Ameerika
kirjandusteadlast N. Katherine Hayles’i (sünd. 1943) peetakse üheks olulisemaks posthumanismist lähtuvaks
mõtlejaks, kelle tööd keskenduvad kirjanduse, teaduse ja tehnoloogia suhetele
ning käsitlevad laia teemaderingi, alates inimkonna tehnilise olukorra
filosoofilisest mõtestamisest ja lõpetades digitaalse kirjanduse
toimemehhanismide üksikasjaliku analüüsiga (Tomberg, 2019).
Erinevalt
klassikalisest humanismist „taandab“ posthumanism inimese „tagasi“ üheks paljudest
looduslikest liikidest ning näeb inimese, tehnoloogia ja keskkonna vahel uut
laadi võrdsusliku sümbioosi võimalikkust. Selles sümbioosis pole inimesel
olemuslikku õigust loodust (tehniliselt) ekspluateerida, inimõigused asetsevad
samal tasandil loomaõigustega, ratsionaalse mõtlemise piiratus ja inimmõistuse
ekslikkus on teadvustatult omaks võetud ning tehnika pigem soodustab kui pärsib
inimese lõimimist tema keskkonda, viies uut laadi subjektiivsuse ja kehalisuse
tunnetuseni ning tsentreeritud subjektiivsuse võrgustikulise nihestamise ja
hajutamiseni. Posthumanistlikust mõttesuunast eristub transhumanistlik
mõtlemine, mille pooldajate jaoks peitub tehnika intensiivistuvas arengus ja
tingimusteta vastuvõtus lahendus inimkonna kõikidele hädadele. Inimkeha jõuline
tehniline proteesimine, inimteadvuse digivõrgustikku laadimise idee,
nanotehnoloogia ja tehisintellekti survestatud väljatöötamine jne – kõik see
tõotab transhumanistlike mõtlejate jaoks inimese vabanemist tema maise keha
piiratusest ning viimaks surelikkusestki. Hayles esindab niisuguse eristuse
perspektiivist selgelt posthumanismi (Tomberg, 2019).
Käesolev
artikkel kujutab omamoodi kristallisatsiooni Haylesi posthumanistliku mõtte
rakendamisest digitaalse kirjanduse analüüsiks. 21. sajandi arvutipõhise
kirjanduse teoreetiliseks raamistamiseks pakub Hayles välja termini
intermediatsioon, mille abil kirjeldab Hayles digitaalses kirjanduses toimivaid
rekursiivseid tagasisideahelaid, mis ühendavad inimlikke ja digitaalseid
„tunnetajaid“ (cognizer) ning
ilmestavad digitaalse kirjanduse kogemisel esile kerkivat uut laadi
komplekssust (Tomberg, 2019).
Hayles
alustab ja lõpetab oma artikli nendinguga, et 21. sajandil on kirjandus arvutuslik
(computational): peaaegu kõik
trükitud raamatud on algselt digitaalsed failid, enne kui neist saavad
raamatud; just sellisel kujul nad koostatakse, toimetatakse, pannakse kokku ja
saadetakse arvutiseeritud masinatesse, mis teevad neist raamatud – sestap tuleks neid käsitada õigupoolest
elektrooniliste tekstidena, millest trükitud vorm on väljundiks.
Hayles
sedastab, et humanitaarias peetakse digitaalseid arvuteid sageli paindumatuteks
toore jõu masinateks, mis on kasulikud arvutamiseks, kuid oma
mehaanilise loomuse poolt piiratud sooritama vaid kõige lihtsamaid
toiminguid. Tõsi, kõik arvutatav tuleb käivitamiseks taandada binaarkoodi, kuid
sealjuures puudub alus väiteks, justkui taandaks binaarkood arvuti pelgalt vaid
lihtsate mehaaniliste ülesannete sooritajaks, ilma igasuguse võimaluseta loovuseks,
originaalsuseks või üldse millekski tunnetuse sarnaseks.
Hayles
viitab Stephen Wolframi teadustööle, mis näitas lihtsate arvutuslike seadete
ehk nn rakkautomaatide võimet tekitada
keerukaid mustreid, mis ilmuvad individuaalsete rakkude (või agentide) kohalike
interaktsioonide mõjul. Tekib küsimus,
kuidas siduda need tulemused aina keerukamateks, teist, kolmandat ja n-indat
järku emergentseteks mustriteks. Hayles pakub ühe võimalusena välja intermediatsiooni
ehk protsessi, kus esimese tasandi emergentne muster haaratakse teise
meediumisse ning taasesitatakse uue meediumi primitiivide abil, mis viib
emergentse tulemini ja mis siis omakorda järgmisse uude meediumisse haaratakse,
ja nii edasi. Tulemuseks on mitmekihiline süsteem, nn dünaamiline hierarhia,
milles tagasi- ja edasisideahelad seovad süsteemi kokku kestvate
interaktsioonide abil, mis ringlevad läbi kogu hierarhia. Kuna need
interaktsioonid liiguvad nii ülevalt alla kui alt üles, võiks niisugust
süsteemi nimetada asjakohasemalt pigem dünaamiliseks heterarhiaks. Eri
tasandid, mida eristab nende keerukuse aste, pidevalt in-formeerivad (in-form) ja määravad üksteist
vastastikku.
Dünaamiliste
heterarhiate puhul võib oodata, et analoogsed ja digitaalsed protsessid toimivad
vastastikku sünergiliselt, nii nagu nad teevad seda tavaliselt
bioloogilistes protsessides. Hayles arutleb, kas inimese ja arvuti
partnerlus vastab dünaamilise heterarhia tingimustele, kuivõrd need kaks
komponenti asuvad keerukuse eri tasanditel – vaekauss viimases osas kaldub
ilmselgelt inimese poole – ning eksisteerivad eri meediumidena. Erinevustest
hoolimata toimib vastastikune interaktsioon üha suuremal määral nii füüsilises,
psühholoogilises kui majanduslik-sotsiaalses
plaanis. Uueks ilminguks seejuures on arvutite võime sooritada kognitiivselt
keerukaid toiminguid. Seega, arenenud ühiskondades võib täheldada, et inimesed
kavandavad arvuteid ja arvutid kavandavad ümber inimesed süsteemides, mis on
kokku seotud rekursiivsetesse tagasi- ja edasisideahelatesse, kus emergentseid
keerukusi katalüüsivad hüpped eri meediasubstraatide ja keerukuse astmete vahel,
toimides dünaamiliste heterarhiatena, mida iseloomustavad vahendavad (intermediating) dünaamikad.
Hayles
analüüsib arvuti tunnetuslikkuse küsimust Douglas Hofstadteri
uurimisprogrammile toetudes, mille keskne mõte seisneb tunnetuse võimes ära
tunda mustreid ning ekstrapoleerida need analoogiateks (muster A on nagu muster
B). Niipea kui analoogiad on moodustatud, võib protsessi teoreetiliselt
laiendada analoogiate vahelistele analoogiatele (ja omakorda nendevahelistele
analoogiatele jne), ning see jada on võimeline hüppama aina kasvava keerukusega
rekursiivsete tsüklite tasandite vahel. Esimene samm on luua arvutiprogramm,
mis on võimeline mõnd mustrit ära tundma. Detailidesse laskumata lubab selliste
programmide struktuur teisendus-, järjestus- jm protsesside abil ülesande
lõpule viia mitte hulka rangeid reegleid jälgides, vaid pigem paljude
koodikeste omavaheliste sujuvate suhete teel, mis arenevad juhuslikest
rännakutest võimaluste ruumis aina „teadlikumateks“ oletusteks võimalike
vastuste kohta.
Elektroonilist
kirjandust teostavad programmid erinevad Hofstadteri uurimisprogrammist, ent tabavad selle
vaimu, talitledes läbi metafoori,
esilekutsumise ja analoogia, nagu see on kogu kirjandusele loomupärane.
Intermediatsiooni elektroonilise kirjanduse kontekstis võib mõista kahel eri
viisil: inimese-arvuti vahelise dünaamilise interaktsiooni otsese kirjeldusena
või niisuguste interaktsioonide metafoorina.
Oluline
mõte: kui kirjandus hüppab ühest meediumist teise – suulisest kirjalikku,
käsikirjalisest koodeksist trükitud raamatuks, mehaanilisest trükist
elektroonilisse tekstuaalsusse – ei hülga ta źanrides ja narratiivsetes struktuurides akumuleerunud
teadmisi, vaid need kanduvad pigem edasi
uude meediumisse, üritades tavaliselt matkida varasema meediumi mõju uue meediumi
eriomaduste tingimustes. Näiteks pidid kirjutatud käsikirjad alguses omavahel
ühendatud märkide visuaalse katkematuse teel matkima kõne katkematut
analoogvoolu; alles pikkamööda toodi sisse uuendused, nagu tühikud sõnade
vahel, lõikude taandread jne. Samasugust mustrit, kus alguses kopeeritakse ja
pärast muundatakse, on näha ka elektroonilises kirjanduses. Alguses meenutas
see tugevalt trükikunsti ja hakkas alles pikkamööda välja arendama tunnusjooni,
mis on eriomased digitaalsele meediumile, rõhutades muljeid, mida trükis
pole võimalik saavutada. Seejuures ei ole varasematest kirjanduslikest
eksperimentidest ammutatud teadmine kuhugi kadunud, vaid mõjutab endiselt
esitusi uues meediumis.
Elektrooniline
kirjandus ei sündinud tühjusest, sedastab Hayles ja rõhutab trükikunsti mõju
sellele eriti tema varajases staadiumis: hüperlink ja interaktiivsus olid
iseenesest moodsad nähtused, kuid determineeritud trükikunsti poolt. Valdkonna
arenedes, protsessi loomuliku jätkuna algas uue meediumi võimalustega eksperimenteerimine
ja selle ekspluateerimine. Lugeja kaasati intertekstuaalsusesse läbi harunevate
tekstide, hüperlinkide ja avatud lõppudega, kuid kontroll jääb siiski
kirjanikule, mistap Hayles kasutab mõistet „lugeja“, selmet tuua sisse
„mängija“ mõiste – viimast saaks kasutada juhul, kui lugejal tekiks võimalus
haarata ohjad ning juhtida sündmuste käiku ise, selle looja tahtest sõltumata.
Paari
märgilise elektroonilise kirjanduse näitel (Michael Joyce, Maria Mencia)
analüüsib Hayles põhjalikult nende intermediaalsust ja leiab, et selline kirjandus
toimib tehnoloogiana, mis on kavandatud lugejate tunnetust muutma. Ka
trükikirjandus teeb seda, kuid silmus pole suletud, kuna sõnad leheküljel ei
muutu mingis otseses mõttes vastusena lugeja tajudele. Võrgustatud ja
programmeeritav meedia võimaldab uue komponendina tsükli täide viia, nii et
tagasisideahelad jooksevad mõlemas suunas, arvutist mängijasse ja mängijast
arvutisse. Kuid millised millised ka poleks intermediatsiooni kui teooria
piirangud, on tema vooruseks kriitilise raamistikuna see, et ta toob fundamentaalsel
tasandil pildile sisse arvutuslikkuse, tehes sellest mitte
valikulise lisandi, vaid fundamentaalse eelduse, millelt saab käiku lasta
edasisi uuringuid.
Hayles
lõpetab oma essee tõdemusega, et kirjandus pole mõtestatav mitte ainult
trükiraamatutena, vaid kogu kirjandusloome keeruka süsteemina, mis hõlmab
kirjanikke, toimetajaid, kirjastajaid, kirjandusteadlasi ja -kriitikuid,
disainereid, programmeerijaid, raamatumüüjaid, lugejaid, mängijaid, õpetajaid,
autorikaitseseadusi ja teisi õiguslikke moodustisi, veebilehekülgi ja teisi
elektroonilisi levitusmehhanisme, nagu ka tehnoloogiaid, mis kõik selle võimalikuks
teevad ja ellu viivad ning on seetõttu igal tasandil arvutuslikkusest läbi
imbunud. Belletristlik traditsioon, mis on arvuteid pidanud kirjanduse
humanistliku väljendusvõime hingetuks kõrvalseisjaiks, on olnud eksiteel: tänapäeva
kirjandus on arvutuslik.
Allikmaterjal:
·
Hayles, N. K. (2019). Intermediatsioon: ühe visiooni kannul. Methis:
Studia humaniora Estonica, nr. 23, lk 176-179. DOI:
10.7592/methis.v18i23.14806.
·
Tomberg, J. (2019). N.
Katherine Haylesi posthumanistlik vaade digitaalsele kirjandusele. Saatesõna
tõlkele. Methis: Studia humaniora Estonica, nr. 23, lk
180-207. DOI: 10.7592/methis.v18i23.14805.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar