Raamat pole piim, mille
ületootmise eest trahvitakse. Kuigi võiks, sest raamatuid saab trükkida turule
sobivate kogustega isegi täpsemalt, kui lehmi lüpsta.
(Jaanus
Kulli, Õhtuleht, 06.06.2015)
XXI
sajandi ühiskond liigub jõudsas tempos digitaalse maailma suunas, kus meie
soove ja tahtmisi mõjutab üha suuremal määral infotehnoloogia. Nagu elus ikka,
tähendab see ühest küljest põrkumist väljakutsetega ning teisalt uute
võimaluste ja lahenduste tekkimist.
Digitehnoloogiline
areng on mõjutanud olulisel määral info tarbimist ja raamatukultuuri. E-raamatu
kui uue väljundi sünd on tekitanud diskussioone traditsioonilise paberraamatu
kadumisest, seda enam, et uuel digisündinud (digital-born) konkurendil on loomupäraseid eelisi – näiteks saab
teda internetis piiramatult levitada ning paljundada (Masing, 2019). E-raamatu
kontseptsiooni toetavad ka digihumanitaaria manifestatsioonid, mis kuulutavad
koopia originaalist tähtsamaks just nimelt seetõttu, et see saab levida vabalt
ja piiranguteta, sellal kui originaali hoitakse piltlikult öeldes kiivalt
seitsme luku taga kinni (Schnapp & Presner, 2009).
Praegused
arengud näitavad ometi, et piiramatu infoleviku ja uute tehnoloogiate
pealetungi tingimusis avarduvad ka paberraamatute tootmiseks uued võimaluste
aknad. Seoses digitrüki arenguga on uudse nišina välja kujunemas nn. nõudetrükk
(trükkimine nõudmisel / print-on-demand
/PoD) (Masing, 2019).
Nõudetrükk
on trükitehnoloogia, mille puhul arvuti andmebaasist trükitakse digitaalne teos
(raamat, ajakiri, ajaleht, töövihik, tehniline manuaal vms) alles kliendi
ostusoovi tekkimisel. Sellise mudeli eeliseks on laovarude ja igaks juhuks
valmistrükitud tiraažide täielik puudumine, mistõttu see sobib ideaalselt
väikeseeriate, lisatrükkide ja teadusmaterjalide publitseerimiseks, eriti
arvestades Eesti turu ja keeleruumi väiksust (Möldre, 2005). Vikipeedia aga
sõnastab lihtsalt, et nõudetrükk on raamatute trükkimine
ühekaupa vastavalt vajadusele.
Arvesse
võttes eelpool mainitut, tekkis siinkirjutajal huvi nõudetrüki kui ühe
kirjastustegevuse vormi vastu. Eesti kontekstis on teemat käsitlenud Imre
Masing, kelle bakalaureusetöö refereeringutel alljärgnev suuresti põhineb.
Nõudetrükk
hakkas selle praeguses tähenduses levima 1990. aastatel, kui toimus hüpe digitaalsete trükiseadmete arengus, mis
omakorda tõi kaasa tehnoloogia odavnemise. Digitrükk tähendas digiteeritud
kujutise kandmist vahetult töödeldavale materjalile, mis võimaldas ära jätta trükiplaatide
valmistamise vaheetapid. Kuigi üksikeksemplari hind oli kallim ofsetmeetodil
toodetust, tekkis väikeste seeriate või üksikeksemplaride tootmise võimalus. Algusaegadel
seisnes digitrüki probleem kehvemas kvaliteedis võrreldes traditsioonilise
ofsettehnoloogiaga, ent tänasel päeval on vahe olematu (Masing, 2019).
Esmalt
leidis väikeseid seeriaid mõistliku hinnaga trükkida võimaldav nõudetrükk
kasutust ülikoolikirjastuste ja akadeemiliste raamatukogude juures, kus repositooriumites
ning andmeladudes oli suures mahus erinevatel andmekandjatel teaduspublikatsioone, mida polnud võimalik
trükituna arvukalt varuks hoida ja tulevikus vajaminevat trükiarvu prognoosida
(Masing, 2019).
Suzanne
Wilson-Higginsile viidates toob Masing välja neli peamist aspekti, kus
nõudetrükk kombineeritult online-ligipääsuga on muutnud akadeemilist
kirjastustegevust:
·
monograafiate kättesaadavus paberkujul
säilib;
·
kättesaadavus digiplatvormidel paraneb;
·
turgude avardumine väljapoole
akadeemilisi ringkondi;
·
alaneb publitseerimistegevuse lävend, sest
rahavood tekivad ka väikeseeriatrükkidele.
Eriti
oluliseks tuleb pidada viimast aspekti, mis soodustab niśiraamatute pakkumist
ning akadeemilist isekirjastamist (self-publishing).
Akadeemiline raamat on niigi väikese sihtgrupiga ja tavakirjastaja hinnangul ei
pruugi kitsa temaatikaga teose läbimüügiprognoos ületada tasuvat trükiarvu.
Seega pole kirjastustel üldjuhul huvi taoliste publikatsioonide vastu. Järelikult
sobitub hästi akadeemilisse kirjastamissfääri, mida iseloomustab tohutu kogus
säilitatavaid teadusmaterjale, milliseid füüsilise eksemplarina ostetakse harva
ja minimaalsetes kogustes. Lisaks võimaldab nõudetrüki teenus laiendada
akadeemiliste kasutajate juurdepääsu teaduspublikatsioonidele geograafiliselt, sest
üliõpilased ja teadlased saavad uurimistööks vajamineva koopiaeksemplari
tellida enda ülikooli nõudetrüki teeninduspunktist. Tarbija seisukohalt ei
erine taoline teenus põhimõtteliselt praeguseks sisseharjunud e-poest tellitud
füüsilise raamatu kättesaamises (Masing 2019).
Nõudetrükk
on kasutamist leidnud erinevates õppemeetodites ja haridustehnoloogiates,
toimides näiteks stiimulina üliõpilastele, kes saavad kirjastada mõistliku
omahinnaga enda kirjatöid ja jagada neid teistega, mis annab tunnustust ja
motivatsiooni. Oluline sealjuures on ka väike tuluteenimise võimalus – seda nii
autorile kui teenusepakkujale. Sellisel ärimudelil rajaneb näiteks veebikirjastus
Lulu.com, mis annab autoritele lävendita
avaldamisvõimaluse, jättes samas enamuse tulust – vastupidiselt klassikalisele kirjastamismudelile – autorile
või soovi korral võimaluse suunata see heategevusse (Masing, 2019; Heyer,
2009).
Eestis
on nõudetrüki teema meediasse jõudnud, nagu Masing (2019) tabavalt märgib, läbi diskussioonide väikerahva kultuuri jätkusuutlikkusest
globalismi ajastul. Kaupo Meiel (Sirp, 20.05.2011) kirjutab, et eestikeelse
kvaliteetkirjanduse trükkimine ja turustamine on kulukas ning paberkujul eestikeelne
luuleraamat vähetulus, pigem miinuspoolel ettevõtmine, kuna suurtel
trükipressidel, mis täistuuridel töötavad, pole mõttekas vähe trükkida. Ei saa
oodata debüütluulekogu suurt läbimüüki, mis tähendab aga kättejäänud tiraaźi,
laovarusid, mis poolmuidu ära antakse või kingitakse. Seega näeb Meiel
väljapääsu nõudetrükis, mis on mõttelt
ja sisult kõige lihtsam turutunnetus ja kõige puhtam tootlusvorm, seistes turumajanduse
alustele suurtest trükikodadest palju lähemal, sest paneb n-ö. võrdusmärgi nõudmise
ja pakkumise vahele. Ehk: toota tuleb täpselt nii palju või täpselt nii vähe,
kui toodet soovitakse, ja just seda nõudetrükikoda ka pakub. Maksimumkogus võib
nõudetrükikojal olla sama suur kui mammuttrükikojal, kuid miinimumkogus märksa
väiksem, absoluutse, ühest eksemplarist koosneva miinimumpiirini välja, ilma et
see teeks tootmist ebamõistlikult kulukaks. Kui raamat müüb prognoositust paremini
ja kauplusekett soovib näiteks kümme eksemplari juurde, on suurtrükikojas seda
sisuliselt mõttetu teha, kuid siin astuks mängu ühikupõhine väiketrükikoda
(Meiel, 2011).
Esimeste
pioneeridena alustasid 2011. aastal tegevust Tartu Ülikooli Kirjastus ning
Pärnus asuv trükikoda Gutenbergi Pojad (Meiel, 2011). Nõudetrüki kirgliku
eestkõnelejana kirjeldab (:)kivisildnik (S. Sildnik) mainitud trükikoda pigem
sotsiaalse ettevõttena toimiva äri-mudelina, mis „ei ole kasumipõhine kurnamismasinavärk, vaid lahendab kirjastajate ja
autorite ees seisvaid probleeme, teenust võivad kasutada kõik soovijad“
(Kareva, 2012).
2016.
asutatud DiPri oli muude digitrüki ettevõtete seas unikaalne võimaluse poolest toota
raamatuid kasvõi ühekaupa ja seeläbi sisuliselt realiseeris täieliku,
laovarudeta nõudetrüki idee. Tegemist oli Eesti kontekstis olulise
kõrgtehnoloogilise arenguhüppega. Euroopagi mõistes absoluutse
tipptehnoloogiaga nõudetrükki pakkuv ettevõte leidis meedias ka rohkesti
tähelepanu (Masing, 2019; Reimer, 2016).
Siiski
nenditakse ajakirjanduses, et kuigi digitrükk on klassikalisele ofsettrükile
heaks täiendavaks alternatiiviks, suhtutakse sellesse teatava
konservatiivsusega: arenguid hoiab tagasi mõtteviiside inertsus ehk
trükitööstuses näikse jätkuvalt kinnistunud olevat möödunud sajandi
industriaalne mõtteviis, kus rõhk on ennekõike suure tiraaži odaval tükihinnal,
mitte tootmise paindlikkusel (Masing, 2019; Allkivi, 2017).
Siit
edasi mõni sõna nõudetrüki plussidest ja miinustest. Masing (2019) märgib, et
eranditult kõik ankeetküsitluses osalejad on rõhutanud nõudetrüki plusse:
·
paindlikkus – võimalus toota kasvõi
ühekaupa või iga järgnevat tellimust muuta;
·
kiirus – tellimused täidetakse kiiresti;
·
madalad investeerimiskulud – tootmist
võimalik käivitada ka n-ö. ühemehefirmana;
·
missioonitunnetus – kaudne pluss:
antakse väljund vähekasumlikele, aga kultuuriliselt olulistele tekstidele.
Miinuspoolele
võib kanda järgmise:
·
eksemplari kõrgem tükihind;
·
tehnoloogilised piirangud (näiteks
raamatu disainile, materjalidele).
Selgub,
et nõudetrüki miinused avalduvadki tehnilistes küsimustes, mis on mõne
kirjastuse (nt TalTech) pannud sellest loobuma. Kõrgtehnoloogilised seadmed
vajavad firmahooldust ja võivad olla tundlikud materjalidele, s.t. ei sobi
teatud paberi- või formaaditüüp. Kirjanikule aga on pilkupüüdev kujundus jms
äärmiselt oluline – see teeb tema teose märgatavaks ja aitab kaasa müügile.
Nõudetrükk, ehkki paindlik ja kiire, võib jääda tehniliselt piiratuks (Masing,
2019).
Lõpetuseks
– mida võib lugeda ka teemat kokkuvõtvaks küsimuseks – tõstatab Masing (2019)
küsimuse, miks ei ole juba olemasoleva tehnoloogia ning huvigruppide valmisolekust
hoolimata nn täielik, laovarude ja ülejääkideta nõudetrüki mudel ikkagi jõudnud
massidesse? Olemas on veebipoed, e-raamatud, massiline digiteerimine,
täisautomaatsete töövoogudega trükiseadmed, mis muude tööde vahel ühe raamatu
koheselt tellimise laekumisel toota suuda suudavad – kuid siiski see ei toimi
täies kooskõlas. Vastus peitub turu väiksuses: idee tasandil võib tegemist
olla toimiva ja ladusa tootmisprotsessiga, kuid kui tarbija ei leia üles
sellega seotud müügikeskkonda või pole e-poes piisavalt nimetusi, ei saa
kõrgtehnoloogilise tööprotsessi eelised avalduda. Selles osas olid nii Gutenbergi
Poegade kui DiPri kogemus sarnane – veebikeskkonna käive oli suhteliselt väike
ning sellele ei osutatud piisavalt tähelepanu (Masing, 2019).
Siinkirjutaja
on seisukohal, et nõudetrükk kui paindlik mudel on perspektiivne ja suure
kasvupotentsiaaliga nii kohalikus kui globaalses mastaabis, ehkki meil võib
turu väiksus seada arengule mõningaid piire. On ette näidata ju jätkuvaid
edulugusid selles valdkonnas. Rõhutada tuleb kindlasti seda, et nõudetrükil on
kohaliku kultuuripärandi talletamisel kanda oluline roll.
* * *
Kasutatud kirjandus
·
Allkivi, K. (2017, 29. aprill). Digitrükk püüab raamatumüüki ümber vormida.
Õhtuleht. Loetud aadressilt: https://www.ohtuleht.ee/801929/digitrukk-puuab-raamatumuuki-umber-vormida.
·
Heyer, Z., (2009). The Students Are the Living Authors: Publishing Student Work Using
Print on Demand. The English Journal, 98(3), 59. Retrieved from https://www-jstor-org.ezproxy.tlu.ee/stable/40503510?seq=2#metadata_info_tab_contents.
·
Kareva, D. (2012, 30. mai). Humanism
kui rakenduslik jumalikkus. Kõnelus kirjastaja (:)kivisildnikuga. Sirp.
Loetud aadressilt: https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/humanism-kui-rakenduslik-jumalikkus/.
·
Kulli, J. (2015, 6. juuni). Digitrükkimine – imerohi raamatute
puuduse ja lattu seisma jäämise vastu? Õhtuleht. Loetud
aadressilt: https://elu.ohtuleht.ee/680632/digitrukkimine-imerohi-raamatute-puuduse-ja-lattu-seisma-jaamise-vastu.
·
Masing, I. (2019). Raamat nõudmisel (Print-on-Demand) tehnoloogia rakendamisest Eestis.
Bakalaureusetöö. Juhendaja: dotsent A. Möldre (PhD). Tallinna Ülikool:
Digitehnoloogiate instituut. Loetud aadressilt: https://www.etera.ee/zoom/58896/view?page=1&p=separate&search=masing,%20imre&tool=search&view=0,42,2481,3466.
·
Meiel, K. (2011, 20. mai). Nõudetrükk ja luuavarrest tulnud Pauklin.
Sirp. Loetud aadressilt: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/noudetruekk-ja-luuavarrest-tulnud-pauklin/.
·
Möldre, A. (2005). Kirjastustegevus ja raamatulevi Eestis aastail 1940-2000. Tallinn :
Tallinna Ülikooli Kirjastus.
·
Schnapp, J., & Presner, T. (2009,
May 29). The Digital Humanities Manifesto
2.0. Retrieved from: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/.
·
Reimer, A. (2016, 3.märts). Eesti trükitööstur kavatseb hääbuval
raamatuturul raha teha. Postimees. Loetud aadressilt: https://majandus24.postimees.ee/3603289/eesti-trukitoosturkavatseb-haabuval-raamatuturul-raha-teha?_ga=2.207518107.947210396.1556959981460364825.1556138529.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar