1.
Mis on
infoarhitektuur?
Infoarhitektuur - veebikeskkonna (veebilehe, siseveebi) informatsiooni struktureerimine:
liigendamine, rühmitamine ja kategoriseerimine; siltimine ja leitavaks tegemine
Infodisain on loodud elementide paigutusviis inforuumis
Infoarhitektuuri loomises nähakse suurt sarnasust
raamatukogutööga.
Infoarhitektuuri mõistega kirjeldatakse mingi
infosüsteemi või inforuumi struktuuri, st seda, kuidas informatsioon on
grupeeritud, millised on navigeerimisviisid ja millist terminoloogiat
kasutatakse. Efektiivseks saab pidada sellist infoarhitektuuri kirjeldust ja
ülesehitust, mis võimaldab kasutajal loogiliselt seda läbida, olles seejuures
veendunud, et ta iga sammuga jõuab lähemale informatsioonile, mida vajab.
2. Infoarhitektuuri ja ettevõttearhitektuuri mõisted
Ettevõttearhitektuuri põhilised komponendid on:
äriarhitektuur (business architecture) ja/või avaliku sektori organisatsiooni toimimisarhitektuur kirjeldab organisatsiooni toimimist selle põhiliste protsesside kaudu. See peegeldab organisatsiooni eesmärke, strateegiaid, sidusrühmi, teenuseid ja protsesse, mille käigus tooteid ja teenuseid luuakse.
Infoarhitektuur (information
architecture) määrab kindlaks, millised andmed ja infovood on vajalikud
äriprotsesside (toimimise) toetamiseks ja nende stabiilsuse ja pikaajalise
kasutamise tagamiseks rakendussüsteemides. Infoarhitektuur peegeldab
organisatsiooni infovajadusi, inforessursse ja infovoogusid.
Infosüsteemide arhitektuur (system architecture) määrab kindlaks, milliseid infosüsteeme kasutatakse
informatsiooni juhtimiseks ja ärifunktsioonide (toimimise) toetamiseks (sh
standardid ja protseduurireeglid).
Tehnoloogiaarhitektuur (technology architecture) määrab infosüsteemide toimimiskeskkonnale
vajalikud tehnoloogiad, mis omakorda juhivad informatsiooni ja tagavad
funktsioonide täitmise. See keskkond tagab rakendussüsteemide kaudu
kasutajatele vajalikud teenused.
3. Veebi
infoarhitektuuri käsitlejad
Veebi infoarhitektuuri käsiraamatuks kujunes
raamatukogu-ja infoteadlaste Louis B. Rosenfeldi ja Peter Morville’i “Information architecture for the world wide
web” (1998, I tr) => standardõpik. Veebidisaini ekspert Jakob Nielsen nimetas raamatut
kõige kasulikumaks raamatuks veebikujunduse vallas.
Autorid kasutasid terminit “informatsiooni arhitektuur”
(information architecture) , et kirjeldada oma tööd suurte veebisaitide ja
intranettide ülesehitamisel. Just seda väljaannet peetakse veebi
infoarhitektuuri arengu alguseks.
Louis B. Rosenfeld omandas 1980-tel aastatel Michigani
ülikoolis raamatukogunduse ja infoteaduse (LIS) magistrikraadi, mõistes õige pea, kui vähe hinnatakse
selliste teadmiste kasulikkust uues, digitaalses infokeskkonnas.
Peter Morville on samuti Michigani Ülikooli
raamatukogunduse ja infoteaduse kraadiga, töötanud samas ülikoolis ja sai
näiteks 2008.a. vilistlasauhinna valdkonna arendamise eest. 1994-2001 Argus Associates
juhtivtöötaja, asutas Infoarhitektuuri Instituudi, olles selle president
siiani. Tema kõige tuntumateks raamatuteks on “Search Patterns” (koos
Jeffery Callenderiga) ja “Ambient Findability”
4.
Infoarhitektuuri ja raamatukogutöö protsesside seosed
IA-l on kõige rohkem seoseid raamatukogunduse ja
infoteadustega. Inimkond on struktureerinud, organiseerinud, indekseerinud ja
siltinud informatsiooni aastasadu - alates temaatiliselt rühmitatud
savitahvlitest 660.a. e.m.a. Assüürias kuni kaasaegse info-ja
kommunikatsioonitehnoloogiaga varustatud raamatukogudeni. Raamatukogutöötajad
(infospetsialistid) on aastasadu tegelenud kogude koostist avavate kataloogide
ülesehituse ja struktuuri, nende
sisulise ja vormilise kujundusega, katalooge kirjeldavate dokumentide, neid
tutvustavate ja nende kasutamist hõlbustavate trükiste ja abivahenditega. Ka
lugemise küsimused , olgu siis selle tavamõistes -kirjutatud või trükitud
teksti nägemismeele kaudu mõtestamine teksti sisu tajumiseks ja vastuvõtuks
või mäluseadmest või andmekandjalt
andmete võtmise tähenduses, on olnud
eriala keskseteks teemadeks.
5.
Veebilehe mõiste
Veeb tähendab omavahel seostatud andmete kogumit (ÕS 2006). Veeb on hüpertekstil põhinev ja multimeediumi sisaldav
ülemaailmne hajus teabesüsteem.
Veebileht ehk veebisait on seega ühes võrgukohas paiknevate andmete kogum
ehk ühise veebiaadressialgusosaga veebilehekülgede kogum.
Veebileht kujutab endast kodulehega
(home page) algavat veebifailide (HTML failide) kogumikku mingil teemal.
6.
Mida peaks sisaldama veebileht?
Kvaliteetne veebileht:
1)
on loodud kooskõlas organisatsiooni
missiooni, visiooni ja kultuuriga;
2) on mõtestatud, eeskujuliku keelekasutusega ja stiililiselt terviklik;
3) võtab arvesse valdkonna eripära ja parimaid näiteid olemasolevatest
lahendustest;
4) võimaldab infot leida kiirelt ja mugavalt;
5) mõjutab positiivselt avalikkuse ja tulevaste äripartnerite hoiakuid
ettevõtte suhtes;
6) toetab müüki, reklaami ja ärialast suhtlemist;
7) tagab kompetentsikeskusena professionaalsust hindavate külastajate
poolehoiu;
8) on täiendavaks rekvisiidiks organisatsiooni sümboolikas;
9) on eeskujuliku tehnilise teostusega;
10) lähtub organisatsiooni visuaalsest raamistikust;
11) on skaleeruv ehk võimaldab kodulehe infomahtu suurendada;
12) on tehniliselt standardne ehk toetab enamkasutatud internetilehitsejaid;
13)
arvestab valdkonna traditsioone,
spetsiifikat ja arenguid.
Veebileht ei ole ainult infokanal, vaid osa asutuse
kuvandist, mis kannab edasi asutuse väärtusi ning aitab neid mõista ka
avalikkusel. Selle eesmärgi saavutamiseks ei pea veebileht ainult vastama
väga erinevatele nõuetele, vaid sellest peab selguma idee, nägemus -millist
sõnumit ja kellele tahetakse veebilehel edastada. Veebilehe kujundus,
kasutusmugavus, tekstid ja nende vormistamine peegeldavad organisatsiooni
olemust ning võimaldavad kujundada ja suunata väliste partnerite hoiakuid.
7. Veebilehe
avalehekülje funktsioonid
NB! Kõige tähtsam lehekülg ja sageli kõige
külastatavam veebilehe osa, mis peab täitma mitme-suguseid ülesandeid. Luke
Wroblewski eristab nt firma veebilehe esileheküle kolme funktsiooni:
1)
Sissejuhatav funktsioon, mille eesmärgiks on jätta hea
esmamulje ja kirjeldada, mis veebilehega on tegu. Sissejuhatavat funktsiooni
täidavad järgmised elemendid:
·
Lühike paarilauseline formuleering
veebilehe kohta
·
Logo ja tunnuslause
·
Veebilehe kujundus
2)
Sissepääsu funktsioon.Esileht on nagu uks, mis on
sissepääsuks veebilehe sisule. See eeldab, et esilehel on teatud hulk
navigatsioonielemente, mis viitavad sisule. Tavaliselt on selleks veebilehe
struktuuri esimene tase ja otselingid lehe tähtsamatele osadele, mis vajavad
esile toomist. Sissepääsu funktsiooni täidavad järgmised elemendid:
·
Navigatsioon
·
Otselingid lehe rõhutatud osadele
·
Otsing (Otsingumootor)
3)
Teavituse funktsiooni eesmärgiks on taaskülastajale anda
ülevaade, mis on leheküljel uut ja põnevat. Näiteks mis on leheküljel muutunud,
mis on vahepeal toimunud ettevõtte töös, kas ettevõte pakub mõnda uut toodet
või teenust jne. Teavitusfunktsiooni täidavad järgmisedelemendid:
·
Uudised
·
Uute toodete/teenuste esile toomine
esilehel
·
Reklaamid
8. Veebilehe
kasutuslikkus (usability)
Veebilehe kasutuslikkus (eesti keeles rohkem levinud termin on kasutatavus, aga see seondub
mõisteliselt rohkem veebilehe külastatavusega, kasutussagedusega, seetõttu
kasutame ja soovitame kasutada parameetri olemust paremini ja täpsemalt
väljendavat kasutuslikkuse mõistet) on kvalitatiivne näitaja, mis mõõdab kvaliteeti õpitavuse, efektiivsuse,
meeldejäävuse, vigade tegemise ja rahulolu järgi. Kasutuslikkus hõlmab:
·
visuaalse disaini e graafilise
kujunduse;
·
kasutajaliidese disaini e ekraani
elemendid ja nende käitumise;
·
vastastikuse suhtluse disaini e
navigatsiooni ja kasutaja tööprotsessi süsteemis;
·
funktsionaalsuse e süsteemis
kasutatavad funktsioonid;
·
kasutaja vajadused e kasutajate
eesmärgid ja nõudmised;
·
süsteemi eksisteerimise eesmärgi.
9. Veebilehe
käideldavus
„Kui kasutatavus (kasutuslikkus
–E.U.) teeb eesmärgini jõudmise lihtsamaks, siis ligipääsetavus (e käideldavus)
teeb selle võimalikuks”
Ligipääsetavuse indikaatoriteks on elemendid, mis
hõlbustavad ligipääsu infosüsteemile ja informatsioonile. Keskseteks siin on navigeerimise võimalused, vajalikud tehnilised oskused, kirjasuuruse
kontroll ja sidus ekraanihaldus. Ligipääsetavus tähendab, et kasutajad
saavad ligipääsu informatsioonile ilma suurema mõttepingutuseta, kasutades
inimese-arvuti suhtluses tunnetuslikke ja mälustrateegiad.
10. Intranet ja sellele
esitatavad nõuded
Intranet ehk sisevõrk on asutuse
sisevõrk, mis põhineb Interneti protokollistikul (TCP/IP, HTTP, HTTPS
protokollidel). Intranet on ka võrgupõhine
infosüsteem asutusesiseseks info-vahetuseks ja infokasutuseks (tavaliselt
projektijuhtimiseks, kontaktide haldamiseks, dokumentide vahetamiseks jms). Selline intranet võib olla tegelikult
internetis ja asutus paikneda laiali erinevates kontorites, võib-olla suuresti
isegi töötajate kodudes (kuivõrd korralik intranet võimaldab infoga tegelevatel
töötajatel, nagu programmeerijad, teadlased, copywriterid jms. töötada kodus
juba vägamugavalt).
Nõuded: Intranet on ehitatud samal põhimõttel ja tehnoloogial kui
internet, klientidel ja serveritel mis töötavad interneti
protokollpõhikomplektil. Firma intranetil ei pea ilmtingimata olema ligipääs
interneti. Kui selline ligipääs on olemas siis on see läbi arvutivõrgu
lüüsi mis on kaitstud tulemüüriga hoides eemale väliseid ühendusi. Alates
umbes 1995.a. on intranetid tänu odavate või tasuta veebilehitsejate ja
veebiserveri- tarkvara kättesaadavusele ettevõtetele mõeldud arvutustehnika
kõige kiirema kasvuga valdkond. See võimaldab kasutada lihtsat ja ühetaolist
hüperteksti liidest paljude erinevate infoliikide ja rakendusprogrammide
jaoks.
Intraneti paigaldamine sammud
1.
Kasutajate
vajaduste kindlaks tegemine.
2. Üles panna webi server koos vajaliku raudvara ja tarkvaraga.
3. Üles panna webi server kasutades TCP/IP võrku.
4. Installida vajalikud programmid arvutidesse.
5. Luua struktuur kus faile hostitakse.
6.
Kasutajatega
intraneti testimine.
11. Veebi kasutajate
tüübid TÜ uurijate poolt läbiviidud uuringu alusel
a)
Mitmekülgne
infokasutaja (15,9 %) peab oluliseks erialase ja õppimisega seotud kui ka majanduslikku, õiguslikku, poliitilist
jms infot, kõikvõimalikku praktilist infot);
b)
Mitmekülgne
aktiivne võrgusolija (14,3 %) jaoks on kesksel kohal isikutevaheline
suhtlemine, praktilise info saamine, vähemolulised ostud ja erootika;
c)
Suhtlejale
(17,7 %) on isikutevaheline suhtlus veelgi olulisem, teised kasutusalad peale
foorumites ja jututubades osalemise, kommentaaride lugemise ja kirjutamise
hoopis vähemtähtsad;
d)
Virtuaalses
avalikkuses osaleja (18,2 %) on orienteeritud eeskätt foorumites ja
jututubades osalemisele, kommentaaride lugemisele ja kirjutamisele;
e)
Eraeluliste
teenuste kasutaja (13,9 %) on orienteeritud mitmekesise info saamisele, kuid
esiplaanilon see, mis seondub eluaseme, töö ja reisimisega, veidi vähem kohtamisteenustega,
pere ja tervisega.
f)
Vähekasutajaid
on 20 %, neil ei ole aktiivset suhet internetiga ja kindlad
kasutuseelistused puuduvad.
12. Veebikasutuse
kvalitatiivsed ja kvantitatiivsed uurimismeetodid
Barry Wellman jagab maailmas läbi
viidud Interneti-uuringud kolmeks perioodiks:
·
I periood, 1994–1998: Internetti
ülistati ning uuringud olid pigem oletuslikud;
·
II periood, 1998–2004: uuriti
eelkõige inimeste üldist Interneti-kasutust;
·
III periood, 2004 -...
kvantitatiivsetele uuringutele lisandus inimeste Interneti-kasutuse
sügavam analüüs.
Tänaseks on jõutud kvalitatiivsete
uuringuteni, millega püütakse välja selgitada erinevate käitumiste ja
eelistuste põhjuseid. Kõige tõhusam on kasutada koos kvalitatiivset ja
kvantitatiivset meetodit.
13. Kasutajakogemuste
uurimine: miks ja kuidas
Intraneti kasutaja kohta kogutakse enamasti andmeid tema
kasutusaktiivsuse, harjumuste ja panuse ((info loomine, ideede avaldamine)
seisukohalt. (Kasutajagruppide määratlemiseks on vaja lisaks veel andmeid, mis
lubavad arvestada seda, kuivõrd hinnatakse intraneti efektiivsust, kuidas
töötajad intranetti näevad ja kuidas seda enda jaoks kasulikuks peavad, kuidas
suhestuvad intraneti ja veebilehe identiteediga).
Intraneti kasutuslikkust mõõdetakse kasutaja võimega
sooritada etteantud ülesandeid, analüüsides andmeid :
·
ülesande sooritamiseks kuluva aja,
·
eksimuste arvu,
·
aja osakaalu, mil kasutaja järgib
kõige optimaalsemat navigatsiooniteed,
·
tagasikerimise kordade arvu ja
·
kasutaja hinnangu kohta.
Interneti kasutajadkas pigem sirvivad veebilehti
või otsivad midagi väga konkreetset kuni nad selle leiavad. Juhul,
kui kiiresti ei leita, liigutaksekohe edasi. Mõlemal juhul on organisatsioonid
huvitatud nende “kinnipüüdmisest”, nende tähelepanu äratamisest, kasutajate
motiveerituse tõstmisest leheküljele jäämiseks. Interneti kasutajate
infokäitumise uurimiseks ja tarbijagruppide segmentide määramiseks kasutatakse
veebimeetria meetodeid.
14. Veebi
kasutuslikkuse kriteeriumid (Jakob Nielseni järgi)
Kasutaja nõudeid peegeldavad kasutuslikkuse (usability)
kriteeriumid -J Nielseni veebikujunduse head tavad:
1)
Tagasiside saamine sirvimise käigus
toimuvast -kasutaja peaks nägema, mis süsteemis toimub;
2)
Sobivus reaalse maailmaga
–kasutajaga tuleb suhelda tema keeles, loomulikus ja loogilises;
3)
Vabadus tegutsemiseks ja
kontrollimiseks-parandamiseks –kasutaja vajab tühistamise ja uuesti tegemise
funktsioone;
4)
Standardid ja jätkupidevus –sõnade,
terminite, käskude, situatsioonide samatähenduslikkus kogu veebis;
5)
Vigade ennetamine –juhul kui pole
suudetud sellist süsteemi luua, mille lahendus ei laseks vigadel tekkida, peab
kasutajal olema võimalus viga parandada;
6)
Vigade äratundmise ja nendest
väljatulemise võimalus –veateated olgu loomulikus keeles, pakkudes ühtlasi
lahenduse;
7)
Selgus ja intuitsiooni
kasutamise võimalus –ei saa loota
kasutaja mälule ja meelespidamisele. Kõik funktsioonid ja valikud peaksid olema
kas nähtaval või lihtsalt ligipääsetavad; Võimalus saada instruktsioone;
8)
Kasutuspaindlikkus ja tõhusus
-kasutajate vabadus ja võimalus kohandada korduvaid funktsioone süsteemi
toimimise kiirendamiseks;
9)
Disaini esteetilisus ja minimalism
–välistatud on kontekstiväline informatsioon. Iga lisainfo vähendab põhiinfo
nähtavust ja olulisust;
10)
Abiinfo olemasolu –peaks olema
kergesti otsitav ja leitav, ette nägema kasutaja võimalikke probleeme ja
näitama, kuidas neid lahendada.
15. Veebikeskkonnas
esinevad tüüpilisemad vead (Nielseni järgi)
Jakob Nielsen loetleb kõige levinumaid vigu
veebikeskkonnas:
1.
Halb otsing –sõnasõnalised otsingud ei suuda
arvestada kirjavigade ja käänetega (võivad olla eriti rasked lastele ja
eakamatele kasutajatele);
2. Otsingusüsteemid, mis näitavad
tulemusi leitud sõnade, mitte nende olulisuse alusel. Kõige paremini töötab “parimad leiud” esimeste otsingutulemuste seas;
3. Kui ei tööta navigatsioon, pöördub kasutaja otsingu poole. Kui ka see ei anna vajalikku informatsiooni, lahkub
kasutaja sellelt veebilehelt. Otsing tuleb lisada otsingukastina.
4. PDF failid brauseris lugemiseks – kasutajatele ei meeldi PDF failide lugemine, kui see pidurdab nende
töövoogu. Nende lehekülje kujunduse, teksti paigutuse tõttu on need
mõeldud väljaprintimiseks, mitte ekraanilt lugemiseks (Väiksed fondid,
navigatsiooni puudumine, lõputu kerimine jms). PDF peaks olema võimalik kohe
välja printida või siis võimalik muuta lugejasõbralikku formaati ekraanil.
5. Külastatud linkide värv ei muutu – läbitud navigatsioonid ei anna
teada, kus kasutaja hetkel asub. Läbitud lingid aitavad kasutajal valida, kuhu
ta järgmiseks navigeerida soovib. Kui kasutaja teab, millised leheküljed on ta
läbinud, ei kliki ega külasta ta samu lehekülgi uuesti.
6. Tekst, millest ei ole võimalik
kiiresti ülevaadet saada (“üle libiseda”) – mahukas tekst surmab interaktiivsuse
kogemuse, olles igav ja hirmutav lugemiseks.
7. Pole eristatud veebi-ja
trükimeediasse kirjutamist. Teksti kergema loetavuse ja nn.
“diagonaallugemise” hõlbustamiseks tuleb kasutada –alampealkirju, loendeid,
tekst peaks sisaldama rõhutatud märksõnu, olema esitatud lühikeste lõikude kaupa,
kusjuures olulisem info on lehekülje alguses. Tekst peab olema kirjutatud
kerges stiilis, kasutamata reklaami-ja turunduskeelt.
8. Kirjatüübi suurus on fikseeritud – seda on keerukas muuta. Alati
tuleks arvestada lehekülje ja teksti suurendamise-vähendamise võimalustega:
9. Lehekülgede pealkirjade halb
nähtavus otsingumootoritele – otsing on kõige olulisem vahend
kasutajatele lehekülgede ülesleidmiseks. Ühtlasi on oluline, et pealkirjad
annaksid kasutajale selge ülevaate lehekülje sisust. Oluline, et uus kasutaja
leiaks pealkirja järgi info üles otsingu abil ja juba külastanud kasutajale
oleks informatsioon selgesti eristuv.
10. Sarnasus reklaami või bänneriga - kasutajatel on selekteeriv tähelepanu –nad on õppinud eirama
reklaami kui see ei vasta nende navigeerimise eesmärkidele. Seetõttu võivad nad
eirata ka selliseid navigatsiooni elemente, mis võivad reklaamile sarnaneda.
Näiteks termineid, mida kasutatakse veebilehitseja käitumise kirjeldamiseks:
11. Bänneripimedus –see, mis sarnaneb kuju ja info poolest bännerile, jäetakse huviorbiidist
välja;
12. Animatsioonipimedus –kasutajad püüavad vältida alasid, mis vilguvad ja liiguvad
13. Pop-up-ide kinniklikkimine (need pannakse sageli enne kinni, kui need jõuavad ennast alla laadida,
enamust kasutajatest ajavad need vihale.
14. Kasutuslikkuse põhimõtte
–järjepidevuse ja harmoonia rikkumine. On oluline, et süsteemis käitub
kõik ühtemoodi, et kasutaja ei peaks muretsema selle pärast, mis võib
järgmisena juhtuda –vaid teab ette, mida oodata. Mida rohkem kasutajad veenduvad,
et nende valikudon õiged, seda kindlamalt nad ennast tunnevad ja seda rohkem
süsteem neile ka meeldib. Mida rohkem petetakse, ei täideta kasutajate ootusi,
seda ebakindlamalt ja vähem turvaliselt nad end tunnevad ja kardavad eksida.
15. Uute brauseriakende kuvamine, mis risustab kasutaja ekraani.
16.
Kasutajate küsimustele vastamata jätmine – kasutaja
on tavapäraselt pühendunud eesmärgile – millegi olulise otsimiseks. Juhul, kui
ta ei saa elementaarset ja olulist informatsiooni, võib veebilehe läbikukkunuks
lugeda. Kui on tegemist müügiga tegeleva lehega, on oluline detailsema info
saamine, sh. hinnad.
16.
Mis on ja
miks kasutatakse persoonade loomise meetodit?
Internetis on inimeste identiteedi piirid ja olemus
laialivalguvad, üks inimene võib luua mitmeid identiteete, mis sarnanevad
rohkem või vähem tema reaalse elu identiteedile. Seetõttu on interneti
suhtluskeskkondade uurimisel võetud kasutusele nn. digitaalse tegelaskuju (persoona) mõiste, millega tähistatakse indiviidi avalikkusele pakutava isiksuse
mudelit, mis põhineb andmetel ja säilib virtuaalruumis käitumises ja tegudes.
Tekkinud tegude ja rollide kogum ongi võrgumaailmas inimeseesindaja ja
sotsiaalsete rollide, sh. erinevate ja/või mitmekordsete rollide
nimetamiseks kasutatakse ka persoona mõistet.
Hoopis teisel eesmärgil on tegelaskujue. persoonamõiste
kasutusel veebiloome käigus ja veebikasutajate mõistmiseks. Nn. persoona
koondab endas erinevate isikute sarnaseid jooni, ja ei viita reaalsele isikule,
pigem on silmaspeetav pilt konkreetsete
soovidega inimesest, kellega veebilehte ja/või intranetti luues
arvestatakse. Sellist (sageli
kasutajatüpoloogiale tuginevat)
persoonat kirjeldatakse kindla
struktuuri alusel: nimi, vanus, amet/eriala, perekonnaseis, iseloom,
hobid, probleemid, ametialased saavutused ja pädevus , kogemused
veebilehtedega, peamised tegevused, häirivad ja meeldivad asjad,
eesmärgid süsteemi kasutamisel.
Konstrueeritud tegelaskujusid e. persoonasid võib omakorda
rühmitada primaarseteks,
sekundaarseteks, negatiivseteks jms. Persoonad konstrueeritakse
reaalsetevõi võimalike kasutajate intervjueerimise tulemustel saadud andmete
ning nende eesmärkide või käitumise mustrite tuvastamise põhjal.
Konstrueeritud persoonade kasutamisel veebilehe infoarhitektuuri ja disaini
väljatöötamisel luuakse kasutuskirjeldused ehk kontekstistsenaariumid
-oletatavad kirjeldused sellest, kuidas
tegelaskujul on võimalus loodavas
süsteemis ühte või teist tegevust teha.
Meetod aitab olla rohkem fokuseeritud tarbijale
kõigil etappidel, aitab tulla välja uute ideedega, hinnata loodava veebilehe
kasutuslikkust. Seejuures on ilmnenud, et reaalsed fotod mõjuvad
positiivsemalt kui joonised. Persoonasid võib käsitleda üleminekuvahendina
uurimisprotsessilt veebiloomeprotsessile
17.
Millistel
juhtudel on abi kaartide sorteerimise meetodist?
Kaartide sorteerimine on kiire, odav ja usaldusväärne
meetod, mis on abiks veebilehe sisu korraldamise protsessis. See meetod lubab
luua veebilehe informatsiooni üldise struktuuri, annab soovitusi navigeerimise,
menüüde ning materjalide grupeerimiseks. See meetod toetab veebikeskkondade
kasutajakesksuse põhimõtete järgimist.
Aitab leida vastused küsimustele, millega põrgatakse
kokku veebilehe kujundamise järgmistel etappidel. Näiteks võivad veebilehe
kasutajatel tekkida pretensioonid selle suhtes, kuidas informatsioon on
grupeeritud ja milliseid termineid (silte) veebilehel kasutatakse. Sellisel
juhul aitab kaartide sorteerimine kindlaks määrata seaduspärasused:
·
millist informatsiooni rühmitamise
viise eelistava kasutajad: ainestiku alusel, protsessi alusel, firma struktuuri
või muul alusel?
·
millisel määral langevad kokku eri
kasutajarühmade huvid?
·
kui suured on nende huvide
erinevused?
·
kui palju võib potentsiaalselt olla
põhikategooriaid? (see on hiljem seotud navigatsiooniga)
·
millist nime peavad materjalide
grupid veebilehel kandma (siltimine)?
Kaartide sorteerimise meetod lubab saada vastused neile
küsimustele ja on aluseks materjalide edasisel süstematiseerimisel.
18.
Avatud ja
suletud kaartide sorteerimine
Kaartide avatud sorteerimine: osalejatele antakse komplekt kaarte, milledeleon kirjutatud veebilehe
materjalide (infoühikute) nimetused. Osalejad peavad need kaardid rühmitama
vastavalt nende eneste poolt moodustavatele suurematele kategooriatele
(rühmadele) ja andma neile nimed. Avatud sorteerimine võimaldab luua loodava
või juba eksisteeriva veebilehe struktuuri.
Kaartide suletud sorteerimine Suletud sorteerimise korral jagatakse osalejatele kaartide komplekt
materjalide (infoühikute) nimetustega ja varem kindlaksmääratud peamiste rühmadega
(kategooriatega). Osalejatel tuleb paigutada kaardid nendesse rühmadesse.
Suletud sorteerimist rakendatakse uute materjalide lisamisel juba
eksisteerivasse veebilehe struktuuri või avatud sorteerimisel saadud info
täpsustamiseks.
19. Kaartide
sorteerimise meetodi eelised ja puudused
Eelisteks on
·
Lihtne –nii kasutajate kui
korraldajate jaoks
·
Odav –kaartide või kleepsude hind.
Kirjutada võib viltpliiatsiga või arvutil
·
Kiire –lühikese aja jooksul võib
läbi viia mitu seanssi
·
Kontrollitud –seda kasutavad paljud
disainerid juba üle 20 aasta
·
Kasutajatele huvipakkuv –sellisel
viisil saadud infostruktuur on efektiivsem, sest tugineb reaalsete kasutajate
tegevustel mitte aga disaineri või tellija intuitsioonil või isiklikul arvamusel.
·
On heaks lähtealuseks –meetod ei
ole kõigi probleemide maagiline lahendamine, kuid selle tulemused võivad olla
heaks lähtealuseks veebilehe struktuuri loomisel
Puudused:
·
Ei võta arvesse kasutajate
ülesandeid –kaartide sorteerimine hõlmab ainult materjale. Kui seda meetodit
rakendada arvestamata kasutajate ülesandeid, võite saada tulemuseks struktuuri,
millega on raske töötada. Informatsioon, mis veebilehele paigutatakse, tuleks
läbi analüüsida kasutajate ülesannete aspektist, et veebilehele paigutatud
materjalid aitaksid kasutajatel sooritada teatud tegevusi.
·
Annab seinast seina tulemusi.
Kaartide sorteerimine võib anda nii ühesuguseid kui ka suuresti erinevaid
tulemusi.
·
Tulemuste analüüsimisele kulub
palju aega –sorteerimine ise sooritatakse ruttu, kuid saadud tulemuste analüüs
võib osutuda väga keerukaks ning aeganõudvaks, eriti sellisel juhul kui
tulemustes on suuri erinevusi.
·
Ei anna vajalikku sügavust
–sorteerimisel osalejad teevad otsuseid materjalide pindmiste näitajate alusel,
pööramata tähelepanu sellele, kuidas need materjalid seostuvad täidetavate
ülesannetega.
20. Kaartide
sorteerimise põhietapid Mis on sisukaart?
Sisukaart (site map) kujutab endast
enamasti tekstipõhist kirjeldust arhitektuurist.
Sisukaardi koostamist soovitatakse alustada
lihtsast eskiisist, seda täiendatakse töö käigus. Sageli lisatakse see HTML
sisukaart valminud veebilehele, et lihtsustada navigatsiooni ja otsingumootorite
funktsioone. Peamiselt on sisukaardid küll tekstipõhised, aga võivad olla ka
graafilised ning võimaldama seejuures lisada nii lehe pealkirju kui muud
lisainfot. Töö käigus tehakse nendele nii ülesehitust kui navigatsiooni
puudutavaid märkmeid,. Sageli lisatakse ka valmis veebilehele, sest see
lihtsustab navigatsiooni, võimaldades veebilehe teha nähtavaks
otsingumootoritele.
21. Veebilehe
materjalide korraldamise struktuurid
Struktuur määrab ära selle, kuidas kasutajad veebilehel
materjalile juurde pääsevad. Põhilised veebilehe materjali korraldamise
struktuurid on hierarhiline (ülalt alla –top-down), andmebaasipõhine ja
hüpertekstipõhine.
22. Veebisisu
rühmitamise struktuuri mudelid
Hierarhiline (top-down) mudel. Veebilehe materjalide
struktureerimisel enim kasutatav mudel. Visuaalselt on kerge hierarhilist
struktuuri ette kujutada kui mõtlete nt sugupuule, mõne raamatu ülesehitusele
või loodusobjektide klassifikatsioonidele.
Lihtne hierarhiline mudel. Kasutajad kohanevad
hierarhilise mudeliga kiiresti. Hierarhilisi struktuure kasutatakse näiteks
organisatsioonide veebilehtedel. Mõeldakse läbi kogu teave, mida inimesed
võivad sealt otsida. Hierarhilised
mudelid jagunevad mono-ja polühirarhilisteks. Viimase korral võib üks ja
sama objekt kuuluda mitmesse erinevasse kategooriasse. Seega võime antud juhul
rääkida sisu jaotamisest fassettide kaupa (sarnasused fassettliigitustega).
Veebilehe avalehtelt s.o. kodulehelt peaks leidma
vastused enamikule nendest küsimustest. Struktuurilt
võivad veebilehed olla kas kitsad ja sügavad (narrow and deep) või laiad ja
madalad (broad and shallow). Seega struktuuriga määratakse ära ka veebilehe
laius (mitmed, samal tasandil paiknevad kategooriad) ja sügavus.
·
Kitsa ja sügava struktuuriga
veebisaidi kasutaja peab soovitud informatsioonini jõudmiseks tegema arvukalt
klikke (koguni 6+), enne kui jõuab talle vajalikul alamlehel paikneva
informatsioonini. Seega raskendab liiga vähene jaotamine informatsiooni kiiret
leitavust.
·
Lai ja madal veebisait annab
kasutaja jaoks peamenüüs palju ühel tasemel valikuid ning vajaliku info
leidmiseks tuleb samuti teha klikke aga nende hulk on 2-3.
Andmebaasipõhine (bottom-up) mudel. Andmebaasi mõistet kasutatakse antud juhul igasuguse, sellisel viisil
korrastatud informatsiooni kogumi tähistamiseks, mida on võimalik kergelt ja
kiiresti leida. Andmetele juurdepääs
(otsing) tagatakse metaandmete abil. Üldlevinud definitsiooni kohaselt on
metaandmed „andmed andmete kohta”. Võib ka öelda, et metaandmed on
struktureeritud informatsioon, mis kirjeldab, selgitab, määrab asukoha või
hõlbustab mõnel muul viisil inforessursi kasutamist või haldamist.
Metaandmetel on järgmised funktsioonid:
- ressursi kirjeldus-pealkiri, kokkuvõte, autor, võtmesõnad jne;
- ressursi haldamine-kui suur, mis tüüpi, millal loodi, autoriõigused;
Metaandmeid võib esitada:
- kirjena andmebaasis;
- kirjeldusena tavakeeles (märksõnad);
- märgenditena HTML dokumendis;
- XML-ina.
Andmebaasipõhise mudeli võtmesõnaks metaandmed. Sellises
mudelis on andmed paigutatud metaandmekogumitena, milles metaandmedon erinevate
linkide kaudu seotud. Metaandmete elementide vahelised seosed võimaldavad
andmebaasides teostada andmete otsingut, lehitsemist ja eristamist. Andmebaasipõhise
mudeli näiteks võib tuua integreeritud raamatukogusüsteemid või
äriettevõtete tootekataloogid, milles infokogumite metaandmed on erinevate
linkidega omavahel seotud.
Hüpertekstipõhine mudel Hüpertekst on informatsiooni struktureerimise mittelineaarne viis.
Informatsioon on jaotatud tükkideks (plokkideks) ja need on omavahel ühendatud
linkidega. Need komponendid võivad moodustada hüpermeedia süsteeme, mis
ühendavad tekstiplokke, andmeid, pilte, audiot ja videot. Hüperteksti plokke
saab ühendada nii hierarhiliselt kui mittehierarhiliselt või mõlemat võtet
üheaegselt kasutades. Hüpertekstsüsteemides ühendatakse sisuplokid linkide
abil. Nii moodustub seoste (suhete) vaba võrk. Selline korraldusstruktuur on
küllalt paindlik, kuid kasutaja jaoks võib see olla keerukas ja segadusseajav.
Hüpertekstühendused peegeldavad koostajaisiklikke ettekujutusi ja eelistusi.
Liikumisel hüpertekstlinke täispikitud veebilehtedel võivad kasutajad kergesti
“ära eksida”. Kasutajal on väga raske luua veebilehe mõttelist
korraldusmudelit.
23. Veebilehe
informatsiooni jaotusskeemid
On kahte tüüpi infosisu korraldamise (rühmitamise ja
jaotamise) skeeme : täpsed(exact)
ja mitmetähenduslikud(ambiguous).
Täpsed jaotusskeemid Täpsed
skeemid jaotavad informatsiooni selgelt eristatavateks ja teineteist
välistatavateks osadeks. Neid on kerge luua ja need sobivad materjali
leidmiseks suurepäraselt kui kasutaja täpselt teab, mida ta otsib.
- Tähestikuline jaotus on täpse skeemi üheks näiteks. Tähestikulist järjestust rakendatakse entsüklopeediates, sõnastikes
- Kronoloogiline jaotus–annab olulise konteksti sisu kohta ning seda rakendatakse reeglina teiste skeemidega kombineeritult pakkumaks täiendavat juurdepääsuvõimalust sisule (ajakirjade arhiivid, ajalooraamatud jms). Reeglina on kronoloogiliselt jaotatud pressiteadete ja uudistevoo arhiivid.
- Kohatunnusepõhine e. geograafilist jaotust kasutatakse asukohaga seotud spetsiifilise informatsiooni kättesaadavaks tegemisel (nt uudised, ilm, poliitikasündmused, reisisihid, kinnisvara jms). Näiteks Google Maps
Mitmetähenduslikud jaotusskeemid Mitmetähenduslike skeemide rakendamisel jaotatakse informatsioon osadeks,
mida ei ole võimalik täpselt ja ühetähenduslikult määratleda. Need on kõige efektiivsemad
sirvimise võimaldamiseks ja assotsiatiivseks otsinguks kui kasutaja
infovajadust ei ole võimalik väga konkreetselt väljendada.
- Temaatiline (topic). Üks keerukamaid, aga samas praktilisemaid ja kasulikumaid jaotusskeeme. Küllalt jäik jaotus, mis luuakse aastateks. Sobib mahuka infosisuga lehtedele. Võimaldab demonstreerida teemade rohkust, temaatika ulatust. Oluline on määratleda loogiliselt veebilehe teemad, mille alt materjalid avanevad. Näiteks paljudel veebilehtedel esinevad teemad on teenused, koolitus, uuringud.
- Funktsionaalne(task). Info mingite objektide kohta jaotatakse osadeks nende protsesside ja funktsioonide alusel. Rakendatakse siseveebides ja müügiga tegelevate firmade, sh. e-kaupluste veebilehtedel, Tooted rühmitatakse vastavalt nende funktsionaalsusele (arvutid, telerid, kaamerad telefonid jne või külmikud, pliidi, tolmuimejad, pesumasinad jne. ).
- Sihtrühmapõhine jaotus (audience). Rakendatakse juhul kui veebilehel olev info on adresseeritud kahele või enamale kasutajarühmale. Jaotus on asjakohane, kui veebilehel on kujunenud või eeldatavad selgelt eristuvad kasutajate sihtrühmad. Sel puhul on veebisait jagatud väiksemateks sihtrühmapõhisteks lehtedeks, mis sisaldavad ainult teatud sihtrühmale olulist. Võib olla põhijaotuseks kui ka täiendavaks jaotusviisiks. Sihtrühmadena sisule juurdepääsul võib käsitleda ka registreerunud ja mitteregistreerunud kasutajaid veebilehtedel, mis lubavad juurdepääsu kogu oma sisule pärast registreerumist.
- Metafooripõhine jaotus (metaphor). Metafoor on sõna või väljendi kasutus ülekantud tähenduses (sarnasuse või analoogia alusel). Nt. korrusmajade uusrajoon > kivikõrb. Seda jaotussüsteemi rakendatakse sageli meelelahutuslikul või ka loovust ärgitaval eesmärgil. Midagi uut pakutakse läbi reaalse maailma teadaolevate objektide
- Ebakorrapärased e. hübriidjaotused (hybrid). Erinevatesse jaotusrühmadesse kuuluvate jaotiste esitamine läbisegi. Seda esineb sageli, kuid see on kasutaja jaoks üsna arusaamatu, ebaloogiline ja eksitav materjaliesitus, mida peaks vältima. Seda juhtumit ei tohiks segi ajada mitme erineva jaotusskeemi samaaegse rakendamisega.
24. Jooniste, eskiiside
ja abiraamistike kasutamine veebilehe arhitektuuri väljatöötamisel
Veebilehe infoarhitektuuri loomisel kasutatavad
põhilised abivahendid on:
·
visandid, eskiisid, joonised (blueprints) , millelt selguvad sisu rühmad, lehtede vahelised seosed ja
muud komponendid ja mis näitavad ära informatsiooni korralduse, selles
navigeerimise ja sildistamise süsteemid;
·
abiraamistikud, sõrestikmudelid (wireframes), mis kujutavad visuaalselt infosisu ja linke peamiste lehtede
vahel ja on põhilisteks vahenditeks, mida arhitektuurilise lahenduse jaoks
kasutatakse.
Joonised on olemuslikult sarnased sisukaardiga , näidates aga seejuures ära ka
navigeerimis- ja otsisüsteemid ja neile toetudes tekib ettekujutus
informatsiooni organiseeerimisest, sildistamisest jms.
Visandeid, eskiise võib välja töötada nn. ülalt-alla lähenemisega, alates kodulehest ning
liikudes edasi alamlehtede sisu kujundamisele. Neid võib visandada
paberi-pliiatsiga
25. Mis on süžeetahvel?
Süžeetahvliteks e. jututahvliteks (storyboard)
nimetatakse veebilehtede graafilisi skeeme, milliseid kasutatakse lisaks
sisukaardile, et otsustada disaini, tehnoloogilise lahenduse jms. üle. Süžeetahvel annab võimaluse kõigile
intraneti/veebilehe koostamisega seotud inimestele ülevaate loodavast.
Süžeetahvlile paigutatakse veebi peamiste lehtede
olulisemad funktsionaalsed osad -iga lehe kohta pealkiri ja märkmed sisu kohta.
Selline esitus ei ole seotud graafilise disainiga, aga annab ettekujutuse iga
lehe põhielementidest. Süžeetahvlivõib joonistada vaba käega paberile,
graafikaprogrammi või veebiredaktorit kasutades.
26. Mis on
navigeerimine veebilehel
Navigatsioonisüsteem võimaldab kasutajal “liikuda”
veebilehel. Läbimõelduna ja –mängituna, testituna võimaldab navigatsioon
kasutajal seda teha lihtsalt ja talle vajaliku üles leida. See on tagatud
tingimusel, kui navigatsiooni eri komponendid loovad ühtse terviku, on
järjepidevad –nende toimimine ja väljanägemine ei muutu ja väldib lehekülgedel
eksimist. Navigeerimist toetavad selged sildid ja sisukaart.
Navigatsioon on efektiivne, kui kasutajal on lihtne
veebilehe struktuuris orienteeruda. Külastaja mõistab, kus
taparasjagu selles struktuuris asub, kuidas ta sinna jõudis ja kuhu on tal
võimalik edasi suunduda. Kui lehe kasutaja tunneb, et ta on „eksinud“, on see
märk, et lehe navigatsioon ei toimi.
27.
Navigeerimissüsteemide tüpoloogia
Navigeerimissüsteemid koosnevad mitmest põhielemendist
e. allsüsteemist.
Navigeerimissüsteemid jaotatakse
·
põhilisteks (embedded),
·
täiendavateks (supplemental)
·
kompleksseteks (advanced).
28. Põhilised
navigeerimissüsteemid
Põhilistest
navigeerimissüsteemidest on kasutusel globaalne,
lokaalne ja kontekstipõhine navigatsioonisüsteem, mis aitavad kaasa
sellele, et veebikasutaja iga hetk teaks, kus ta asub, kuhu on tal võimalik
veebis liikuda ja vajaliku infoni jõuda. Globaalseks e. läbivaks
nimetatakse veebilehe keskkonna muutumatut navigatsioonisüsteemi, mis on olemas
igal keskkonda kuuluval lehel ja alamlehel. Sageli on see realiseeritud
navigatsiooniribana (paneelina) lehekülje ülaosas – ülamenüüna (mida
vahete-vahel korratakse ka lehe alaosas - jaluses).
Lokaalse e. kohaliku navigatsioonisüsteemi ülesanne on tagada võimalus
orienteeruda konkreetses veebilehe
piirkonnas.
Kontekstipõhine navigatsioon on seotud konkreetse lehekülje, dokumendi või objektiga. Nende kaudu võib
jõuda toodeteni või teemadeni, millest kasutaja varem midagi ei teadnud.
29. Täiendavad
navigeerimissüsteemid?
Täiendavateks navigeerimissüsteemideks on:
·
Sisukaardid (sitemaps). Sisukaart esitab kogu veebilehe esimesed infohierarhia
tasandid, mis annavad hea ülevaate veebikeskkonnas leiduvast sisulisest
materjalist, samas ka kiire ja lihtsa juurdepääsu erinevatele lehekülgedele või
nende osadele. Sisukaart teeb kasutajale lehekülje struktuuri arusaadavaks.
Sisukaarti peetakse sobivaks kasutada hierarhilise struktuuriga
organisatsioonide veebilehtedel.
·
Sisuloendid (site indexes) pakub otsest juurdepääsu sisule sõnade või fraaside kaudu.
Tähenduslikud sõnad ja mõisted on t avalisel järjestatud tähestikuliselt.
·
Sisujuhid (guides) ja nõustajad
(wizards). On juhendavad ja õpetavad
abivahendid, mis keskenduvad spetsiifilisele kasutajaskonnale, spetsiifilisele
teemale või ülesandele.
30. Lehitsemine kui infootsing
Lehitsemine kutsub kasutajad liikuma läbi veebilehe
uurides spetsiifilisi sisuobjekte. Tavaliselt need kasutajad ei otsi midagi
spetsiifilist. Nende infovajadus on vähem määratletud kui nendel kasutajatel,
kes kasutavad info leidmiseks otsingumootorit. Kasutajad võivad sirvida,
kasutades hierarhilist, täiendatud või kontekstuaalset lähenemist.
Hierarhiline lehitsemine on samm-sammuline liikumine üldisemalt mõistelt konkreetsemale. Näiteks
valib kasutaja kõigepealt rubriigi Riik ja Ühiskond, sealt Ministeeriumid ja
siis avanevast valikust Keskkonnaministeerium.
Täiendatud lehitsemise korral kasutatakse spetsiaalseid veebilehe abivahendeid. Näiteks mõned
saidid sisaldavad erinevaid registreid (loendeid), juhendeid, sisukaarte, mida
kliendid saavad kasutada navigeerimiseks ja huvipakkuva infoni jõudmiseks.
Mõned veebilehed pakuvad näiteks uudismaterjali leidmiseks osa - "Mis on
uut" (what`s new) osa, mis aitab kasutajatel leida kõige uuemaid materjale
veebilehel. Täiendatud lehitsemise vahendites pakendatakse sisu objektid
erinevateks abivahenditeks, mis vastavad erinevatele infovajadustele.
Kontekstuaalse lehitsemise korral liigutakse ühelt huvipakkuvalt sisu objektilt teise, tähenduselt
lähedase või seotud objekti juurde. Näiteks orkaani veebileht pakub linke
tornaadode, üleujutuste ja teiste loodusõnnetuste kohta.
31. Kas ja millal peaks
veebilehe varustama otsinguga (otsimehhanismiga)?
Morville ja Rosenfeld esitavad ka
tunnused, mis võimaldavad otsustada otsisüsteemi loomise kasuks:
1.
Otsimehhanismi loomine on vajalik
kui veebilehel on sedavõrd palju infot, et olemasolevatest
navigeerimisvahenditest ei piisa.
2.
Otsimehhanism on kasulik
fragmenteeritud veebilehtedel. Organisatsiooni allüksused arenevad ja arendavad
oma veebisisu järgimata mingeid standardeid ja kasutamata metaandmeid.
3.
Otsingumehhanism kui uurimisvahend.
Otsiandmete analüüsimine võib anda huvitavaid andmeid selle kohta, mida teie
veebilehelt otsitakse ja kuidas otsipäringuid sõnastatakse. Neid andmeid saate
kasutada nii otsimehhanismi kui kogu veebilehe arhitektuuri arendamisel.
4.
Otsimehhanism on vajalik, kuna
kasutajad arvavad, et see peab olema. Kasutajad on harjunud
otsiakanaid/otsiribasid kasutama ja ootavad seda võimalust kõigilt
veebisaitidelt. Mõned kasutajad võivad vajada veebilehelt väga spetsiifilist
informatsiooni. Need kasutajad kasutavat otsingu võimalust. Info otsimiseks
peavadki veebikasutajad kõige paremaks otsisüsteeme e. otsimootoreid.
5.
Otsimehhanism tuleb toime veebilehe
dünaamilisusega. Kui tegemist on kiiresti muutuva infoga näiteks elektroonilise
ajalehe või bülletääniga, kuhu iga päev lisandub hulk uusi faile. Sellisel
juhul on otstarbekas rakendada vastavat arvutiprogrammi ja
automaatindekseerimist üks või paar korda päevas, mis tagab kasutajate
juurdepääsu infole
32. Mis on tesaurus ja
ohjatav sõnastik?
Ohjatav e. kontrollitav sõnastik sisaldab piiratud hulgal sõnu ja termineid, mida kasutatakse
indekseerimisel ja kategoriseerimisel. Enamus kontrollitavaid sõnastikke
sisaldavad täiendavaid viiteid, mis viitavad ära mittesoovitatavatelt
elementidelt (sünonüümid, kirjapildi variandid) eelistatutele. Kontrollitava
sõnastiku eesmärk on indekseerimise ja kategoriseerimise järjepidevuse
tagamine, kasutaja otsingu suunaminevajaliku informatsiooni juurde.
Keerukama, hierarhilise ülesehitusega ohjatav sõnastik
(üldised mõisted/konkreetsed mõisted), terminitevaheliste seoste ja
sõltuvustega kannab tesauruse nime.
33.
Miks tuleb kirjeldada veebilehe metaandmed?
Metaandmed on struktureeritud
andmed teiste andmete kohta, kirjeldavinformatsioon informatsiooni kohta.
Metaandmed kirjeldavad
informatsiooni omadusi (atribuute). Need on jaotatud väiksemateks elementideks
-nn parameetrid kirjeldavad juba konkreetsemalt ressurssi, millele metaandmed
lisatakse. Metaandmed on infosüsteemide aluseks, lihtsatest kuni keerukate
hierarhiliste süsteemideni välja.
Metaandmed on ka infoarhitektuuri
loomise põhielemendid. Informatsioon võib eksisteerida eri vormides –artiklid,
e-raamatud, fotod, videod, kataloogid. Mõned neist ei sisalda
tekstiinformatsiooni, näiteks flash-ketas, wav või mp3 formaadis helifail,
foto. Seetõttu on informatsiooni otsing selles vormis nagu see eksisteerib
raskendatud. Sellisel juhul ongi abiks metaandmed. Seega toimub otsing
tavaliselt just metaandmete alusel.
Metaandmed sisaldavad kogu
informatsiooni iga objekti kohta. Kaasajal kasutatakse infosüsteemides kolme
tüüpi metaandmeid:
- kirjeldavad –metaandmed objekti olemuse kohta, need on meie eesmärkide suhtes kõige olulisemad ja leiavad veebis kõige enam kasutamist “Kas see on artikkel? Mis teemal? Millised on lähedased teemad?”
- tehnilised–metaandmed objekti ehituse kohta “Kas see on tekstidokument, kas see on JPEG formaadis, kas selle maht on 20 ..., kas see on arhiiv”
- administratiivsed–metaandmed objektiga suhtlemise kohta. “Kas tegemist on ajutuse objektiga või tuleks see arhiveerida? Kes selle loonud on? Kas see on publitseeritud?”
Metaandmed on igasuguse otsingu
alus. Tavaliselt oletatakse, et kui mingit informatsiooni
korrastatakse/süstematiseeritakse koosneb see diskreetsetest
üksustest/tükkidest.
Internet on muutunud arvestatavaks
infokanaliks, tuues samas kaasa mitmeid probleeme infootsingul.
Elektrooniliste inforessursside
struktureeritud kirjeandmete ehk metaandmete abil on võimalik infootsingu
tulemusi oluliselt parendada. Metaandmeid saab rakendada ka otsingu tulemuste
esitamiseks.
Kõige enam levinud metaandmete
standard on Dublin Core.
36. Kasutajate intervjueerimine
Väärtuslik uurimismeetod, kuid silmas tuleb pidada, et
kasutajate vastused võivad erineda tegelikest mõtetest. Veebidisaini
projektides tunduvalt ülehinnatud intervjuud on ekslikud, kuna toetuvad
kasutaja väljaöeldule. Seda ennekõike seetõttu, et inimmälu on ekslik ning
inimesed pragmaatilised ja konkreetsed. Disaini koha pealt saab konkreetse
kasutajaliidesse kohta käivaid küsimusi lahendada vaid kasutaja otsese suhtluse
kaudu mudeliga, mis rakendab mõnd kindlat lahendust. Samuti ei tasu
spekuleerida potentsiaalsete mudelitega, mida pole veel olemas. Funktsioonide
hindamiseks on tarvis, et inimesed neid kasutaksid. Ei saa hinnata seda, mida
kasutaja ei ole näinud. Pigem tasuks tähelepanu pöörata olemasoleva
funktsionaalsuse avastamisele. Brändiuuringute koha pealt, kus veebisait loob
muljet ka esindatavast kaubamärgist, oleks mõistlik uurida kasutaja arvamust
pärast saidi kasutamist.
Intervjuud on suurepärased täiendused teistele kasutatavuse
meetoditele. Kuid iga kasutatavuse meetodi testimine võtab vaid mõne päeva ka
tagasihoidliku eelarve korral. Samas on igal meetodil oma head ja vead ning
parima tulemuse saamiseks tuleks meetodeid kombineerida.
37. Link on lubadus
Veebisaidi link lubab tooteid ja
teenuseid, kuid avab selle asemel registreerimislehe. Täitmata lubadused
panevad inimese tundma pettumust ja pahameelt. Samas, kui link täidab oma
eesmärgi siis aitab see inimestel liikuda
saidil enesekindlalt ja sujuvalt.
Silmaliikumisuuringute (eye
tracking) puhul on leitud, et inimesed püüavad hoomata saidilt minimaalset
sisuteavet, et edasi liikuda, niiviisi võimalikult tõhusalt tegutsedes.
inimesed vaatavad objekte, mis
näivad neile olevat kõige enam seotud sellega, mida nad tahavad leida või mida
nad oluliseks peavad. Samuti jäävad veebilehel silma teistest eristuvad
elemendid. Need elemendid on järgnevad:
· Pealkirjad
· Täpploendid
· Sisu (sõnad), mis on kujundatud nii nagu
kasutajad seda otsivad
· Numbrid, kui kasutajad otsivad numbrit
sisaldavat väärtust (näiteks temperatuuri või kaalu)
· Suured tähed, kui kasutajad otsivad neid
sisaldavaid objekte (erinevad lühendid)
· Nupud, kui need on nähtavalt märgistatud
näiteks ristkülikukujuline raami ja varjudega
·
Lingid, kui need erinevad tavatekstist (näiteks kui neil on erinev värv,
kui nad on alla joonitud või rasvases kirjas).
Seega, kui lingid ja nupud on
ümbritsetud tekstist erinevalt vormindatud, tõmbavad nad kasutaja tähelepanu.
Selle tulemusena ei loe paljud kasutajad tegelikult külgnevat sisu ja ei käsitle
linke eraldiseisvate üksustena. Seepärast peaksid linkides kasutatavad mõisted
olema kontekstist väljumisel ja eraldi lugemisel lihtsalt mõistetavad. Näiteks
fraasid “mine”, “loe veel”, “veel” või “vestle spetsialistiga”, “tooted ja
teenused”.
Parimad lingid on silmatorkavad ja
kirjeldavad. Lingid ja terminid ikooninuppudel peaksid olema väljendusrikkad,
et inimesed saaksid tuvastada antud info olulisust enda jaoks ning otsustada,
kas nad soovivad lingil klõpsata, klõpsata sellel hiljem või saada kohe
kinnitust, et nad on õiges kohas (st selle lingi taga asub informatsioon, mida
nad otsivad). Paljudel juhtudel kinnitavad veebisaidid kasutaja oletusi ja isik
jätkab saidi kasutamist.
Kui kasutajad klõpsavad lingil, on
lingitud veebisait see, mis täidab või murrab lingi poolt antud lubadust. Ideaalis peaks sihtleht pakkuma kasutajatele
vihjeid, et nad on jõudnud õigesse kohta ja kuidas edasi liikuda. Tõhusad
viisid kasutajate eelduste kinnitamiseks on:
·
Oodatava sisu paigutamine
vaikimisi kõige kuvatavasse piirkonda ja mitte sundides kasutajaid sirvima,
klõpsama või ekraani puudutama selle nägemiseks
·
Arusaadav ja nähtav lehe
pealkiri
·
Kui kasutada mobiilirakendust,
peavad saidil olema kuvatud rakendusega teostatavad esimesed sammud
·
Vormile linkimisel kuvatakse
vaikimisi mõned väljad
·
Pilt, mis on käsitletava
teemaga seotud
38. Ikoonide kasutuslikkus
Ikoonide kasutamise positiivsed küljed
graafilise kasutajaliidese kasutamisel on:
·
Ikoonid
on head sihtmärgid: need on piisavalt suured, puutetundlikut tehnoloogiat
kasutades on neid lihtne klõpsata, sama kehtib ka hiirekursorit kasutades.
·
Olenemata
suurusest säästavad nad siiski ruumi: ikoonid on piisavalt kompaktsed, et
võimalus on lisada veel tööriistaribasid, palette jne. Seetõttu saab väikesel
pinnal kuvada mitmeid ikoone.
·
Ikoonid
on silmapilkselt äratuntavad, kui nad on hästi disainitud- see käib eriti nende
ikoonide kohta, mida on varasemalt nähtud ning kasutatud.
·
Ikoone
ei ole vaja tõlkida erinevatesse keeltesse- need peavad olema arusaadavad
olenemata kultuurilistest erinevustest (nt on erineva infoarhitektuuriga
postkastid, kuid igaüks teab, milline näeb välja ümbrik, seega ongi
rahvusvahelisemalt tuntud ümbriku ikoon e-maili programmi jaoks kui postkast).
·
Ikoonid
võivad olla visuaalselt meeliköitvad, suurendades disaini esteetilist
atraktiivsust.
·
Ikoonid
annavad ettekujutuse tootjate võrgustikust, kui erinevates kohtades on
kasutusel samad ikoonid ning stiil.
Ainult mõned üksikud
ikoonid on ülemaailmselt tuntud. Nendeks on näiteks ikoon kodust
(kodulehekülg), printer ning luup otsingumootori juures. Ikoonid, mida
sagedasti kasutajate poolt valesti mõistetakse, on südame ja tähe ikoon. Neid
kasutatakse sageli lemmikute, järjehoidjate, teiste kasutajate hinnangute ja
esiletõstetud asjade esitlemiseks. Nende täpne funktsioon on erinevatel
lehekülgedel varieeruv, kuid alati on nad teineteisega konkureerivad.
Ikoonid, mida sagedasti
kasutajate poolt valesti mõistetakse, on südame ja tähe ikoon. Neid kasutatakse
sageli lemmikute, järjehoidjate, teiste kasutajate hinnangute ja esiletõstetud
asjade esitlemiseks. Nende täpne funktsioon on erinevatel lehekülgedel
varieeruv, kuid alati on nad teineteisega konkureerivad.
Kui tekib vajadus uute ikoonide
loomise järele, pea meeles järgnevaid samme, et luua kergesti äratuntavad ning
meeldejäävad ikoonid:
- Loo lihtne ning skemaatiline disain. Ära pane rõhku graafilistele detailidele, vaid rõhuta objekti iseärasusi, tehes ikoon võimalikult tõepäraseks, et selle sisu oleks kergesti aimatav.
- Kasuta 5-sekundi reeglit: kui Sul võtab kauem kui viis sekundit aega ikooni kujutise väljamõtlemiseks on ebatõenäoline, et ikoon annab edasi oma mõtte.
- Kontrolli ikoonide tuntust: küsi klientidelt, mida nad kujutavad ette ikoonide sisust.
- Kontrolli ikoonide meeldejäävust: küsi kasutajatelt ikoonide tähendust mitmeid nädalaid hiljem.
39. „Meist“ (About us) infost veebilehel
Soovitatav on teavet kasutajani tuua neljal tasandil:
1)
juhtlause/reklaamlause kodulehel (tagline): mõned sõnad
või lühike lause, mis iseloomus-tavad ettevõtte tegevust;
2) kokkuvõte:
paar-kolm lõiku sektsiooni alguses, mis annavad pisut üksikasjalikumat teavet
ettevõtte tegevuse ja peamiste saavutuste kohta;
3)
teabeleht (fact sheet): kokkuvõtet järgiv osa, mis
kirjeldab selle põhipunkte ja muid organisatsiooni puudutavaid olulisi fakte.
4)
üksikasjalik teave: täiendavad lehed sügavamalt inimestele,
kes soovivad organisatsiooni kohta rohkem teada saada.
Selline kihiline sisu ümberpööratud püramiidi kujul
võimaldab hüperteksti kasutades kaitsta
tavakasutajaid detailse info ülekülluse eest, samas
võimaldades seda neile, kes tahavad infoga
süvitsi minna.
Suurkompaniid ja föderaalasutused võivad ennast tutvustava
informatsiooni otstarbekuses
kahelda, sest nad on juba niigi suured, tähtsad ja
eeldatavasti ka kuulsad. Olenemata
suurusest ja tähtsusest pole arrogants ja patroneeriv
suhtumine kusagil edasiviiv,
majanduslikus mõttes produktiivne omadus. Kasutajad, kellel on
väheldased teadmised ühe
või teise organisatsiooni / ettevõtte suhtes, võivad siiski
väga erinevatel põhjustel huvi üles
näidata. Nad võivad olla:
·
uued, äsja tööturule sisenenud spetsialistid, kes
uurivad koostöövõimalusi, otsivad
uusi äripartnereid;
·
inimesed, kes on avastanud enda jaoks mõne uue hobi,
spordiala, kirjandusliku źanri,
alustanud uut dieeti või huvituvad muul viisil
ettevõtteist ja organisatsioonidest,
millest nad varem teadlikud ei olnud;
·
ajakirjanikud, kes on kirjutamas oma esimest lugu –
võib-olla just teie ettevõttest või
ettevõtte jagatud info põhjal;
·
erainvestorid, kes on juhuslikult lugenud positiivset
arvustust teie ettevõtte kohta või
märganud aktsiate head reitingut ning soovivad
ettevõttesse omalt poolt panustada;
·
tööotsijad, kelle huvi on köitnud ettevõtte töökuulutus,
kuid enne taotluse esitamist
soovivad lähemalt uurida ettevõtte tausta;
·
õpilased ja üliõpilased, kes otsivad informatsiooni mõne
uurimistöö jaoks.
Elektroonilise kaubandusega tegelevate ettevõtete jaoks on
informatsioon „meist / meie
kohta“ eriti tähtis, sest nende ärimudel rajaneb suuresti
usaldusel: kliendid tahavad ja peavad
teadma, kes on teenuse pakkujad, kas nende tegevus on
läbinähtav ja usaldusväärne. Klient
otsib kindlust, et tema isikuandmeid ei leki või ei müüda
kolmandatele osapooltele, et ta saab
probleemide korral adekvaatset abi jne. Seda turvatunnet saab
luua hästi läbimõeldud ja
esitatud veebileht – seesama informatsioon „meie kohta“.
Valitsusasutuste jaoks on samuti oluline läbipaistvus ja
usaldusväärsus, mida saab vahendada
avatud enesetutvustuse kaudu – tuleks silmas pidada üht
demokraatia põhiseisukohta, mille
järgi maksumaksjal ja elektoraadil üldse on õigus teada,
kuidas nende maksuraha kasutatakse,
sõltumata sellest, kas ollakse teemavaldkonna asjatundjad või
mitte.
Mittetulundusühingute ja heategevusorganisatsioonide jaoks võimaldab
hästi struktureeritud
informatsioon enda kohta kasvatada avalikkuse teadlikkust,
kaasata heategevusse rohkem
inimesi, suurendada annetuste teel tulubaasi – kõige selle
eelduseks on taas läbipaistvus ja
avatus, mis suurendab usaldusväärsust kui eduka tegutsemise
garanti.
Usaldusväärsus ongi veebis punase niidina läbiv teema. Isegi
kõige suuremad ja pika
ajalooga ettevõtted võivad veebibrauseris kasutajale paista
mõne sõna ja pildiga võrdväärsena
neile, kes kasutavad ebaeetilisi võtteid või petavad kliente.
Seega on väga oluline kasutajale
lahti seletada oma tegutsemise eesmärgid, missioon, taust,
jagada kontakte, koheldes
seejuures kasutajat (potentsiaalset klienti) võrdselt ja
lugupidavalt. Veebileht peab
loomuldasa sisaldama tootepakkumisi, statistikat, reklaami,
kuid unustada ei tohi viidet
lingile, mis ettevõtet tutvustab – see on viisakas käitumine
ja toimib kui visiitkaart.
40. Veebikasutajate mõttemudelid
Mida kasutajad usuvad endid teadvat UI-ist ( user
interface) seda suurem on mõju nende kasutamisel. Mitte sobivad mentaalsed
mudelid on tavalised, eriti kui proovitakse disainida midagi uut või
teistsugust.
Mentaalsed mudelid ehk kasutaja mõttemustrid on
üks tähtsamaid kontseptsioone, mis puudutavad arvuti-inimese interaktsiooni.
Mentaalse mudeli definitsioon on sisuliselt see mida
kasutaja arvab, et ta teab süsteemist.
Mõistel on 2 võtmeelementi:
1) mõttemustrid põhinevad uskumisel, mitte
faktidel: kasutaja mentaalne mudel süsteemist, mis loodetavasti ühtib
reaalsusega. Kasutaja rakendab eelduseid ja tegevusi vastavalt sellele mida ta
arvab end teadvat.
2) igal kasutajal on individuaalne mentaalne mudel.
Erinevad kasutajad konstrueerivad erinevaid mudelid sama UI kohta.
Kasutajakogemuse üks suurimaid auke on tavaliselt disaineri ja kasutaja
mõttemustrite vahel.
Disainerid teavad süsteemi, lahendust liiga detailselt,
mis loob disaineri jaoks peaaegu täiusliku mentaalse mudeli mis paneb
disainerid seisukohta, et kõik elemendid on arusaadavad ja lihtsalt
kasutatavad, kasutajate teadmised on piiratud mis tekitab neis tunde, et
rakendust või disaini on keeruline kasutada.
Mõttemustrid on pidevas liikumises, kuna need asuvad
ajus mitte välisel kõvakettal. Pidev kogemus süsteemiga muudab
arusaadavalt kasutaja mõttemustreid. Mõttemustrid võivad muutuda või uueneda ka
muude stiimulite mõjul, näiteks vesteldes teiste kasutajataega või omandada
teadmised läbi kursuse.
Jakob Nielsen on öelnud: “kasutajad on mõtetes alati
mõnel teisel leheküljel” – st. nad loovad
oma ootused ja hoiakud teiste töötavate veebilehtede alusel.
Enamik
kasutajamugavuse probleeme, mida on uuringutes täheldatud on tingitud segunenud
mõttemustritest, mis ajavad sassi erinevad süsteemi osad.
Näiteks:
miks ometi inimesed kasutavad otsingumootoreid otsimaks veebilehte mille nime
nad juba teavad? Miks mitte kirjutada kohe aadressireale selle lehe aadress.
Põhjus
peitub peamiselt selles, et kasutajad ei ole kunagi formuleerinud täpset
mudelit sellest kuidas “kasti sisse kirjutamine” täpselt töötab. Kui kasutaja
kirjutab midagi kasti sisse, siis üldiselt nad jõuavad sinna kuhu nad soovivad
jõuda.
Kasutajate
mõttemustrid on inertsed: asjad, mida isikud teavad, kipuvad olema püsivad,
isegi kui neist pole kasu. See on kindlasti üks argument, miks olla
konservatiivne ning mitte luua uusi interaktsiooni viise. Samas, mõnikord peab
siiski olema innovatiivne, seda aga vaid juhul kui uus lähenemine on selgelt
parem kui vana.
Mõttemustrite konseptsioonist aru saamine aitab
veebidisaineritel aru saada nende disainiga seotud kasutatavuse probleemidest.
Mõttemustrid on võtmetähtsusega erinevate juhendite ja
kasutajat abistavate süsteemide arendamisel. Selline informatsioon peab olema
lühike, samas aga selgitama tähtsamaid põhimõtteid, mis aitaks kasutajal silme
ees olevast veebisaidist üldiselt aru saada.
KASUTATUD MATERJAL
©® Elviine Uverskaja & TLÜ 2019, kursuse INT6044.DT õppematerjal
Moodle’is.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar