SISSEKANNE # 22
2
// LAMPRECHT, HUIZINGA, FRIEDELL
Kunstiajaloo
varasem institutsionaalne areng
Vaatamata Jakob
Burckhardti mõjule ja populaarsusele oli 19. sajandi lõpus–20. sajandi alguses
domineeriv ajalookirjutuse vorm endiselt poliitiline ajalugu. Kultuuriajalugu
viljeleti eeskätt väljaspool ülikoolide ajalooteaduskondi: asjaarmastajatest
ajaloolaste, ent samuti etnoloogide ja folkloristide seas. Kultuuriajaloo
varane institutsionaliseerumine saab Saksamaal alguse 20. sajandi esimestel
kümnenditel ja on seotud eeskätt Karl Lamprechti tegevusega.
KARL LAMPRECHT (1856-1915)
CV: 1856 Jessen,
Saksimaal => ajalugu/kunstiajalugu Göttingenis, Leipzigis, Münchenis =>
1878 doktoritöö Prantsusmaa 11. saj. majandusajaloost => Privatdozent =>
1891 Leipzigi ülikooli professor => 1909 asut Leipzigi Kultuuri ja Ajaloo
Instituudi.
Peamised teosed:
·
“Lisandusi prantsuse
majanduselu ajalukku 11. sajandil” (Beiträge zur Geschichte des französischen
Wirthschaftslebens im elften Jahrhundert, 1878)
·
“Saksa majanduselu
keskajal” (Deutsches Wirtschaftsleben im Mittelalter, 1885–1886), 3
köidet.
"“Saksa ajalugu” (Deutsche Geschichte, 1891–1909), 12 köidet.
·
“Tänapäeva
ajalooteadus: viis loengut” (Moderne Geschichtswissenschaft: Fünf Vorträge, 1905).
Lamprechti üldine käsitlus ajalooteadusest
·
Totaalse
ajaloo-printsiip: ajaloolane peab haarama kõiki
mineviku aspekte.
·
Ajalooteadus peab
arvestama nii materiaalseid kui ka vaimseid tegureid.
·
Ajalooteadus peab olema
geograafiliselt haardelt universaalne, võrdlevalt tuleb uurida kõiki maailma
kultuure, mitte ainult Lääne kultuuri.
·
Ajalooteaduse alus on
psühholoogia: “ajalugu on rakenduslik psühholoogia”.
·
Ajalooteadus peab
huvituma pigem kollektiivsest, mitte individuaalsest.
“Ajalugu on esmajoones sotsio-psühholoogiline
teadus. Konflikt uute ja vanade ajaloouurimise suundade vahel on seotud
sotsiaal-psüühiliste ja individuaal-psüühiliste tegurite erineva hindamisega,
ehk üldisemalt rääkides sellega, kas ajaloo liikumapaneva jõuna nähakse üldisi
tingimusi või üksikuid kangelasi.” (op.cit.
Lamprecht. What is History? Five Lectures on the Modern Science of History
(London, 1905), lk. 3)
Lamprecht: J. Burckhardti kiitus ja kriitika
=> “Lugedes “Itaalia
renessansi-kultuuri” haaras mind see, kuidas iga kultuuriajastu oli välja
joonistatud läbi selle psüühilise elu keskme. (...) Ajaloo uurimise kõige
kutsuvam eesmärk seisneb psüühilise elu iseloomu tuvastamises, nii nagu see
ilmneb konkreetsest looduslike, majanduslike, poliitiliste ja ühiskondlike
jõudude kombinatsioonist.“
Kultuuriajaloo
käsitlus: Ajalugu tuleb periodiseerida erinevate
“kultuuriajastutena” (Kultur-zeitaltern),
mida kujundab inimeste side (Bund) ümbritsevaga.
Saksa
ajaloo näitel eristab Lamprecht viit kultuuriajastut:
1)
Sümbolism (Symbolismus,
kuni 350 pKr)
2)
Tüpism (Typismus,
350–1050)
3)
Konventsionalism
(Konventionalismus, 1050–1450)
4)
Individualism
(Individualismus, 1450–1700)
5)
Subjektivism
(Subjektivismus, alates 1700)
Igal
kultuuriajastul on oma “psüühiline raskuspunkt”, oma dominant.
Saksa
kultuuriajastud on universaalsed: “Autori uurimistöö üleüldises ajaloos on jõudnud punkti, kus võib
õigustatult väita, et vaimse arengu etapid, mis esialgu leidsid tuvastamist
Saksa rahvuse arengus – sümboolne, tüüpiline, konventsionaalne, individuaalne
ja subjektiivne ajastu –, kehtivad niisamuti kõikjal mujal ja korduvad
eranditult iga meie planeedil elava rahva arengus.” (Deutsche Geschichte,
1. kd (3. trükk, 1901), eessõna)
Lamprechti mõju
Institutsionaalne
mõju: 1909 – Kultuuri- ja üldajaloo
instituut (Institut für Kultur- und Universalgeschichte); kiire ja
rahvusvaheline populaarsus.
Ideeline
mõju: kui Saksamaal oli Lamprechti maine
vastuoluline, siis mujal maailmas, eriti Prantsusmaal ja Ameerikas hinnati teda
väga kõrgelt. Temalt ammutavad inspiratsiooni nii prantsuse nouvelle histoire
kui ka ameerika new history.
Teoreetiline
mõju: üks esimesi, kes püüdis kultuuriajaloo
taotlusi teoreetiliselt sõnastada:
a)“Was ist Kulturgeschichte? Beitrag zu einer empirischen Historik”,
Deutsche Zeitschrift für Geschichtswissenschaft (1896); b) Die
kulturhistorische Methode (1900).
KULTUURIAJALUGU 20. SAJANDI ALGUSES => Saksamaalt
alguse saanud kultuuriajalooline suund levis paljudes maades, muutudes eriti
populaarseks Prantsusmaal. Üldpildis domineerib siiski endiselt poliitiline
ajalugu. Kultuuriajalugu ei olnud selgepiiriline uurimissuund, vaid pigem väga
heterogeenne nähtus, mida iseloomustas siiski rõhu asetamine kõrgkultuuri
saavutustele. 19. sajandi teisel poolel rajatud kultuuriajaloo vundamendil
hakkab 1920.–1930. aastatel esimest korda kuju võtma tänapäevane arusaam
kultuuriajaloost.
UUS KULTUURIAJALUGU 1920.-1930. AASTATEL => Pärast
I maailmasõda ilmusid esimesed kultuuriajaloo käsitlused, mis panid aluse
tänapäevastele arusaamadele kultuuriajaloost. Kõige pikemaajalisema mõjuga on
ennekõike Johan Huizinga ja Egon Friedelli tööd. Kultuuriajalugu levis ja
muutus populaarseks mitmel pool Euroopas ja Ameerikas; asutati kultuuriajaloo
ajakirju, seltse, õppetoole jne. Paralleelselt kultuuriajaloo uute arengutega
muutusid väga populaarseks filosoofilised või spekulatiivsed kultuuriajalood, mis
püüdsid üldiste skeemide abil seletada nii minevikku kui ka ennustada tulevikku
(Oswald Spengler jt.).
JOHAN HUIZINGA (1872-1945
CV: 1872 Groningen
=> Groningeni ülikoolis orientalistika ja võrdlev keeleteadus, väitekiri
vanaindia kirjandusest => 1905 Groningeni ülikooli üldajaloo prof. =>
1914 Leideni ülikooli üldajaloo ja ajaloolise geograafia prof. => 1932-34
Leideni ülikooli rektor => 1942 Leideni ülikool suleti; sisepagulus
Peamised teosed:
·
“Keskaja sügis”
(Herfsttij der middeleeuwen, 1919, ee 2007)
·
“Rotterdami Erasmus
(1924)
·
“Kümme uurimust“ (Tien
studiën, 1926)
·
“Kultuuriajaloolisi
uurimistöid” (Cultuurhistorische verkenningen, 1929)
·
“Ameerikas elada ja
mõelda” (Amerika levend en denkend, 1927)
·
“Homse varjus. Meie
ajastu vaimse haiguse diagnoos“ (In de schaduwen van morgen, 1935).
·
“Mängiv inimene” (Homo
ludens, 1938, ee 2004)
·
“Minu tee ajaloo
juurde” (Mijn weg tot de historie, 1943)
·
“Lõhutud maailm”
(Geschonden wereld, 1945)
Huizinga üldine ajalookäsitlus:
Psühholoogiline
lähenemine: Huizinga ajalookäsituse nurgakivi on
idee “ajaloolisest aimust ehk tundmusest” (historische sensatie). Huizinga: “Ajaloo mõistmises on üks väga kaalukas
element, millele sobib ehk kõige paremini osutada sõnaga „ajalootundmus”. (…).
See aimduslik kontakt minevikuga on sisenemine teise sfääri, on üks paljudest
viisidest, kuidas enesest välja pääseda, on tõe läbielamine, mis on inimesele
antud.(...) Selle tundmuse objekt pole üksikinimesed, pole inimelud ega
inimmõtted, mida arvatakse aduvat. Seda, mida vaim siin vormib või kogeb, saab
vaevalt pildiks nimetada. Niivõrd kui see kuju omandabki, jääb tulemus
ebamääraseks: see on Ahnung tänavatest ja majadest ja väljadest, kõladest ja
värvidest, samuti meeltliigutavatest ja meeleliigutuses inimestest.(...)
Ajalootundmusest ei saada teadlikuks kui elluäratamisest, vaid kui
arusaamisest, mis jääb lähedasse sugulusse muusika mõistmisega, või õigemini
maailma mõistmisega muusika kaudu. Elluäratamine teadaandmise viisina eeldab
tajumust, mis enam-vähem järjepidevalt saadab lugemist või mõtlemist.
Tegelikult piirdub see tundmus, nägemus, kontakt, Ahnung erilise vaimse selguse
hetkedega, kui vaim sind järsku läbistab.” Op.cit. Johan Huizinga,
Kultuuriajaloo ülesanne (Tallinn: TLÜ kirjastus, 2013), lk 146.
Esteetiline
lähenemine: Huizinga huvitub ennekõike sellest,
millised faktorid ühendavad ajaloolist uurimistööd kunstiloome ja esteetilise
tajuga.
1)
Mineviku kunstiteosed
loovad võimaluse saada möödunud ajastuga vahetu kontakti.
2)
Erinevalt
loodusteadlastest mõtleb ajaloolane paratamatult kujutluspiltides, ainult
kujutlusvõime toel on tal võimalik möödaniku ühiskonda tervikuna hoomata
Morfoloogiline
lähenemine: ajaloolase eesmärk on uurida mineviku
“elu-, mõtte-, tavade, teadmiste ja kunstivorme”. Kusjuures ajalugu ise on üks
kultuurivorme: “Ajalugu on vaimne
vorm, mille abil kultuur annab endale aru omaenda minevikust”.
Loeng Utrechti
ajalooühingus: “Kultuuriajaloo eesmärk” (De taak der cultuurgeschiedenis)
(1926, ilmus 1929, e.k. 2013): Üldisi lähtekohti:
“Kultuuriajaloo objektiks on kultuur, ja selle
äärmiselt tänapäevase mõiste (…) määratlemine jääb alati lõpmata vaevaliseks.
(…) Kultuuriajaloolane võib muidugi piirduda konkreetsete küsimuste esitamisega
teatud kultuurinähtuste kohta, ent „vastused neile küsimustele ei anna
tulemuseks veel kultuuriajalugu, vähemalt mitte sõna sügavamas tähenduses“.
“Kultuuriajalugu erineb riigi- ja majandusajaloost
selles mõttes, et ta on oma nime väärt ainult siis, kui jääb suunatuks
millelegi sügavamale ja üldisemale. (...) Alles siis kui kindlaks teha
eluvorme, loomisvorme ja mõttevorme tervikuna, saab juttu olla
kultuuriajaloost.“
Loengu
“Kultuuriajaloo eesmärk” viis teesi:
1) Ajalooteaduse
probleemiks on küsimuste ebapiisav sõnastus (ajaloolaste nõrk eneseteadvus,
teoreetiline ettevalmistus, metodoloogiliste probleemide püstitamine).
2) Mõiste
“areng” on ajalooteaduses kahjulik
(bioloogilise metafoori ohtlikkusest ajaloos, ajaloos pole
“bioloogilist” kasvamist jms).
3)
Ilukirjanduslik ajalookirjutus on ajalooteadusele ohtlik (ajalooliste romaanide
halb mõju, tuleb selgemalt eristada ajalooteadust ajalookirjandusest).
4)
Kultuuriajaloo esmane ülesanne on morfoloogiliselt mõista ja kirjeldada
kultuure nende erilises ja tegelikus käigus.
Huizinga:
“Kultuuriajaloo objektid on kultuuri mitmekesised vormid ja funktsioonid, nagu
neid võib välja lugeda rahvaste ja sotsiaalsete rühmade ajaloost, nagu nad tihenevad
kultuurikujudeks, motiivideks, teemadeks, sümboliteks, ideedeks, ideaalideks,
stiilideks ja tunneteks.”
5) Ajaloo
jaotamine perioodideks on teisejärguline ja meelevaldne tegevus.
„Keskaja sügis“ (1919)
Autori
kinnitusel sündis raamat soovist mõista ja mõtestada Madalmaade maalikunsti
(Van Eyckide looming). Üldisem soov ümberhinnata keskaja ja renessansi
vahekorda. Hiliskeskaeg ei ole mitte uue algus, vaid vana lõpp.
Huizinga enda tunnistus teose algimpulsist: “Pärastlõunati,
kui lastega tegelemine nõudis endale minu naise kogu tähelepanu, jalutasin ma
tihti üksinda tükikese maad linnast välja. (…) Ühel sellisel uidangul kas
Damsterdiepi kanali ääres või kusagil lähikonnas – arvan, et see oli pühapäev
[1907] –, jõudis minuni arusaamine: mitte näha hilist keskaega millegi tulevase
ettekuulutusena, vaid millegi mööduva hääbumisena.”
Teose
üldiseloomustus:
Teadlik ja
isikupärane keelekasutus: autori sügavam eesmärk on siduda keelekasutus
sedavõrd tihedalt maailmaga, et lugejal avaneks võimalus kujutatud tegelikkust
justkui vahetult kogeda.
Kirjanduslikud
taotlused: raamat on selgelt kantud sümbolistliku kirjanduse ideaalidest ja
taotlustest (Tachtigers’i, Huysmans’i, Hugo jt. mõju).
Raamatu
ülesehitus: Ülesehitus on temaatiline, mitte
kronoloogiline. Peamised käsitletud teemad: - emotsioonid - armastusevormid - kangelaslikkus
- surmakäsitused - religioossed arusaamad -fantaasia - mõttevormid - kirjandus –
kunst.
Huizinga: Eristus
keskaja ja renessansi vahel on tinglik ja ebamäärane:
“Oleme (...) unustanud, et ka 15. sajandi Itaalias
jäi kultuurielu kindel aluspõhi veel ikka puhtkeskaegseks, et renessansi enda
vaimudesse on keskaegsed jooned kaevunud palju sügavamale, kui me sellest
tavaliselt teadlikud oleme. Meie kujutluses domineerib renessansihääl. (...)
Nii sageli, kui on püütud keskaja ja renessansi vahele selget piiri tõmmata, on
jäänud tunne, nagu oleks see piir tahapoole nihkunud. Sügavas keskajas märgati
vorme ja liikumisi, mis kandsid renessansi pitserit, ning renessansi mõistet
avardati ka nende nähtuste hõlmamiseks, kuni ta kaotas kogu oma pingejõu. –
Kuid kehtib ka vastupidine: kes renessansi vaimu eelarvamusetult endasse võtab,
leiab selles palju rohkem „keskaegsust”, kui teooria lubavat paistis.”
(Johan Huizinga, Keskaja sügis).
Huizinga: Keskaeg
sai otsa, sest ammendus seesmiselt:
“15. sajandi luule paistab elavat peaaegu ilma uute
mõteteta. Keegi ei suuda midagi uut välja mõtelda; piirdutakse vaid vana ainese
töötlemise ja kaasajastamisega. On saabunud mõttepaus; vaim on keskaegse hoone
lõpuni valmis ehitanud ning kõhkleb väsinult. Kõikjal vaid tühjus ja põud.
Maailm paneb meelt heitma; kõik on tagasiminek; hingel lasub sügav rusutus.”
Johan Huizinga, Keskaja sügis).
Huizinga: Unelmad
ja illusioonid on samuti ajaloouurimise aines:
“Ajalugu teinud mehed polnud tõesti mingid unistajad,
vaid vägagi kainelt arvestavad riigi- ja kaupmehed, olgu nad vürstid, ülikud,
prelaadid või kodanikud. Seda olid nad samuti, kindel see. Kuid kultuuriajalool
on niisama palju tegu unelmatega ilust ja ülla elu illusiooniga kui
rahvastikuarvu ja maksudega. Mõni hilisem uurija, kes uurib tänapäeva ühiskonda
pankade ja liikluse kasvu, poliitiliste ja sõjaliste konfliktide põhjal, võiks
oma uurimuse lõpul öelda: muusikast panin ma väga vähe tähele, nähtavasti
polnud ta sel ajal kultuurile eriti tähtis.”
(Johan Huizinga, Keskaja sügis).
„Keskaja
sügise“ kriitikat: Kasutatud materjali ahtus:
tuginetud on peamiselt vaid kirjanduslikele ja kunstilistele allikatele.
Kirjanduslikke tekste on võetud liiga kriitikavabalt kui tegelikkuse
kirjeldusi. Liiga palju on makstud lõivu sümbolistlik-dekadentlikule
kirjandusele: hiliskeskaega ei pea tingimata mõistma nii tumedates ja
trööstitutes terminites. Liigne sõltuvus metafooridest, seda pealkirjast
alates: ajalookäik ei vasta looduse käigule, ehk ajaloos pole “suvesid”, “sügiseid”
või “talvesid”.
Huizinga „Mängiv inimene“ (1938)
Üks Huizinga
pikemaajalisemaid ja suurima ambitsiooniga uurimisprojekte, mille juured
ulatuvad tema õpinguaegadesse. Keskne tees: kultuur areneb mänguna ja mängus.
Inimene on homo ludens. Raamatu alapealkiri: “Kultuuri mänguelemendi
määratlemise katse”.
Väga
laia haardega raamat: kultuuri mängulisi elemente uuritakse väga paljudes
erinevates kultuurides, erinevatel aegadel ja erinevates valdkondades (õigus,
sõda, filosoofia, luule jne.).
Huizinga mõju
Huizinga
vahetu akadeemiline mõju kodumaal oli piiratud, ent võrdlemisi kiirelt saabus
rahvusvaheline tuntus (tõlked, esinemised jms). Eluajal suurim tuntus pigem
avaliku intellektuaalina. Huizinga avas ridamisi uusi perspektiive
kultuuriajaloos, mis inspireeris oluliselt järgmiste kümnendite kultuuriajalugu
(eriti tunnete ja emotsioonidega seonduv). Vaatamata kriitikale on Huizinga
jätkuvalt “elav” autor tänapäeva kultuuriajaloolises uurimistöös, teda
loetakse, tsiteeritakse ja kasutatakse endiselt.
EGON FRIEDELL (1878-1938)
CV: 1878 Egon
Friedmanni nime all Viinis, rikka juudi kalevivabrikandi pojana, mis tagas
talle hea elu => kirjandus- ja filosoofiaõpingud Heidelbergis ja Berliinis
=> 1905–1910 Viini kabaree Fledermaus
kunstiline juht. Tema lavastused olid menukad. Friedell oli mõjukas kuju Viini
kirjanduslikes ja näiteringides; üks kohvikukultuuri alustalasid. Kirjutas
mitmeid näidendeid ja muid ilukirjanduslikke tekste. Paralleelselt töötas
mahuka Euroopa kultuuri-ajaloo kirjutamise kallal. => 1924 töötas koos Max
Reinhardti näitetrupiga Viini ja Berliini teatrites. => 1938 enesetapp seoses
natside sissetungiga Austriasse.
Ajalooalased teosed:
“Uusaja
kultuuriajalugu Suurest katkust Esimese maailmasõjani”
(Kulturgeschichte der Neuzeit, 1927– 1932), 4 köidet (eesti k-s 4 kd, 2003–
2012).
“Egiptuse ja
Vana-idamaade kultuuriajalugu” (Kulturgeschichte Ägyptens und des alten
Orients, 1936).
“Kreeka
kultuuriajalugu” (Kulturgeschichte Griechenlands, 1938) (eesti k-s 2010)
Friedelli kultuuriajaloo käsitlus:
Esseistlik,
följetonlik kultuuriajalugu: eesmärk pole mitte
niivõrd pakkuda uusi teadmisi kuivõrd suuri üldistusi, vaimukaid tähelepanekuid
ja ootamatuid seoseid.
Kultuuriajaloo
ülesanne on kaardistada “vaimu” kulgemise ja avaldumise ajalugu (G. W. Hegeli
mõju).
Orgaanilis-morfoloogiline
lähtekoht: suur rõhk orgaanilistel metafooridel ja kultuurivormide otsimisel
(O. Spengleri mõju).
Romantiline
„suurmeeste” mudel: ajalugu viivad edasi suurmehed (Hegeli ja Nietzsche mõju,
samuti Thomas Carlyle’i eeskuju).
Kultuuriajaloo
eesmärk on uurida uskumusi ja ettekujutusi, sest tõed ja tõsiasjad vananevad.
Friedell: kultuuriajalugu
uurib mineviku uskumusi:
“Kõikidest meie ioonidest, rakkudest, udukogudest,
sedimentidest, batsillidest, eetrilainetest ja muudest teaduslikest
põhimõtetest huvitub tulevikumaailm ainult veel sellepärast, et meie oleme
nendesse uskunud. Tõed ei ole midagi püsivat; püsivad on ainult hinged, mis on
olnud nende taga. Ja samal ajal kui iga inimlik filosoofia on määratud pakkuma
ühel päeval veel üksnes ajaloolist huvi, ei lakka meie huvi inimajaloo vastu
eales olemast filosoofiline” E. Friedell, Uusaja
kultuurilugu I (Tallinn, 2003), lk. 181.
Friedell: kultuuriajalugu
peab pöörama tähelepanu keskpärasele:
“Eelkõige on [ajaloolasele] aga kadunud kõik
keskpärane, ja see on kultuuriajaloole alati kõige suurem kaotus; sest just
nendes produktides tavatseb argipäeva hääl avalduda paljuütlevamalt ja
elavamalt kui igavikuteostes. Kes tahab näiteks tundma õppida saksa õhustikku
1800. aasta paiku, saab Kotzebuelt ja Ifflandilt rohkem teada kui Goethelt, ning
tolleaegsetest sentimentaalsetest lugudest ja lööklauludest enam kui
Beethovenilt.” E. Friedell, Vanaaja kultuurilugu
II (Tallinn, 2010), lk. 48.
Friedell: kultuuriajalugu
peab pöörama tähelepanu keskkonnale:
“See, mis moodustab nii indiviidid kui ka rahvad, on
nende talent ja nende iseloom. Kust need mõlemad jõud pärinevad, seda ei tea keegi;
kui nad aga on kord antud, siis ei ole ümbruskond, „miljöö”, mitte sugugi
tähtsusetu. Ka rikkaim talent vajab õhkkonda, millest ta saab ammutada, ka
tugevaim iseloom vajab magnetvälja, millele ta saab mõju avaldada.”
E. Friedell, Vanaaja kultuurilugu II (Tallinn, 2010), lk. 10–11.
„Uusaja kultuurilugu“ (1927-1931) – ülesehitus ja
põhiseisukohad:
Raamatu
ülesehitus on kronoloogiline: uusaeg jaguneb mitmeteks allperioodideks, mida
ükshaaval käsitletakse.
Uusaeg jääb
Musta Katku (1348) ja Esimese maailmasõja (1914) vahele: kindlate piiride ja
iseloomuga periood inimkonna ajaloos.
Uusaeg saab
alguse sellega, et sünnib “uus inimene”: “Uus
ajajärk ei alga siis, kui puhkeb või lõpeb mõni suur sõda, viiakse ellu mõni
otsustav territoriaalne muudatus, vaid sellel hetkel, kui areenile ilmub
inimliigi uus varieteet. Sest ajaloos loevad vaid inimkonna seesmised
läbielamised.”
Käsitlemist
leiab peamiselt vaid kõrgkultuur, esmajoones kaunid kunstid, filosoofia,
religioon ja teadus.
„Kreeka kultuurilugu“ (1938, lõpetamata) –
ülesehitus ja põhiseisukohad:
Raamat käsitleb
Kreeka kultuuriajalugu nelja perioodina, võttes eeskujuks Lamprechti
“kultuuriajastute” jaotuse, selgeid kronoloogilisi piire siiski tõmbamata.
Kreekat
võrreldakse ajaloolavaga, kus dekoratsioonid (keskkond) mõjutavad oluliselt
mängu (sündmuseid) ja tegelasi (inimesi).
Eraldi
tähelepanu pööratakse kreeka keelele, mõttelaadile, eetikale, uskumustele,
inimeste vahelistele suhetele jms. Põhiosas keskendub raamat siiski
kõrgkultuuri saavutustele – kirjandusele, filosoofiale, teatrile,
ajalookirjutusele.
Egon
Friedell: Kultuur kui varguste ajalugu: “Kogu inimkonna
vaimulugu on varguste ajalugu. Aleksander varastas Philipposelt, Augustinus
varastab Pauluselt, Giotto varastab Cimabuelt, Schiller varastab
Shakespeare’ilt, Schopenhauer varastab Kantilt. Ja kui kord saabub
stagnatsioon, siis on põhjus alati selles, et varastatakse liiga vähe. Keskajal
varastati ainult kirikuisadelt ja Aristoteleselt – seda oli liiga vähe.
Renessansiajastul varastati kokku kõike, mis kirjandusjäänukitest olemas oli –
sellest johtus tohutu vaimne puhang, mis haaras tollal Euroopa inimkonda.”
E. Friedell, Uusaja kultuurilugu I (Tallinn, 2003), lk. 64.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar