www.apollo.ee |
See
näiliselt õhuke, kuid sisutihe raamat viib lugeja 1750. aasta mailõpu Pariisi, kuid sulnist
hiliskevadist romantikat siit ei leia, vastupidi - ta kaasatakse otsekohe
pöörasesse sündmuste virvarri. Linnas on maad võtnud ärevus. Rahvas teab, et kuninga
korraldusel puhastatakse tänavaid hulgustest, liiderdajatest, sulidest ja
muudest heidikutest, kes on vallutamas linna väljakuid, kaldapealseid ja kangialuseid.
Igasugused päevavargad on ausatele linnakodanikele ammuilma pinnuks silmas –
nad on probleem, millega tuleb tegeleda. Ent sealjuures on kulutulena hakanud
levima jutud, nagu võtaks politsei
haarangute käigus tänavatelt kinni ka lapsi, et saata nad kaugetesse
asumaadesse või sõjaväkke kuningat teenima. Kaduma on läinud ka jõukate
kodanike võsukesi. Röövitud laste eest nõutavat vanematelt kopsakat lunaraha.
Käivad koguni jutud, et jäljetult kadunud süütute laste verega ravitakse
leeprahaiget printsi. Õli valab tulle edeva ja arrogantse politseiülema
Berryer’ korraldus, mis saadab linna kvartalitesse ringi luusima erariides
politseiagente. Õhk on plahvatusohtlik ja piisab sädemest...
Ja
ühel nädalalõpul see algabki spontaanselt ja raevukalt. Kokkupõrked puhkevad
sõltumatult linna eri paigus, saades alguse mingist tühisest stseenist ja
õigustuse sobivast tõlgendusest. Näeme üht sündmusteahelat, mis kulmineerub
õnnetu politseiohvitseri Labbé lintśimisega. Raamat süźeestab mässu erakordse
intensiivsusega – seda võimaldavad autoritele mahukad kohtutoimikud. Lugeja
saab sündmuste kulgu jälgida mitmest perspektiivist ja detailideni
lahtivõetuna. Põhimõtteliselt on sündmustik väga filmilik. Joonistuvad välja
karakterid: õnnetu ohver, kõrk politseiülem, kohusetundlikud uurijad,
perpetraatorid ja kõrvalosades linlased, kes muidu olevat üpris heatahtliku ja
leebe loomuga. Tegelastel on nimed ja nad kõnelevad. Lugejal on põnev. Mis
sest, et see on kõigest üks episood suurlinnas, kus nagunii alati on midagi
toimumas. Ajaloolises mõistes üsna tähtsusetu pealekauba, sest guugeldades
lugeja lisainfot ei leia. Aga ometi see raamat kõnetab, asub lugejaga dialoogi,
paneb küsimusi esitama. Muidugi, ka
sellest sündmusest võiks kirjutada kirjutada väga üldiselt ja igavalt. Või siis
üldse mitte. Ajalugu on katkematu sündmuste ja seikade voog, ainult
rõhuasetused pannakse meie eest paika. Kuuldavasti seisnud Louis XVI päevikus
isegi Bastille’i vallutamise päeval ainult üks tähenduslik sõna: Rien. Aga selle raamatu autorid
laskuvad lugejaga käsikäes tänuväärselt
rohujuure tasandile ja kõik ärkab ellu. Näeme tendentse, allhoovusi,
irratsionaalse hirmu teket ja seletamatu vägivallapuhangu avaldumist kohe, kui
selleks on võimalus. Joonistub välja mentaliteet, et spontaanne ja kollektiivne
mäss on justkui juba eos õigustuse saanud, olgu siis ajendid nii absurdsed kui
tahes.
Autorid
skitseerivad ka politsei võimuliialdusi,
kes ei suuda rahvaga ühes taktis püsida. Kord ollakse saamatud, kord üleliia
karmikäelised – liigne agarus teatavasti võtab ogaruse vormid, passiivsus ja
leebus suretavad aga respekti. Lugejal on võimalus kaasa elada politseiuurijate
kõhklustele, lugeda ülekuulamisprotokolle ja raporteid.
Seda
raamatut võib tõepoolest käsitleda kriminaalse põnevuslooga, kus pannakse toime
kuritegu, seda uuritakse ja süüdlasi ka karistatakse. Kuid raamatu pealkiri
annab põhjust oletada, et autorid soovivad lugeja tähelepanu veel millelegi
juhtida. Nimelt: igasugune lineaarne mässu kirjeldamine, kuigi allikate koha
pealt aus ja verifitseeritav, on eksitav, sest toob mässu kaosesse korra ja
sidususe. Oma kronoloogilise ülesehitusega loob see mulje terviklikust
intriigist: üksteisele järgnevatest süźeepööretest alguse ja lõpp-punkti vahel.
Kuid nagu tõdevad autorid, olid mässus osalenud inimesed lühinägelikud: neist
sündmustest pole võimalik näha mitte midagi. Siit koorubki mässu loogika: seda
on võimatu jutustada, kuigi sellele võib otsida põhjusi ja tõlgendusi. Iga
jutustamiskatse on vaid sündmuse sotsiaalne kirjeldus, mis on determineeritav
etteantud raamides. Ühtse jutustuse asemel võib näha paljusid omavahel
loogiliselt seotud fragmente.
Raamat
konstrueerib muuhulgas elava pildi vana korra aegsest Prantsusmaast, kus kord
oli „selleks korraks“ majja löödud, kuid midagi polnud lahendatud. Riik toimis,
rahvas elas ja toimetas argirütmis omasoodu edasi – ning kuningas ajas omi
asju, nagu seisus nõudis. Eksisteeris kaks paralleelset, üksteisest võõranduvat
maailma, kes olid vastastikku respekti kaotamas. Võõrandumisest sünnivad
kuulujutud, millest peegeldub tõsiasi, et rahvas ei armasta enam kuningat, oma
„le Bien-Aimé“-d, endisel moel. Aga
esialgu läheb veel aega.
Raamat
on sündinud kahe maineka prantsuse ajaloolase – Arlette Farge’i (sünd. 1941) ja
Jacques Reveli (sünd. 1942) – koostöös, kes on tuntust kogunud uurimustega Prantsusmaa
rahvakultuurist ja linnaelust ning avaldanud uuenduslikke käsitlusi Prantsusmaa
varauusaja ajaloost, rõhuasetusega mentaliteedi- ja haridusajalool. Revel on
mõjuka ajalooajakirja Annales üks
peatoimetajatest. Seega võib lugeja olla päris kindel, et asudes 1750. a.
maikuu Pariisis tabama mässu loogikat, teeb
ta seda igati usaldusväärsete teejuhtide saatel. Küsimusi on lubatud esitada,
dispuut on tervitatav.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar