10 // KULTUURIAJALOO VÄLJAKUTSED. KULTUURISEMIOOTIKA. KOKKUVÕTE
Metodoloogilised väljakutsed: kultuuriajalugu
ei ole enam n-ö ajalooteaduse avangard, lisandunud on uued ja atraktiivsemad
suunad, nagu globaalne ajalugu (global history), keskkonnaajalugu
(environmental history), digitaalne ajalugu (digital history), posthumanistlik
ajalugu (posthumanist history) jt.
Epistemoloogilised väljakutsed: kultuuriajaloo
rõhk tähenduste uurimisele ei tundu enam piisav, soov on pöörata enam
tähelepanu mineviku ainelisele, emotsionaalsele ja afektiivsele mõõtmele,
kehalistele praktikatele, loodusele ja keskkonnale, jne.
“Kultuurilise pöörde” kriitika: mis
tuleb pärast “kultuurilist pööret”? Kuidas väljuda “tähenduste ämblikuvõrgust”
ja “keele vanglast”? Kuidas tuua silmapiirile tagasi keha, keskkond, asjad?
Kultuuriajaloo kriitika: kultuuriajalugu
on jätnud unarusse “käegakatsutavad asjad” – kehalised praktikad (mis ei ole
taandatavad vaid diskursiivsetele praktikatele), materiaalsed asjad, mis ei ole
pelgalt representatsioonid, jne.
Kultuuriajaloo väljakutsed:
Kultuuriajalugu
peab suutma suhestuda uute suundadega ajalooteaduses, rikastama oma
“küsimustikku” probleemidega, mis on sõnastatud uutes ajalooharudes.
Kultuuriajalugu
peab võtma arvesse tehtud kriitikat ja lõimima loovalt oma uurimisplatvormi
mineviku ainelise, afektiivse, kehalise jne mõõtme.
Kultuuriajalugu
peab otsima uusi teoreetilisi dialoogipartnereid, et rikastada oma
“kontseptuaalset tööriistakasti” – sõnastada uusi (või unustatud vanu) küsimusi
ja pakkuda uusi mõisteid. Selleks et uuesti mõtestada oma esialgseid eesmärke
ja mitte loobuda aluspõhimõtetest.
Üks uus (kasutamata) perspektiiv: kultuurisemiootika
ja kultuuriajaloo dialoog: Nii kultuurisemiootikat
kui ka kultuuriajalugu huvitab esmajoones tähendusloome. Mõlema uurimisobjekt
on homo culturalis – tähendusi loov,
levitav ja kasutav inimene.
Nii nagu
kultuuriajalugu, nii ei huvita ka kultuurisemiootikat mitte kogu reaalsus, vaid
ennekõike selle märgilised mudelid – sümboolsed tähendusloome süsteemid. Juri Lotman: “Kultuuri valdkond on alati sümboolse valdkond.”
Kui
kultuurisemiootika on ennekõike teoreetiline distsipliin, mille eesmärk on
pakkuda üldiseid kultuurianalüüsi mudeleid, siis kultuuriajalugu on ennekõike
empiiriline distsipliin, mille eesmärk on analüüsida konkreetse kultuuri
märgilisi mudeleid kindlal ajaperioodil.
Semiootika panus kultuuriajaloo uurimisse
Uued
teemad:
kultuuri märgilised protsessid (nt. rõivastus, aumärgid, žestid,
eristavad märgid jne); sümboolne käitumine (rituaalid, duell, salongid jne),
jm.
Uued
meetodid ja mõisted: semiootilise
analüüsikeele kasutamine kultuuriajaloos – “argikäitumise poeetika”;
“semiosfäär”; “tähistamispraktikad” jne. Verbaalse ja visuaalse teabe
semiootilised analüüsimeetodid.
Kõige
üldisemalt – uus arusaam kultuurist: kultuur kui
kogukondlik tähendustesüsteem, mis annab inimesele vahendid tõlkimaks oma
tunge, vajadusi ja muid kalduvusi representatsioonilisteks ja
kommunikatiivseteks struktuurideks.
Tartu-Moskva semiootikakoolkond ja ajalugu
Tartu
semiootikute kasvav huvi ajaloo vastu, eriti alates 1980. aastate algusest,
eeskätt Juri Lotman ja Boriss Uspenski. Varasema huvi muutumatute struktuuride vastu
vahetab välja huvi kultuuri dünaamiliste protsesside vastu.
Viimane, 25.
köide Tartu semiootika sariväljaandest “Töid märgisüsteemide alalt” (Trudõ po
znakovõm sistemam, 1988) oli pühendatud teemale “Ajalugu ja semiootika”.
Juri Lotmani
eessõnast nimetatud köitele: “Ajaloo
tunnetamine on muutunud semiootiliseks, semiootiline mõtlemine on aga omandanud
ajaloolisi jooni.”
JURI LOTMAN (1922-1993)
CV: Sündis 1922
Petrogradis (Sankt-Peterburgis). 1939 astus Leningradi ülikooli vene filoloogiat
õppima 1940–1945 suurtükiväe sidemees II maailmasõjas 1950 lõpetas Leningradi
ülikooli 1950–1956 Tartu Õpetajate Instituudi õppejõud Alates 1950 õpetas Tartu
Ülikoolis: 1950–1953: tunnitasuline
õppejõud; 1954: vene kirjanduse kateedri dotsent; 1964: vene kirjanduse
kateedri professor; 1980: väliskirjanduse kateedri professor; 1992: semiootika
õppetooli professor. Suri Tartus 1993.
Juri Lotman: semiootika kui kultuuriajalugu ja –teooria: “Semiootikauuringute alguses oli kultuurivaldkonna
isoleerimine ajaloovallast osaliselt vajalik ja osaliselt poleemilise
iseloomuga. Semiootika uurimisobjekti
sulandumine ajalooteaduse laia uurimisvalda on muutnud aga piiri semiootika ja
välismaalima vahel omaette uurimisteemaks.
Praeguses faasis on võimalik semiootikat defineerida kui kultuuriajalugu
ja -teooriat.” // Ю. М. Лотман, Непредсказуемые
механизмы культуры (Tallinn: Tallinna Ülikooli Kirjastus, 2010), s. 37
Juri Lotman: iga ajaloolane on paratamatult
semiootik: “Ajaloolane
on mõistetud tegelema tekstidega. Sündmuse „nagu see on” ja ajaloolase vahel
seisab tekst, ning see asjaolu muudab teaduslikku situatsiooni täielikult.
Tekst on alati kellegi loodud, ta on toimunud sündmuse tõlge mingisse keelde.
Üks ja sama reaalsus aga annab eri viisil kodeerituna tulemuseks erinevad –
mõnikord vastakad – tekstid. Tekstist fakti, jutustusest sündmuse kättesaamine
tähendab dešifreerimisoperatsiooni. Niisiis, kas teadvustades seda või mitte,
aga ajaloolane alustab oma tööd semiootilistest manipulatsioonidest
lähteainese, tekstiga.” // J. Lotman,
“Jumala tahe või hasartmäng? (Seaduspärane ja juhuslik ajalooprotsessis)”. –
Hirm ja segadus. Tlk Kajar Pruul (Tallinn: Varrak, 2007), lk. 108.
Juri Lotman: kultuuri ajalooline semiootika:
• Ajalooline semiootika uurib seda, kuidas mõtestab oma valikuid mingil
möödaniku ajahetkel inimene või inimkollektiiv. Juri Lotman: “See on mõneti sarnane sellega, mida
Annales’i koolkond nimetab “mentaliteediks”. Kuid mentaliteedialaste uurimuste
tulemused ja nende võrdlus sellega, mida mitmesuguste etnokultuuriliste
teadvusetüüpide rekonstrueerimisel on saavutanud vene semiootikud [...],
veenavad, et just kultuuri ajalooline semiootika on kõige paljutõotavam tee
selles suunas.”
Juri Lotman, “Vestlusi vene kultuurist” (1993)
=> Uurimus vene aadli argielust 18.–19. sajandil. Aluseks 1985. aastal
alguse saanud 35-osaline teleloengute sari ETV-s (järelvaadatav veebis). Rõhk
argielu sümboolsetel aspektidel ja rituaalsel käitumisel. Temaatiline ja
isikukeskne lähenemine. Peamised teemad:
*ametiastmed ja aumärgid *naiste
maailm *ball *duell
*abielu ja lahutus
*kaardimäng *surm *dekabristid.
Juri Lotman: minevikuinimeste mõistmine eeldab nende
kultuuri tundmist: “Selleks, et mõista minevikus elanud inimeste ja kirjandustegelaste
käitumise tähendust, peab paratamatult tundma nende kultuuri: nende harilikku,
igapäevast elu, nende harjumusi ja kombeid, ettekujutusi maailmast jm. (...)
Just mõista, sest mingeid fakte teada või neid mõista on ajaloo puhul kaks
sootuks ise asja. Sündmusi saadavad korda inimesed. Inimesed aga tegutsevad oma
ajastu motiivide ja innustuste ajel. Kui neid ajendeid ei tea, siis hakkavad
inimeste teod paistma seletamatud ja mõttetud.”// J. Lotman, “Vestlusi vene kultuurist”
(Tallinn, 2003), lk. 12, 19.
Juri Lotman: argikäitumise kultuurisemiootika:
Inimeste argikäitumist on võimalik käsitada tekstina, mida saab analüüsida
semiootiliste vahenditega. Argikäitumine koosneb omaette elementidest, mida
saab fikseerida, nagu ka nende elementide vahelisi suhteid. Laias laastus on kaks
argikäitumise tüüpi: üks, mis on orienteeritud tekstilisele eeskujule (elu
matkib kunsti), teine, mis püüab ise luua uut teksti (kunst matkib elu).
Juri Lotman: kultuuri ettenägematud protsessid: Ajaloolasi
kummitab retrospektiivne illusioon: kuna midagi on toimunud, siis arvatakse,
et see oligi ainus võimalus. Tekib eksiarvamus ajaloolisest
paratamatusest.
Ajaloolise
semiootika vaatenurgast on toimunud sündmus vaid üks võimalikest variantidest
ning seega ei taandu ajaloo uurimine pelgalt mingi sündmuse toimumise
tingimuste ja paratamatuse välja selgitamisele, vaid pööratakse tähelepanu ka
võimalikele alternatiividele ja ollakse teadlik kultuuri ennustamatust
iseloomust.
BORISS USPENSKI (1937)
CV: Sündis
Moskvas 1937. Õppis Moskva Riiklikus Ülikoolis romaanigermaani filoloogiat. 1972
filoloogiadoktor. 1977–1982 Moskva Riikliku Ülikooli professor. 1988 Viini
Ülikooli külalisprofessor 1990–1991 Cornelli ja Harvardi Ülikooli
külalisprofessor Alates 1992 Grazi Ülikooli professor Austrias Alates 1992
Venemaa Riikliku Humanitaarülikooli õppejõud. Praegu Napoli ülikooli
slavistikaprofessor ja Lugano ülikooli emeriitprofessor. 2015 Tallinna Ülikooli
audoktor.
Boriss Uspenski: historia sub specie semioticae: Ajalooteadus
omab tervikuna semiootilist iseloomu, sest ta tegeleb tegelikkuse
semiotiseerimisega tagantjärele: “mittemärgi”
muutmisega märgiks, “mitte-ajaloo” muutmisega ajalooks. Konkreetsemalt toimub
see mineviku semiotiseerimine kahel tasandil: 1) mingi tähendusliku
ajahetke, nähtuse, isiku vms eristamine; 2) selle eristatud ühiku tõlgendamine,
paigutamine laiemasse tervikusse, talle tähenduse andmine.
Boriss Uspenski: ajalooprotsess kui järjepidev
kommunikatsioon: “Semiootilisest vaatepunktist saab ajalooprotsessi esitada
kommunikatsiooniprotsessina, milles pidevalt lisanduv uus informatsioon kutsub
esile ühiskondliku adressaadi (sootsiumi) nii- või teistsuguse
vastureaktsiooni.” (Boriss Uspenski, “Ajalugu ja
semiootika” [1989]. – Vene kultuuri jõujooni. Tlk Peet Lepik. Tartu: Ilmamaa,
2013, lk. 30).
“Ühed ja samad objektiivsed faktid, mis moodustavad
reaalsete sündmuste teksti, võivad eri keeltes saada erineva interpretatsiooni
– vastava sootsiumi keeles ja mingis muus, teise ruumi ja aega kuuluvas keeles.
(…) Seejuures tuleb silmas pidada, et just selle sootsiumi ettekujutuste
süsteem, millel on sotsiaalse adressaadi roll, määrab sündmuste, s.t.
ajalooprotsessi kui niisuguse vahetu hargnemismehhanismi.”
(B.
Uspenski, “Historia sub specie semioticae” [1976]. – Vene kultuuri jõujooni.
Tlk Peet Lepik. Tartu: Ilmamaa, 2013, lk. 137.)
TZVETAN TODOROV (1939-2017)
CV: Sündis 1939
Sofias, Bulgaarias. 1963 sõidab doktorandistipendiumiga Pariisi ja otsustabki
sinna jääda. 1970 kaitseb doktorikraadi kirjandusteaduses. 1973 saab prantsuse
kodakondsuse 1968– 2010 töötas Prantsuse riiklikus teadusuuringute keskuses
CNRS.
Olulisemaid teoseid:
·
“Kirjandus ja tähendus”
(Littérature et signification, 1967)
·
“Sissejuhatus
fantastilisse kirjandusse” (Introduction à la littérature fantastique, 1970)
·
“Sümboli teooriad”
(Théories du symbole, 1977)
·
“Mihhail Bahtin,
dialoogi printsiip” (Mikhaïl Bakhtine, le principe dialogique, 1981)
·
“Ameerika
vallutamine. Teise küsimus” (La Conquête de
l'Amérique, la question de l'autre, 1982, e.k. 2000).
·
“Meie ja teised” (Nous
et les autres, 1989) ▪ “Silmitsi äärmusega” (Face à l’extrême, 1991)
·
“Argipäeva kiitus:
essee hollandi maalikunstist 17. sajandil” (Éloge du quotidien : essai sur
la peinture hollandaise du XVIIe siècle,1993)
·
“Kodumaatu inimene”
(L’Homme dépaysé, 1996)
·
“Ebatäiuslik aed:
humanistlik mõtteviis Prantsusmaal” (Le Jardin imparfait : la pensée
humaniste en France, 1998)
·
“Indiviidi kiitus:
essee flaami renessansiaegsest maalikunstist” (Éloge de l’individu : essai
sur la peinture flamande de la Renaissance, 2000).
·
“Kurjuse mälu, headuse
kiusatus” (Mémoire du mal, tentation du bien, 2000)
·
“Kohustused ja rõõmud” (Devoirs et délices.
Une vie de passeur, 2002)
·
“Valgustusajastu vaim” (L'Esprit des Lumières,
2006)
·
“Goya Valgustuse varjus” (Goya à l'ombre des
Lumières, 2011)
Tzvetan Todorov, “Ameerika vallutamine”
(1982, e.k. 2001) => Uurimus Ameerika avastamisest ja vallutamisest 15.–16.
sajandil, rõhuga vallutusele järgnenud koloniseerimisprotsessil. Kui tavaliselt
on Ameerika vallutamist käsitletud esmajoones sõjalises võtmes, siis Todorovi
silmis ei ole tegemist mitte niivõrd sõjalise, kuivõrd semiootilise konfliktiga.
Ja konkistatooride edu tagas ülekaal informatsioonis ja selle osavas kasutamises,
mitte paremad sõjajõud. Raamat analüüsib erinevaid kommunikatiivseid
situatsioone 16. sajandi Ameerikas (täpsemalt Mehhikos), rõhuga kultuurilistel
konfliktidel.
Tzvetan Todorov: hispaanlaste üleolek oli pigem
sümboolne, mitte sõjaline: “Kogu sõjakäigu jooksul korraldab Cortés meelsasti vaatemängulisi
aktsioone, andes endale nende sümboolsest väärtusest selgesti aru. Näiteks on
väga oluline võita esimene lahing indiaanlaste vastu; purustada ebajumalakujud
preestrite esimese väljakutsuva sammu peale, et tõestada enda haavamatust;
põletada maha just linna keskel asuv palee, et näidata, kui suur on tema
üleolek, või tõusta templi tippu, et kõik teda seal näeksid. Cortés karistab
harva, aga õpetlikul viisil ja nõnda, et kõik sellest teada saaksid. (...) Isegi
Cortési relvade kasutamisel on pigem sümboolne kui praktiline mõju. Päris ekspeditsiooni algul korraldab ta
hobuste ja kahuritega (millel tol ajal muud otstarvet ei olnudki) tõelisi heli
ja valguse vaatemänge, hoolitsedes lavastuse eest päris märkimisväärse
põhjalikkusega. Ta peidab mära teatud kohta ning viib siis sinna oma indiaani
külalised ja sugutäku; viimase valjud häälitsused heidutavad indiaanlasi, kes
pole kunagi varem hobust näinud.” T. Todorov, “Ameerika vallutamine” (Tallinn,
2001), lk. 146.
Tzvetan Todorov: semiootilise analüüsi viljakus
kultuuriajaloos: “Mõtlen tõepoolest, et minu panus “Ameerika vallutamises” oli
semiootika kaasamine ajaloo-alasesse analüüsi. Vähemalt tollal ei kasutanud
ajaloolased oma töödes semiootikat ega huvitunud erinevatest kommunikatsiooni
ja tõlgendusviisidest. Ma leian, et just semiootiliste käitumiste, st
mõistmise, tõlgendamise ja kommunikatsiooni analüüs aitab meil paljuski mõista
Ameerika vallutamise käiku. Eraldi võiks esile tuua Cortési omalaadset semiootilist
geniaalsust, kes leiutas uusaegse semiootilise sõja, mida me praktiseerime veel
tänapäevalgi.” M. Tamm, Kuidas kirjutatakse
ajalugu? (Tallinn, 2007), lk. 190.
KULTUURIAJALOO KOKKUVÕTTEKS
Mis on kultuuriajalugu? Kaks
võimalikku lähenemist kultuuriajaloole
1. Objekti-keskne lähenemine: Minevik
jaguneb valdkondadeks, mida saab eraldi uurida: • majandusajalugu • sotsiaalajalugu
• poliitiline ajalugu • kultuuriajalugu • jne. Kultuuriajalugu on ennekõike
nn. kaunite kunstide, suurte mõtete ja teaduste ajalugu.
2. Meetodi-keskne lähenemine: Minevikunähtuseid
saab uurida kindla metodoloogilise nurga alt, kultuuriajalugu vaatab
mievikunähtustele tähendusloome vaatenurgast: • majanduse kultuuriajalugu • poliitika
kultuuriajalugu • sõja kultuuriajalugu • kunsti kultuuriajalugu jne. “Uus kultuuriajalugu” on kõikehõlmav
ajalugu, st kultuuriajaloo vaatenurgast saab uurida kõiki mineviku valdkondi:
poliitikast ja sõjapidamisest söömise ja sugueluni.
Kultuuri ja kultuuriajaloo historiseerimine
·
Mõiste “kultuur” sünd (Vico)
·
Kultuuri “ajaloolisuse”
sünd (Herder)
·
Kultuuri “ajaloolise
uurimise” sünd (Burckhardt)
·
Kultuuri “ajaloolise
uurimise” välja kujunemine (Huizinga, Lamprecht, Friedell, Febvre, Bloch jt.)
Kultuuriajaloo kontseptualiseerimine
Mõjukamad
kultuuriajaloo suunad 20. sajandi teisel poolel ja 21. sajandi alguses:
·
Mentaliteediajalugu (Febvre,
Bloch)
·
Rahvakultuuriajalugu (Bahtin,
Gurevitś, Burke, Schmitt)
·
Ajalooline
antropoloogia (Le Goff, Le Roy Ladurie, Sahlins)
·
Mikroajalugu (Ginzburg,
Zemon Davis, Revel)
·
Tundeajalugu (Corbin, Rosenwein,
Delumeau)
·
Kommunikatsiooni
ajalugu (Chartier, Darnton, Levi)
·
Argiajalugu (Lüdtke)
·
Visuaalkultuuri ajalugu
(Belting, Camille)
·
Materiaalse kultuuri
ajalugu (Roche, Riello)
·
Semiootiline
kultuuriajalugu (Lotman, Uspenski, Todorov)
·
Ja mitmed teised.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar