Ameerika
digitaalkultuuri professor, uue meedia ekspert Scott Rettberg peab
elektroonilist kirjandust katusterminiks, mille alla koonduvad kõik
kirjanduslikud praktikad, mis kasutavad multimeediat väljundi ja platvormina, toimivad
arvutuslike ja võrgustatud metoodikate järgi ning on olemuslikult digisündinud.
Elektroonilise
kirjanduse vormideks võib pidada hüpertekstuaalset ilukirjandust, kineetilist
multimeedia luulet, generatiivset ilukirjandust ja luulet, interaktiivset
näitekirjandust ja kinokunsti, andmebaasipõhiseid ja lokatiivseid narratiive,
mis põhinevad uutel kirjutamisreeglitel ja võrgustatud kommunikatsioonitehnoloogiatel. Seda tüüpi
teoste loomeprotsess sünnib läbi digihumanitaaria praktika, kus digitaalsed
tööriistad ei ole mõeldud mitte niivõrd abivahendina traditsioonilise vormi
taastootmiseks, vaid uute eksperimentaalvormide loomiseks.
Nii
nagu digihumanitaaria tervikuna, toimib
ka elektrooniline kirjandus sarnase akadeemilise mudeli järgi, kus esmalt on
rõhuasetus teoorial ja analüüsil, seejärel vajalike töövahendite ja platvormide
valmistamisel/arendamisel ja mis lõpuks
päädivad rakendusuuringutega. Valdkonna omapäraks on kahtlemata oluliselt
väiksem determineeritus ja suurem paindlikkus kui klassikalisel
humanitaarteadusel, mis tegutseb ja arendab end eelnevate periodiseeringute ja
praktikate kaudu. Digihumanitaaria, sealhulgas elektrooniline kirjandus on
olemuselt interdistsiplinaarne/interaktiivne ja sõltub oluliselt
tehnoloogilisest baasist, mis võimaldab tal eksisteerida ja eksperimenteerida.
Elektroonilise
kirjanduse seotus kirjandusteadusega on ilmne, kuid ta pruugi tingimata toimida
selle alaliigina. Nagu mainitud, on see interdistsiplinaarne, piiridest
väljapoole valguv haru, millel on kokkupuude arvutiteaduse, disaini,
kommunikatsiooni, filmi jm valdkondadega. Oluline on märkida, et siin
tegutsevad samadel platvormidel ja võrdsetel alustel nii praktikud, kriitikud
kui teoreetikud, ehk teooria leiab praktilist rakendamist, millest omakorda
tekib pinnas teoreetilistele arengutele, kusjuures kriitikud saavad ad hoc vahetult sekkuda mõlemas suunas.
Elektrooniline
kirjandus toimib mitmel eri tasandil, Rettberg reastab need järgmiselt:
1. digitaalse
kirjandusloome praktika;
2. spetsiifiliste
platvormide väljatöötamine, mis teevad digitaalse kirjandusloome digimeedias
võimaalikuks;
3. teooria
ja analüüs, mis aitavad mõista ja üles ehitada uue tekstuaalsuse alustõdesid ja
panna need n-ö. rahvakeelde;
4. teadusuuringute
ja digiväljaannete võrgustamine, sotsiaalse võrgustiku, digitaalse infrastruktuuri
loomine;
5. metaanalüüs
ja visualiseerimisuuringud, mis toetuvad elektroonilise kirjanduse
metaandmestikule.
Digitaalne
kirjandusloome on kahtlemata loominguline protsess, aga samas tegutseb kirjanik
ka teadusliku eksperimentaatorina, kuna hüpertekstiga töötades mõtleb ta
paratamatult interaktsioonile lugejaga. Luuletav poeet mõtleb ühtaegu nii
narratiivile kui visuaalsele väljundile, s.o. kuidas tema looming mingil
platvormil tehiliselt välja paistab. Iseloomulik joon on źanrivälisus:
erinevate kombinatsioonide ja katsetuste tulemusel sündinud loomingut on
keeruline liigitada mingisse konkreetsesse lahtrisse – siit peegeldub kogu digihumanitaariale
iseäralik piiride hägustumine ja kõige omavaheline segunemine.
Rettberg
arutleb ka digikirjanduse kestvuse üle, sest sõltumine tehnoloogiast toob
paratamatult esile küsimused, mis saab juhul, kui need vahendid ja platvormid,
millega ja millele üks või teine teos kunagi loodi, ei toimi ühel päeval enam
korralikult või on sootuks kadunud. Kas looming hävib koos platvormiga?
Kaasajastamine, uute versioonide käikulaskmine, mis IKT sektori puhul on
normaalne toimimisviis, ei ole kirjanduse seisukohalt, mis üldiselt on ikkagi
jääv ja muutumatu, mõistlik. Digitaalse
kirjandus-loome puhul, mis ongi sündinud digikeskkonnas, on säilimise küsimus
eriti akuutne. Üldist pilti murendab lisaks killustatus – paljud eritasemelised
platvormid ja üksteisest sõltumatu tegutsemine. Üheks lahenduseks on luua
suured ühisplatvormid, mis koondaksid ja teeksid digikirjanduslikud projektid
kättesaadavaks. Sel eesmärgil loodi juba 1999. a. mittetulunduslik
elektroonilise kirjanduse organisatsioon ELO (mille kaasasutajaks oli ka S.
Rettberg), mille egiidi all on avaldatud
digikirjanduse kogumikke (Electronic
Literature Collection, vols 1 & 2). Digitaalsete antoloogiate
väljaandmine, nende leitavus ja kättesaadavuse kindlustamine on valdkonna
arengu seisukohalt võtmeküsimus. Seda eesmärki teenib ka rahvusvaheline
elektroonilise kirjanduse konsortsium, mis esimese sammuna töötab kompleksse
digikirjanduse andmebaasi kallal ja on loomas
ühtset otsingumootorit, mis teeks digikirjanduslikud tekstid ja
uurimustööd veebis nähtavamaks.
NB!
- Kõnealune elektroonilise kirjanduse platvorm on kättesaadav siit: https://collection.eliterature.org/.
- Scott Rettbergi kohta infot siit: http://retts.net/.
Allikmaterjal:
·
Rettberg, S. (2016). Electronic
liteature as Digital Humanities. - A New Companion to Digital Humanities.
Eds. Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth. Chichester: John Wiley &
Sons Ltd, pp. 127–136.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar