MENTALITEEDIAJALUGU JA RAHVAKULTUURI AJALUGU
Tähelepanu
pööramine inimeste mõttemaailma uurimisele ulatub tagasi 18. sajandisse, mil
tulid käibele mõisted, nagu “mõttelaad” (pr. manière de penser), “mõtlemiskunst” (sks. Denkungsart), “rahvavaim” (Volksgeist)
jne.
19. sajandil
kujunes Saksa filosoofias ja kultuuriajaloos mõjukaks “maailmapildi” ehk
“maailmataju” (sks. Weltanschaaung)
mõiste, mis pärines Immanuel Kantilt ja mida kasutas teiste seas ka Jacob
Burckhardt. Maailma käsitati millegi sellisena, mis moodustus läbi subjekti
kaemuse.
20. sajandi
esimestel kümnenditel levis mõiste “mõttevormid”, mida teiste seas
kasutas ka Johan Huizinga (gedachtensvormen) – need on teatavad
kategooriad, mis ajas muutuvad ja mille abil inimene ümbritsevat tajub ja
mõtestab.
Prantsusmaal
levib alates 19. sajandi lõpust sotsioloogias mõiste “kollektiivsed
ettekujutused” (représentations
collectives), mida kasutab Emile Durkheim. Antropoloogias juurutab Lucien
Lévy-Bruhl 20. sajandi alguses mõiste “mentaliteet” (mentalité), mille
abil ta uurib nn. primitiivsete kultuuride mõttemaailma (La mentalité primitive, 1922).
MENTALITEEDIAJALOO LÄBILÖÖK 1960-1970ndail AASTAIL:
Selgemal kujul
sündis mentaliteediajalugu prantsuse ajaloolaste, eeskätt nn. Annales’i
koolkonna asutajate, Marc Blochi ja Lucien Febvre’i töödes 1920.–1940.
aastatel, kuid nemad ei kasuta veel omaette mõistet “mentaliteediajalugu”.
Mõiste
“mentaliteediajalugu” (histoire des mentalités) sündis 1950. aastate lõpus
Prantsusmaal, eeskätt ajaloolaste Robert Mandrou ja Georges Duby algatusel.
Uue suuna
programmilised artiklid ilmusid 1960.–1970. aastatel, mil leidis aset
mentaliteediajaloo väljakujunemine ja läbilöök:
1.
Georges Duby, “L’histoire des
mentalités”, in: L’Histoire et ses méthodes. Encyclopédie de la Pléiade (Paris,
Gallimard, 1961), lk 937–966.
2.
Jacques Le Goff, “Les mentalités: une
histoire ambiguë”, in: Jacques Le Goff, Pierre Nora (éds.) Faire de l’histoire,
t. III, Nouveaux objets (Paris, Gallimard, 1974).
3.
Philippe Ariès, “L’histoire des
mentalités”, in: Jacques Le Goff (éd.), La Nouvelle Histoire, [1978]
(Bruxelles, Complexe, 1988), lk. 167–190.
MENTALITEEDIAJALOO PEAMISED LÄHTEKOHAD:
Ajaloos on
ettekujutustel ja eelarvamustel sama suur osatähtsus kui tegelikel tegudel ja
tõsiasjadel; mentaliteedid on samuti realiteedid.
Inimeste
mentaliteet on ajas muutuv; me ei tohiks minevikuinimeste tegusid mõtestada
tänasest mõttelaadist lähtudes.
Oluline on
uurida kollektiivsed ettekujutusi, jagatud tähendusi, sõltumata inimeste
sotsiaalsest kuuluvusest jms.
Kollektiivseid
kujutelmi ehk mentaliteeti saab uurida ka kvantitatiivsete meetoditega, umbes
samamoodi nagu majandust ja ühiskonda. (See arusaam oli levinud ennekõike 1960.
aastate mitmete prantsuse ajaloolaste töödes.)
Jacques Le Goff: “Mentaliteediajaloo tasand on kõik igapäevane ja
automaatne […], kõik see, mis on ühine Caesarile ja tema leegionite viimasele
sõdurile, Püha Louis’le ja tema valduste talupojale, Kolumbusele ja tema
karavellide madrusele.”
(Jacques Le Goff, “Les
mentalités: Une histoire ambiguë”. – Jacques Le Goff, Pierre Nora (dirs), Faire
de l’histoire (Paris: Gallimard, [1974] 2011), lk. 733)
Peter Burke. Mentaliteediajaloo kolm tunnust: “Esiteks,
rõhuasetus pigem kollektiivsetele kui individuaalsetele hoiakutele ning
niihästi harilike inimeste kui ka koolihariduse saanud eliitide mõtlemisele. Teiseks,
rõhuasetus pigem vaikivatele ja alateadlikele eeldustele, tajumisviisile,
„argimõtlemise“ või „praktilise mõistuse“ toimimisele kui teadlikele mõtetele
ja väljaarendatud teooriatele. Ja lõpuks, huvitumine niihästi
tõekspidamiste struktuurist kui ka sisust, ehk teisisõnu: kategooriatest,
metafooridest ja sümbolitest, niihästi sellest, kuidas inimesed mõtlevad, kui
ka sellest, mida nad mõtlevad.”
P. Burke,
“Mentaliteediajaloo tugevused ja nõrkused” – P. Burke, Kultuuride kohtumine
(Tallinn, 2006), lk. 171
MENTALITEEDIAJALOO KRIITIKAT:
Mentaliteetidevaheliste
suurte erinevuste otsimine paneb ajaloolasi käsitlema võõrapäraseid hoiakuid ühetaolisena,
üle hindama vaimse konsensuse määra uuritavas minevikuühiskonnas ja alahindama
sotsiaalseid ja kultuurilisi pingeid.
Mentaliteediajalugu
ei suuda seletada mentaliteetide muutumist ja varieerumist ajas,
seda, miks ja kuidas toimub üleminek ühelt ettekujutustesüsteemilt teisele.
Mentaliteediajalugu
käsitleb ettekujutuste süsteeme autonoomsetena ega suuda neid adekvaatselt
seostada ühiskonna, majanduse ja poliitikaga.
Mentaliteediajalugu
kipub tegema liiga selgeid vastandusi erinevate mentaliteetide vahel,
eriti nn. loogilisel ja eelloogilisel mõtteviisil, tuginedes aegunud
evolutsionismimudelile.
Mentaliteediajaloo
allikad on ebamäärased ja puudub korralik allikakriitiline hoiak (kuidas
uurida vaimseid väärtusi ja ettekujutusi?).
ANNALÉS’i KOOLKOND:
Koolkonna
sünd: 1929: Marc Bloch ja Lucien Febvre
asutavad ajalooajakirja Annales
d’histoire économique et sociale (“Majandus- ja sotsiaalajaloo annaalid”). Ajakiri
muutub võrdlemisi kiiresti väga mõjukaks, eriti pärast II maailmasõda. Ajakirja
ümber koondub terve plejaad ajaloolasi, mis lubabki rääkida omaette
“koolkonnast”.
Ajakirja
erinevad nimetused:
·
1929–1939: Annales
d’histoire économique et sociale.
·
1939–1942, 1945:
Annales d’histoire sociale
·
1942–1944: Mélanges
d’histoire sociale
·
1946–1994: Annales.
Economies, sociétés, civilisations
·
1994–: Annales.
Histoire, Sciences Sociales
Koolkonna põhiseisukohad:
Eemaldumine
suurte sündmuste ja isikute uurimisest; probleemajalugu versus jutustav
ajalugu; pikad protsessid versus sündmused.
Rõhk
sotsiaalsete, majanduslike ja mentaalsete protsesside uurimisel; huvitutakse
pigem kollektiivsusest, mitte individuaalsusest, pigem ühiskonnast ja
majandusest, mitte poliitikast.
Eesmärgiks kõikehõlmav,
“totaalne ajalugu” (histoire totale).
Suunatus
tihedale koostööle teiste humanitaar- ja sotsiaalteadustega (eriti
majandusteaduse, sotsioloogia, antropoloogia, geograafia, psühholoogiaga).
LUCIEN FEBVRE (1878-1956)
Sündis 1878
Nancys gümnaasiumiõpetaja peres. Õppis Pariisis Ecole Normale Supérieure’is
ajalugu. 1911 kaitses doktoritöö “Felipe II ja Franche-Comté”. 1919 sai
Strasbourg’i ülikooli professoriks. 1929 asutas koos M. Blochiga ajakirja
Annales. 1933 valiti Collège de France’i professoriks. 1947 asutas uue
sotsiaalteaduste ülikooli (Ecole Pratique des Hautes Etudes, VIe séction). Suri
1956 Saint-Amouris.
Peamised teosed:
·
“Felipe II ja
Franche-Comté” (Philippe II et la Franche-Comté, 1911)
·
“Maa ja inimareng” (La
Terre et l'évolution humaine,1922)
·
“Martin Luther. Üks
inimsaatus” (Un Destin. Martin Luther, 1928, e.k. 2003)
·
“Uskmatuse probleem 16.
sajandil. Rabelais’ religioon” (Le probleme de l’incroyance au XVIe siecle. La
religion de Rabelais, 1947)
·
“Taevane ja maine
armastus. Marguerite de Navarre ja tema “Heptameron”” (Autour de l'Heptaméron.
Amour sacré, amour profane, 1944, e.k. 2000)
·
“Lahingud ajaloo nimel”
(Combats pour l'histoire, 1952)
·
“Raamatu ilmumine”
(L’Apparition du livre, 1958) (kaasautor Henri-Jean Martin)
Üldine ajalookäsitlus:
Iga
ajaloouurimus peab saama alguse õigest ja leidlikust probleemipüstitusest.
Tuleb vältida “valesti püstitatud probleeme”, ennekõike anakronisme.
Ajalooteaduse areng sõltub uute küsimuste juurdekasvust.
Üks Febvre’i
keskseid probleeme oli üksikisiku ja ühiskonna suhe: kuivõrd suured raamid seab
ühiskond üksikisiku mõtteviisile ja ettekujutustele?
Febvre’i
huvikeskmes oli varauusaja (16.–17. saj.) kultuuriajalugu, kitsamalt
religioossete ettekujutuste ajalugu, ent samuti kirjasõna ajalugu.
Käsitlus mentaliteediajaloost:
·
Iga ühiskond varustab oma
liikmed teatava “vaimse varustusega” (outillage mentale), mida neil ei ole
võimalik ignoreerida.
·
Ajaloolase eesmärk on
uurida teda huvitava ajastu “vaimset varustust”, mis koosneb esmajoones
mõistetest, väärtustest, hoiakutest, ja mis kujundavad raami, mille sees
inimesed teatud ajastul tegutsevad.
Febvre ise
huvitus ennekõike suurte isiksuste vahekorrast ajastu “vaimse varustusega”:
Martin Luther, François Rabelais, Marguerite de Navarre.
„Igal kultuuril on oma vaimne varustus, veelgi enam, igal kultuuriajastul
[…] on oma uuenenud varustus, mida on arendatud enam ühtedele vajadustele
vastavaks ja vähem teistele: ükski kultuur ega ajastu pole suuteline pärandama
täielikult oma vaimset varustust neile, kes talle järgnevad; see varustus teeb
läbi mitmeid teisenemisi, muutusi ja märkimisväärseid moonutusi, nagu ka
parandusi, täpsustusi ja uusi täiustusi.”
Lucien Febvre,
Le probleme de l’incroyance au XVIe siecle. La religion de Rabelais (Paris:
Albin Michel [1942] 1968, lk. 141
Lucien Febvre: Tuleb
vältida ideelisi anakronisme “Me omistame oma esivanematele naiivselt
enese teadmised ehk siis eelduseid ideedeks, mis on olemas küll meil, kuid mida
ka kõige õpetatumatel neist polnud võimalik enesele hankida. (...) 16. sajandi
inimene peab tegelikult olema arusaadav mitte suhestatuna meiega, vaid
suhestatuna oma kaasaegsetega. Neid tuleb siduda mitte meie ja meie ideede,
vaid nende endi ja nende ideedega.”
L. Febvre,
“Taevane ja maine armastus” (Tallinn: Kunst, 2000), lk. 11–12.
MARC BLOCH (1886-1944)
Sündis 1886
Lyonis antiikajaloo professori Gustave Blochi peres. Õppis Pariisis Ecole
Normale Supérieure’is ja Sorbonne’is, seejärel täiendas ennast Berliinis ja
Leipzigis. Pärast lühiajalist töötamist kooliõpetajana mobiliseeriti ta I ms
puhkemisel jalaväkke. 1919 Strasbourg’i
ülikooli dotsent, 1921 sama ülikooli keskaja ajaloo professor. 1937 Sorbonne’i
ülikooli majandusajaloo professor. 1939 liitus vabatahtlikult prantsuse
armeega. 1944 vahistati Gestapo poolt, piinati ja lasti maha.
Peamised teosed:
·
“Kuningad ja servid”
(Rois et serfs, un chapitre d’histoire capétienne, 1920)
·
“Imettegevad kuningad”
(Les Rois thaumaturges, 1924)
·
“Prantsuse külaajaloo
põhijooned” (Les Caractères originaux de l’histoire rurale française, 1931)
·
“Feodaalühiskond” (La
Société féodale, 1939– 1940), 2 kd.
·
“Kummaline lüüasaamine”
(L’Étrange défaite, 1946)
·
“Ajaloo apoloogia ehk
Ajaloolase amet” (Apologie pour l’Histoire ou Métier d’historien, 1949, e.k.
1983)
·
“Ajaloolisi
uurimistöid” (Mélanges historiques, postuumselt 1963), 2 kd.
Käsitlus mentaliteediajaloost:
- Konkreetse minevikuühiskonna igakülgne mõistmine eeldab tollaste mõtlemis- ja tunnetusviiside – “mentaalse atmosfääri” – tundmist.
- Vaimsed hoiakud on lahutamatud sotsiaalmajanduslikest institutsioonidest; hoiakud sünnivad ühiskondliku tegevuse käigus, ent ühtlasi avaldavad need sellele ka mõju.
- Mitmed poliitilised või majanduslikud otsused jäävad meile arusaamatuks, kui me ei suuda mõista neid mõtteviise või uskumusi, mis seisid nende taga.
Marc Bloch:
Tunded ja ettekujutused on oluline ajalooaines. “Meeleheite- ja ägeduspuhangud, aruta teod, äkilised hingelised
murrangud valmistavad suuri raskusi ajaloolastele, kes püüavad instinktiivselt
rekonstrueerida minevikku mõistuse skeemide järgi, kuid kõik need nähtused on
ju olulised igasugusele ajaloole ning nad avaldasid kahtlemata suurt mõju
poliitiliste sündmuste arengule feodaalses Euroopas, sellest vaikitakse ainult
mingi rumala häbelikkuse pärast.” M. Bloch, “Feodaalühiskond” (1939–1940).
Marc Bloch, “Imettegevad
kuningad” (1924) – mentaliteediajaloo varane näide => Raamat uurib
keskajal ja hiljemgi laialt levinud usku Prantsusmaa ja Inglismaa kuningate
imelisse võimesse ravida skrofuloosi, s.t. lümfisõlmede põletikku või siis
kilpnäärme paistetust. “Imettegevate kuningate” ajajärk kestis 12. sajandist
18. sajandini. Prantsusmaal on esimesed andmed tervendamise kohta kuningas
Louis VI (1108-1137) puhul. Viimast korda sooritas seda protseduuri Charles X
pärast oma kroonimist 1825. aastal. Bloch näitab, et see “kuningavõimu
pühadus” põhines uskumusel, mis oli osa tolle ajastu mentaliteedist, usul
imetegude toimumisse ja “eriliste ilmikute” ehk kuningate imettegevasse
võimesse.
HILISEMAID MENTALITEEDIAJALOOLASI:
Philippe Ariès (1914–1984):
•
“Laps ja pereelu
vanakorra ajal” (L'Enfant et la vie familiale sous l'Ancien Régime, 1960)
•
“Inimene surma palge
ees” (L'Homme devant la mort, 1977)
•
“Eraelu ajalugu”
(Histoire de la vie privée, 1985–1987), 5 kd; toim. koos Georges Dubyga.
Georges Duby (1919–1996):
•
“Ühiskond Mâconi
regioonis 11. ja 12. sajandil” (La société aux XIe et XIIe siècles dans la
région mâconnaise, 1953).
•
“Bouvines’i pühapäev”
(Le dimanche de Bouvines, 1973)
•
“Katedraalide aeg” (Le
Temps des cathédrales, 1976, e.k. 1999 ja 2007).
•
“Kolm seisust ehk
feodalismi kujutlusmaailm” (Les trois ordres ou l’imaginaire du féodalisme,
1978)
•
“Rüütel, naine ja
preester. Abielu feodalistlikul
Prantsusmaal” (Le chevalier, la femme et le prêtre. Le Mariage dans la France
féodale, 1981)
•
“Guillaume le Maréćhal
ehk Maailma parim rüütel” (Guillaume le Maréchal
ou le meilleur chevalier du monde, 1984, e.k. 1997)
•
“12. sajandi daamid”
(Dames du XIIe siècle, 1996), 3 kd.
KOKKUVÕTTEKS MENTALITEEDIAJALOOLE:
Mentaliteediajaloo
keskne probleem on mõiste ‘mentaliteet’ ebamäärasus:
kas igal ajastul on üks mentaliteet? kuidas seda mentaliteeti tuvastada? kuidas
mentaliteet muutub? jne. Kuna tegemist on algselt prantsuse mõistega
(mentalités), siis on probleemid osaliselt ka tõlkelist laadi – mentalités ei
ole kadudeta teistesse keeltesse tõlgitav.
Kuigi mõistena
ei ole mentaliteediajalugu tänapäeval enam kuigi populaarne, siis
mentaliteediajaloo ideed elavad mitmel moel edasi paljudes teistes tänapäeva
kultuuriajaloo suundades (ajalooline antropoloogia, tundeajalugu, argipäeva
ajalugu jne).
RAHVAKULTUUR
Nimetus
“rahvakultuur” sündis 18. sajandi Saksamaal (Volkskultur) ja kandis herderlikku ideed sellest, et kultuuri
kandjaks on rahvas. Rahvakultuuri uurimine sündis 19. sajandil, ent piirdus
peamiselt etnograafiliste kirjelduste ja rahvaluule ning ainelise kultuuri
uurimisega.
Mõiste
“rahvakultuur” sisenes 1960. a-te ajalooteadusse eeskätt vastandmõistena: rahvakultuur
vs kõrgkultuur (vrd. analoogsed vastandused: massikultuur/eliidikultuur;
vaimulik kultuur/ilmalik kultuur; valitsev kultuur/allutatud kultuur; ametlik
kultuur/kontrakultuur jt).
Nimetamise
probleem erinevates keeltes: ingl. k.: popular culture, folk culture, pr. k.:
culture populaire, culture folklorique; saksa k.: Volkskultur. Sünonüümsete mõistete
suur rohkus.
“Rahvakultuur”
on niisiis eeskätt relatsiooniline mõiste, s.t. selle sisu saab
piiritleda suhtes tema vastandpoolusega. Laias laastus saab selle all mõista
niisiis lihtrahva kultuuri, “vaikiva enamuse” kultuuri, ajaloolises plaanis sellist
kultuuri, mis on olnud eeskätt suuline ja jätnud seega vähe kirjalikke
tunnistusi.
Lähtekoht:
oma ajalugu on samuti ühiskonna nn. vaikival enamusel, nendel, kes ei jäta
endast üldiselt maha kirjalikke jälgi.
Nn
eliidikultuuri ei ole võimalik mõista lahutatuna rahvakultuurist, sest need
mõjutavad teineteist pidevalt, on omavahel nii dialoogilises kui ka konfliktses
vahekorras.
Rahvakultuuri
ajalugu võimaldab käibele tuua palju uusi allikaid, mis seni oli ära põlatud
kui ebaolulised (rahvalik kirjasõna ja pildimaterjal, folkloor, kohtumaterjalid
jpm).
Rahvakultuuri
ajaloo abil muutub meie teadmine minevikust märksa täielikumaks ja
mitmekülgsemaks; meie ajaloopilt ei ole enam tänapäevaste sotsiaalsete
eristuste küüsis.
Rahvakultuuri esiletõusu põhjused:
•
1960. aastate
populaarkultuuri pealetung Lääne ühiskonnas; kontrakultuuri liikumised;
ametlike kultuuriinstitutsioonide ja eliidikultuuri kriitika.
•
Marksismi ja
vasakpoolsete ideoloogiate mõju, soov kirjutada nn. allasurutud või rõhutud
klasside ajalugu, uurida ajalugu “altpoolt” (from below): E. P. Thompson, Eric Hobsbawm jt
•
Kultuuriantropoloogia
ja folkloristika populaarsus ja mõju ajalooteadusele. Ajaloolaste tähelepanu
hakkasid pälvima rituaalne käitumine, suuline kultuur, sümbolid, kehalisus,
karneval, naer jms.
•
Rahvakultuuri ja
popkultuuri muutumine omaette uurimissuunaks 1960. aastate Inglismaal (nn
Birminghami koolkond – Centre for Contemporary Cultural Studies, 1964).
Arengud: Esialgu
vastandati selgelt eliidikultuuri ja rahvakultuuri. Selles vastanduses nähti
üht peamist kultuuridünaamika mootorit. Hiljem vastandused pehmenesid, rohkem
rõhuti dialoogile ja vastastikustele laenudele; kahepooluselise mudeli asemel
räägiti mitmepooluselisest mudelist.
Kui algul kiputi
rahvakultuuri käsitama passiivsena, mis pelgalt laenab oma arusaamu
eliidikultuurist, siis hiljem hakati toonitama rahvakultuuri aktiivset ja
dünaamilist iseloomu, kahe pooluse interaktsiooni. Ühe enam hakati toonitama kultuuritarbimist
kui originaalset ja loovat tegevust.
Kui esialgu püüti
rahvakultuuri uurida ennekõike n-ö rahvalike objektide põhjal (rahvakirjandus,
rahvakunst jne), siis hiljem jõuti arusaamani, et rahvakultuur ei ole omane
mitte niivõrd objektidele, kuivõrd iseloomustab objektide tarbimist,
kasutamist, s.t. ka elitaarsed objektid võivad leida “rahvalikku” kasutust.
Kriitikat:
Rahvakultuuri on
väga keeruline määratleda ja piiritleda, nagu ka eliidikultuuri või
kõrgkultuuri. See muudab rahvakultuuri ajaloo uurimise ebamääraseks
valdkonnaks.
Rahva- ja
eliidikultuuri vastandus on liiga lihtsustav, tegelikult on mitmeid
üleminekuvorme. Samuti ei ole tegemist tingimata konfliktsete poolustega, mis
teineteisele paratamatult vastanduksid, nagu tihti leitakse.
Rahvakultuuri
ajaloo allikad on ebaselged ja ebamäärased. Kas on üldse võimalik uurida
“vaikivat enamust”? Kas eliidikultuurist pärit allikate põhjal on võimalik
rekonstrueerida rahvakultuuri?
Rahvakultuuri
ajalugu kipub käsitama rahvakultuuri staatilise ja muutumatuna, ei suuda
seletada selle muutumis- ja arenemispõhjuseid, regionaalseid ja sotsiaalseid
erinevusi.
MIHHAIL BAHTIN (1895-1975)
CV: õppis
Peterburi ülikoolis kirjandust; 1938 amputeeriti põdetud luuhaiguse tõttu parem
jalg, 1945 töötas Mordva Pedagoogilise Instituudis Saranskis; 1969 sõitis
tervislikel põhjustel Moskvasse, kus ka suri.
Peamised teosed:
·
„Dostojevski loomingu
probleemid” (1929) (hiljem, täiendatuna „Dostojevski poeetika probleemid”,
1963)
·
„François Rabelais’
looming ja keskaja ning renessansi rahvakultuur”
(valmis 1940, ilmus 1965).
Vladimir
Vološinovi nime all või koostöös avaldas: • „Freudism” (1927) „Marksism ja
keelefilosoofia. Sotsioloogilise meetodi põhiprobleemid keeleteaduses” (1929).
Pavel Medvedevi nime all või koostöös avaldas: • „Formaalne meetod kirjanduse
uurimises” (1928). • Peatselt pärast surma ilmus kaks tekstikogumikku: •
„Kirjanduse ja esteetika küsimused” (1975) • „Sõnaloomingu esteetika” (1979).
“François
Rabelais’ looming ja keskaja ning renessansi rahvakultuur” (1940,
ilm. 1965, eesti k-s 2017) => Üks kõige esimesi katseid süstemaatiliselt
analüüsida keskaja ja varauusaja rahvakultuuri. Rabelais’ looming on mõistetav
pelgalt keskaja rahvakultuuri taustal, millest see on välja kasvanud. => Keskaja
rahvakultuur on oma olemuselt naeru- ja karnevalikultuur, mida iseloomustab
ambivalentsus, grotesksus ja kehalisus.
Mihhail Bahtin:
rahvalik naerukultuur ei ole uurijate tähelepanu leidnud: “Rahvalik naer ja selle vormid on
rahvaloomingu kõige vähem uuritud valdkond. Rahvalikkuse ja folkloori
kitsapiiriline kontseptsioon, mis kujunes eelromantismi ajajärgul ning sai
põhilises lõpliku kuju Herderi ja romantikute juures ei hõlmanud peaaegu üldse
spetsiifilist rahvalikku väljakukultuuri ja rahvalikku naeru selle
ilminguterikkuses. Ka hilisemas folkloristikas ja kirjandusteaduses pole
väljakul naerev rahvas saanud üksikasjalisema ning sügavama kultuuriajaloolise,
folkloristliku ja kirjandusteadusliku uurimise esemeks. (...) Seepärast võib
liialdamata väita, et mineviku rahvaliku naerukultuuri sügavat omapära ei ole tänini
välja toodud.” Bahtin, “François Rabelais’ looming ja keskaja ning
renessansi rahvakultuur”.
Bahtini rahvakultuuri ajaloo kriitikat:
Rõhutas liialt
binaarsust, rahva- ja kõrgkultuuri vastandust, samas kui tänapäeval otsitakse
pigem nende ühisosa ja kokkupuutepunkte. •Rabelais’ ei ole siiski kuigi
esinduslik rahvakultuuri esindaja, vaid esindab pigem eliidikultuuri arusaame
rahvakultuurist; Bahtin teatud mõttes „populariseeris“ Rabelais’. Hindas
mõnevõrra üle ilukirjanduslikke tekste kui rahvakultuuri allikaid. Ilukirjandus
on parimal juhul suulise rahvakultuuri tõlgendus, mitte kajastus. Tema käsitus
karnevalist ei vasta päriselt ajaloolisele tegelikkusele, vaid esitab väga
lihtsustatud mudeli karnevalist.
Aron Gurevitśi hinnangul
seisis Bahtini panus rahvakultuuri tähtsuse tõstatamises: “Bahtin tõstatas rahvakultuuri probleemi üsna hooletult ja
ebamääraselt, kuid ta sundis sellega ajaloolasi esimest korda rahvakultuuri
probleemile otsa vaatama. See on tema suurim teene. Ta mõjutas
humanitaarteadusi palju sügavamalt, kui need, kes pühendavad oma elu sellele,
et suure hoolega tõestada enesestmõistetavat.” (On
Concepts, History and Autobiography: An Interview with Aron Gurevich”, The
Medieval History Journal, 2004, n. 7, pp. 169–197).
ARON GUREVITŚ (1924-2006)
Sündis 1924
Moskvas ilmalikus juudi perekonnas. Lõpetas 1946 Moskva ülikooli ajaloo erialal,
1962 kaitses doktorikraadi Norra sotsiaalajaloost 9.-12. sajandil. Alates 1950
õpetas Kalinini Pedagoogilises Instituudis, 1963 sai seal professoriks (Moskvas
talle töötamist ei lubatud). 1969 sai tööle Moskva Üldajaloo Instituudis, kuhu
jäi 1992. aastani. 1993 sai Moskva ülikooli Maailmaajaloo Instituudi
direktoriks. Suri 2006 Moskvas.
Peamised teosed:
·
“Keskaja
kultuuri kategooriad”
(Категории средневековой культуры, 1972) (e.k. “Keskaja inimese maailmapilt”,
1992)
·
“Keskaja
rahvakultuuri probleeme” (Проблемы средневековой народной культуры, 1981) “Keskaja
kultuur ja ühiskond kaasaegsete silme läbi”) (Культура и общество средневековой
Европы глазами современников, 1989)
·
“Keskaegne
maailm: vaikiva enamuse kultuur” (Средневековый мир: культура безмолвствующего
большинства, 1990)
·
“Ajalooline
süntees ja Annales’i koolkond” (Исторический синтез и Школа «Анналов», 1993)
·
“Indiviid
ja ühiskond keskaegses Lääne-Euroopas” (Индивид и социум на средневековом
Западе, 2005)
Aron Gurevitš “Keskaja
rahvakultuuri probleemid” (1981): Katse kaardistada keskaja Euroopa
rahvakultuuri erinevaid tahke. Peamised teemad: pühakutekultus; teispoolsuse
uskumused; rahvausk; groteskne kirjandus
=> Lähtub veendumusest, et kiriklikest ja ladinakeelsetest tekstidest on
võimalik välja sõeluda lihtrahva uskumusi.
Hiline Aron Gurevitš:
rahvakultuuri asemel võiks rääkida kõrgest
ja madalast kultuurist: “Tänapäeval
ei kasutaks ma enam üldse mõistet “rahvakultuur”, vaid pigem räägiksin keskaja
kultuuri kahest kihist – kõrgest ja madalast, mis üksnes ei vastandu
teineteisele, vaid samuti segunevad ja mõjutavad teineteist. Ma ei leia, et oli
olemas kaks keskaja kultuuri, vaid kultuur moodustas ühe terviku ja
rahvakultuuri ei tuleks seega käsitada iseseisvana. Teiseks olen ma jõudnud
järeldusele, et “rahvakultuuri” mõiste ise on kaunis kahtlane. Keskaja
kultuurieliidile ei olnud rahvakultuur võõras ja mitmed kõrgkultuuri elemendid
tungisid kirjaoskamatute kultuuri.” On Concepts,
History and Autobiography: An Interview with Aron Gurevich”, The Medieval
History Journal, 2004, n. 7, pp. 169–197.
PETER BURKE (1937)
·
“Kultuur ja ühiskond
renessansiaja Itaalias” (Culture and
Society in Renaissance Italy, 1420–1540,1972)
·
“Rahvakultuur
varauusaegses Euroopas” (Popular Culture in
Early Modern Europe, 1978)
·
“Varauusaegse Itaalia
ajalooline antropoloogia” (The Historical Anthropology of Early Modern Italy,
1987)
·
“Prantsuse
ajalooteaduslik revolutsioon” (The French Historical Revolution. The Annales
School, 1929–89, 1990)
·
“Teadmise
sotsiaalajalugu” (A Social History of Knowledge, 2000)
·
“Louis XIV
meisterdamine” (The Fabrication of Louis XIV, 1992)
·
“Silmaga tunnistamine.
Piltide kasutamine ajalootõendidena” (Eyewitnessing. The Uses of Images as
Historical Evidence, 2001)
·
“Keeled ja kogukonnad
varauusaegses Euroopas” (Languages and Communities in Early Modern Europe, 2004)
“Rahvakultuur
varauusaegses Euroopas”, 1978 => Esimesi
katseid kaardistada Euroopa rahvakultuuri erinevaid tahke ajavahemikus
1500–1800. Keskendub eeskätt rahvakultuuri kandjatele ja vahendajatele ning
rahvakultuuri arengule ja muutustele. Peamised teemad:
·
karneval
·
paasturituaalid
·
rahvajutud ja -raamatud
·
narrid, veiderdajad,
rahvamuusikud jt.
·
reformatsiooni mõju
rahvakultuurile.
JEAN-CLAUDE SCHMITT (1946)
·
“Püha hurdakoer.
Guinefort – lasteravija 13. sajandist” (Le saint lévrier. Guinefort, guérisseur
d’enfants depuis le XIIIe siecle, 1979, e.k. 2000)
·
“Žestide loogika
keskaja Lääne-Euroopas” (La raison des gestes dans l’Occident médéval, 1990)
·
“Kodukäijad. Elavad ja
surnud keskaja ühiskonnas” (Les revenants. Les vivants et les morts dans la
société médiévale, 1994)
·
“Keha, riitused,
unenäod, aeg. Esseid keskaja antropoloogiast” (Le corps, les rites, les rêves,
le temps. Essais d’anthropologie médiévale, 2001)
·
“Piltide keha. Esseid
keskaja visuaalkultuurist”.(Le corps des images. Essais sur la culture visuelle
du Moyen Âge, 2002)
·
“Hermann Juudi
pöördumine. Autobiograafia, ajalugu ja fiktsioon” (La conversion d’Hermann le
Juif. Autobiographie, histoire et fiction, 2003).
„Püha
hurdakoer“ (1979): Interdistsiplinaarne uurimus
13. sajandil Prantsusmaal tekkinud uskumusest Püha Guinefort’i, kes suutis
ravida lapsi. Püha Guinefort oli tegelikult hurdakoer, kelle peremees oli
ebaõiglaselt tapnud ja kelle haud muutus peatselt palverännaku paigaks. Koer-pühaku
kultus on näide keskaegsetest rahvauskumustest, mis püsisid visalt, sest püha
hurdakoera kummardati veel 19. sajandil. Raamat tugineb ajaloo, arheoloogia,
folkloristika, antropoloogia ja kirjandusteooria meetoditele.
RAHVAKULTUURIAJALOO KOKKUVÕTTEKS:
Rahvakultuuri “avastamine” oli väga oluline moment
uue kultuuriajaloo kujunemises: loobuti senisest
keskendumisest vaid kõrgkultuurile ja hakati kultuuri mõistet avaramalt
käsitama.
1970. aastatel
oli rahvakultuuri ajalugu üks uue kultuuriajaloo mõjukamaid suundi ja selles
vallas teostas ennast suurem osa uuendusmeelsematest kultuuriajaloolastest.
Tänapäevaks on
“rahvakultuuri” mõiste esialgsest tähendusest suuresti loobutud, enam ei jagata
kultuuri kaheks osaks – eliidi- ja rahvakultuuriks, vaid pigem uuritakse kultuuri
sisemist dünaamikat, analüüsitakse kultuuri erinevaid kihte ja pooluseid,
rõhutatakse ideede ja mõjutuste ringlust, mitte ühepoolset mõju.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar