neljapäev, 16. aprill 2020

MINA JA WEB 1.0 / 2.0 / 3.0

SISSEKANNE # 109


Kõige varasem kokkupuude internetiga, esialgse Web 1.0-ga ulatub gümnaasiumiaastatesse, ca 1994-1995. Meie kool oli üks esimesi haridusasutusi, mis sai tänu entusiastliku ja pisut fanaatilise arvutiõpetaja pingutustele sisse interneti püsiühenduse. Saime nädalas paar korda, pärast ametlikke koolitunde arvutiõpetust ja ühes sellega ka võimalust internetti piiluda. Tõsi, ühendus oli aeglane ja leheküljed igavad, staatilised palju rohkem köitis meid tollal fps-arvutimäng Wolfenstein, mida me unustasime end õhtutundideni mängima. Internet oli siiski kurioosum, seda tutvustati n-ö. boonusena, kui tekstitöötlusülesanded olid tehtud.

Õppeotstarbeliselt hakkasin internetti kasutama umbes 1996-1997, kui Tartu ülikooli raamatukogus võis kasutada internetipunkti. See toimis üldjuhul eelregistreerimisega maksimaalselt 2-3, soovituslikult 1 tunniks – arvuteid oli kümmekond, internetti pääseda soovijaid sadakond. Võimalus oli oodata ka elavas järjekorras – nii tunnike-paar ja ehk pääsedki löögile? Interneti juurdepääs oli rangelt ainult tudengitele üliõpilaspileti alusel. Seal me saime siis vaadata meile – jah, mõnel oli isegi meiliaadress olemas – või vaadata raamatukogu kataloogi. Niisama surfamisele ei vaadatud hea pilguga, sain isegi märkuse osaliseks, kui vaatasin allmusic.com kataloogi – et kuidas see on koolitööga seotud, et ukse taga on järjekord… Sellest ajast mäletan Netscape Navigator brauserit ja katkendlikku ühendust – isegi nn püsiühenduse tingimuses: lehekülg, mis oli tänasega võrreldes staatiline, koosnedes tekstist ja piltidest, laadis nii aeglaselt, et jooksis pidevalt kinni.

Isiklik netiühendus tekkis koju sajandivahetusel, kui tekkisid juba portaalid Delfi ja Everyday. Mul oli dial-up-ühendus üle telefoni, mis enne välisilmaga kontakti saades kärises ja undas, nagu vanamoodne nõelprinter. Mitu korda tuli seda protseduuri korrata, enne kui õnnestus ühendus saada… et siis kümne minuti pärast jälle ootamatult katkeda. Kuna internet toimis läbi telefoni, siis helistada ei saanud – telefon oli ju kogu aeg kinni. Ja kuna teenus oli kallis – kohaliku kõne minutihinnaga -, siis tuli internetis käia nädalavahetusel või öösiti, peale kella 23, kui tariif oli soodsam.  Lugesin siis peamiselt ajalehti ja sirvisin katalooge, kuid väga palju oli tollal reguleerimata halli tsooni – pahaaimamatult võisid sattuda lehekülgedele, mis nakatasid arvuti mõne nuhkvaraga või agressiivse viirusega. 

Sellel ajal tekkis ka veebipõhine sotsiaalne suhtlemine jututubade (nn chat rooms) vormis, üheks menukamaks oli OK jututubade platvorm, kus omasid kontot vist küll kõik siinsed teismelised. Mäletan, et see oli Eesti-sisene ja tekstipõhine mitme virtuaalse kanaliga (toaga) keskkond, mida modereeriti hoolikalt ja kus reeglite rikkumise korral võis saada keelu – see oli üsna häbistav kogemus.  

Jututubades kolamine oli minu esimene puutumus web 2.0-ga, selle kaudu sai võimalikuks reaalajas kommunikatsioon, kuna web 1.0 võimaldas ainult jätta teate kodulehekülje külalisraamatusse. Sellal hakkasid tekkima ka esimesed blogid, mida jälgisin – samuti näide web 2.0. Interneti püsiühenduse saades hakkasid mind huvitama P2P- programmid (Kazaa, eMule) – failijagamise platvormid, mis tekitas huvi, sest see oli a) tasuta ja b) põnev balansseerimine ohu piiril – kas saad alla laadida soovitud filmi/muusika või mingi jubeda viiruse, kunagi ei teadnud. See oli nagu Metsik Lääs. Otsimise protsess oli põnev. Oli periood, kus arvuti ööd-päevad P2P-programmist faile alla tõmbas.

Märgiline avastus oli Wikipedia, samuti web 2.0, sest võimaldab kasutajatel infotootmisesse sekkuda.

Web 3.0 tuli minu ellu ilmselt GoogleDocsi pilveteenusega, kuna seda iseloomustabki just nimelt pilveandmetööstus, kus kasutaja failid, dokumendid ja asuvad kusagil serveris, millele on igalt poolt võimalik ligi pääseda ja  ükskõik millise arvuti või abivahendiga neid teistega jagada. See on hea ja mugav, ehkki siingi tuleb ettevaatlik olla, kui näiteks salasõna (password) juhtub ununema: olen üle elanud õnnetu juhuse, kus salasõna ununes ja ma ei pääsenud oma pilvekontole enam ligi.

Web 3.0 on loomult semantiline, personaalne, kasutaja eelistustest lähtuv. Sellisel põhimõttel toimivad targad rakendused, näiteks YouTube, mis kuvab sulle soovituslikku sisu sinu eelnevate otsinguparameetrite põhjal. Eriti personaalne on see veel pärast kontoga sidumist: pakutakse infot, mis võiks sind huvitada (tehisintellekti arvates).  Sel juhul tekib võimalus, et sa jääd elama n-ö. oma mulli, mis on ühtviisi nauditav (sest väldid igasugust jama), kuid samas on oht  „klappidega elada“. Siis pole midagi imestada, et inimesed elavad eri inforuumides – nad tarbivad kitsalt oma niśi-sisest infot. Ka Facebook on olemuselt web 3.0 – kui oled sinna oma konto teinud, siis võid kindel olla, et varsti teab FB sinust rohkem infot kui sa ise – seda päevast päeva analüüsides ja välja pakkudes. Hea näide on FB komme kuvada postitusi kahe-kolme-viie aasta tagant, ettepanekuga neid uuesti jagada („Jaga sõpradega mälestusi…“). Samuti teab FB kohe, kui sa oled käinud mõnes e-poes või käinud reisil – sulle hakatakse kuvama mõnda kaubamärki või soovitama häid restorane. Mugav, kuid samas võib osutuda ka häirivaks. Näiteks śokeeris mind ühe sõbra mure: ta sai FB-lt  kuuajalise keelu, sest oli meeldivaks märkinud karikatuuri (sic!) Hitlerist.  Algoritm oli tuvastanud mingi ebakohase kombinatsiooni ja lahendas „probleemi“ jõuliselt – Hitler ei saa kellelegi meeldida, isegi kui ta on pilkeobjekt. See tähendab: tehisintellekt ei ole kõiges usaldusväärne, sest ta ei tunnista pooltoone. See on nagu digimaailmas – kas 0 või 1, vahepealset ei ole. Näen siin ohtu, et tehisintellekt hakkab liiga suunama ja ühtaegu kontrollima meie soove ja tahtmisi.





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar