www.apollo.ee |
Pean
tunnistama, et esimene tutvus selle raamatuga algas mitte päris esimeselt
leheküljelt. Juhtus nii, et kõigepealt
köitis mind dialoog:
Mis
on Jumala võim? - Toimida oskuslike tööliste kaudu.
Kas need inglid, kes teie arvates olid Jumala võimuteenrid maailma loomisel, tegi otseselt Jumal või keegi teine? - Nad tegi loodus maailma kõige täiuslikumast substantsist, justnagu vaglad juustust, ning kui nad esile kerkisid, said nad Jumala käest, sellal kui ta neid õnnistas, tahte, intellekti ja mälu.
Kas selle, keda te Jumalaks kutsute, tegi ja lõi keegi teine? - Teised ei teinud teda, kuid ta liigub koos kaosega ning muutub ebatäiuslikust täiuslikuks.
Kes kaost liigutab? - See liigub ise. (Ginzburg, 2000:108, 109)
Kas need inglid, kes teie arvates olid Jumala võimuteenrid maailma loomisel, tegi otseselt Jumal või keegi teine? - Nad tegi loodus maailma kõige täiuslikumast substantsist, justnagu vaglad juustust, ning kui nad esile kerkisid, said nad Jumala käest, sellal kui ta neid õnnistas, tahte, intellekti ja mälu.
Kas selle, keda te Jumalaks kutsute, tegi ja lõi keegi teine? - Teised ei teinud teda, kuid ta liigub koos kaosega ning muutub ebatäiuslikust täiuslikuks.
Kes kaost liigutab? - See liigub ise. (Ginzburg, 2000:108, 109)
Kõlab
nagu kahe haritlase võrdväärne dispuut keskaegses Bologna ülikoolis, kuid
küsijaks on siinkohal inkvisiitor ja vastuseid annab ketserluses kahtlustatu.
Need read pärinevad üle-kuulamisprotokollist, kus iga öeldud sõna, olgu ta nii
vaimukas ja särav kui tahes, evib
saatuslikku tähendust. Panused on kõrged, lausa elu ja surma peale. Seda
imetlusväärsem on nende sisukus sel konkreetsel ajamomendil.
Mulle
on alati meeldinud nonkonformistid, kes ei sobitu ühiskondlikesse raamidesse ja
seisvad pildilt justkui väljas, torgates niiviisi aga ka rohkem silma. Üks
neist oli kindlasti nende vastuste autor Domenico Scandella, hüüdnimega
Menocchio - XVI sajandil elanud mölder Montereale linnakesest Kirde-Itaalia
Friuli maakonnast, kelle leidis üles ja kirjutas suureks Itaalia mikroajaloo
uurija Carlo Ginzburg (sünd. 1939). Ta võttis Menocchio ette põhjalikkuse, detailsuse ja samas
pieteeditundega ning õnnestus sellisel
määral, et viimasest on kujunenud mikroajaloo superstaar. Lihtne mees, ilma
kõrgelennulise hariduseta, kuigi lugemise ja kirjutamise oskusega, enda
hinnangul päris vaene mees, kuid siiski mitme veski rentnik – kokkuvõttes
täiesti tavaline, ümbruskonnas tubli ja lugupeetud inimene. Ent kõigele lisaks
oli ta ka sõnakas mees, kes oli üht-teist kuulnud ja lugenud, oskas mõelda ja
järeldusi teha ning andis endast ka häälekalt teada. Eks ütleb piiblisalmgi,
ühest küljest manitsedes, kuid samas julgustades, et valetunnistaja hukkub, kuid mees, kes midagi on kuulnud, võib alati
rääkida (Õp.21:28). Iroonilisel kombel iseloomustab see Menocchio juhtumit
väga tabavalt. Tal kujunes välja oma maailmavaade (seda need raamatud teevad!)
ja veendumus, et oma tõekspidamisi ei pruugi hoida vaka all – kasvõi selleks,
et nende üle vaielda (sest vaidlused on teadagi tõe kasvulava). Õnnetuseks
sattus Menocchio elama vastureformatsiooni ajastul, mis ei vaadanud seesugust
isemõtlemist kaugeltki soosiva pilguga. Vastupidi, kiriku ametlikust
doktriinist kõrvalekaldujaid süüdistati ketserluses ja neid ootas karm
karistus.
Menocchio
saabki meile õigupoolest tuttavaks inkvisitsiooniprotokollide kaudu, millest
kooruvad tema elu üksikasjad ja tõekspidamised. Ta seisis kohtu ees kaks korda
– 1583 ja 1599. Materjal on rikkalik, sest Menocchio maailm on kirev ja
huvipakkuv. „Püüdke mitte liiga palju
rääkida,“ soovitas talle teda hästi tundev sõber, kuid loomulikult ei
suutnud Menocchio ennast ohjeldada. Tal on palju öelda. Ta heidab rikastele
ette, et need kasutavad kohtutes vaeste rõhumiseks mõistetamatut ladina keelt –
see on rahva reetmine, sest kohtuprotsessidel ei tea vaesed, millest jutt käib,
ja nad surutakse nurka (Ginzburg, 2000: 47). Ta ülistas kirglikult kõikide
uskude võrdsust, olles seisukohal, et Püha Vaimu on Jumal andnud kõigile, nii
kristlastele, ketseritele, türklastele ja juutidele, ja ta peab neid kõiki
kalliks ja kõik saavad ühtviisi oma usu läbi päästetud. Ta ründas sakramentide
kasutamist „kaubana“. Inkvisiitor, rääkimata peavikaarist ja linnapeast, kelle
ees Menocchio aru andis, pidid olema kahtlemata rabatud tema lihtsast ja
selgepiirilisest maailmast, niisama muljetavaldav oli tema kirglikkus, millega
ta oma maailma kaitses. Kõik see tulenes tema oma peast, tema oma arusaamisest
– võimuesindajate jaoks oli see
mõistetamatu ja seetõttu ka eriti ohtlik.
Ginzburg
mitte ainult ei rekonstrueeri, vaid jutustab Menocchio lugu lineaarselt.
Liigume protsessilt protsessile ja mulle näib, et kohati on ka ta ise
hämmeldunud Menocchio maailmast. Mõni asi ei tundu loogiline, aga samas ta ei
üritagi oma uurimuse varjukohti ühemõtteliselt läbi valgustada, kuna hüpoteesid,
kahtlused ja selgusetud
kohad on teaduse kaasosa:
mikroajaloolase suurendusklaasi all kõnelevad ühtviisi tähendusrikkalt nii
tuntud põhitõed kui ka ekslikud lahendused ja ummikseisud.
Ginzburg
tõdeb, et Menocchio juhtum sai võimalikuks tänu trükikunsti leiutamisele ja
vastu-reformatsioonile. Ühtlasi näeme, kuidas lugemine hakkas mõjutama inimese
maailmapilti. Ehkki tõlgendused võisid olla kontekstist väljarebitud ja
ekslikud, seosed hüplikud ja ebaloogilised, naeruväärsed ja naiivsed, näeme
siiski iseseisva, analüütilise inimese sündi, kes konstrueerib erinevaist
pusletükkidest omaenda maailma. Läbiotsimiste käigus kirjutati üles ka Menocchio raamatukogu, mis
polnud suur, kuid varieeruv – Vulgatast Dekameroni ja Mandeville’i
reisikirjadeni. Nii võib Menocchio lugu käsitleda ka lugemise ajaloona, mis
näitab raamatute mõju kaasaegse individuaalse mõtleja väljakujunemises.
Olgu
kuidas on, aga Menocchio saatus oli kurb.
1584. aastal mõisteti ta eluks ajaks vangi, kuid tänu perekonna
eestkostele vabanes ta 1586 tingimustel, et ta hoiaks madalamat profiili. Mõnda
aega see õnnestuski, ent 1599. aastal sattus Menocchio taas inkvisitsiooni
huviorbiiti, olles pöördunud tagasi oma tõekspidamiste juurde ja neid levitanud.
Seekord reageeriti täie karmusega ja paavst Clemens VIII isiklikult käskis
Menocchio kui lootusetu tuleriidal hukata. Õnneliku lõpu puudumine ei tohiks
aga lugejat heidutada: kuigi Menocchio ei olnud ikoon nagu Giordano Bruno või
Jan Hus, on temast ometi saanud selle raamatu kaudu kõigi juhukangelaste märter
– kui nii võib väljenduda: lihtne mees, kes luges, mõtles ja väljendas ennast,
nagu oskas. Nagu me kõik tänapäeval.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar