3
// MORFOLOOGILINE KULTUURIAJALUGU JA TSIVILISATSIOONITEOORIAD: Danilevski,
Spengler, Toynbee, Sorokin, Huntington
Tsivilisatsiooniteooriad
ja spekulatiivne kultuuriajalugu
19.
sajandi lõpul sünnib uus mõjukas kultuuriajaloo suund, mis loobub
progressi-ideest ajaloos ja asub toonitama kultuuride/tsivilisatsioonide arengu
allutatust tsüklilistele, spiraalsetele või bioloogilistele seaduspäradele.
See suund on laadilt spekulatiivne, s.t. esitab suuri üldistavaid skeeme, mida
on raske, kui mitte võimatu kontrollida. Metodoloogiliselt on tegemist morfoloogilise
kultuuriajalooga. See nn. spekulatiivne kultuuriajalugu oli üks
populaarsemaid ajaloouurimise ja kultuurimõtestamise suundi 20. sajandi
esimesel poolel. 20. sajandi teisel poolel kujuneb see mõjukaks suunaks ka
sotsioloogias ja politoloogias.
Keskne
idee: inimkonda on võimalik jaotada selgepiirilisteks üksusteks – kultuurideks
või tsivilisatsioonideks; nende üksuste areng allub teatud loogikale; see
loogika võimaldab meil ennustada üksuste tulevikku.
NIKOLAI DANILEVSKI (1822-1885)
CV: 1822
Oberetsi küla Orlovi kubermangus, Venemaal => õppis vabakuulajana loodusteadusi Peterburi
ülikoolis, rööpselt sõjaministeeriumi ametnik. Osales 1853 K. E. von Baeri
juhitud ekspeditsioonil Volga jõel ja Kaspia merel => Tähtsaim teos 1871
ilmunud “Venemaa ja Euroopa”, lisaks “Darvinism” (1885). Ajalookäsituse
võimalik ideeline eeskuju: Heinrich Rückert, “Maailmaajaloo õpik orgaanilises
esituses” (Lehrbuch der Weltgeschichte in organischer Darstellung, 1857) => Suri
1885 Tbilisis.
Danilevski kultuurilis-ajaloolist tüüpide ehk
algupäraste tsivilisatsioonide teooria
Iga
kultuurilis-ajalooline tüüp allub kindlatele arenguseadustele (neid sõnastab
Danilevski kokku 5); nende tüüpide arengut võib võrrelda organismi arenguga.
Inimkonna
ajalugu saab jagada kümneks kultuurilis-ajalooliseks tüübiks: 1) Egiptus, 2)
Hiina, 3) Assüüria-Babüloonia-Foiniikia ehk Kaldea 4) India, 5) Iraani, 6)
Heebrea, 7) Kreeka, 8) Rooma, 9) Araabia,
10) Germaani-Romaani ehk Euroopa.
Iga
kultuurilis-ajalooline tüüp on iseloomustatav nelja põhijoonega: religioon,
kultuur, poliitika ja majanduslik kord. Sealjuures ei ole tegu
sõltumatute tunnustega, mis võivad omavahel vabalt kombineeruda, vaid igale
kultuurilis-ajaloolisele tüübile on omane kindel morfoloogia.
Danilevski:
kultuurilis-ajaloolised tüübid arenevad nagu taimed
“Kultuurilis-ajalooliste tüüpide arengukäik on kõige
sarnasem nende mitmeaastaste üheviljaliste taimedega, mille kasvuperiood on
määramatu pikkusega, kuid õitsemise ja viljakandmise periood on suhteliselt
lühike ning kurnab alatiseks nende elujõu.” Op.cit.
N. Danilevski, “Venemaa ja Euroopa”, (Tartu: Ilmamaa, 2013), lk. 127.
OSWALD SPENGLER (1880-1936)
CV: 1880
Blankenburg => õppis Müncheni, Berliini ja Halle ülikoolis matemaatikat,
loodusteadusi, ajalugu ja kunstiajalugu. => Emalt saadud pärandus võimaldas
asuda 1911 eraõpetlasena Müncheni, kuhu ta jääb surmani, vaatamata
ettepanekutele erinevatest ülikoolidest. => askeetlik eluviis, teeb kaastööd
kultuuriajakirjandusele, poliitiliselt toetab esialgu Hitlerit, hiljem
kritiseerib natside tegevust. => Suri 1936 Münchenis.
Peamised teosed:
·
“Õhtumaa allakäik.
Maailmaajaloo morfoloogia piirjooned” (Der Untergang des Abendlandes. Umrisse einer
Morphologie der Weltgeschichte, 1918, 1922), 2 köidet (eesti k-s 2012).
·
“Preislus ja
sotsialism” (Preußentum und Sozialismus, 1919)
·
“Saksa riigi uusehitus”
(Neubau des Deutschen Reiches, 1924)
·
“Inimene ja tehnika.
Lisandus elufilosoofiasse” (Der Mensch und die Technik. Beitrag zu einer
Philosophie des Lebens, 1931).
·
“Poliitilised kirjatööd”
(Politische Schriften,1932)
·
“Otsustavad aastad”
(Jahre der Entscheidung, 1933).
Üldine ajalookäsitlus:
Eesmärk
leida ajaloost loogika, mis seletab ära nii olnu kui ka selle, mis tuleb.
Ajaloo uurimine pole mitte niivõrd ajalooline, kuivõrd filosoofiline
valdkond – üles tuleb leida inimkonna ajaloo metafüüsiline mõõde.
Oluline pole uue
teabe otsimine, vaid olemasoleva teabe mõtestamine filosoofilise teadmise
(“orgaanilise loogika”) abil.
Pessimistlik
hoiak: ajaloos puudub progress, küll aga on olemas saatus: kultuurid alluvad
allakäigu loogikale.
Spengler:
ajalugu kui erinevate kultuuride õitsele puhkemine:
“Üksluise pildi asemel sirgjooneliselt
kulgevast maailma-ajaloost, millele on võimalik kindlaks jääda vaid juhul, kui
sulgeda silmad tõsiasjade ülekaaluka hulga ees, näen ma paljude võimsate
kultuuride näitemängu – mis ürgse jõuga puhkevad õitsele emaliku maastiku
rüpest, mille külge igaüks neist on kindlalt seotud kogu oma olemasolu vältel;
millest igaüks vajutab oma ainele, inimsusele, omaenesevormi; millest igaühel
on omaenese idee, kired, elu, tahe, tunded, surm.” Op.cit. O. Spengler, “Õhtumaa allakäik”, 1.
kd(Tartu: Ilmamaa, 2012), lk. 19.
Spengler: maailmaajaloos
on olnud kaheksa kõrgkultuuri:
· Egiptuse kultuur
·
Babüloonia kultuur
·
Antiikkultuur
·
Hiina kultuur
·
India kultuur
·
Araabia kultuur
·
Maajade kultuur
·
Õhtumaa kultuur
(Lääne-Euroopa–Ameerika kultuur)
Spengler:
kultuuriajalugu kui aastaaegade vaheldumine:
KEVAD •
maastikulis-intuitiivne • ärkava, uneleva hinge jõuline looming • isikulist
ületav kooskõla.
SUVI • küpsev
teadvus • varasemad linlik-kodanlikud ja kriitilised ilmingud.
SÜGIS •
suurlinlik intelligents • puht-vaimse kujustamisjõu kõrgpunkt.
TALV •
maailmalinliku tsivilisatsiooni algus • hingelise kujustamisjõu kustumine • elu
ise muutub probleemiks • irreligioosse ja mittemetafüüsilise maailmalinlikkuse
eetilis-praktilised suundumused.
Spengler: tsivilisatsioon kui kultuuri viimane faas: “Sest igal kultuuril on omaenda tsivilisatsioon. Neid kahte sõna (...) käsitatakse siin esmakordselt perioodi tähenduses, ranget ja paratamatut orgaanilist järgnevust iseloomustavate väljenditena. Tsivilisatsioon on iga kultuuri vältimatu saatus. Selles jõutakse kõrgpunkti, mille põhjal muutuvad lahendatavaks ajaloolise morfoloogia viimased ja raskeimad küsimused. Tsivilisatsioon on ülim ja kunstlikem seisund, mille kõrgemat liiki inimene võib saavutada. (...) Ta on lõplik lõpp(...). O. Spengler, “Õhtumaa allakäik”, 1. kd (Tartu: Ilmamaa, 2012).
Spengleri mõju:
1920.–1930.
aastate mõjukamaid autoreid Euroopas: palju tõlgitud, palju matkitud, palju
kritiseeritud ja vaieldud. Spengleri mõju oli suur ka Eestis: 1924 külastas
ta Tallinnat ja pidas Mustpeade majas loengu oma raamatu teemadel. Spengleri
vaateid tutvustati aktiivselt 1920.–30ndate Eesti pressis. 1940 ilmus
Leonhard Vahteri koostatud 100-lk
referaat “Õhtumaa allakäigust”. 2012. a-l ilmus ka raamatu terviktõlge. Igor
Mang. Akadeemilises maailmas Spengleri maine siiski kõrge pole ja kutselise
kultuuriajaloo kontekstis viidatakse talle võrdlemisi harva. Samas on ta
endiselt laiema publiku seas palju loetud ja mõjukas.
ARNOLD TOYNBEE (1889-1975)
CV: 1889 London
=> ajalugu ja keeleteadus Oxfordis, õpetas Oxfordis, King’s College’is ja
Majanduskoolis => 1924-1956 Londoni Rahvusvaheliste Suhete Instituut => 1975 York
Peamised teosed:
· The Western Question in
Greece and Turkey (1922)
·
A Study of History,
12 kd (1934–1961) (e.k. kokkuvõte 2003)
·
Civilization on Trial,
(1948) • Hellenism, The History of a Civilization (1959)
·
Hannibal’s Legacy: The
Hannibalic War’s Effects on Roman Life, 2 kd (1965)
·
Some Problems of Greek
History (1969)
·
Mankind and Mother
Earth, A Narrative History of the World (1976)
Toynbee tsivilisatsioonid
“Tsivilisatsioon” on ajaloo põhiühik ehk “mõistusega
haaratav uurimisväli” (intelligible field of study), mis ei sõltu ajaloolase
ühiskondlikust ümbrusest. Neid tsivilisatsioone
loendab Toynbee maailmaajaloos kokku kuni 37
(see arv ei püsi küll paigal, vaid varieerub “Uurimuse” erinevates köidetes,
levinuim on 21). Võrreldes
Spengleriga on Toynbee teadmiste ja käsitluse ulatus märksa laiem, hõlmates nt.
samuti mitmeid Ameerika põliskultuure.
Tsivilisatsioonid
võivad olla n-ö isetekkelised, võrsudes primitiivsetest kultuuridest (nt.
egiptuse ja sumeri tsivilisatsioon), või siis võrsuda mõne varasema
tsivilisatsiooni varemetel (nt. meie Lääne tsivilisatsioon).
Tsivilisatsioonide
arengumuster: tekkimine – kasvamine – murdumine – lagunemine.
Tsivilisatsioonide
arengutegur: väljakutse versus vastus (challenge vs. response) => Edukad on
need tsivilisatsioonid, kes suudavad väljakutsetele – olgu need sotsiaalsed või
looduslikud – loovalt vastata. Tsivilisatsiooni arengu “rütmiks” on katkematu
vastamine üha uutele väljakutsetele ja langus saab alguse siis, kui
tsivilisatsioon pole suuteline enam loovaid vastuseid välja mõtlema.
Arnold Toynbee: tsivilisatsiooni ajalugu on
kulgemine lõpu poole:
“Kindlasti võib nende jõudude liikumises, mis koovad
ajaloo kangast, märgata pelga korduvuse elementi; õigupoolest on ta vägagi
nähtaval. Kummatigi toob süstik, mis käib edasi-tagasi aja kangaspuudel, oma
pidevas liikumises ilmale kanga, milles ilmneb kulgemine lõpu poole, mitte
lihtsalt "lõputu kordamine" nagu süstiku enda tegevuses.”
A. Toynbee, “Uurimus ajaloost” (Tartu: Ilmamaa, 2003), lk 238.
PITIRIM SOROKIN 1889-1968
CV: 1889 Vologda
kub. Turja külas (ema sürjakomi), 1910-1914 õppis Peterburis õigusteadust, 1907
liitus esseeridega, 1922 saadeti maalt välja, 1923 USA-sse, 1931-1959 Harvardi
ülikooli sotsioloogiaprofessor, 1964 Ameerika Sotsioloogia Assotsiatsiooni
president.
Peamised teosed:
·
Social and Cultural
Dynamics (1937–1941), 4 kd
·
The Crisis of Our Age
(1941)
·
Society, Culture, and
Personality: Their Structure and Dynamics, A System of General Sociology (1947)
·
The Ways and Power of
Love: Types, Factors, and Techniques of Moral Transformation (1954)
·
Power and Morality: Who
Shall Guard The Guardians? (koos W.A. Lundeniga, 1959)
·
A Long Journey: the
Autobiography of Pitrim A. Sorokin (1963)
Sorokini kultuurisüsteemide teooria:
Kõik ühiskonnad
jagunevad vastavalt nende “kultuurimentaliteedile” (cultural mentality) kolmeks
sotsiokultuuriliseks süsteemiks: ideatsiooniline (ideational), meeleline
(sensate) ja idealistlik (idealistic), mis on eelmise kahe süntees.
Kultuurimentaliteet
põhineb neljal põhieeldusel: 1) tegelikkuse olemus; 2) vajaduste ja eesmärkide
iseloom; 3) vajaduste ja eesmärkide rahuldamise/saavutamise määr; 4) vajaduste
ja eesmärkide rahuldamise/ saavutamise viisid.
Euroopas
valitses viimane ideatsiooniline kultuurisüsteem 6.-12. sajandil, sellele
järgnes idealistlik süsteem (13.-14. saj.) ja alates 15. sajandist meeleline
süsteem, mis on ammendumas.
Maailma ajalugu
koosneb nende kolme kultuurisüsteemi lakkamatust ja paratamatust vaheldumisest.
Üleminekud ühelt süsteemilt teisele on keerulised, tihti konfliktsed ja täis
vapustusi. Ajaloos seega puudub progress, valitseb tsüklilisus.
Kaks peamist kultuurisüsteemi:
Ideatsiooniline kultuur:
1.Tegelikkust tajutakse kui
mittemeelelist ja mittemateriaalset igavest olemist.
2.Vajadused ja eesmärgid on põhiliselt vaimsed.
3.Nende rahuldamise/saavutamise määr on väga kõrge.
4.Nende rahuldamise/saavutamise viis on vabatahtlik füüsiliste vajaduste piiramine või elimineerimine.
2.Vajadused ja eesmärgid on põhiliselt vaimsed.
3.Nende rahuldamise/saavutamise määr on väga kõrge.
4.Nende rahuldamise/saavutamise viis on vabatahtlik füüsiliste vajaduste piiramine või elimineerimine.
Meeleline kultuur:
1.Tegelikkus on ainult meeleorganitele
antu, mida kujutatakse ette saamisena, protsessina, muutumisena, hoovusena,
evolutsioonina, progressina.
2.Vajadused ja eesmärgid on põhiliselt füüsilised.
3.Nende rahuldamise/saavutamise määr on väga kõrge.
4.Nende rahuldamise/saavutamise viis on välismaailma ümberkujundamine ja ekspluateerimine.
2.Vajadused ja eesmärgid on põhiliselt füüsilised.
3.Nende rahuldamise/saavutamise määr on väga kõrge.
4.Nende rahuldamise/saavutamise viis on välismaailma ümberkujundamine ja ekspluateerimine.
Kultuurisüsteemid Euroopa ajaloos
Ajajärk
|
Süsteem
|
Periood
|
Kreeka “tume aeg”
|
Meeleline
|
1200 eKr–900 eKr
|
Kreeka arhailine ajajärk
|
Ideatsiooniline
|
900 eKr – 500 eKr
|
Kreeka klassikaline ajajärk
|
Idealistlik
|
500 eKr – 320 eKr
|
Hellenistlik Kreeka; Rooma
|
Meeleline
|
320 eKr – 400 pKr
|
Üleminekuperiood
|
Määratlemata
|
400 – 500
|
Katoliiklik keskaeg
|
Ideatsiooniline
|
500–1200
|
Renessanss
|
Idealistlik
|
1200–1400
|
Uus ja uusim aeg
|
Meeleline
|
1400-tänaseni
|
TSIVILISATSIOONITEOORIAD
TÄNAPÄEVAL
Tänapäeval on
morfoloogilised kultuuri- ja tsivilisatsiooniteooriad levinud ennekõike
sotsioloogias ja politoloogias; neid leidub ka ajalooteaduses, kuid nende
maine kutseliste ajaloolaste seas on madal. Üks viimaste aegade enim
tähelepanu pälvinud näiteid tsivilisatsiooniteooriate valdkonnas on Ameerika
politoloogi Samuel Huntingtoni teos “Tsivilisatsioonide kokkupõrge ja
maailmakorra ümberkujunemine” (1996, eesti keeles 1999, kordustrükk 2016).
SAMUEL HUNTINGTON (1927-2008)
“Tsivilisatsioon on kõrgeim inimeste kultuuriline
grupeerumine ja kultuurilise identiteedi kõige laiem tasand, mis inimestel on,
kui välja arvata see, mis eristab inimest teistest liikidest.”
“Tsivilisatsioonid on küll surelikud, ent väga
pikaealised; nad arenevad, kohanduvad ja on kõige vastupidavamad
inimühendused.”
S. Huntington,
“Tsivilisatsioonide kokkupõrge” (Tallinn, 1999), lk. 58 ja 59.
Huntingtoni tsivilisatsiooniteooria:
·
Tänapäeva maailm
jaguneb põhiosas seitsmeks tsivilisatsiooniks, mis on omavahel suuresti
vaenujalal.
·
Poliitilised protsessid
tänapäeva maailmas on suuresti ära määratud konfliktsetest suhetest erinevate
tsivilisatsioonide vahel.
·
Tsivilisatsiooni
määratlemisel on peamiseks lähtekohaks religioon ja maailmavaade; samas
jooksevad nende piirid suuresti mööda riigipiire.
Tänapäeva
peamised tsivilisatsioonid:
1) Hiina (sinoiline)
2) Jaapani
3) Hindu
4) Islami
5) Lääne (Euroopa, Ameerika, PõhjaAmeerika, Austraalia, Uus-Meremaa)
6) Ladina-Ameerika
7) Aafrika
Lisaks võib veel eristada: 8) Õigeusu tsivilisatsioon 9) Budistlik tsivilisatsioon
2) Jaapani
3) Hindu
4) Islami
5) Lääne (Euroopa, Ameerika, PõhjaAmeerika, Austraalia, Uus-Meremaa)
6) Ladina-Ameerika
7) Aafrika
Lisaks võib veel eristada: 8) Õigeusu tsivilisatsioon 9) Budistlik tsivilisatsioon
Kokkuvõtteks: morfoloogilise tsivilisatsiooniteooria
nõrkused
·
Minevik pole tervikuna
hoomatav: seega ei ole tõenäoline esitada seletusi, mis kehtivad kogu mineviku
kohta.
·
Minevik pole vahetult
hoomatav: seega kehtivad minevikku seletavad mudelid eeskätt ajaloolaste
rekonstruktsioonide, mitte mineviku enda kohta.
·
Minevik ei luba
ennustada tulevikku: kui on olemas skeem, mis seletab ära mineviku, siis peaks
see kehtima ka tuleviku kohta, mis ei ole aga loogiliselt võimalik.
·
Kultuuri/tsivilisatsiooni
piirid pole selged, mistõttu on nende eristamine, piiritlemine ja nimetamine
reeglina tinglik.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar