Internetis
kajastuvad sõnumid võivad ühtaegu olla nii tõesed kui väärad, informeerida
asjalikult, kuid samas esitada pettekujutelmi tõe päehe. Kui reaalse elu korral
saab sageli kontrollida, kas tegemist on tõega, siis interneti ja ka meedia
puhul on kontrollimine tavainimese jaoks sageli võimatu. Kuidas näiteks
kontrollida, kas filmis (isegi kui tegemist on dokumentaalfilmiga) esitatu on
tõde või vale; kuidas kontrollida, kas uudistes näidatud terroriakt ikka
tegelikult toimus; kuidas kontrollida, kas inimene, kellega internetis
suheldakse, on ikka see, kes ta väidab end olevat; kuidas kontrollida, kas
ajakirja klantspildil kujutatud filmidiiva on ikka reaalses elus ka sama kena
jne (Luik, 2009).
2016.
aastal valis Oxfordi ülikoolikirjastuse veebileht Oxford Dictionaries Online (ODO) aasta sõnaks „tõejärgne“ (post truth): źürii hinnangul on see
omadussõna, millega kirjeldatakse olukorda, kus avaliku arvamuse kujundamisel
on emotsionaalsed üleskutsed olulisemad kui objektiivsed faktid. Sõna sobis
hästi iseloomustama selliseid murrangulisi sündmusi, nagu Donald Trumpi
võimuletulek USA-s ja Brexiti-kataklüsm Euroopas (ODO, 2016; Anderson & Rainie, 2017). ODO
viitab märgilistele tviitidele: The
Economist 1. novembril 2016: Obama asutas
ISISe. George Bush oli 9/11 sündmuste taga. Tere tulemast tõejärgsesse maailma!,
ja The Independent 8. novembril 2016:
Me oleme sisenenud tõejärgsesse maailma
ja meil ei ole tagasiteed! (ODO, 2016). ODO hinnangul võib "tõejärgne"
võib kujuneda üheks meie ajastut defineerivatest sõnadest, mille kasutamine on
suurenenud ajal, kus uudiste allikana kasutatakse üha rohkem sotsiaalmeediat
ning tavapäraseid võimu poolt esitatavaid fakte usaldatakse üha vähem. Väidetavalt
on sõna "post-truth" esimest
korda kasutanud Serbia päritolu Ameerika näitekirjanik Steve Tesich ühes oma
essees juba 1992. aastal, kuid käesoleval aastal kasvas selle sõna kasutamine
eelmise aastaga võrreldes umbes 2000%. (ODO, 2016).
Neli
aastat hiljem tuleb tõdeda, et „tõejärgsus“ ei ole aktuaalsust põrmugi
kaotanud. Vastupidi, see kogub tänasel veelgi ebakindlamal, segasemal ja
turbulentsemal ajal tuure. Vaadakem kasvõi koroonaviiruse statistikat. On
olemas statistikat koguv platvorm https://www.worldometers.info/coronavirus/,
mis annab reaalajas tänuväärset informatsiooni: loendab üles kiretult
registreeritud juhtumid, surmad, tervenenud jne. Inimestel on võimalus
statistikat jälgida ja vastavalt enda analüüsioskustele teha järeldusi, kuidas
asjad on. Ma näen, et tuginetakse relevantsetele allikatele, näiteks Eesti
andmed tulevad terviseameti ametlikult infokanalilt – ja sestap pole põhjust
teabe usaldusväärsuses kahelda. Küll aga tekitab kahtlusi Prantsusmaa ja
Saksamaa suremuse määr, mis näitab kordades paremust viimase kasuks. Kuidas
nii? Tekib hulk küsimusi: kas Saksamaa meditsiinisüsteem on niipalju efektiivsem
või kasutatakse hoopis teistlaadset metoodikat, jättes arvestamata näiteks
väljaspool haigla-süsteemi elu jätnud viiruseohvrid? Ja kuidas on võimalik, et
Hiina näitajad on sedavõrd madalad, arvestades hiljutist epitsentri-staatust?
Ajaloolise taustaga kursis olev infotarbija tõenäoliselt selekteerib tõesema
teabe üldisest infokogumist välja, teades, et kajastatakse neid andmeid, mida
riiklikud instantsid esitavad, ja eeldades sealjuures, et osadel riikidel võib
olla kasulik andmetega manipuleerida. Seega on infokirjaoskusega inimene
kindlasti oluliselt vähem ettesöödetud teabest mõjutatud kui tema kaaskondne,
kelle jaoks piirid tõese-väära vahel kulgevad hägusemalt.
Sellesama
teemaga haakub ei-tea-kust tekkinud paanikakülvamine 5G-mobiilimastide vastu,
mis vandenõuteooriate järgi levitavad koroonaviirust ning on pannud inimesi
Suurbritannias ja Madalmaades irreaalses hirmus mobiilimaste maha põletama
(Parveen & Waterson, 2020). Ehk siis: see, mida me täpselt ei tea, näib
meile hirmutav. Inimloomus on ikka täpselt seesama, mis sajandeid tagasi –
edasipürgiv, aga pelglik. Massid on kergesti manipuleeritavad nii heas kui halvas
– XXI sajandil mitte vähemal määral kui XII sajandil. Inimene uurib
nanotehnoloogiat ja pürgib Marsile, sõidab Teslaga ja elab virtuaalreaalsuses,
ent üks bakterike võib tal sealsamas juhtme kokku ajada, nii et ta hakkab
tegutsema irratsionaalselt ja on aldis vandenõuteooriatele, klaaskuulidele ja
kuulujuttudele.
Niisiis,
modifitseerides Austria filosoofi Ludwig Feuerbachi mõtte, et inimene on see,
mida ta sööb, infoühiskonna konteksti, võib öelda, et inimene on see, mida
ta loeb. Kui meil oleks vaid ühiskondlikus mastaabis rohkem oskusi eraldada
terasid sõkaldest, tunda ära kvaliteetuudis hästipakendatud võltsuudisest.
On
selge, et info on omamoodi relv ja andmed uus nafta, mis on väärtuslik, kuid töötlemata
ei saa seda tegelikult kasutada - see tuleb muuta gaasi-, plast-, kemikaalideks
jne, et luua väärtuslik üksus, mis juhib kasumlikku tegevust; sarnaselt
tuleb andmed jaotada, analüüsida, et neil oleks väärtust (Giacaglia, 2019).
Nagu Külli Taro (2017) nendib, on näiteks valimistulemuste mõjutamisest saanud
suur rahvusvaheline äri., kuid ei Brexiti ega Donald Trumpi toetuskampaaniat
tehtud üksnes lihtlabase info manipuleerimisega: häkkimine ja libauudised on
rohkem Moskva käekiri, ent sellised Brexiti ja Trumpi kampaaniaga seotud
ettevõtted nagu AggregateIQ ja Cambridge Analytica tegelevad aga igati
legaalse psühholoogilise rätsepatööga ja nende teenused maksavad miljoneid. Kasutusel
on teadusharust nimega psühhomeetria välja kasvanud väga peenekoelised
sihtgrupi profileerimise meetodid ja peamiselt sotsiaalvõrgustikest pärinevate suurandmete
keeruline modelleerimine. Ajad, kus kogu valijaskonnale esitleti sama
sõnumit, on möödas. Nüüd toimub väga täpselt sihtgrupile suunatud valikuline
kampaania (Taro, 2017).
Näeme
siin Web 3.0 võlusid ja ohte, mille iseloomulikuks jooneks on personaalne
lähenemine: isikustatud ja individuaalne fookus, mis kujundatud läbi isiklike
harjumuste, hobide ja veendumuste. Külli Taro (2017): „Näiteks kui sa kuulud Facebookis gruppi „Aitäh, aga minu
traditsiooniline perekond ei vaja kaitset“, räägitakse sulle sallivusest ja
inimõigustest. Aga grupi „Kaitskem üheskoos perekonda“ liikmetele suunatud
kampaanias mõistetakse hukka homoideoloogiline propaganda ning perekonna ja
abielu tähenduse moonutamine. Ja loomulikult esitatakse vastuolulisi sõnumeid
erinevatele sihtgruppidele sama kampaania käigus, sest ühine inforuum, kus
lubaduste vastuolu välja võiks tulla, tõenäoliselt puudub. Inimeste profileerimine
toimub tegelikult veelgi keerulisemal tasandil. Näiteks psühhomeetrilised
analüüsid näitavad, et kui sa oled mees ja sulle meeldib kosmeetikabränd MAC,
tuleb sulle suunata tõenäoliselt esimese grupi, st sallivuse sõnumeid. Kui
sulle meeldib aga ansambel Wu-Tang Clan, siis teise, traditsioone austava
sihtgrupi kampaaniat.“
Tartu
Ülikooli sotsioloogia vanemteadur Mare Ainsaar (2017) on vastustanud andmeajastu
müüti, justkui igasugused andmed
on tõde. Ta sedastab, et tõe püüdmisel on omad meetodid ja reeglid.
Suurandmete ning igasuguste andmete ajastul on saanud tähtsamaks kui kunagi
varem oskus teha vahet näilisel ja tegelikul informatsioonil. Illustreeriva
näitena kasutab ta avalikkuse ette paisatud uuringuid, kus saadakse kätte vaid
15-20 % planeeritud vastajate arvust, ent sellest hoolimata kirjutatakse valmis
30 lehekülge põhjalikku ja detailset analüüsi, mis hakkab elama oma elu –
pärast värviliste jooniste ja graafikutega pikitud järeldusi võib ka
infoprofessionaal libastuda ja hakata peaaegu uskuma saadud tulemusi. Mare Ainsaar
kirjutab sealamas (2017): „Täiesti
omaette žanr on firmad, kes teadlikult kasutavad uuringute vormi, kuid
müügivõttena. Tüüpiline selle rühma esindaja palub hinnata oma toa õhku või
telefoni ning lõpetab toote pakkumisega. Sellesse müügitööstusse on viimasel
ajal lisandunud ka maailmavaate müüjad. Turunduses ei oleks ju midagi halba,
kuid seda ei tohi segi ajada objektiivsete teadusuuringutega, ning
teadusuuringute mulje kuvamine on sellisel juhul lausa kuritegelik.“
Praktiline
nõuanne uuringutulemuste usaldusväärsuse hindamisel ilmselt analoogne, mida
soovitatakse kaupluses sisseoste tehes: tundmatut toodet valides uuri pakendil
väikeses kirjas olevat infot. Nõndasamuti tuleks analüüsida ka meediasse
paisatud uuringuid, s.t. tuleks võimalusel vaadata vastamise arvu ning määra,
uurida, kes on tegevust rahastanud ja mõtiskleda ka lähenemise objektiivsuse
üle (Ainsaar, 2017). Seega tuleks
vaikimisi eeldada, et kui tekivad küsitavused mingi info tõelevastamises, siis
on see info pigem väär kuni täpsemate asjaolude ilmnemiseni.
Võltsuudiste
levik ja inimeste ja bottide poolt veebis levitatavate doktriiniliste
narratiivide levik on väljaandjatele ja platvormidele kahtlemata väljakutse. Mõistagi
on väär-informatsiooni leviku tõkestamiseks astutud ka tähelepanuväärseid samme.
Näiteks Pew’ Uuringute Keskus viis 2017. a. suvel läbi ulatusliku uuringu,
milles taheti sihtrühmalt (infotehnoloogid ja –strateegid, õpetlased jt)
vastuseid küsimusele, kas järgmise 10 aasta jooksul suudetakse leida tõhusat
metoodikat valede narratiivide blokeerimiseks, nii et kogu inforuumi valitseks
võimalikult täpne teave või toimub veebis leiduva teabe kvaliteedi langus
ebausaldusväärsete, mõnikord isegi ohtlike ja sotsiaalselt destabiliseerivate
ideede leviku tõttu (Anderson & Rainie, 2017). Endise Internet Architecture Board’i direktori Chr. S. Huitema pessimistliku
hinnangu järgi informatsiooni kvaliteet ei parane, sest tehnoloogia ei suuda
muuta inimese olemust. Talle sekundeerib Ameerika Pressiinstituudi direktor Tom
Rosenstiel, kelle sõnul kohanevad need, kes tahavad petta, igal juhul uuenduste
ja muudatusega, mis platvormide omanikud läbi viivad. Sest väärinformatsioon ei
ole kergesti lahendatav
veevärgiprobleem, vaid kujutab endast sotsiaalset seisundit, nagu kuritegevus,
mida peab pidevalt jälgima ja millega tegelema – mida ilmestavad Winston
Churchilli kuulsad sõnad, et enne kui tõde püksid jalga saab, on vale juba
maailmale tiiru peale teinud (Anderson & Rainie, 2017).
Positiivse
noodina sellestsamast uuringust jäi kõlama, et infokeskkond paraneb, sest
tehnoloogia aitab väärinformatsiooni sildistada, filtreerida või keelata ning
suurendab seeläbi ühiskondlikku võimekust sisukvaliteeti ja õigsuse hindamisel.
Turundusanalüütiku Adam Lella hinnangul töötatakse
välja vastavad metoodikad ja tehakse edusamme võitluses väärinformatsiooniga
juhul, kui probleemi lahendamiseks tekib tööstusele suur ühiskondlik surve. Ehk teisisõnu,
kui on tahe, siis on olemas ka meetod (Anderson & Rainie, 2017).
Ma
olen üpris veendunud, et tõde on kusagil vahepeal. Pessimist minus on
eelmainituga nõus, et informatsiooniga manipuleerijad, kes korraldavad
eesmärgistatud infooperatsioone, on alati sammu võrra tõeküttidest ees, sest
inimloomus on just selline, nagu see läbi sajandite on olnud – manipuleeritav
ja kergeusklik. Kuid optimist minus
hellitab siiski lootust, et tehnoloogia võib inimest arendada, olla
sünergiliselt toeks. Selle teadmise valguses on ka ülimalt positiivne
kõikvõimalike häkatonide korraldamine, kus ühte füüsilisse ruumi piiratud ajaks
kogunenud IT-eksperdid, andmeanalüütikud, disainerid, ajakirjanikud, teadlased
ja lihtsalt aktiivsed kodanikud, et intensiivse meeskonnatöö tulemusel pakkuda
ajakirjandusele vahendeid nn tõejärgse ajastu hädadega toime tulekuks (Taro,
2017). Selle tulemusel on sündinud analüüsiplatvormid, nagu näiteks Postimehe
faktikontroll ja vastav blogi. Igati teretulnud nähtus infost
üleküllastunud maailmas, mis seab meie ebakindla argipäeva pisut kindlamale
alusele.
Viidatud allikad:
·
Ainsaar,
M. (2017, 29. märts). Mare Ainsaar: kas
seksuaalsuhe mehe ja naise vahel on õigustatud? Postimees. Loetud aadressilt https://arvamus.postimees.ee/4062297/mare-ainsaar-kas-seksuaalsuhe-mehe-ja-naise-vahel-on-oigustatud.
·
Anderson,
J. & Rainie, L. (2017, October 19). The
Future of Truth and Misinformation Online. Pew Research Center. Retrieved
from: https://www.pewresearch.org/internet/2017/10/19/the-future-of-truth-and-misinformation-online/.
·
Giacaglia,
G. (2019, February 10). Data is the New Oil. Hackernoon.com. Retrieved from: https://hackernoon.com/data-is-the-new-oil-1227197762b2.
·
Luik,
P. (2009). Sotsiaalsed probleemid
virtuaalmaailmas. E-õppe programmi materjalid. Tartu Ülikool. Loetud aadressilt:
file:///C:/Users/Kodu/Downloads/Luik%20Sots_probleemid_virtuaalmaailmas.pdf.
·
Parveen,
N. & Waterson, J. (2020, April 4). UK
phone masts attacked amid 5G-coronavirus conspiracy theory. The Guardian.
Retrieved from: https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/04/uk-phone-masts-attacked-amid-5g-coronavirus-conspiracy-theory.
·
Oxford
Dictionaries Online (2016). Word of the
Year 2016. Retrieved from: https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/.
·
Taro,
K. (2017, 31. märts). Külli Taro:
manipulatsiooni vastu saab vaid tarkusega. Eesti Rahvusringhääling. Loetud
aadressilt: https://www.err.ee/587346/kulli-taro-manipulatsiooni-vastu-saab-vaid-tarkusega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar