pühapäev, 3. märts 2019

MÄRKMED KULTUURI AJALOOST. MAREK TAMME LOENGUD 1 ( Ⓒ Marek Tamm, TLÜ 2019)

SISSEKANNE # 21

 

1 // VICO, HERDER, BURCKHARDT

 

Kultuur on tuletatud ladinakeelsest nimisõnast cultura (lad.k. colo, colere – harima), mis viitab harimisele, hoolitsemisele, põllundusele (vrd  agrikultuur). Avar tähendusväli.  Kaasaegses tähenduses kasutas sõna „kultuur“ teadaolevalt esimesena Cicero (106-46 eKr), n-ö. metafoorina, kui ta võrdles oma „Tusculumi arutlustes“ inimhinge põlluga, mis õige harimiseta vilja ei kanna, ning järeldas, et „filosoofia ongi hinge harimine“ (cultura autem animi philosophia est).

Renessansi-ajastul (15-16. saj) hakati „kultuuri“ all mõistma eeskätt vaimu harimist, sõna kinnistub vaimusaavutuste, kunsti, kirjanduse, filosoofia jne külge; oluliseks eeskujuks antiigi kultuuripärand.
Euroopa rahvakeeltes (saksa, inglise, prantsuse jne) kinnistub sõna „kultuur“ alates 17. sajandist. Esmalt juurdub see Saksamaal, kus ühena esimestest kasutab seda Gottfried Leibniz (1646–1716) – Cultur (hiljem Kultur).

Kuna eesti keel on kujunenud tugeva saksa keele mõju all, ilmus  sõna „kultuur“ eesti kirjakeelde tõenäoliselt millalgi 19. sajandi kolmandal veerandil saksa laensõnana. See figureerib juba Wiedemanni eesti-saksa sõnaraamatu esimeses trükis (1869) ja seda kohtab mitmel puhul 1870.–1880. aastate perioodikas. Kui esialgu kasutati saksa keele eeskujul vormi „kultu(u)r“, siis 1880. aastatel ilmub sellele a-lõpp: „kultu(u)ra“; arvatavasti on tegemist saksa laensõna latiniseeringuga. Uut sõna püüdis innukalt juurutada Villem Reiman (1861-1917), kelle toimetamisel ilmus 4-köiteline sariväljaanne „Eesti kultura“ (1911-1915). Selle esimeses köites defineeris ta esmakordselt kultuuri mõistet:

Kulturaga tähendame meie edusammude ja võitude hulka, mida inimesesugu aineliste ja vaimuliste varanduste poolest teadmises ja kunstis, viisides ja kommetes, töö ja elu avaldustes esimestest algustest saadik enesele on omandanud. (Reiman 1911: 3)


MÕISTE „KULTUUR“ SÜND, MÕISTE AJALUGU. 

Arusaam kultuurist kui tervikust – seosest, mis valitseb uskumuste, kunstide, teaduste, õiguse, keele jne vahel -, sündis 16. sajandi Itaalias ja Prantsusmaal: Kultuur tähendab vaimu kultiveerimist, enese harimist. – Kultuursed inimesed vs. kultuuritud inimesed.

Arusaam kultuuri kollektiivsest iseloomust, mis on olemas ühtedel rahvastel ja puudub teistel, sündis 17. sajandi Lääne-Euroopas, esmajoones Prantsusmaal. – Kultuur tähendab käitumis- ja kõlblusnorme. – Kultuursed ehk tsiviliseeritud rahvad vs. barbaarsed rahvad.
Rööpselt “kultuuriga” käibib varauusajal ka sünonüümseid mõisteid, ennekõike “vaim” (mens, esprit, Geist), mis samuti laieneb ka kollektiivile (Volksgeist või Zeitgeist, esprit du temps).

Kultuur versus tsivilisatsioon.

Kahe kultuuriareaali vahel hakkas eristus tekkima 18. sajandil. Kultuur on ennekõike saksa mõiste, mis viitab inimese või rahva vaimsetele, hariduslikele saavutusele: kunstile, kirjandusele, muusikale, filosoofilistele süsteemidele jms. Saksa käsituses on Kultur midagi sisemist, samas kui “tsivilisatsioon” käib peamiselt välise kohta. Kui Civilisation viitab ennekõike universaalsele, siis  Kultur konkreetsele, “kultuur” on seotud peamiselt ühe konkreetse rahvaga (igal rahval on oma kultuur), samas kui “tsivilisatsioon” laieneb kogu maailmale (kus elavad tsiviliseeritud inimesed), otsib seda, mis on ühine kõikidele “tsiviliseeritud” inimestele.

Tsivilisatsioon on pigem prantsuse ja inglise mõiste (Civilisation, Civilization), mis hõlmab nii vaimseid kui ka ainelisi saavutusi – tsivilisatsioon ei puuduta vaid vaimu harimist, vaid niisamuti keskkonna ümberkujundamist. Samuti rõhutab “tsivilisatsioon” ennekõike protsessi, mitte tulemust.

Norbert Elias (1897-1990) => “kultuuri” ja “tsivilisatsiooni” eristus on sotsiaalne: nende eristamine sündis sotsiaalsetest erinevustest tingituna: Prantsusmaal kandis kultuuri õukond, sotsiaalne eliit; “tsivilisatsioon” oli seega seotud selgelt õukonnaga. Saksamaal muutus kultuuri kandjaks aga kesklassi intelligents, kes seisis valitsevast ladvikust, õukonnast eemal ja vastandas ennast sellele, seega ka “tsivilisatsioonile”(mille poole püüdles ka saksa õukonnaaadel). Kilbile tõsteti hoopis “kultuur”, kui midagi hinnalisemat kui tsivilisatsioon.

GIAMBATTISTA VICO (1688-1744)

 Peamised teosed:

·          Meie aja uurimismeetoditest (De nostri temporis studiorum ratione, 1709);
·         Uue teaduse printsiibid natsioonide üldisest olemusest, tänu millele avastatakse inimeste loomuliku õiguse uue süsteemi printsiibid  (Principi du una Scienza Nuovo d’intorno alla commune natura delle nazioni, per la quale si ritrovano i principi di altro sistema del dirotto naturale, 1725, uus vlj 1744);
·         Giambattista Vico elu, kirjutatud ta enda poolt  (Vita di Giambattista Vico Scritta da se medesimo, 1729).

Peamised seisukohad:

·         Filosoofia ja filoloogia ühtsus: nende kahe liitmine paneb aluse “uuele teadusele” (mis jääb väljapoole teoloogiat).
·         Verum ipsum factum-printsiip: tõde on võimalik teada saada ainult selle kohta, mis on meie endi tehtud.
·         Providentsi-printsiip: inimese eesmärgid ei teostu ajaloos kunagi otseselt, kuid sündmuste üldine kord on ratsionaalne ja eesmärgipärane.
·         Tsükliline kultuuriarengute mudel (corsi–ricorsi): 1) jumalate aeg; 2) kangelaste aeg; 3) inimeste aeg. => Op.cit Vico, Scienza Nuova, 1725: „Esmalt inimesed tajuvad hädatarvilikku, seejärel pööravad tähelepanu kasulikule; pärast märkavad mugavust; hiljem lõbutsevad nad naudinguga ja seepärast muutuvad kõlvatuiks; ning lõpuks, kulutades oma varanduse, minetavad mõistuse.”

 Giambattista Vico kultuurikäsitlus

·         Kultuure on palju ja iga kultuur on iseloomult ainulaadne. (Vico ei kasuta küll eriti “kultuuri” terminit, rääkides pigem “vaimust”.)
·         Kultuur avaldub igasuguses vaimu-loomingus, nii müütides kui filosoofias, nii keeles kui kunstis, nii tavades kui õiguses.
·         Iga kultuur väljendab mingit kollektiivset kogemust, igal inimsoo arengu trepiastmel on omad, teistega võrdselt ehedad väljendusvahendid.
·         Ajalugu on kätketud vaimse kultuuri mälestusmärkidesse, jäädvustatud “hieroglüüfidena”, mida tuleb osata lugeda.
Kultuuriajaloo alusprintsiip Scienza Novas, 1725: “Inimühiskond on vaieldamatult inimkonna looming. Järelikult saab ja tulebki selle ühiskonna printsiibid tuletada inimvaimu muutustest.”  Seega, rõhk on inimvaimu ehk kultuuri arengul, muutustel, mitte selle ajatul iseloomul.


KULTUURI „AJALOOLISUSE“ SÜND:

Kuni 18. sajandini domineeris arusaam, et kõik kultuurid on ühe puu võrsed ja sirutuvad kõik ühes suunas. Kultuuri areng allus selles käsituses looduse ja/või Jumala seadustele. Varane “kultuuriajalugu” oli ennekõike keele ja kirjanduse uurimine; arutati rahvakeele tähtsust kirjanduskeelena, ilmus ülevaateid rahvuse suurtest kirjanikest. Kultuuri arengust räägiti pigem allakäigu ja taassünni võtmes.

Prantsuse valgustus (kõige ilmekamalt Voltaire) mõistis kultuuriajaloo all eeskätt “tsiviliseerumise ajalugu”, eesmärk oli näidata, kuidas kunstide ja kommete areng on aidanud kaasa inimeste tsiviliseerumisele. Valmisid uurimused inimtsivilisatsiooni arengust täiustumise suunas.

Saksa valgustuse rüpes sündis 18. sajandi teisel poolel arusaam kultuuride ühismõõdutusest ja ajaloolisusest. Kultuuri areng allub tema enda sisemisele loogikale, mis ei ole iseloomult tingimata progressiivne. Hakati uurima konkreetsete kultuuride arengut.


JOHANN GOTTFRIED HERDER (1744-1803)

CV: 1744 Mohrungen/Morag (Ida-Preisimaa/Poola) => õpingud Königsbergis (Kanti loengud) => 1764/1769 Riia Toomkooli rektor => 1776 kiriku superintendant Weimaris.

Peamised teosed:
·         Minu 1769. aasta reisi päevik (Journal meiner Reise im Jahre 1769, 1769)
·         Keele tekkimisest (Über den Ursprung der Sprache, 1770)
·         Kah üks ajaloofilosoofia inimkonna harimiseks (Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menscheit, 1774)
·         Rahvalaulud (Volksliede, 1778)
·         Ideed inimsoo filosoofia jaoks (Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menscheit, 1784–1791, lõpetamata)
·         Puhta mõistuse kriitika metakriitika (Metakritik zur Kritik der reinen Vernunft, 1799)

Üldised seisukohad:

·         Historismi-printsiip: oluline pole “puhta mõistuse” analüüs, vaid selle ajalooliste avalduste analüüs.
·         Singulaarsuse-printsiip: asjade mõistmiseks on vaja neid tunda nende ainulaadsuses.
·         Inimkonna ajalugu = kultuuriajalugu: inimeste areng on seotud kultuuri arenguga, keele ja mõtlemisega.
·         Europotsentrismist loobumine: kultuuriajalugu puudutab kogu inimkonda.

Herderi kultuurikäsitlus:

·         Kultuuride mõistmiseks on vaja neid tunda nii nende ainulaadsuses kui ka ajaloolisuses.
·         Ükski ajastu ei ole teistest parem ning ükski kultuur pole pelk vahend teel teise kultuuri juurde.Herderi mälestusmärk Riias (1864)
·         Kultuuri kandjaks on rahvas. Igal rahvuskultuuril on suur väärtus. Kultuur väljendub (rahva)laulus- ja luules.
·         Möödunud kultuure tuleb mõista n-ö seestpoolt, tuleb suuta ennast nende sisse tagasi mõelda (Einfühlung).
·         Igal kultuuril on oma“raskuspunkt”, mida tabamata me ei suuda seda kultuuri mõista: “Igal rahvusel on tema õnne keskpunkt iseendas, nagu igal keral tema raskuspunkt.”

Herderil olid kokkupuuted baltisaksa pastori August Wilhelm Hupeliga (1737-1819), kes kirjas oma Riia kirjastajale 17.10.1777 kirjutab: „Herder palub minult eesti ja läti rahvalaule; ma tahan need talle hankida; kuid kas Te ei saaks mulle muretseda mõned lätlaste pulmade, pidude etc. laulud, mis ei ole päris lihtsameelsed, koos võimalikult täpse tõlkega.” 

Katkend Hupeli teosest „Topograafilised teated Liivi- ja Eestimaalt“ (1774): „Kogu uurimisest hoolimata ei leita siinse maarahva juures isegi mitte laule, milles nad igavikustaksid oma kangelaste teod ja nende sõjalised ettevõtmised; olgu siis, et neil pole midagi taolist olnudki või on need kaotsi läinud. (...) Nendest näidistest ehk piisab: kõikide viletsate laulude seast valisin ma välja kõige talutavamad. Paljud on väljakannatamatult lapsikud, kui nad näiteks jutustavad: pääsuke pruulis õlut, lõoke kandis puid juurde, käblik pani humalaid sisse jne.“

Noor Herder oli seisukohal, et kultuur ei allu progressi mudelile.Igal ajastul ja teatud asjaoludel on iga rahvas kogenud ülima õnne hetke, või siis ei ole seda mitte keegi kogenud.” – „See, kes on püüdnud näidata sajandite progressi [Fortgang der Jahrhunderte], on enamasti olnud kantud ideest, et see tipneb inimeste suuremas vooruslikkuses ja õnnes. Sellel eesmärgil on moonutatud või leiutatud fakte, vähendatud või maha vaikitud vastupidiseid tõsiasju. (op.cit. J.G.Herder „Kah üks ajaloofilosoofia..., 1774)

Hilisem Herder: „Rahva kultuur on tema olemasolu õis, mille näol tema olemus küll meeldivalt, kuid kaduvalt avaldub.Igal inimteadmiste liigil on oma ring, s.t. oma loomus, aeg, koht ning eluperiood. (...) Aga see on kõigile inimliku valgustuse liikidele ühine, et igaüks püüdleb täiuslikkuse poole, ja kui see on tänu asjaolude õnnelikule seosele siin või seal saavutatud, siis pole võimalik sellele haripunktile igavesti püsima jääda ega uuesti tagasi pöörduda, vaid peab alustama langusteed.” (op.cit  Ideed inimkonna filosoofia jaoks)


KULTUURI „AJALOOLISE UURIMISE“ EHK KUTSELISE KULTUURIAJALOO SÜND

Omaette teadusliku kultuurivaldkonnana sünnib kultuuriajalugu 19. saj. teisel poolel Saksamaal. Üldises kontekstis kehtestas just siis ajalooteadus end iseseisva teadus-distsipliinina.  Saksa ajalooteaduses oli juhtpositsioon poliitilisel ajalool, keskne uurimis-objekt oli riik. Kultuuriajalugu sünnib kriitilises dialoogis poliitilise ajalooga.  Kui poliitilise ajaloo uurijad süüdistavad kultuuriajaloolasi ebaolulise ja frivoolsega tegelemises, siis viimased heidavad poliitilisele ajaloole ette üksikule ja pinnapealsele keskendumist. Kaks konkureerivat kultuurikäsitlust:
a)      Kultuur – rahvakultuur, argielu, folkloor jne => Gustav Klemm, Allgemeine Cultur-Geschichte der Menscheit (10 kd., alates 1843);
b)      Kultuur – kõrgkultuur, filosoofia, kirjandus, kunst jne–Jacob Burckhardt, Die Culture der Renaissence in Italien (1860).


JACOB BURCKHARDT (1818-1897)

CV: 1818 Basel =>  teoloogiaõpingud Baselis ja Neuchatelis => 1838 ajalooõpingud Berliinis => 1858-1893  Baseli ülikooli kunstiajaloo ja ajalooprofessor.

Peamised teosed:

·         “Constantinus Suure aeg” (Die Zeit Constantins des Grossen, 1853);
·         “Cicerone: Juhatus itaalia kunstiteoste nautimisse” (Der Cicerone: Eine Anleitung zum Genuss der Kunstwerke Italiens, 1855)
·         “Itaalia renessansikultuur” (Die Kultur der Renaissance in Italien, 1860);
·         „Kreeka kultuuriajalugu” (Griechische Kulturgeschichte, 1898–1902), 4 köidet;
·         “Vaatlusi maailmaajaloo aineil“ (Weltgeschichtliche Betrachtungen, 1906)

Burckhardti üldised vaated ajaloole:

Ajalugu aitab mõista tänapäeva; meie olevik on välja kasvanud minevikust, uurida tasub ainult seda minevikku, mis kõnetab olevikku ja tulevikku.
Ajaloos valitseb järjepidevus, ent puudub progress. Ajaloost tuleb otsida tüüpilist, seda, mis kordub.
Huvitavaimad ajalooperioodid on üleminekud ühest ajastust teise: üleminek kristlusele, üleminek uusaega jne.
Ajalugu pakub lohutust olevikule, võimaldab leida minevikust eeskujusid.

Burckhardti kultuuriajaloo käsitlus:

Tinglikult võib Burckardti pidada esimeseks kultuuriajaloolaseks, kui ta juba 1842 kirjas sõbrale mainis, et tahab end täielikult pühendada kultuuriajaloole.
Kultuuriajalugu on ennekõike ajastu sisemiste seoste otsimine, katse rekonstrueerida vaimset tervikpilti (Weltanschauung).
Inimühiskonna kujunemist ja arengut mõjutavad kolm faktorit ehk jõudu [Potenzen]: riik, religioon ja kultuur. Ükski neist ei eksisteeri iseseisvalt, vaid ainult kolmekesi koos ja seotuna.
Kui poliitiline ajalugu tegeleb pinnapealsega, siis kultuuriajalugu tegeleb sisulisega, sellega, mis hoiab kõike koos ja annab kõigele tähenduse.
“Kultuuriajalugu uurib inimmineviku sisemust ja kirjeldab, kuidas inimesed elasid, mida nad soovisid, mida mõtlesid, tajusid ja milleks nad võimelised olid. Soovitu ja eeldatu on seega sama tähtsad kui toimunu, kujutlus sama tähtis kui tegevus.”  (op.cit. Jakob Burckhardt, Griechische Kulturgeschichte, Bd. 1. Berlin: Spemann, 1900, lk. 3–4)

Peamised seisukohad Burckardti peateosest „Itaalia renessansikultuur“ (1860)

Renessanss moodustab tervikliku vaimuliikumise, tegemist on omaette ajastuga, mis vastandub selgelt keskajale.
Renessanss ei ole pelgalt antiigi pärandi taassünd, vaid palju sügavam ja laiem muutus inimteadvuse arengus – uue vaimulaadi sünd.
Renessanss märgib “moodsa inimese sündi”. Individuaalsus on renessansi peamine tunnus.
NB! Tinglikult on Burckhardt “renessansi leiutaja” – ta andis esimesena sellele ajajärgule selge sisu (isegi kui mõiste ise on vanem, selle tõi käibele prantsuse ajaloolane Jules Michelet (1789–1874)).
Raamatu ülesehitus pole kronoloogiline, vaid temaatiline, iga alaosa käsitleb ühte inimtegevuse tahku. Kuus alajaotust:
1)      poliitiline ülevaade, valitsejate galerii,
2)      indiviidi-teema,
3)      “muinsuse taassünd”,
4)      maailma ja inimese avastamine,
5)      sotsiaalne suhtlemine,
6)      kõlblus ja religioon.
Raamatus puudub selge metodoloogia; see on üles ehitatud ilmekate episoodide ja portreede ahelana.

Burckhardi esteetiline ajalookäsitlus => „Nagu Itaalia riigid enamuses olid oma seesmiselt ehituselt kunstiteosed, st. teadlikud, refleksioonist sõltuvad, täpselt ette arvestatud ja nähtavale alusele toetuvad rajatised, nii pidi ka nende vahekord üksteisega ja välismaaga olema kunstiteos.” (op.cit. J. Burckhardt, “Itaalia renessansikultuur” (Tartu, Ilmamaa, 2003), lk. 84)

“Itaalia renessansikultuuri” kriitika

Kunstikäsitluse puudumine (mille Burckhardt lootis aga hiljem eraldi kirja panna), mis on seda kahetsusväärsem, et kogu ühiskonda vaatab Burckhardt ennekõike kunsti võtmes – “Riik kui kunstiteos”, “Sõda kui kunstiteos” jne.
Sotsiaalse ja majandusliku konteksti ignoreerimine.
Renessansiaegset Itaaliat vaadatakse ühe tervikuna, millel on selged piirid. Itaalia renessanssi kirjeldatakse kui isikut, maalides sellest selgete joontega portree.
Tänapäevane arusaam renessansist on palju laiem, pole ühte, vaid on mitu renessanssi (vt. Peter Burke, The European Renaissance: Centres and Peripheries, 1998).
Burckhardt: “Ka siis, kui igale Macchiavelli “Firenze ajaloo” reale saaks midagi ette heita, jääks püsima terviku suur, ainuline väärtus.” Sedasama saaks öelda ka Burckhardti enda teose kohta.

KOKKUVÕTTEKS:

Tänapäevase kultuuriajaloo eelduseks oli 18. sajandil, eeskätt Saksamaal sündinud arusaam, et kultuur on midagi, mis ajas muutub ja mis ei ole tingimata taandatav progressi mudelile – iga kultuur on ajalooline ja ainulaadne.

Tänapäevase kultuuriajaloo ideeline ja institutsionaalne alus loodi 19. sajandi II poole Saksamaal, kus kultuuriajalugu muutus uueks akadeemiliseks distsipliiniks ja kus töötati välja kultuuriajaloo metodoloogilised alused.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar