8 // TUNDEAJALUGU
Kuidas määratleda? 1980.–1990.
aastatel esile kerkinud tundeajalugu ei ole selgepiiriline suund, vaid selle
all käsitletakse võrdlemisi eriilmelisi nähtusi: meelte, tundmuste, tunnete,
tajude jne ajalugu. Ehk siis kõiki psühholoogilisi nähtusi, mida on
võimalik historiseerida. “Tundeajalugu” on vaid üks võimalik katusmõiste.
Tänapäeval on tundeajalugu üks kultuuriajaloo kõige populaarsemaid suundi.
Käibel on
mitmeid erinevaid mõisteid, nt. inglise keeles: history of senses, sensory history, history of sensibilities, history of emotions, history of feelings
jne.
Lähtekoht: inimeste
tajud ja tunded on olulises osas kultuuriliselt konstrueeritud ja ajas muutuvad.
Tunded ei ole pelgalt bioloogilised nähtused, mida saab analüüsida vaid neuro-keemiliste
protsessidena. Tunded on samuti kultuurilised nähtused ja neid saab historiseerida,
ajalooliselt uurida. Aistingulisi teateid tajutakse läbi aegade erinevalt,
nende väärtustamine ja neist hoolimine on ajalooliselt muutuv. Igal ajastul
valitseb oma “tunde- ja tajurežiim”, mille raames me võtame vastu, näitame
välja ja tõlgendame erinevaid tundeid ja tajusid.
Tundeajalugu
saab uurida kahel tasandil: 1) tunnete endi uurimine, nii nagu neid on
kirjeldatud, kujutatud jne (pertseptsioonide uurimine – neuroajalugu);
2) tunnetesse suhtumise uurimine – kuidas on läbi aegade erinevalt
reageeritud tunnetega seonduvale, kuidas neid on väärtustatud, varjatud või
tõrjutud (representatsioonide uurimine).
Tundeajaloo eelkäijad:
Johan Huizinga (1872–1945):
üks esimesi, kes pööras süstemaatilist tähelepanu ajaloolise tundemaailma
rekonstrueerimisele oma uurimistöös. Ta kirjutas 1919: “Kõigesse sellesse meelelaadi vastuvõtlikkusse, valmisolekusse
pisarateks ja vaimseks meeleparanduseks, sellesse erutuvusse tuleb end sisse
mõelda, et taibata, kui külluslikult värvikas ja intensiivne oli elu.” (J.
Huizinga, “Keskaja sügis”, Tallinn, 2006, lk. 16.)
Norbert Elias (1897–1990):
üks esimesi, kes mõistis tunnete ajaloo tähtsust üldise kultuuri- ja
sotsiaalajaloo raames; tsiviliseerumisprotsess on lahutamatult seotud meie
tunnete distsiplineerimisega, afektistruktuuri teisenemisega. (N. Elias,
“Tsiviliseerumisprotsess”, 2 kd., 1939, e.k. 2005, 2007)
Lucien Febvre: meil ei ole ikka veel tundeajalugu
(1941): “Meil
ei ole ikka veel armastuse ajalugu, meil ei ole surma ajalugu; meil ei ole
kaastunde ega julmuse ajalugu. Meil ei ole rõõmu ajalugu, meil on vaid põgus
ülevaade hirmu ajaloost” Febvre (1878-1956) oli üks esimesi, kes
sõnastas tundeajaloo uurimisprogrammi, kutsudes ajaloolasi uurima seda olulist
valdkonda.
Tundeajaloo peamised suunad:
Tundmuste
ajalugu (history of sensibilities): naudingute,
kannatuste, armastuse, nägemuste jt. tundmuste ja tajude ajalooline uurimine.
Meelte
ajalugu (history of senses): nägemise, haistmise,
kuulmise, maitsmise ja kompimise ajalooline uurimine.
Emotsioonide
ajalugu (history of emotions): viha, rõõmu, hirmu jt
emotsioonide ajalooline uurimine.
Tundmuste ajalugu: mõned näited
·
Unenägude ja nägemuste
ajalugu: unenägude roll ja funktsioon
erinevates kultuurides; unenägude väärtustamine ja tõlgendamine; visioonide ja
üleloomulike kogemuste ajalugu jpm.
·
“Valurežiimide”
ajalugu: vägivalla, haiguste, piinamise jt nähtuste ajalooline uurimine; ajastu
valukäsituse ja vägivallanormide rekonstrueerimine.
·
Keskkonna ja
ilmastikutingimuste tajumise ajalugu: maastikud, looduskatastroofid, aastaajad,
öö-päev jne.
Meelte ajalugu: mõned näited
·
Nägemine:
Kuulmis- vs nägemiskultuurid (suuline vs kirjalik kultuuur •Prillide leiutamine
Visuaalmeedia ajastu: televisioon, internet; visuaalne lugemisoskus •Värvide ja
värvitajumise ajalugu
·
Haistmine:
Lõhnade tajumine ja väärtustamine;
“võõra” lõhn; “vaese lõhn”; lõhnade moraalne mõõde; konnoteeritud lõhnad.
Puhtus vs mustus, hügieeninormid kui kultuurinormid.
·
Kuulmine:
Helide tajumine ja väärtustamine; heliline identiteet; heli vs. müra. Suuline
kultuur: teabe suusõnaline liikumine ja talletamine •“Vaikuse ajalugu” •Helid
ja sotsiaalsed eristused; heliline koloniseerimine.
·
Maitsmine:
Maitsmismeele konstrueerimine. “Hea maitse”. •Vürtside ajalugu; suhkru
kasutuselevõtt; soola ajalugu jne. •Köögikultuur. Maitse ja rahvuse konstrueerimine:
rahvustoit; maitse kui identiteedi oluline osa.
·
Kompimine:
•Kõige keerulisem ja vähem uuritud valdkond, sest pole seotud konkreetse
organiga. •Üldisemalt seotud keha-ajalooga, s.h. žestide ja žestikuleerimise
ajalugu. •Naha ajalugu: tätoveeringud; keha kaunistamine; •Sotsiaalne
suhtlemine: kätlemine, embamine, kallistamine, suudlemine jne. •Tänapäeva “oma
käega katsumise kultuur” (nt. moodsad muuseumid jms).
Michel
Pastoureau, “Sinine: ühe värvi ajalugu” (2002, e.k. 2013)
=> Ülevaade sinise värvi tähtsusest
ja tähendusest neoliitikumist tänapäevani. Analüüs näitab, kuidas antiikajal
sinist värvi eriti ei hinnatud, roomlaste jaoks oli see pigem negatiivne
värv, samas kui keskajal, eriti alates 12. sajandist muutus sinine ühe
hinnatumaks ja olulisemaks (nt liturgias ja kujutavas kunstis).
Sotsioloogilised küsitlused näitavad, et tänapäeval on sinine üks eurooplaste
lemmikvärve.
Meelte ajalugu: võrdlev perspektiiv: üldine
võrdlev lähenemine: erinevate meelte domineerimine erinevatel aegadel ja
erinevates kultuurides, iga kultuuriga kaasneb eripärane meelte hierarhia:
“kõrvaajastu”, “silmaajastu” jne, või siis “kõrvakultuur”, “silmakultuur” jne.
→
Mark M. Smith, “Sensory
History” (2007): Meelte üldajaloo
ajaloolismetodoloogiline käsitlus. Sissejuhatus meelte ajalukku ja
historiograafiasse. Ülevaade erinevate meelte ajaloost.
→
Diane Ackerman, “Meelte
lugu” (1990, e.k. 2005): Ameerika kirjaniku populaarne ülevaade viie
meele ajaloost. Pole mitte niivõrd ajalooline uurimus, kuivõrd essee, kus
peatutud erinevatel meeltega seonduvatel nähtustel.
→
Vladimir Lapin,
“Peterburi lõhnad ja helid” (2007, e.k. 2015):
Peterburi ajalugu viimasel kolmel sajandil lõhnade ja helide vaatenurgast.
Peterburi areng lõhnade ja helide perspektiivist: suurlinna heli- ja lõhnaruumi
kujunemine; poliitiliste muutuste kajastumine helides; aastaajad ja erinevad
helid-lõhnad, jne. Tähelepanu nii lihtinimestele kui aristokraatiale. Autor on
Peterburi Euroopa Ülikooli ajaloo-professor.
Emotsioonide ajalugu: mõned näited:
·
Üldine eesmärk:
historiseerida tundeid (viha, rõõm, kurbus, hirm jne); näidata erinevate
emotsioonide erinevat tähendust erinevatel ajastutel ja erinevates kultuurides
·
Emotsiooniajalugu püüab
välja tuua eri ajastute “emotsionaalseid stiile”, rõhutades, et emotsioonid on
suuresti õpitud ja kultuurisõltelised, mitte kaasasündinud. Ent ka ühe ajastu
sees võib rääkida erinevatest “emotsionaalsetest kogukondadest”, mida liidab
sarnane emotsionaalne käitumine.
·
Emotsiooniajalugu
rõhutab sedagi, et emotsioonisõnavara on ajastuti erinev; kõik tänapäevased
emotsioonid ei olnud sõnastatavad nt. keskajal ja ka vastupidi.
·
Emotsiooniajalugu
näitab, et igas kultuuris on oma emotsiooninormid (milliseid tundeid sobib
välja näidata ja milliseid mitte) ja valitseb teatud emotsionaalne kontroll
(nt. lein ja selle väljendamine).
→
Ute Frevert jt,
“Emotional Lexicons” (2014): Kümne autori
ühisuurimus emotsiooni-sõnavara muutumisest Euroopas viimasel kolmel sajandil.
Raamatu koostaja Ute Frevert: “Iga ajastu
on loonud oma emotsioonimõisted või varustanud teisenenud tähendusega vanad
mõisted.” Kogumik näitab, kuidas viimasel kolmel sajandil on emotsioonidega
seotud sõnavara, sõnade tähendus, mõju ja sotsiaalsed seosed olnud pidevas
muutumises.
→
Jan Plamper “Ajalugu ja
tunne: Emotsiooniajaloo alused” (sks. 2012, ingl. 2015): Sissejuhatus
interdistsiplinaarsesse emotsiooniajalukku. Ülevaade emotsiooniajaloo
kujunemisest (alates Febvre’ist). •Ülevaade erinevate distsipliinide
lähenemisest emotsioonide ajaloolisele uurimisele (etnoloogia, keeleteadus,
sotsioloogia, neuroteadused jt.).
Emotsiooniajaloo institutsionaliseerumine
1.
ACCESS – The Amsterdam
Centre for Cross-disciplinary Emotion and Sensory Studies.
2.
ARC Centre of
Excellence for the History of Emotions (1100-1800).
3.
Center for the History
of Emotions, Max Planck-Institute for Human Development, Berliin.
4.
Queen Mary Centre for
the History of Emotions, London.
5.
Les Émotions au Moyen
Age (EMMA), Pariis.
6.
CHEP: An International
Network for the Cultural History of Emotions in Premodernity.
7.
Historia cultural del
concimiento. Discursos, prácticas, representaciones, Centro de Ciencias humanas
y sociales, Madriid.
8.
Cluster of Excellence
"Languages of Emotion", Berliini Vaba Ülikool.
JEAN DELUMEAU (1923)
Peamiseid teoseid:
·
“Renessansikultuur” (La
Civilisation de la Renaissance, 1967)
·
“Hirm Lääne-Euroopas”
(La Peur en Occident (XIVeXVIIIe siècles), 1978)
·
“Patt ja hirm:
Lääne-Euroopa kulpabiliseerumine, 13.–18. sajandil” (Le Péché et la peur :
La culpabilisation en Occident (XIIIe-XVIIIe siècles, 1983)
·
“Ajastu hädad:
loodusõnnetuste ja näljahädade ajalugu Prantsusmaal” (Les Malheurs des temps.
Histoire des fléaux et des calamités en France, 1987
·
“Julgustada ja kaitsta.
Kindlustunne vanas Euroopas” (Rassurer et protéger. Le sentiment de sécurité
dans l’Occident d’autrefois, 1989)
·
“Ülestunnistus ja
andeksand” (L’Aveu et le Pardon, 1990)
·
“Paradiisi ajalugu”
(Une histoire du Paradis, 1992– 2000), 3 kd.
Jean
Delumeau, “Hirm Lääne-Euroopas” (1978)
=> Uurimus kollektiivse hirmutunde kasvust Lääne-Euroopas alates 14.
sajandist kuni 18. sajandini. Käsitleb erinevaid hirmu vorme (katkuga,
näljahädadega, kuradiga, nõidadega, ketseritega jt seotud hirmud) uusaja
ühiskonnas. Käsitleb erinevaid hirmu levimehhanisme, s.h. trükimeedia, kunsti
ja jutluste mõju. Rõhutab kiriku roll hirmukampaaniate algatamisel, nn. juhitud
hirm.
ALAIN CORBIN (1936)
CV: Sündis 1936
Courtomer’is (Orne). Õppis Caeni ülikoolis ajalugu. 1973 kaitses doktoritöö 19.
sajandi Limousini piirkonna ajaloost. Pikka aega 19. sajandi ajaloo professor
Sorbonne’i ülikoolis (Paris I), emeriteerus 2004. Uurib eeskätt 19. sajandi
Prantsuse kultuuriajalugu, rõhuga tundeajalool.
Olulisemaid teoseid:
·
“Öö tüdrukud:
seksuaalne viletsus ja prostitutsioon (19. saj.)” (Les Filles de noce. Misère sexuelle
et prostitution (XIXe siècle), 1978).
·
“Miasm ja nartsiss:
haistmine ja sotsiaalne kujutlusmaailm, 18.–19. saj.” (Le Miasme et la
Jonquille. L’odorat et l’imaginaire social, XVIIIe-XIXe siècles,
1982).
·
“Kannibalide
küla” (Le Village des cannibales, 1986), e.k.
2001.
·
“Tühjuse territoorium.
Lääne-Euroopa ja rannaihalus, 1750– 1840” (Le Territoire du vide. L’Occident et
le désir du rivage, 1750-1840, 1988).
·
“Maakellad: 19. sajandi
maapiirkondade helimaastik ja tundekultuur” (Les Cloches de la terre. Paysage
sonore et culture sensible dans les campagnes au XIXe siècle,1994).
·
“Louis-François Pinagot
taasleitud maailm: ühe tundmatu jälgedes (1798–1876)” (Le Monde retrouvé de
Louis-François Pinagot. Sur les traces d’un inconnu (1798-1876), 1998).
·
“Keha ajalugu”
(Histoire du corps, 2005–2006), 3 kd., koostaja.
·
“Rõõmude harmoonia:
naudinguviisid valgustussajandist seksoloogia sünnini” (L’harmonie des
plaisirs. Les manières de jouir du siècle des Lumières à l’avènement de la
sexologie, 2007).
Alain
Corbin, “Miasm ja nartsiss: haistmine ja sotsiaalne kujutlusmaailm, 18.–19.
sajand” (1982) => Raamat on pühendatud
haistmismeele ajaloole. Peamised teemad: Kuidas 18. sajandi teisel poolel
tärkab LääneEuroopas uus tundlikkus, mis ei talu enam väljaheidete või muskuse
lõhna ja pühendab üha enam tähelepanu õhupuhtusele ja erinevatele parfüümidele.
Kuidas haistmine ja lõhnad muutuvad olulisteks sotsiaalses kujutlusilmas alates
18. sajandi lõpust ja eeskätt 19. sajandi esimesel kolmandikul. Kuidas “võõra”
kujutamises, sotsiaalsete ja rassiliste tüüpide konstrueerimises mängib
haistmishinnang alati olulist tolli. Nt. omistati prostituutidele iseloomulikke
negatiivseid lõhnu.
Alain
Corbin, “Tühjuse territoorium: Lääne-Euroopa ja rannaihalus, 1750– 1840”
(1988) => Uurimus maastike ja keskkonna tajumisest. Peamine teema – kuidas
sündis 18. sajandi keskpaiku Euroopas uus kollektiivne rannaihalus. Kui enne
1750. aastaid ei hoolinud eriti keegi randadest, siis edaspidi hakati neid üha
massilisemalt külastama – mereäärseid
piirkondi asuti ümber väärtustama, sündis rannakultuur (sh ka rannaarhitektuur,
rannakostüümid jms).
Alain
Corbin, “Maakellad: 19. sajandi maapiirkondade helimaastik ja tundekultuur”
(1994) => Uurimus 19. sajandi helide ja kuulmiskultuurist. Peamine teema:
kirikukellade suur tähtsus maaühiskonnas. Corbin toob kasutusele “heliruumi”
mõiste, kirjutades, et “kellatorn surub inimestele peale kindla heliruumi” ja
“kujundab nende siseilma”. Heliruum määratleb ja kujundab inimeste teatava
“helilise identiteedi”. 19. sajandi külainimesed suutsid väga täpselt oma
kellaheli ära tunda, see oli just nende kell, mis lõi ja mitte naaberküla oma.
Sealjuures on toonitatud maapiirkondade “helilise identiteedi” erinevust
linnadega võrdluses, mille “heliruum” oli märka kirevam.
Alain
Corbin, “Rõõmude harmoonia: naudinguviisid valgustussajandist seksoloogia
sünnini” (2007) => Uurimus
naudingudiskursusest ajavahemikul 1760–1880, sellest, kuidas kirjeldati
seksuaalnaudingute iseloomu meditsiinis, teoloogias ja pornograafilises
kirjanduses. Autor näitab väga erinevate naudingu tõlgendusmudelite
paralleelset eksisteerimist Euroopa kultuuris (rõhuga Prantsusmaal), ometigi
joonistuvad välja mõned ühised mustrid, nt. mehe ja naise radikaalne
eristamine, mehe ülemuslikkuse rõhutamine jpm. Autori sõnutsi toimus muutus
naudingudiskursuses 1840. aastatel, kui senise “rõõmude harmoonia” asemel
hakati rohkem kõnelema “seksuaalsuse teadusest”.
Alain Corbin: tundmuste ajalugu kui aistinguliste
teadete ajalugu: “Mina mõistan tundmuste ajalugu kui aistinguliste teadete ajaloolisuse
ajalugu; kui taluvusläve ja väärtushinnangute ajalugu. Lucien Febvre juhtis
esimesena tähelepanu sellele, et aistingulisi teateid tajutakse läbi aegadel
erinevalt, et nende väärtustamine ja neist hoolimine on ajalooliselt muutuv.” M.
Tamm, Kuidas kirjutatakse ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 55.
BARBARA H. ROSENWEIN. Peamised teosed:
·
Anger’s Past: The
Social Uses of an Emotion in the Middle Ages (1998), koostaja.
·
Debating the Middle
Ages: Issues and Readings (1998), koostaja.
·
Negotiating Space:
Power, Restraint, and Privileges of Immunity in Early Medieval Europe (1999)
·
Monks and Nuns, Saints
and Outcasts: Religion in Medieval Society (2000), koostaja.
·
A Short History of the
Middle Ages (2001).
·
Emotional Communities
in the Early Middle Ages (2006).
·
Generations of Feeling:
A History of Emotions 600-1700 (2016)
Barbara
H. Rosenwein (toim.), “Viha minevik: ühe emotsiooni sotsiaalsed kasutused
keskajal” (1998) => Kollektiivne uurimus keskaja “vihakultuurist”,
rõhuga vihast sündinud konfliktide lahendamisel ja viha poliitilistel
väljunditel. Käsitlused keskaegsetest vihavormidest erinevates sotsiaalsetes
kontekstides: kloostris, külas, lossis, õukonnas; ent samuti viha kujutamisest
kirjanduses.
Barbara
H. Rosenwein, “Tundepõlvkonnad. Emotsioonide ajalugu, 600– 1700” (2016)
=> Esimene ülevaatlik teos
emotsioonide ajaloost keskajal ja varauusajal, 7.–18. sajandini. Rõhk
käsitletud perioodi emotsioonide üle peetud arutlustel ja tekstides väljendatud
emotsioonidel, sh emotsioonisõnavaral (mis sõnadega eri aegadel ja eri
tekstides emotsioone väljendatakse).
Barbara
H. Rosenwein, Riccardo Cristiani “Mis on emotsioonide ajalugu” (2017)
=> Lühike ülevaade emotsioonide
ajaloost ja selle uurimisest. Tutvustatud nii olulisemaid mõisteid, uurijaid
kui ka emotsioonide ajaloo põhietape. Eraldi tähelepanu emotsioonide
väljendamisel tegevustes ja kehaliselt. Lõpeb ettevaatega, kuhu emotsioonide
ajalugu võiks tulevikus liikuda.
KOKKUVÕTTEKS:
Tundeajalugu
võimaldab lisada meie minevikuteadmisele ühe
mõõtme, mis on sealt enamasti puudunud, kuid mis meie endi elus on väga
oluline: lõhnad, helid, naudingud, emotsioonid jne.
Tundeajalugu ei
ole selgepiiriline suund kultuuriajaloos, vaid pigem katusmõiste mitmele
erinevatele suundumusele; samas liidab neid erinevaid suundmusi lähtekoht,
et viisid, kuidas me ümbritsevat tajume ja hindame, on ajas muutlikud ja seega
ajalooliselt uuritavad. Tegemist on ühe kõige populaarsema suunaga tänapäeva
kultuuriajaloos.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar