skaalat: üks mikro-, teine makroanalüütiline. Mulle tundub kõige
olulisem idee skaalade varieerumisest ja võimalusest nendega heuristiliselt
mängida. Minu arusaam on õigupoolest kaunis lihtne: erinevas mõõtkavas
koostatud geograafilised kaardid ei kujuta sedasama tegelikkust pelgalt suurema
või väiksemana, vaid nad toovad samuti esile erinevaid objekte. Kui sedasama
põhimõtet rakendada ühiskonna uurimisele, siis püüab skaalade varieerimine
välja tuua sotsiaalseid situatsioone ja konfiguratsioone, mis võivad olla
eripärased igal konkreetsel analüüsitasandil.
Ajaloolase ülesanne on leida üles need analüüsitasandid ehk -skaalad,
mis on sobivad vastavale objektile.” M. Tamm, Kuidas
kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 150.
ARGIAJALUGU – MIS SEE ON?
1980. aastatel Saksamaal
võrsunud kultuuri- ja sotsiaalajaloo suund (Alltagsgeschichte), mis asetas rõhu minevikukultuuride ja
-ühiskondade argielu uurimisele. Sarnaselt mikroajaloole huvitub argiajalugu
eeskätt lihtinimestest, eesmärk on vaadata minevikku nende vaatenurgast, uurida
tavainimese kogemust ja igapäevaseid eluviise (antropoloogia suur mõju). Argiajalugu
püüab siduda suured ajaloolised arengud ja sündmused argipäeva kogemusega
(näiteks natsismi uurimine tavainimeste tasandil). Argiajalugu pöörab
tähelepanu tavainimeste elukeskkonnale, materiaalsele kultuurile, igapäevastele
toimingutele.
Kujunemise taust: Huvi
argiajaloo vastu on tegelikult vanem, sellega tegeleti juba alates 19. sajandi
lõpust, kuid valdavalt oli tegemist n-ö amatöörajalooga, mis lihtsalt
kollektsioneeris teavet mineviku argielust. Argipäeva uurimine muutus oluliseks teemaks
sotsioloogias alates 1950. aastatest (Henri Lefebvre, Norbert Elias, Erving
Goffmann). Argipäeva või -elu mõiste oli 20. sajandi alguses oluline
fenomenoloogias (Edmund Husserl) ja psühhoanalüüsis (Sigmund Freud, “Argielu
psühhopatoloogia”). Alates 1960. aastatest oli ‘argielu’ mõistel oluline roll
paljude kultuuriteoreetikute töös (Michel de Certeau, “Igapäevased praktikad”,
1980, jpt).
ALF LÜDTKE (1943) => Üks
argipäeva ajaloo rajajaid Saksamaal, esimeste argipäeva ajaloo koguteoste
koostaja. Uurinud eeskätt 19. sajandi Saksa lihtrahva argipäeva: tööliste elu,
industrialiseerimise mõju argipäevale (uus ajataju, uued sotsiaalsed rütmid,
muutused toitumises, uus töömoraal jne). Käsitlenud samuti
bürokratiseerimisprotsesse 19. sajandi Saksamaal, eriti seoses politsei ja
võimusüsteemidega. Kirjutanud mitmeid teoreetilisi käsitlusi argipäeva
ajaloost.
Alf Lüdtke
koostatud koguteos “Argipäeva ajalugu”
(1989, Alf Lüdke (Hrsg.)
Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen
(Frankfurt, 1989). Seitsmest artiklist ja sissejuhatusest koosnev teos
kaardistab argipäeva ajaloo empiirilise ja teoreetilisi võimalusi. Käsitletud
on empiirilised teemad nagu idasakslaste argielu peale 1945. aastat; natsismi
vastuvõtt saksa tööliste seas; ja teoreetilised teemad, nagu argipäev ja
soolised vahekorrad; argipäev ja ideoloogia;
argipäeva ajalugu ja marksistlik ajalookirjutus jm.
Alf Lüdtke: argiajaloo küsimused:
„Mida inimesed teevad ja kuidas nad
teevad seda, mida teevad, seda nii töö- kui puhkepäevadel? Kuidas nad teenivad
oma igapäevast leiba? Kuidas nad puutuvad kokku aja ja ruumiga ning kuidas nad
omastavad ajalisust ja ruumilisust? Kuidas nad loovad (või kaotavad) sõprus-
või vaenusuhteid töökaaslaste või naabritega, perekonna ja sugulastega?“ Alf
Lüdtke (ed.), Everyday Life in Mass Dictatorship. Collusion and Evasion (Houndmills:
Palgrave Macmillan, 2016), lk. 4
Paul Steege, “Must turg, külm sõda: Argielu
Berliinis 1946–1949” (2008) =>Uurimus, mis kirjeldab suure
põhjalikkusega berliinlaste argielu sõjajärgsetel aastatel, raskusi toidu ja
muu eluks vajaliku hankimisel; näitab, kuidas toimub sõjajärgse eriolukorra
samm-sammuline normaliseerumine, sellega kohanemine. Raamat näitab samuti,
kuidas igapäevatoimingute käigus võttis kuju külma sõja ideoloogia; kuidas see
ei kujunenud üksnes ülevalt alla, vaid niisamuti alt üles, argipraktikate
käigus. Uurimus sõjajärgsest Berliinist, selle jagunemisest kaheks pooleks,
kujunemisest üheks külma sõja sümboliks
.
KOKKUVÕTTEKS:
Nii
Alltagsgeschichte kui ka microstoria sündisid eeskätt reaktsioonina
vastavalt Saksa ja Itaalia varasemale ajalookirjutuse traditsioonile: mõlemate
eesmärk oli eemalduda pikkade protsessida ja sotsiaalsete struktuuride
uurimisest, et keskenduda tavainimeste kogemusele ja pöörata tähelepanu
üksikisiku rollile ajaloos.
Nii
Alltagsgeschichte kui ka microstoria on ajalooteaduse suunad, mida iseloomustab
suur rõhk teoreetilisele reflektsioonile. Lisaks empiirilistele uurimustele
on mõlemas suuna sees kirjutatud palju manifeste ja teoreetilisi artikleid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar