9 // VISUAALKULTUURI ja MATERIAALSE KULTUURI AJALUGU
Visuaalne ehk pildiline pööre => Lähtekoht: tänapäeva piltidest
üleküllastunud ühiskonnas tuleb õppida pilte paremini „lugema“. Revideerida
tuleb ka lääne kultuuriruumis domineerivat lihtsustatud arusaama pildist kui
keelele analoogsest ja sellele „alluvast“ väljendusvahendist – keele ja pildi
suhe vajab ümbermõtestamist; pildid on tähtsamad, kui siiani arvatud.
1990. aastate
alguses hakati humanitaarteadustes rääkima pildilisest pöördest (pictorial turn), visuaalsest pöördest (visual turn) või ikoonilisest pöördest
(saksa ikonische Wende).
Piltide
ümberhindamine: pildid ei ole passiivsed objektid, vaid aktiivsed, nt nad
üksnes ei illustreeri sõna/teksti, vaid täiendavad seda, on sellega vastuolus
või dialoogis. Pildid teatud mõttes “tegutsevad” ja avaldavad vaatajatele
mõju. Visuaalse ehk pildilise pöörde käigus kujunes välja uus heterogeenne
teadusvaldkond, mida tavaliselt nimetatakse visuaalkultuuri uuringuteks (visual
culture studies, ka visual studies); saksa kultuuriruumis ka pilditeaduseks (Bildwissenschaft).
Mis on visuaalkultuuri uuringud? => 1980.–1990.
aastatel välja kujunenud katusmõiste väga erinevatele uurimissuundadele ja
-meetoditele, mida ühendub peamiselt keskendumine visuaalsele teabele.
Laias laastus
võib eristada kahte tähendust: 1) kunstiajaloost välja kasvanud uurimissuund,
mis püüab avardada senist kitsapiirilisemat lähenemist ja uurida kõikvõimalikke möödaniku kunstiteoseid ja
visuaalset keskkonda; 2) kultuuriuuringutest (cultural studies) välja
kasvanud uurimissuund, mis keskendub ennekõike tänapäeva visuaalse keskkonna analüüsimisele (meedia, televisioon,
veeb, filmid, reklaam jne). Metodoloogiliselt on tegemist väga kirju ehk
hübriidse valdkonnaga, kus kasutatakse meetodeid semiootikast,
meediauuringutest, filmiteooriast, reklaamiteooriast, psühhoanalüüsist,
soouuringutest, kunstiajaloost jne.
Kultuuriajaloos
hakati visuaalkultuuri uurimisest ja “visuaalsest pöördest” rääkima 1980.
aastate lõpus, kuid oluliseks on see suund kujunenud umbes viimasel
viieteistkümnel aastal. Kultuuriajaloo
kontekstis mõistetakse visuaalkultuuri
uurimise all katset rekonstrueerida mingi kultuuri visuaalne keskkond:
milline oli visuaalse teabe tähtsus, funktsioon ja iseloom mingis kultuuris
mingil ajaperioodil.
Visuaalkultuuri
ajaloos pole oluline eristada “head”
ja “halba” kunsti; eesmärk pole uurida vaid “suuri” kunstiteoseid, vaid mõista
mingit visuaalkultuuri – visuaalset keskkonda, mille sees inimesed elasid –
võimalikult mitmekülgselt.
Visuaalkultuuri ajaloo erinevad aspektid:
Visuaalkultuuri ajalugu kui uus kunstiajalugu: katse väljuda anakronistlikust “kunsti”
mõistest, mis pärineb alles 18. sajandist ja on suuresti tundmatu väljaspool
Lääne kultuuri. Kirjutada kunstiajalugu, mis ei tugine uusaegsetele
esteetilistele kategooriatele, vaid püüab uurida piltide tähendust omas ajas.
Visuaalkultuuri ajalugu kui visuaalsetel allikatel
tuginev kultuuriajalugu: ajaloolaste katse
kasutada senisest enam ja kriitilisemalt visuaalseid allikaid (pilte, fotosid,
filme jne) oma uurimistöös.
Visuaalkultuuri ajalugu kui kujutluspiltide
kultuuriajalugu: viimaste aastate katse hõlmata
visuaalkultuuri uurimisse ka n-ö mittemateriaalseid pilte, s.t. mingis
kultuuris ringlevaid erinevaid ettekujutusi, visioone, unenägusid jms.
Verbaalne ajalugu ja visuaalne ajalugu:
Põhimõtteliselt võib eristada kahte erinevat mineviku taasesitamise viisi: ajalugu
sõnades ja ajalugu kujutistes, ehk teisisõnu: verbaalne ajalugu ja visuaalne
ajalugu. Hayden White on
pakkunud välja analoogse eristuse: historiophoty ja historiography ehk historiofootia ja historiograafia (“Historiography and Historiophoty”, The American
Historical Review, vol. 93, no 5, 1988, pp.1193–98). Samas pole see eristus lõpuni täpne, sest
tegemist pole kahe päriselt võrdväärse mineviku esitamise viisiga: üldreeglina
on visuaalne ajalugu allutatud verbaalsele või siis lähtub verbaalsest. Samas
pole võimatu, et see traditsiooniline vahekord mängitakse lähitulevikus ringi.
Visuaalkultuuri ajaloo saavutused:
Visuaalkultuuri
ajalooline uurimine on aidanud selgemini esile tuua visuaalse teabe erineva
tähenduse ja toime erinevates kultuurides. Pildid pole olnud ainult
vaatamiseks, vaid suurema osa ajaloost on piltidel olnud tähtis performatiivne
roll: neid on kummardatud, neid on kasutatud rituaalides, pildid on teinud
imesid jne.
Visuaalkultuuri
ajalooline uurimine on seega aidanud vabastada piltide hindamist ainult
esteetilistest kriteeriumitest, võimaldanud saada märksa terviklikuma pildi
mineviku visuaalsest keskkonnast.
Visuaalkultuuri
uurimine on võimaldanud kultuuriajaloos tuua käibele palju senikasutamata
allikaid – ikonograafilist materjali, mida varem ei teatud või ei osatud
kasutada. •Selle käigus on püütud välja töötada visuaalsete allikate
kriitikat, kasvanud ajaloolaste
teadlikkus visuaalse representatsiooni eripärast ja loogikatest: pildid ei ole
enam pelgalt illustratiivne materjal, vaid võrdväärses positsioonis kirjalike
allikatega.
Gustav
Frank, Barbara Lange,“Sissejuhatus pilditeadusesse: pildid visuaalkultuuris”
(2010, e.k. 2015) => Esimene süstemaatiline
sissejuhatus pilditeadusesse kui omaette uurimis-valdkonda (Bildwissenschaft). Definitsioon:
“Kokkuvõtvalt võiks öelda, et
pilditeaduse projekt kujutab endast igat liiki visuaalsete artefaktide loomise,
levitamise ja kasutamise uurimist, kirjeldamist ja peegeldamist ajalooliselt
muutuvates kultuurikontekstides.”
Peter
Burke, “Silmaga tunnistamine: piltide kasutamine ajaloolise tõendusmaterjalina”
(2001) => Esimesi katseid töötada välja n-ö
pildikriitika alused ajaloolastele. Peamised teemad: pildid kui tunnistajad; pildianalüüsi
alused (ikonograafia ja ikonoloogia); portreekunst ajalooallikana; fotograafia
ajalooallikana; liikuvad pildid ajalooallikana; võõra kujutamine; visuaalsed
narratiivid jpm.
Peter Burke: visuaalsed allikad vajavad
allikakriitikat: “Usun, et pildid ja kujutised (sh “kunstiteosed”, kuid mitte üksnes
need) väärivad ajaloolaste tähelepanu kui nähtused, millel on ajalugu, aga ka
ajaloo (poliitilise ajaloo, sotsiaalajaloo jne) allikana. Visuaalsed allikad
vajavad allikakriitikat nii nagu ka kirjalikud dokumendid, ning mina ja teised
püüame tänini töötada välja sellise kriitika reegleid, täpselt nagu Mabillon,
Ranke jt. töötasid välja allikakriitika reeglid kirjalike dokumentide
kasutamiseks. Piltidega ei ole kerge töötada, kui eesmärk on kasutada neid
lisatõenditena tekstis, kuivõrd teabe tõlkimine on alati riskantne. Ent
ajaloolased ei saa jätkuvalt ignoreerida allikaid, mis sisaldavad tekstides
puuduvat informatsiooni või tõstatavad teistsuguseid küsimusi kui tekstid.”
M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 27–28.
Peter
Burke, “Louis XIV valmistamine” (1992)
=> Uurimus Louis XIV “visuaalsest
tootmisest” – “päikesekuninga” kõikvõimalikest kujutistest nii müntidel,
kunstis, pitsatitel kui ka kirjasõnas ja teatrilaval. Burke’i sõnutsi on
tegemist esimese sedavõrd süstemaatilise “avaliku kuvandi” loomisega ühest
valitsejast, tõeline PR kampaania. Kuningavõim tugineski ennekõike
representatsioonidel, tema n-ö surematul kehal, mis oli lahus tema “maisest,
surelikust kehast”.
Peter Burke: “Selle uurimuse eesmärgi võib võtta kokku
ühe tänapäeva kommunikatsiooni-analüütiku vormelit kasutades kui katset välja
selgitada, kes ütles mida Louis XIV kohta kellele, läbi milliste kanalite ja
koodide, millises kontekstis, milliste kavatsustega ja millise mõjuga” Peter
Burke, The Fabrication of Louis XIV (Yale University Press, 1992,) lk. 13.
Ludmilla
Jordanova, “Vaade minevikku: visuaalne ja materiaalne tõendusmaterjal
ajaloolises uurimistöös” (2012) => Kõrgkooliõpikuna
mõeldud praktiline sissejuhatus, kuidas kasutada erinevaid visuaalseid ja
ainelisi allikaid mineviku uurimisel. Käsitletud on väga erinevaid materjale,
maalid, skulptuur, foto, film, arhitektuur ja näidatud, kuidas neid analüüsida
ja kasutada ajaloolises uurimistöös. Pakutud on konkreetseid analüüsinäiteid.
“Visuaalkultuuri
ajalugu: Lääne tsivilisatsioon 18.–21. sajandil” (2010)
=> Esimene ülevaateteos visuaalkultuuri ajaloost Euroopas (varauusajast
tänapäevani). 28 artiklist koosnev teos, mis kaardistab väga erinevaid
visuaalkultuuri tahke: poliitilised plakatid, tätoveeringud, näitused.
muuseumid, fotograafia, kinokunst, videomängud, muusikavideod jne.
MICHAEL CAMILLE (1958-2002)
CV: Sündis 1958
Yorkshire’is. Õppis Cambridge’is kunstiajalugu (doktorikraad 1985). 1986 läks
õppejõuks Ameerikasse, Chicago Ülikooli, kuhu jäi elu lõpuni. 2002 suri
44-aastaselt vähki.
Peamised teosed:
·
“Gooti iidol:
ideoloogia ja pildiloome keskaja kunstis” (The Gothic Idol: Ideology and
Image-Making in Medieval Art, 1989)
·
“Pilt serval: keskaja
kunsti ääred” (Image on the Edge: the Margins of Medieval Art, 1992)
·
“Gooti kunst: keskaegse maailma nägemused ja ilmutused” (Gothic Art:
Glorious Visions, 1995; e.k. 2001)
·
“Surma meister:
illuminaator Pierre Remiet’ elutu kunst” (Master of Death: the Lifeless art of
Pierre Remiet, Illuminator, 1996)
·
“Keskaja armatuskunst:
iha objektid ja subjektid” (The Medieval Art of Love: Objects and Subjects of
Desire, 1998)
·
“Peegel pärgamendis:
Luttrelli psalter ja keskaegse Inglismaa sünd” (Mirror in Parchment : the
Luttrell Psalter and the Making of Medieval England, 1998)
·
“Notre-Dame’i gargod:
medievalism ja modernsuse koletised” (The Gargoyles of Notre Dame: Medievalism
and the Monsters of Modernity, 2009)
Michael
Camille, “Gooti kunst” (1995), e.k. 2001 =>
Gootika piire avardav ülevaade kõrgkeskaja visuaalsest kultuurist. Gootika
pole pelgalt uus kunstistiil, vaid “uus viis näha ja tunnetada maailma”; “uue
tervikliku ruumi, totaalse keskkonna loomine”. Gootika valitses üle kahe
sajandi Euroopa visuaalkultuuri: “teravkaari ja gooti ornamentikat kasutati
arhitektuuri kõrval kõikjal, alates lusikatest ja lõpetades kingadega”. Raamatu
põhiteemad – gootika kui: uus nägemus ruumist ja ajast; uus nägemus Jumalast;
uus nägemus loodusest; uus nägemus iseendast.
Michael
Camille, “Gooti iidol: ideoloogia ja pildiloome keskaja kunstis” (1989)
=> Uurimus ebajumalakujude – iidolite kujutamisest keskaja kunstis (13.–14.
sajand). Sügavamal tasandil uurimus “teise” visuaalsest konstrueerimisest
kõrgkeskaja kultuuris: paganate, moslemite, juutide, ketserite, homoseksuaalide
negatiivne kujutamisviis. “Visuaalne plahvatus” kõrgkeskaja kultuuris:
visuaalse teabe suur juurdekasv, mida kasutati intensiivselt kirikliku
ideoloogia juurutamisel.
Michael
Camille, “Pilt serval: keskaja kunsti ääred” (1992)
=> Uurimus keskaja illuminee-ritud
käsikirjade ja arhitektuuri marginaalsest kunstist, s.t. joonistustest ja
skulptuuridest, mis jäävad äärele. Katse anda tähendus kõrgkeskaja kunstis väga
levinud frivoolsetele või parodeerivatele servakujutistele. Psühhoanalüütiline
lähenemisnurk, mis rõhutab servakunsti seksuaalset sümboolikat, sidudes selle
põhiteosega. Rõhutab keskaja visuaalkultuuri subversiivset loomust – suurt
tolerantsi ametliku kultuuri parodeerimise suhtes.
Michael
Camille, “Surma meister: illuminaator Pierre Remiet’ elutu kunst”
(1996) => Uurimus 14. sajandi raamatukunstniku Pierre Remiet’ loomingust ja
maailmakäsitusest. Unikaalne katse rekonstrueerida ühe kõrgkeskaja kunstniku
maailmapilti tema loomingu põhjal, mida Camille on sageli esimesena talle
omistanud. Toonitab surmateema olulisust Remiet’ loomingus, näidates ühtlasi
kunsti ja surma tihedaid seoseid keskajal.
Michael
Camille, “Notre-Dame’i gargod: medievalism ja modernsuse koletised”
(2009) => Postuumselt ilmunud uurimus Pariisi Notre-Dame’i katedraali
gargodest – väikestest skulptuurikoletistest ehk veesülititest. Camille näitab,
kuidas need gargod ei ole mitte tunnistused keskajast, vaid 19. sajandi
romantilisest maailmapildist – need valmistati arhitektuuriajaloolase
Viollet-le-Duci juhtimisel 19. sajandi keskel. Laiemalt uurimus keskaja-käsitusest
19.– 20. sajandil, nii nagu see peegeldub Nortre-Dame’i rekonstrueerimistöödes.
HANS BELTING (1935)
CV: Sündis 1935
Andernachis. Õppis Mainzis ja Roomas kunstiajalugu. 1969–1980 kunstiajaloo
professor Heidelbergis. 1980–1992 kunstiajaloo professor Münchenis. 1992–2002
kunstiajaloo ja meediateooria professor Karlsruhes. 2004–2007 Rahvusvahelise
Kultuuriteaduste Instituudi direktor Viinis. Praegu emeriitprofessor.
Olulisemad teosed:
·
“Pilt ja selle publik
keskajal: Varaste kannatusloo piltide vorm ja funktsioon” (Das Bild und sein
Publikum im Mittelalter: Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion, 1981)
·
“Kunstiajaloo lõpp?”
(Das Ende der Kunstgeschichte?, 1983)
·
“Pilt ja kultus.
Piltide ajalugu enne kunsti ajastut” (Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes
vor dem Zeitalter der Kunst, 1990)
·
“Nähtamatu kunstiteos:
kunsti moodsad müüdid” (Das Unsichtbare Meisterwerk. Die modernen Mythen der
Kunst, 1998)
·
“Pildiantropoloogia.
Visandeid pilditeadusele” (BildAnthropologie. Entwürfe für eine
Bildwissenschaft, 2001)
·
“Hieronymus Bosch:
Naudingute aed” (Hieronymus Bosch. Der Garten der Lüste, 2002)
·
“Ehe pilt: pildiküsimus
kui usuküsimus” (Das echte Bild. Bildfragen als Glaubensfragen, 2005)
·
“Faces: Näo ajalugu”
(Faces: Eine Geschichte des Gesichts, 2013).
Hans
Belting, “Pilt ja kultus: piltide ajalugu enne kunsti ajastut” (1990)
=> Uurimus religioossete piltide funktsioonist Euroopa kultuuris
hilisantiigist renessansini (ca 500–1500). Rõhutab piltide kultuslikku
tähendust – uusajaeelsed pildid ei kuulunud mitte kunsti, vaid kultusse valda. Keskendub
ikoonikunstile, erinevatele arengutele Läänes ja Idas, ikonoklastiale ja
ikonoduuliale. Kritiseerib traditsioonilist kunstiajalugu, mis ei suuda
adekvaatselt uurida pilte enne kunsti-kategooria sündi uusajal.
Hans
Belting, “Pildiantropoloogia. Visandeid pilditeadusele” (2001)
=> Uurimus inimese ja pildi
vahekorrast ning piltide muutumisest ajas. Teoreetiline analüüs visuaalsest
representatsioonist kui inimliigile sügavalt omasest tegevusest. Katse
sõnastada üldise “pilditeaduse” (Bildwissenschaft) aluseid. Käsitleb küsimusi: *pildikandjad
ja nende muutumine ajas; *inimese seesmised pildid – ettekujutused; *suured
pöörded piltide arengus; *piltide kultuurilised erinevused *fotograafia mõju
pildikultuurile.
JEAN-CLAUDE SCHMITT (1945)
Keskaja
visuaalkultuuri uurija, kes on viimastel kümnenditel väga aktiivselt ja
tulemuslikult tõstnud ikonograafilised allikad ajaloolase töös esiplaanile. Peamine teos: “Piltide keha. Esseid
keskaja visuaalkultuurist”. (Le corps des images. Essais sur la culture
visuelle du Moyen Âge, 2002)
Jean-Claude Schmitt: keskaja imago-kultuur:
Keskaja Euroopa kultuur kujutas endast omanäolist imago-kultuuri, kus pilt
etendas olulist rolli kolmas tähenduses: 1) Inimene kui pildiline olend
– Piibel: inimene on loodud ad imaginem Dei (Jumala näo järgi; otsetõlkes
“Jumala kujutise/pildi järgi) 2) Kristlus kui pildireligioon: piltide
suur tähtsus kristluse kujunemises ja arengus. 3) Kristlus kui
visioonikultuur: nägemuste ja unenägude suur tähtsus keskaja kristlikus
kultuuris.
KOKKUVÕTTEKS:
1990. aastatel
humanitaarteadustes toimunud nn. visuaalne pööre tõstis ka kultuuriajaloos
küsimuse möödaniku visuaalsest keskkonnast ja visuaalsetest allikatest üheks
põhiküsimuseks.
Visuaalkultuuri
ajalugu on lubanud ümber hinnata senise kunstiajaloo, mis on põhinenud
esteetilistel eristustel, s.t. mingite visuaalsete teoste eristamisel ülejäänud
visuaalsest keskkonnast. ‘Kunst’ pole enam enesestmõistetav mõiste, vaid on ise
ajaloolise uurimistöö objekt. Suur huvi mineviku visuaalkultuuri vastu on
kindlasti seotud ka visuaalse teabe plahvatusliku kasvuga viimaste kümnendite
Lääne ühiskondades: see on tõstnud teadlikkust visuaalse keskkonna ja
“visuaalse kirjaoskuse” olulisusest.
MATERIAALNE KULTUUR:
Bjørnar
Olsen: asjade tagasivõitmine:
“Asjad on tagasi! Pärast sajandipikkust
unustust ning keelelisi ja tekstuaalseid pöördeid on ühiskonna- ja
kultuuriuurimise vallas palju juttu materiaalsest pöördest: naasmisest asjade
juurde. Saussure’i, Derrida ja diskursuse võlu on lahtunud; mateeria on astunud
sümbolite asemele; diskursus on asendunud ihuga – ja seda kõike kirjeldatakse
ka “reaalsuse tagasitulekuna”. Mitmesugustes uurimustöödes politoloogiast kuni
kirjandusteaduseni on esiplaanile tõusnud asjad, objektid, materiaalsus.” B.
Olsen, “Asjade tagasivõitmine: mateeria arheoloogia”, Vikerkaar, nr 1-2,
2017
Materiaalne pööre:
2000.
aastate alguses hakati humanitaarteadustes rääkima materiaalsest pöördest (material turn) või “tagasipöördumisest
asjade juurde” (return to things).
•
Kuigi materiaalse kultuuri uurimisel on pikad juured (arheoloogia, etnograafia,
museoloogia jne), siis alles viimastel aastatel on asutud materiaalset kultuuri
käsitlema tervikuna, sh vaadates asju interaktsioonis inimesega ja omavahel.
Loobutud on asjade hindamisest üksnes esteetilistel alustel, nagu varem tavaks.
•
Materiaalse pöörde sisuks on uus tähelepanu inimelu materiaalse mõõtme vastu,
asjade vastu meie elus. See kajastab uut äratundmist, et kultuur ei seisne
pelgalt ideedes ja sümbolites, vaid niisamuti asjades ja esemetes.
Objektile orienteeritud
ontoloogia (Object-Oriented Ontology) => Filosoofiline
koolkond, mis seab kahtluse alla inimeksistentsi esmasuse asjade eksistentsi
ees. Objektid ei eksisteeri üksnes inimeste jaoks, vaid neil on ka omaette
eksistents lahus inimestest ja nende tähendus ei ammendu vaid suhtes
inimestega. Asjadel on oma agentsus – toimejõud. Selle suuna peamine kujundaja on Ameerika
filosoof Graham Harman, samuti Levi Bryant (kes 2009. a-l pakkus
suunale ka nime). Peamised inspiratsiooniallikad on Martin Heidegger, Gilles
Deleuze jt.
Materiaalse kultuuri
uuringud (material culture studies) tegelevad
sellega, kuidas me asju teame ja teeme, aga ka sellega, kuidas esemed on püütud
meie individuaalsetesse ja kollektiivsetesse mälestustesse. Niisiis hõlmab
see interdistsiplinaarne valdkond asjade tootmise, kasutusviiside ja
mitmesuguste mõjude uurimist, mis omakorda raamivad meie igapäevaseid kogemusi.
Materiaalse kultuuri uuringud.
Asjad
on ühiskonna osised ja seetõttu on materiaalse kultuuri uuringute peamine
eesmärk aidata mõista seda, kuidas asju konkreetse tähendusega laetakse. Asjade tähendus küünib nende materiaalsusest
kaugemale, moodustades konstrueeritud sotsiaalse ja kultuurilise tähenduse, mis
paradoksaalsel kombel sõltub just sellest materiaalsusest. (Francisco
Martínez & Patrick Laviolette, “Materiaalse kultuuri uuringud”. – Kuidas
uurida kultuuri? Kultuuriteaduste metodoloogia, TLÜ kirjastus, 2016, lk 355–380).
“Materiaalse kultuuri
uurimist võib kõige laiemalt defineerida kui inimeste ja asjade vahelise suhte
uurimist ajast ja ruumist sõltumatult. Valitud perspektiiv võib olla globaalne
või lokaalne, huvituda minevikust või olevikust või nende kahe vahendamisest.
Sel viisil defineerituna on ühel või teisel viisil materiaalse kultuuri
uurimisse kaasatud tänapäevaste distsipliinide potentsiaalne skaala peaaegu
samaulatuslik inim- ja kultuuriteaduste hulgaga.”
Daniel
Miller, Christopher Tilley “Editorial”, Journal of Material Culture 1, 1, 1996,
lk. 5
Materiaalse
kultuuriajaloo lähtekohad
Elutud
esemed on sotsiaalse interaktsiooni kandjad ning annavad inimtegevusele
sümboolse tähenduse, kuivõrd neil on võime midagi tähistada, inimkogemust
vahendada ja täita ühiskondlikke funktsioone.
Asjad
peegeldavad ja tihendavad sotsiaalseid nähtusi igapäevase “ainevahetusena”, milles
neid mõjutavad inimesed.
Asjad
annavad edasi kogemust ja väljendavad tähendust, niisiis võib neid pidada
tõendusmaterjaliks, mis võimaldab rekonstrueerida eluviise, kujuteldavaid või
konkreetseid inimtegevusi või tegevusetust. Nagu tekste või kujutisi, võib ka
asju käsitada tõendusmaterjalina, mis aitab meil sügavamalt mõista neid tootnud
ühiskondi.
The
Social Life of Things: Commodities in
Cultural Perspective, ed. Arjun Appadurai (1986)
=> Teedrajav kogumik materiaalse kultuuri uuringute valdkonnast; rõhk
antropoloogial ja sotsioloogial. Lähtekoht: asjad on aktiivsed, neil on oma
“sotsiaalne elu”. Fookus: asjade
tarbimisel, “asjade kaubastumisel” • Uus kontseptsioon: “asjade elulugu”
(Igor Kopytoff, “Cultural Biography of Things”)
Materiaalse kultuuriajaloo
võimalused:
Materiaalne
vaatenurk minevikule lubab täiendada seniseid allikaid: kirjalike ja
visuaalsete allikate mõistmist toetab sama perioodi ainelise kultuuri analüüs.
Materiaalne
vaatenurk minevikule lubab esitada uusi küsimusi, tõstatada uusi
probleemiseadeid, luua uusi koostöövõimalusi teiste teadusharudega.
Materiaalne
vaatenurk minevikule lubab uurida uusi valdkondi alates sellest, kuidas
inimesed on riietunud, milline on olnud nende maitse, kuidas nad on elanud,
liikunud, söönud, töötanud jne.
DAVID ROCHE (1935)
Varauusaja
materiaalse kultuuri ajaloo tuntumaid uurijaid, üks esimesi, kes hakkas
kultuuriajaloo raames pöörama tähelepanu ainelisele kultuurile (riietumine,
tarbimine, argiesemed, liiklusvahendeid). Uurinud samuti pariislaste argielu
18. sajandil, valgustusajastu ühiskonda Prantsusmaal, reisimist, sh
hobukultuuri ajalugu (16.-19. sajand). Collège de France’i professor alates
1998. aastast.
Daniel
Roche, “Välimuse kultuur: riietuse ajalugu”
(1989) => Uurimus sellest, kuidas prantslased riietusid 17.–18. sajandil,
seda nii Pariisis kui provintsis, nii linnas kui maal; kuidas valiti kangad,
värvid, lõiked, eeskujud. Riietumine oli sel perioodil allutatud paljudele
sotsiaalsetele, kõlbelistele ja religioossetele normidele. Kehtis üldreegel, et
riietus peab peegeldama inimese seisust, kuuluvust, sugu ja olema sünnis. Üldiselt
muutub rõivamood aeglaselt, eriti maal, kuid alates 18. sajandist esineb
mitmeid erandeid, linnakultuuri tähtsuse kasv suurendab vabadust
identiteedi-mängudeks ja moetrendide järgmiseks. Sajandi lõpul tühistatakse
riietuskeelud üldse. Daniel Roche, La Culture des apparences. Une histoire
du vêtement, XVIIe- XVIIIe siècles (Paris: Fayard, 1989)
Daniel
Roche, “Tavaliste asjade ajalugu: tarbimise sünd”
=> Uurimus tootmise ja tarbimise kiirest kasvust 17.–19. sajandi
Prantsusmaal; 18. sajand märgib olulist pööret senises tarbimises ja ainelises
kultuuris. Tähelepanu all eeskätt argielu materiaalne kultuur: majad,
valgustus, küte, mööbel, veekasutus, riided, leib, vein. Käsitletud on samuti
tolle perioodi majandusteadlaste jt õpetlaste vaateid tarbimisele;
linnaühiskonna mõju materiaalse kultuuri muutumisele jpm. Daniel Roche,
Histoire des choses banales. Naissance de la consommation dans les sociétés
traditionnelles (XVIIe- XIXe siècles) (Paris: Fayard, 1997).
GIORGIO RIELLO (1974)
Varauusaja
materiaalse kultuuri ajaloo tuntumaid uurijaid tänapäeval, erilise fookusega
asjade globaalsel ajalool (asjade vahetus, asjade ringlus jne). Uurinud süvitsi
mitmete materjalide kultuuriajalugu, sh puuvilla kultuuriajalugu. Panustanud
oluliselt ka materiaalse kultuuri ajaloo metodoloogia ja teooria arengusse. Warwicki
ülikooli globaalse ja kultuuriajaloo professor.
Alates 2019. aasta septembrist Euroopa Ülikooli Instituudi (Firenze)
varauusaegse globaalse ajaloo professor.
Girogio
Riello, “Puuvill: materjal, mis kujundas tänapäeva maailma” (2013)
=> Uurimus puuvilla kasvatamisest, kaubandusest-transpordist ja kasutamisest
(töötlemisest) viimasel kolmel sajandil. Keskne argument: puuvill oli esimene
“globaalne” tööstusprodukt, millel oli väga suur roll uusaegse läänemaailma
majanduslikus arengus ja uue tarbimis- ning riietuskultuuri kujunemises.
Puuvill mängis võtmerolli Euroopa tööstuslikus revolutsioonis. Puuvilla toodi
Euroopasse Aasiast, Aafrikast ja Ameeriast; seda töödeldi kohapeal Euroopas. //
Giorgio Riello, Cotton: The Fabric that Made the Modern World, Cambridge
University Press, 2013.
Giorgio
Riello,“Kingad: Ajalugu sandaalidest kuni tossudeni”
(koos Peter McNeil’iga, 2011) => Kollektiivne koguteos (19 peatükki)
jalatsite ajaloost Vana-Kreekast tänapäevani, hõlmates nii Aasiast,
Aafrikat, Ameerikat kui ka Euroopat. Lisaks
jalanõudele vaatluse all ja jalutamine, kõndimine, flaneerimine jms
argipraktikad. Käsitletud nii jalanõude materiaalne tahk kui ka nende sümboolne
tähendus. // Shoes: A History from Sandals to Sneakers, ed. by
Giorgio Riello and Peter McNeil (London: Bloomsbury, 2011)
Giorgio
Riello,“Luksus: rikas ajalugu” (koos Peter
McNeil’iga, 2016) => Uurimus luksuse-idee ja luksusesemete globaalsest
kultuuriajaloost Vana-Roomast tänapäevani. Vaatluse all on nii luksuslikud
elamud, ehted, käekotid, riided, veinid, autod jne. Eesmärk näidata
luksuse-idee arengut ajas ja selle erinevust kultuuriti; eraldi tähelepanu
luksuskaupade laiemal levikul alates 18. sajandist. Rõhuasetus 20. sajandi
luksuse ajalool. // Peter McNeil and Giorgio Riello, Luxury: A Rich History,
Oxford: Oxford University Press, 2016.
“Õigus
riietuda: luksusseadused globaalses perspektiivis, u. 1200–1800”
(koos Ulinka Rublack’iga)
(2019) => Kollektiivne uurimus (18 peatükki)
riietumispiirangute globaalsest ajaloost 13.–19. sajandini, vaatluse all on nii
Euroopa, Ladina-Ameerika, Aasia, Aafrika
jt. piirkonnad. Eesmärk näidata, kuidas riietumine oli erineval moel reguleerid
kesk-ja uusaegse maailma eri piirkondades. Väga pikka aega ei olnud riie
isikliku maitse väljendus, vaid pigem sotsiaalse staatuse ja positsiooni
väljendus; riietumine oli võrdlemisi rangelt reguleeritud, kuigi reeglid olid
ajas pidevas muutumises. // The Right to Dress: Sumptuary Laws in a Global
Perspective, c.1200-1800, ed. by Giorgio Riello and Ulinka
Rublack, Cambridge University Press, 2019.
KOKKUVÕTTEKS:
Alates
uuest sajandist on ajaloolaste, sh kultuuriajaloolaste tähelepanu üha enam
pööratud asjade, materiaalsuse uurimisele; see on lisanud minevikukäsitlustele
ühe olulise lisamõõtme.
“Materiaalne
pööre” kultuuriajaloos on suuresti reaktsioon eelmiste kümnendite suurele
tähelepanule sümbolitele, märkidele, ettekujutustele, diskursustele, tekstidele
jne – kujunes soov naasta millegi käegakatsutava juurde. Samas huvitub ka
materiaalse kultuuri ajalugu asjade sümboolsest rollist ja tähendusest.
Materiaalse
kultuuri ajalugu on toonud käibele palju uut ainest, aidanud näha uues valguses
tekstilisi ja pildilisi allikaid. Tegemist on alles kujunemisjärgus valdkonnaga
(vaatamata varasematele katsetele minevikus), mille olulisemad tulemused on
usutavasti alles ees.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar