SISSEKANNE # 44
5 // AJALUGU JA ANTROPOLOOGIA
1970. aastatel
toimub kaks rööpset arengut: (kultuuri)ajaloolased
avastavad (kultuuri)antropoloogia ja antropoloogid avastavad ajaloo.
Ajalool ja antropoloogial (kitsamalt kultuuriajalool ja kultuuriantropoloogial)
on suur ühisosa: mõlemad uurivad “kultuurilist teist” – esimene ajas, teine
ruumis kaugeid kultuure. Mõlema distsipliini eesmärk on mõista ja eritleda
inimeste ja ühiskondade käitumist ja ettekujutusi; mõlemad peavad ennast
asetama “teise” perspektiivi, et uuritavat paremini mõista. Kui traditsiooniliselt
oli erinevuseks see, et antropoloogia tugines suulistele andmetele ja ajalugu
kirjalikele, siis uuemal ajal on see eristus hägustunud, sest nii nagu
antropoloogid kasutavad üha enam kirjalikke allikaid, pöörduvad ajaloolased
sageli suulise teabe poole (näiteks nn. oral history).
Briti
antropoloog E. E. Evans-Pritchard
(1902–1973): “Antropoloogia peab valima,
kas olla ajalugu või olla eimiski (…) Ajalugu peab valima, kas olla
sotsiaalantropoloogia või olla eimiski.” E.
E. Evans-Pritchard, History and Anthropology (Manchester, 1961), lk. 20.
Ajalugu vs antropoloogia: tavapärased eristused
·
Diakroonia vs
sünkroonia (Claude Lévi-Strauss)
·
Sündmus vs struktuur
(Marshall Sahlins)
·
Kirjalik vs suuline
(Jack Goody)
Claude Lévi-Strauss (1908–2009):
ajalugu uurib teadlikke, antropoloogia ebateadlikke nähtusi “Ajaloo ja antropoloogia põhiline
omavaheline erinevus ei seisne objektis, eesmärgis ega ka meetodis; vaid et
omades ühist objekti, milleks on ühiskondlik elu, ühist eesmärki, milleks on
selgem arusaam inimesest, ning meetodit, milles muutub üksnes uurimistehnikate
omavaheline suhe, erinevad nad teineteisest ennekõike täiendavate
perspektiivide valiku poolest: ajalooteadus korrastab oma andmeid ühiskondliku
elu teadlike avalduste, antropoloogia aga mitteteadlike aluste suhtes.” C.
Lévi-Strauss, “Ajalugu ja etnoloogia” (1949)
Mõiste sünd:
Esmalt sündis
20. saj. keskpaiku Ameerikas mõiste “etnoajalugu” (etnohistory), mis tähendas
kitsalt Ameerika põliselanike ajaloolist uurimist, katset rekonstrueerida
pärismaalaste vaatenurka ajaloole.
Mõiste “ajalooline
antropoloogia” sündis võrdlemisi üheaegselt 1970. aastate alguses
Inglismaal, Prantsusmaal ja Ameerikas (ingl. historical anthropology; pr.
anthropologie historique). Mõiste algatajateks olid ajaloolased, ent selle
võtsid kiiresti üle ka mitmed antropoloogid. Võib kohata samuti paralleelvormi
“antropoloogiline ajalugu” (anthropological
history); samuti kasutati alguses ka mõistet “ajalooline etnoloogia”.
Mis on ajalooline antropoloogia?
Esmalt tuleb
rõhutada, et pole mitte üks, vaid mitu erinevat arusaama ajaloolisest
antropoloogiast (edaspidi AA). Kõige üldisemalt võiks eristada
antropoloogide ja ajaloolaste käsitust AA-st.
Ajaloolase vaatenurgast
on AA ennekõike nn. ajalooliste ühiskondade uurimine antropoloogiast
laenatud meetodite, mõistete ja probleemiasetuste toel, ennekõike tähelepanu
pööramine rituaalidele, uskumustele, sümbolitele, argielule jms.
Antropoloogia
vaatenurgast on AA ennekõike nn. algeliste ühiskondade uurimine
ajalooteadusest laenatud meetodite ja lähenemiste valguses, ennekõike
tähelepanu pööramine ajalisele mõõtmele, sündmustele ja (võimalusel)
kirjalikele allikatele.
Ajaloolise antropoloogia põhisuunad
·
Bioloogilise
antropoloogia suund (toitumise, elamisviiside, keha, haiguste jne ajalugu)
·
Majandusantropoloogia
suund (majanduse, kaubanduse, erinevate vahetussüsteemide jne ajalugu)
·
Sotsiaalantropoloogia
suund (sugulusstruktuuride, pere, ühiskondliku elu jne ajalugu)
·
Kultuuriantropoloogia
suund (uskumuste, kujutluste, mõttesüsteemide, rituaalide jne ajalugu).
Antropoloogia panused ajaloouurimisse
·
Uued uurimisteemad:
uued küsimused, uute uurimisobjektide konstrueerimine; antropoloogia võimaldas
oluliselt pikendada “ajaloolaste küsimustikku”.
·
Empiiriline
võrdlusmaterjal: antropoloogia võimaldas ajaloolastele luua võrdlusi nn.
ajalooliste ühiskondade ja nn. traditsiooniliste ühiskondade vahel (majandus,
sugulus, rituaalid jne).
·
Uued meetodid: uued
mõisted, uued lähenemisnurgad; ajaloolased leidsid antropoloogide töödest
mitmeid ideid ja mõisteid, mida kasutada enda erialases uurimistöös (rituaalid;
sugulusstruktuurid, kingivahetus jne). Ajaloolased õppisid antropoloogialt nn.
distantseeritud vaatenurka; püüdsid ennast võõrutada enesestmõistetavast.
Frank Ankersmit:
antropoloogia metodoloogiline õppetund ajaloole: “Antropoloogia väärtustas ajaloo jaoks metodoloogilise lähenemise:
uurimisaines võib olla kitsas ja näiliselt ebaoluline, ent järeldused
üldhuvitavad ja üldise iseloomuga. Ajaloos on väärtustatud tavapäraselt
uurimisteemat, ent meetod on olnud teisejärguline. Ajalooline antropoloogia on
näidanud, et esmapilgul tühiste või pisiasjade uurimine võib aidata mõista
minevikku uue nurga alt ja omada tähendust üldise ajaloopildi paremal
mõistmisel. Ajaloouurimust ei muuda
huvitavaks mitte pelgalt uurimisaines, vaid ka see, kuidas seda ainest on
uuritud ja milliseid üldiseid järeldusi suudetakse teha.”
Ajaloolise antropoloogia kriitika
Ebavõrdne
dialoog: ajaloolased ammutavad märksa enam
antropoloogidelt, kui vastupidi. Säilinud on ajaloolaste institutsionaalne
ülimuslikkus ajaloolises antropoloogias.
Ajaloolaste
laenud antropoloogias on sageli ebakriitilised ja piiratud;
ei arvestata piisavalt algset konteksti ja piirdutakse n-ö moemõistete
laenamisega. Ajaloolaste antropoloogia pole sama, mis antropoloogide
antropoloogia (nagu pole antropoloogide ajalugu sama, mis ajaloolaste ajalugu).
Vaatamata
paljudele üleskutsetele on tegelik institutsionaalne koostöö ajaloolaste ja antropoloogide
vahel endiselt väga nõrk; peamine suhtlus toimub tekstide vahendusel, mitte
vahetult. Ainult mõned erandid (Saksamaal, Ameerikas, Prantsusmaal).
Allikate
probleem: erinevalt antropoloogidest ei uuri ajaloolased ühiskondi vahetult,
vaid ainult läbi tekstide; seega on problemaatiline
antropoloogilise lähenemise rakendamine ajaloolase töös.
JACQUES LE GOFF (1924-2014)
CV: Sündis 1924
Toulonis LõunaPrantsusmaal, õppis Ecole Normale Supérieure’is ajalugu. =>
Täiendas ennast Prahas ja Cambridge’is. => Töötas esialgu Lille’i ülikoolis,
1962 läks õppejõuks Pariisi õppe- ja teaduskeskusesse Ecole des Hautes Etudes
en Sciences Sociales (EHESS), kus töötas professorina kuni emeriteeerumiseni
1998. •1972–1977 EHESS-i rektor.
Olulisemad teosed:
·
“Keskaja intellektuaalid”
(Les intellectuels au Moyen Âge, 1957)
·
“Keskaja
Euroopa kultuur” (La civilisation de l'Occident
médiéval, 1964), e.k. 2000.
·
“Teistsuguse keskaja
nimel” (Pour un autre Moyen Âge, 1977)
·
“Puhastustule sünd” (La
naissance du purgatoire, 1981)
·
“Keskaja
kujutlusmaailm” (L'imaginaire médiéval, 1985)
·
“Raha
või elu: majandus ja religioon keskajal”
(La bourse et la vie, 1986), e.k. 2001
·
“Ajalugu ja mälu”
(Histoire et mémoire, 1988)
·
“Prantsusmaa
religioosne ajalugu” (Histoire de la France religieuse 1988–1992), koostaja; 4
kd.
·
“Keskaja
inimene” (L'Homme médiéval, 1994), koostaja;
e.k. 2002)
·
“Püha Louis” (Saint
Louis, 1995) ▪“Kes Euroopa sündis
keskajal?” (L’Europe est-elle née au Moyen Âge?, 2003)
Jacques
Le Goff: keskaja Euroopa ajalooline antropoloogia =>
Peamised uurimisteemad:
→
keskaja ajakäsitus
→
keskaja ruumikäsitus
→
keskaja kehakäsitus
→
keskaja töökäsitus
→
keskaja
teispoolsuskäsitus
→
keskaja imedekäsitus
→
keskaja unenäokultuur
→
keskaja rituaalid jpm
Jacques Le Goff:
“Ajaloolise antropoloogia puhul ei ole
tegu lihtsalt omadussõna “ajalooline” lisamisega “antropoloogiale”, vaid
tegelikult on see omadussõna nimisõnast tähtsamgi, ent kuna on võimatu öelda
“antropoloogiline ajalugu”, siis kasutasime nimetust “ajalooline
antropoloogia”. (…) Kui paarkümmend aastat tagasi oli tegu võitlusliku
nimetusega, millega püüti ennast eristada varasemast traditsioonist, siis
tänapäeval on ajalooline antropoloogia midagi täiesti tavalist, sellega on
harjutud, kuid see on endiselt tegus meetod.” M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 141.
EMMANUEL LE ROY LADURIE (1929)
CV: Sündis 1929
Moutier-en-Cinglais (Calvados), õppis Ecole Normale Supérieure’is. => 1955–1963
töötas õppejõuna Montpellier’s. => 1963–1973 õppejõud Pariisi õppe- ja
teaduskeskuses Ecole des Hautes en Sciences Sociales. => 1973 valiti College
de France’i professoriks => 1987–1994 oli Prantsuse Rahvusraamatukogu
direktor.
Peamiseid teoseid:
·
“Languedoci talupojad”
(Les Paysans de Languedoc, 1966)
·
“Kliima ajalugu alates
a. 1000” (Histoire du climat depuis l'An Mil, 1967)
·
“Montaillou,
prantsuse küla 1294–1324” (Montaillou, village
occitan de 1294 à 1324, 1975), e.k. 1996.
·
“Ajaloolase
territoorium” (Le Territoire de l'historien, 1973, 1978), 2 kd
·
“Romansi karneval” (Le
Carnaval de Romans, 1579-1580, 1980)
·
“Platterite sajand” (Le
Siècle des Platter (1499-1628), 1997–2006), 3 kd.
·
“Prantsuse talupoegade
ajalugu suurest katkust revolutsioonini” (Histoire des paysans français, de la
peste noire à la Révolution, 2002)
·
“Prantsusmaa
piirkondade ajalugu” (Histoire de la France des Régions, 2005)
·
“Kliima inim- ja
võrdlev ajalugu” (Histoire humaine et comparée du climat, 2004–2009), 3 kd.
„Montaillou“ (1975) =>
Monograafia ühest Lõuna-Prantsusmaa väikesest külast 30 aasta jooksul:
1294–1324, tuginedes inkvisitsiooniprotokollidele. Raamat jaguneb kaheks
suureks osaks, mis kannavad originaalis pealkirju: “Montaillou ökoloogia” ja
“Montaillou arheoloogia”. Esimeses osas analüüsitakse külaelanike
elukeskkonda, võimustruktuure, majandamis- ja eluviise. Teises osas
käsitletakse külaelanike armastuse ja abielu arusaame, seksuaal- ja pereelu,
hoiakuid naistesse, lastesse ja vanuritesse, nagu ka nende maailmapilti – aja
ja ruumi tajumine, looduse ja maagia vahekord, pühakute ja teisepoolsuse usk.
E. Le Roy Ladurie:
inkvisitsioonidokumendid lubavad tungida talupojaühiskonna sügavustesse; “Oma dokumentide abil oleme saanud tungida
selle feodaalsuhteist koosneva pindmise kihi alla, millega varasemate aegade
talupojaühiskondade uurijad tekstimaterjalide piiratuse tõttu on pidanud kaua
aega leppima.” (E. Le Roy Ladurie, “Montaillou,
prantsuse küla 1294–1324” (Tallinn, 1996), lk. 287).
ROBERT DARNTON (1939)
Üks ajaloolise
antropoloogia pioneere Ameerikas. Koostöös antropoloog Clifford Geertziga pani
aluse tõlgendava kultuuriantropoloogia ja kultuuriajaloo ühendamisele.
Klassikaline
näide Geertzi mõjutustega ajaloolisest antropoloogiast: artikkel “Tööliste
mäss. Suur kassitapmine Saint-Séverini tänaval”, mis ilmus Darntoni
raamatus “Suur kassitapp ja teisi episoode Prantsusmaa kultuuriajaloost”
(1984).
Artikkel
analüüsib kirjalikult talletatud episoodi, kuidas 1730. aastate Pariisis
korraldavad ühe trükikoja õpipoisid suure kassitapmise – püüdsid kinni
hulgaliselt kasse, osad tapsid kohe, osade üle mõistsid “kohut”, puues nad
karistuseks.
R. Darnton: “Kassitapuga
mõistsid õpipoisid meistri ja tema pere süüdi nende kurnamises ja kehvas
toitmises, hõlbuelus, kuna trükkalid tegid ära kogu töö, süüdi trükikojast
eemaldumises, süüdi selles, et meister ei tahtnud nendega koos süüa ja töötada
(...). Süüdistus laienes meistrilt majapidamisele ja kogu süsteemile. Võimalik,
et õnnetuid kasse süüdistades, hukka mõistes ja puues tahtsid töölised pilgata
tervet seadus- ja ühiskonnakorda. Peale vägivalla olid kassid seksi sümbolid,
sobides seega meistri naise ründamiseks. (...) Kassi ründamine oli perenaise
sümboolne vägistamine. Ühtlasi teotati peremeest. Kassi tapmisega rüvetasid
töölised pere suuremaid ja sisimaid väärtusi ning pääsesid terve nahaga. Selles
oli asja ilu. Sümboolne rünnak oli piisavalt peidetud, et neid kaitsta.” => R.
Darnton, “Tööliste mäss. Suur kassitapmine Saint-Séverini tänaval”, Vikerkaar,
1996/1–2, lk.117–118.
“Suures kassitapus püüdsin ma esile tuua kassidega
seonduvate sümboolsete assotsiatsioonide keerukust. Samuti püüdsin ma näidata,
kuidas kasside rituaalne tapmine keerukates käitumismustrites koondus teiste
rituaalidega – kurjategijate üle kohtumõistmise ja nende hukkamise, nõidade
tagakiusamise, bulvariteatrite etenduste ja meeste seksuaalse ärplemisega. (…)
Tänapäeval on antropoloogia pöördunud uute probleemide poole. Esiteks on see
muutunud ajaloolisemaks. Sageli teevad antropoloogid lisaks välitöödele
uurimistööd ka arhiivides, sest nad on hakanud tajuma ka oma uuritavate kultuuride
sügavat ajalist mõõdet. Vana vahetegemine – antropoloogid uurivad ruumis,
ajaloolased ajas kaugelasuvaid kultuure – enam ei kehti. Niisiis usun ma
jätkuvalt antropoloogiat ja ajalugu ühendava uurimistöö viljakusse, isegi kui
selle alused on Suure kassitapu ilmumisest möödunud kahekümne aasta jooksul
tublisti muutunud.”=> M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk.72.
MARSHALL SAHLINS (1930)
Peamiseid teoseid:
·
“Kiviaja majandus”
(Stone Age Economics, 1974)
·
“Kultuur ja praktiline
mõistus” (Culture and Practical Reason, 1976)
·
“Saared ajaloos”
(Islands of History, 1985)
·
“Kuidas “kohalikud”
mõtlevad: kapten Cookist näiteks” (How "Natives" Think: About Captain
Cook, for Example, 1995)
·
“Kultuur tegevuses”
(Culture in Practice, 2000)
·
“Vabandust, Thukydides:
Mõista ajalugu kui kultuuri ja vastupidi” (Apologies to Thucydides:
Understanding History as Culture and Vice Versa, 2004).
Marshall Sahlins:
ajalugu ja antropoloogia on teineteisele lähenenud: “Praktika on selgesti läinud kaugemale teoreetilistest erisustest, mis
oletatavalt lahutavad antropoloogiat ning ajalugu. Antropoloogid on tõusnud
abstraktse struktuuri juurest konkreetse sündmuse seletamisele. Ajaloolased on
devalveerinud unikaalse sündmuse ning tunnistavad aluspõhiste korduvate
struktuuride tähtsust. Ja paradoksaalsel kombel lähtuvad antropoloogid
tänapäeval sama tihti diakroonsest vaatenurgast, nagu ajaloolased tänapäeval on
sünkroonikud.“ (M.
Sahlins, “Saared ajaloos” (Tallinn, 2002), lk. 88).
Marshall
Sahlins, “Kapten James Cook ehk Surev Jumal” (1985):
Pikk artikkel kogumikus “Saared ajaloos”, mis käsitleb kapten James Cooki
saabumist Hawaile 1779. aastal ja tema tapmist havailaste poolt mõned nädalad
hiljem. Sahlins näitab, et Cookile sai saatuslikuks tema käsitamine jumal
Lono’na. Kui esimesel saabumisel kummardati teda jumalana, siis
tagasipöördumisel peeti õigeks ta ohverdada. Cook saatus havailaste müütilisse
tsüklisse ja teda tõlgendati religioossete rituaalide raames. Sahlins: “Cook teisendati jumalikust ohvri-saajast
ohvriks eneseks.”
Veel märgilisi teoseid ajaloolise antropoloogia vallast:
→
Natalie
Zemon Davis “Kink 16. sajandi Prantsusmaal”(2000): Uurimus
kingituste ja kingivahetuse tähtsusest varauusaegses ühiskonnas, seda nii
pereelus, majandus-suhetes, poliitikas kui ka usukommetes. Esitab
antropoloogilisi küsimusi 16. sajandi arhiivimaterjalidele (dokumendid, kirjad,
päevikud jms) ja trükitekstidele (raamatud, pildid jms). Näitab kinkide väga
eriilmelist iseloomu, need võivad olla omakasupüüdlikud ja praktilised, ent
niisamuti sotsiaalse suhtluse, sümboolse käitumise ja heategevuse näited.
Kingivahetus oli väga oluline kommunikatsiooniakt ja identiteediloome vahend
varauusaja ühiskonnas, mil turuloogika ei olnud veel muutunud üldlevinuks.
→
Marcel
Mauss „Essee kingist“ (1925, e.k. 2015): Marcel
Maussi (1872–1950) uurimus keskendub vahetustegevusele Melaneesia,
Polüneesia ja Loode-Ameerika traditsioonilistes ühiskondades, uurides kinkimise
ja vastuvõtmise religioosseid, õiguslikke, majanduslikke ja mütoloogilisi
aspekte. Iga kingiga antakse Maussi järgi sümboolne osake endast ja
oodatakse kingi saajalt alati midagi vastu – kink on osa
vastastikuste suhete süsteemist, kus on kaalul nii kinkija kui ka kingisaaja au.
Kingituste tegemine võib olla nii kogukondadevaheline viis sõja vältimiseks kui
ka katse veenda jumalat vastukinki tegema – kinkide vahetamine on inimkonna
algusest peale olnud heade suhete garantii.
Natalie Zemon Davis (1928): „Antropoloogiast võib
ajaloolastele kasu tõusta kui kohalike ühiskondade sügavuti minevast
analüüsist, mis lähtub vahetust vaatlusest ja on mõnikord tänapäeva protsesside
osas ilmutuslik, kuid mida on raske mõista või keeruline tõlgendada ajalooliste
ühiskondade puhul. Näiteks võib tuua käitumise nn. irratsionaalsed või
sümboolsed vormid, salajased või isiklikud suhted, vahetusmudelid, mis võivad
olla avalikud või varjatud (...). Nagu te märkasite, kasutan ma rääkides
antropoloogia väärtusest ajaloolastele väljendeid “kasu tõusma” ja “abi olema”.
Antropoloogia ei suuda pakkuda enamat kui vihjeid ja võrdlusi, mida ajaloolane
peab oma allikmaterjalil alati testima. Ajaloolast huvitavad ennekõike
muutused. Antropoloogid on tugevamad asjade sünkroonilise külje pealt,
ajaloolased diakroonilise külje pealt. Meil on teineteisele palju õpetada.” (M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 85).
Gerd Althoff (1943): keskaja poliitiliste rituaalide
ajaloolis-antropoloogiline analüüs.
·
“Poliitika mängureeglid
keskajal” (Spielregeln der Politik im Mittelalter. Kommunikation in Frieden und
Fehde. Darmstadt 1997)
·
“Rituaali võim.
Sümboolika ja valitsemine keskajal” (Die Macht der Rituale. Symbolik und
Herrschaft im Mittelalter, Darmstadt 2003)
·
“Võimu kontroll.
Poliitilise nõuandmise vormid ja reeglid keskajal” (Kontrolle der Macht. Formen
und Regeln politischer Beratung im Mittelalter. Darmstadt 2016)
KOKKUVÕTTEKS:
Ajalooline
antropoloogia on üks 1970. aastate lõpu– 1980. aastate olulisemaid ja
mõjukamaid suundi ajaloos üldiselt ja kultuuriajaloos kitsamalt.
Ajalooline
antropoloogia on tänaseni kaunis mõjukas suund ja paljudele on ta enam-vähem
sünonüümne “uue kultuuriajaloo” mõistega.
Ajalooline
antropoloogia ei ole selgepiiriline nähtus, vaid pigem hübriidne.
Oluline on silmas pidada, et mõiste on levinud nii ajaloolaste kui ka
antropoloogide seas, kes omistavad sellele aga tihti erineva tähenduse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar