SISSEKANNE # 160
Mul
on kohutav ärevushäire. Vist sellepärast, et ma tajun, kuidas maailm liigub
kogu aeg edasi ja areneb, kuid mina tammun paigal ja stagneerun. Praegu ma
mõtlen, et peaks rahustuseks mingi edetabeli koostama, panema midagi
hierarhilisse järjekorda. Võib-olla kõige inspireerivamad raamatud? Jah. Aga
järjekorda ma neid ei pane, tõstan lihtsalt esile. Need allpool loetletud
raamatud on mulle olnud olulised, paljutähenduslikud. Mõnda neist olen
korduvalt üle lugenud. Rõhutan, see ei ole edetabel. Niisiis:
- Jaroslav Haśek. Vahva
sõduri Svejki juhtumised maailmasõja päevil. See teos ei vaja
tutvustamist ega põhjendamist selles nimekirjas. Klassika sõna otseses
tähenduses. Kirjanduslik monument tavalisele inimesele, kes on sattunud maailma
totruste keskele, millest pääsemine nõuab müstilist common sense’i.
Eneseabiraamat neile, kelle jaoks tundub maailm, õigemini ühiskond olevat
idiootide pärusmaa. Mäletan, et esimest korda lugesin Svejki juhtumisi
kümneaastase poisikesena – ja naersin nii, et püksid olid märjad.
|
vaimuvara.ee |
- Rafaello Giovagnoli. Spartacus.
Jälle poisipõlves loetud teos, mida hiljem pole üle lugenud, kuid selle romantilis-heroiline
fluidum on tänini meeles. Küllap aitas elukestvale muljele kaasa ka
samanimeline USA film Kirk Douglasega nimiosas, mis kinolinal mõjus võimsalt ja
eepiliselt. Filmi nägin vist ennemgi, kui raamatut lugesin, sest
visualiseerisin Spartacuse täpselt ekraanikangelase järgi. Olin täiesti
lummatud, kuidas kirjanik kirjutas elavaks suured lahingustseenid. Meelde
sööbisid sellised linnad nagu Tarentum ja Capua.
|
goodreads.com |
- Alexandre Dumas. Kolm
musketäri. Jällegi aegumatu klassika. Siingi
aitas kangelasi visuali-seerida film, nimelt Odessa kinostuudio 3-seerialine
telefilm. D’Artagnan on minu jaoks igavesti Mihhail Bojarski, nagu ka Veniamin
Smehhov on Athos, Valentin Smirnitski - Porthos ja Igor Starõgin - Aramis.
Musketäride seiklused lummasid mind sedavõrd, et ma pidasin kaua aega
Prantsusmaad oma lemmikmaaks ja Pariisi kõige ihaldusväärsemaks linnaks.
Kõigest sellest õhkus paksu romantikat. Ühtlasi hakkasin ma õppima ka prantsuse
keelt just nimelt selle raamatu mõju all olles.
|
vaimuvara.ee |
- Jules Verne. Kapten
Granti lapsed. Veel üks lapsepõlvest pärit lemmik,
mis siiani kõnetab. See toimis jälle sünergias koos samanimelise telesarjaga,
kus loodusteadlast Paganeli kehastas Lembit Ulfsak. Tegelikult köitis mind veel
teinegi Verne’i teos – 20 000 ljööd vee all, milles seikles
mõistatuslik kapten Nemo oma allveelaevaga Nautilus.
|
vaimuvara.ee; antikvariaat.eu |
- Hugh Lofting ja tema
doktor Dolittle’i lood. Mul oli kodus kaks
raamatut nelja jutuga ning need kõik olid minu absoluutsed lemmikud. Tänases
maailmas mõjub Dolittle veidi anakronistlikult, tema tõekspidamised on ehk
aegunud... aga oh kuidas mulle meeldis Jolliginki kuningriigi must prints
Bumpo, kelle suurimaks sooviks oli olla valge, õppida valge printsina Inglismaa
ülikoolis. Südamlik doktor segas Bumpo jaoks siis mingist hambapulbrist kokku
valgendava möksi, mille prints näole kandis ja mis ta vähemalt mõneks hetkeks
õnnelikuks tegi. BLM liikumine teeks dr Dolittle’i kohe pihuks ja põrmuks. Aga
kõige põnevam oli loomulikult doktori oskus suhelda loomadega nende keeles.
Seal tuli välja imelik tõsiasi, justkui kõik loomad räägiksid ühte keelt, või
vähemalt suudavad omavahel kommunikeeruda. Kuidas küll lõvi ja papagoi
teineteisega suhtlevad, kui isegi inglase ja prantslase vahel on keelebarjäär,
see on mulle jäänud müsteeriumiks.
|
vaimuvara.ee |
- Andrus Kivirähk ja tema
kultusteosed: Ivan Orava mälestused, „Rehepapp“ ning „Maailma otsas“.
Kivirähk on minu jaoks huvitav fenomen: kui ta juba sulepea haarab, siis hakkab
tulema kullaprooviga teksti. Enamasti. On ka haltuurat, ka selles osas on
Kivirähk meisterlik. Ivan Orava mälestused ja „Rehepapp“ on vaieldamatult eesti
kirjanduse tüvitekstid, mis huvitaval kombel pole arvukate retsiteerimiste ja
teisenduste kiuste sugugi oma algsest mõjujõust kaotanud. Ivan Orav ja
Rehe-Sander on eestlase stereotüübi ja identiteedi kandjad, üsna karikatuurses
võtmes. Nende mõttemustris on nii palju tuttavlikku, nendega on kerge
samastuda. Lugedes neid tekste, saab ehk selgemaks see küsimus, kuidas
meiesugusel alla-miljoni-rahvakillul on õnnestunud siin maanurgas sajandeid
vastu pidada ja isegi edeneda. Kolmas raamat, „Maailma otsas“ on veidi
teistsugune, aga samuti tähendustiine tekst. Õigu-poolest on see alguse ja
lõputa kulgemise lugu, milles lihtsad ja head
inimesed (ütleb ju alapealkirigi, et „pildikesi heade inimeste elust“)
ajavad oma argipäevaseid asju, näiteks käivad „Opossumi“ kõrtsist läbi, et
üheskoos juurelda maiste probleemide üle ning vahel eksida kaugetesse
unistustesse. Mõnes mõttes on ta nagu kirjanduslikul kujul Õnne 13, mis
lihtsalt voogab kuskilt kuhugi ja mille intriigid on armsalt kodused. Keegi ei soleeri,
keegi ei trügi teiste arvelt esile – võrdsed karakterid kõik. Raamatu sisu on
ka selline... kuidas seda öeldagi... sisutu. Aga ometi saab nutta ja naerda,
nagu sedastab raamatu üks tegelasi Vooremaa. Halva tuju korral toimib „Maailma
otsas“ sama teraapiliselt kui Svejk, mille võtad riiulist välja ning loed mõned
juhuslikud lõigukesed, mõne peatüki, ning elu tundub jällegi talutavam.
|
vaimuvara.ee; apollo.ee
|
- Bill Brysoni teosed.
Ei oskagi konkreetselt temalt üksikteost välja tuua, nad kõik on võrdselt head.
Mulle meeldib see lõikav satiir, millega Bryson oma raamatuid tembib. See on
nagu Matt Groeningu Simpsonite satiir trükimustal. Ükskõik, millisel teemal ta
ka ei kirjutaks, on see siis aimeraamat või reisikiri, jääb ta lõpuni oma
stiilile truuks ja mitte kunagi surmtõsiseks. Vahel ma mõtlen, et tema on küll
härra Kõiketeadja, sest ühtviisi soravalt käsitleb ta nii teaduse võidukäiku,
olmet kui meditsiini. Öeldakse muidugi, et kui keegi teab kõigest
kõike, siis tegelikult ei tea ta mitte millestki midagi täpselt. Võib-olla
kehtib see tõdemus ka Bill Brysoni kohta, aga tõdegem, et see kõik on tal
usutavalt välja mängitud, elik meieni toodud. Lõbus ja hariv lugemine igal
juhul. Kusjuures Bryson ei pelga olla eneseirooniline, seda purskub temalt külluses
igas teoses.
|
apollo.ee; rahvaraamat.ee
|
- Francis Chichester.
Üksinda ümber maailma. 1966-1967 seilas inglise vanahärra oma
kipakal purjekal Gypsy Moth IV üksinda ümber maailma, väljudes Plymouthist
Inglismaal ja kasutades vana klipriteed tegi kerale tiiru peale. Ainsaks vahepeatuseks
oli Sydney. See on minu meelest ajatu kulgemise klassika, ehkki küll eesmärgid –
kiireim soolopurjetamine ilma vahepeatusteta – olid paigas. Chichester ei ole
väga sõnaosav kirjamees, kohati on tekst puine ja nurgeline, aga selle-eest
kirjutatud läbi vahetu kogemuse. Aus raamat, eriti kui ta kirjutab
kahtlustest-kõhklustest reisi ettevalmistavas faasis või probleemidest, mis
seotud ootustele mittevastavast purjekast või üksindustundest Vaikse ookeani
tühjas lõunaosas. Aga mõne mõttes jäi Chichester lõpuni ehtinglaslikuks, veidi
reserveeritud maneeridega härrasmeheks. Natuke kuiv ja konsevatiivne, aga
siiski edasipürgiv. Selle õnnestunud soolopurjetamise aktsiooni eest lõi
Elizabeth II ta muuseas rüütliks. Teos pidi olema ikka inspireeriv väga laiadele
massidele, sest miks muidu võttis Nõukogude Eesti teose kiiresti tõlkida ja
avaldada juba 1972. aastal, viis aastat pärast reisi. Hämmastav operatiivsus.
|
vaimuvara.ee |
- Juhan Smuul. Jäine
raamat. Päevikuvormis reisikiri
ekspeditsioonist Antarktikasse 1957-1958 on mind kogu elu lummanud. Päevikuvorm
on mõnus ja Smuul on kahtlemata sõnaosav sulesepp. Mõistagi kannab raamat
ajastu pitserit, mõned seisukohad on tänases kontekstis naljakad lugeda, mõnede
hinnangute sissekirjutamist nõudis tõenäoliselt aeg. Smuulile kui nõukogude
kirjanduspreemiate laureaadile oli ilmselt ka mõndagi rohkem lubatud kui
reakirjanikule; usaldati ehk rohkem ega noritud detailides. Sellegipoolest, kui
kohustuslikust vahust üle vaadata, siis on „Jäine raamat“ siiani haarav
reisikiri.
|
raamatuvahetus.ee |
- Eduard Bornhöhe ja
Eduard Vilde reisikirjeldused. Need mõlemad kuuluvad
minu väärama-tute lemmikute hulka: muhedad, pikitud eneseirooniaga, naiivsed, peegeldavad
omaaegseid arusaamu ja hinnanguid. Läbi ajaprisma mõjuvad tekstid võib-olla
koomilisemalt kui need algselt olid mõeldud, kuid seda nauditavam on neid
tekste lugeda praegu, kui raamatupoodide letid on reisikirjade all lookas ning
asjaolu, et keegi käis Pariisis või Türgimaal, ei vaevu kedagi enam kulmu
kergitama. Praegu on toimumas üleüldse reisikirjanduse devalvatsioon, sest
kõike on liiga palju ja igaüks on maailma oma silmaga piisavalt näinud – kasvõi
läbi YouTube’i. Aga aastal 1885 oli teekond kodukubermangust välja
Õhtu-Euroopasse üks paras ettevõtmine ja seiklus. Rääkimata veel Amazooniast
või Borneo dźunglist, mille Hendik Relve meile täna hopsti käegakatsutavaks
teeb. Nendest Bornhöhe ja Vilde ei võinud mitte mõeldagi, neid lummas ainuüksi
juba Pariisi ja Berliini õhk. Soovitan kõigile lugeda.
|
antikvariaat.eu |
- Marco Polo reisid
(e.k. 2004) on üks isevärki reisiraamat –
ja sellisel kujul ka legendaarne. See kirjeldab Veneetsia kaupmehe Marco Polo
ja tema saatjaskonna reisi läbi Oriendi kaugele Hiinamaale 13. sajandil ning
sisaldab fantastilisi olustikupilte ja kirjeldusi kaugetest riikidest ja
rahvastest. Kohati mõjub ta muinasjuturaamatuna, kus tegutsevad näiteks salapärased
assassiinid ja kummaline Kamuli rahvas, kelle mehed annavad oma naisi ja tütreid
meeleldi võõrale kasutamiseks – külalislahkuse märgiks -, sealjuures ise
minnakse diskreetselt kodust ära. On
mitmeid õpetuslugusid, näiteks Bagdadi kaliifist, kellele tema varandus oli
kõige tähtsam. Suurkhaan Hulagu käskis kaliifi kõige oma kullaga torni
lukustada, et too seal oma isu kullast täis õgiks, kuna muud talle ei antud. Neli
päeva hiljem suri kaliif nälga.
|
raamatukoi.ee |
- Ilf ja Petrov.
12 tooli. Kuldvasikas. Need kaks
raamatut ei vaja tutvustamist. Ostap Bender näitab puust ja punaselt ette,
kuidas lollidelt raha ära võtta. Üks minu lemmiktegelasi on Sitzpresident Funt,
kes oli istunud iga korra ajal ning pakkus lahkelt oma teeneid ka Benderile. Kas
te tahate tõepoolest ise istuma minna, imestas Funt kõhklevale Benderile
kaastundlikku pilku heites...
|
antikvariaat.eu | |
- Peeter Sauteri triloogia:
„Ära jäta mind rahule. A love story“, „Sa pead kedagi teenima“ ja „Kana peni“
– näide pretensioonitust joodikukirjandusest, kus juuakse (kui raha on),
tehakse keppi (kui kätte antakse, paljuski patuga pooleks) ja filosofeeritakse
(mis erinevalt eelmainitud tegevustest ei nõua ressurssi, vaid lihtsalt vaba
mõttelendu). Kohati mõjub tekst ülimalt robustsena või töötlemata, nagu toores
hakkliha, kuid siirus on lööv, lausa nakkav. Hüplik romaan ühe suhte
allakäigust, ilma erilise pidurdamiseta. Või noh, need on teoreetiliselt
olemas, aga ei tööta. Nii kulgebki Sauter vabas voolus parasjagu sinna, kuhu
mõte viib – ja mulle see meeldib.
|
apollo.ee |
- Olev Remsu. "Supilinna
poisid", "Supilinna surmad", "Supilinna armastajad" (I-II). See tüse triloogia (de facto küll tetraloogia - 4 raamatut siiski) väärib uurimist,
kuna see on hästi kirja pandud coming-of-age-laadi
jutustus, ehe aguliromaan. Kirjanik ise on ta nimetanud mälestusromaaniks. Raamatud on nauditavad oma värvikate
karakterite ja hoogsa süźee poolest. See on nagu Lutsu „Tagahoovis“ laiendatud
variant. Lapsepõlvest väljakasvamise ja
suurekssaamise suur lugu.
|
apollo.ee |
- Vladimir Voinovitśi „Moskva
2042“ on satiiriline hoiatusromaan,
antiutoopia, milles kirjaniku alter ego, Saksamaal resideeruv vene dissident Vitali Kartsev rändab 1982. aastal ajas 60
aastat edasi totalitaarsesse Nõukogude Liitu, õigemini kommunistlikku Moskorepi
tulevikuriiki. Pööraselt naljakas ja samas
erakordselt traagiline lugu. Raamat pilab ühtaegu nii jaburat düstoopiat kui ka
dissidentluse äärmuslikku vormi, mille kehastajaks on kompromissitu rahvuslane
ja śovinist Sim Simõtś Karnavalov, kes teeb ettevalmistusi Venemaale naasmiseks - isevalitsejana, valgel hobusel... Tema prototüübiks näikse olevat Solźenitsõn,
kuigi Voinovitś ise seda eitas.
|
apollo.ee |
- Daniil Harms.
Väljapudenevad vanaeided. Absurdihuumori klassika,
mis ilmselt saabki sündida üksnes revolutsioonijärgsel, nepiaegsel Venemaal,
kus eksperiment on argipäeva pärisosa ning aegruumis tegutsevad miilitsad,
kojamehed ja majavalitsus ning vanaeided pudenevad muudkui akendest välja. Harms
on kindlasti minu maailmapildi suur mõjutaja olnud, mõistagi hilisemas eas.
|
antikvariaat.eu |
- Kurt Vonnegut.
Tśempionide eine. Pean tõdema, et selle maailmakirjanduse
klassikani jõudsin alles üsna hilises eas, aga väib-olla om see isegi hea, sest
varaküpsena poleks ma tabanud kõiki nüansse ja allhoovusi. „Tśempionide eine“ oli minu esimene kokkupuude
Vonneguti maailmaga. Millega on nii, et kui intelligentses, kirjandushuvilises
seltskonnas sellest juttu peaks tehtama, siis ikka ju tunnistad, et oled seda
või teist temalt lugenud (kuigi tegelikult ei ole) ning avaldad loetu kohta
arvamust, eeldades – ja enamasti õigesti -, et tegelikult pole keegi teda
lugenud. Seepärast vahele ei jää.
Poolharitlaste värk. Kuid nüüd ma saan ausaks jääda ning täitsa kindlalt tean,
kes on Kilgore Trout ja Dwayne Hoover ning mismoodi nende teed ristusid.
|
raamatuvahetus.ee |
- Edgar Hilsenrath. Nats
ja juuksur. Vaat see oli avastus, ilmus muide
maailmaklassika punases sarjas. See on omamoodi twisted story, mis ühtaegu
haarab ja groteskse satiiriga ka tõukab – kindlasti pole see raamat nõrkadele.
Siin jutustab oma loo veendunud nats, SS-massimõrvar Max Schulz, kes oma võika
mineviku varjamiseks varastab kunagise lapsepõlvesõbra ja naabripoisi,
juudiverd Itzig Finkelsteini identiteedi, kuna too on vangilaagris hukkunud – Schulzi enda
revolvrilasust, muide -, ning asub elama Iisraeli, kus ta teeb eeskujuliku,
karmi liini sionistina karjääri juudiriigi armees ja salateenistuses, võideldes
inglaste ja araablaste vastu. Antakse pihta nii juutidele kui natsidele ning
puhuti läheb asi ikka äärmuslikku groteski. Schulz on jesuiitlik, küsitava eetikaga
antikangelane, keda lugejal on kerge põlata, ent samas elad justkui täiega tema
saatuse keerdkäikudele kaasa. Tundliku teema tõttu ei julgetud seda Saksamaal
pikka aega avaldada, esmakordselt nägi see trükivalgust hoopis USAs. Aga raamat
on hea, lausa geniaalne neile, kes peavad lugu süsimustast huumorist. Verine
kelmiromaan, nagu tagakaanel see raamat end tutvustada laseb.
|
apollo.ee |
- Egon Friedell. Uusaja
kultuurilugu (I-IV). See on minu lemmik kultuuriajaloo
käsiraamat. Mõneti tendentslik ja oma ajastu pitseriga, kuid väga sarmikalt
kirja pandud. Friedell oli üldse joviaalne mees, Viini kabareeteatri direktor,
kes Anschlussi päevil endalt targu elu võttis. Legend teab kõnelda, et enne kui
ta end läbi akna tänavasillutisele oli heitmas, karjus ta rahvale all tänaval, et
nood tema teelt eemale hoiaksid. Kas see oli nii või teisiti, ei tea mina
ütelda, ent tema kirjanduslikust stiilist võiks sellist käitumismalli välja
lugeda küll. Ta on impulsiivne ja otseütleja, väga selge stiiliga, mistap on
teda kerge tsiteerida. Kui palju olen minagi teda oma esseedes kasutanud. Olgu
siinkohal ära toodud üks näide: Märkust
„See pole mulle midagi uut, seda olen ma juba kusagil kuulnud“ kuuleb kõige
sagedamini andetute, kunstimeeleta, ebaproduktiivsete inimeste suust. Andekas
inimene seevastu teab, et ta pole mitte kui midagi „kusagil juba kuulnud“ ja et
kõik on uus. Eurooplane arvab, et kõikidel neegritel on ühesugune nägu, sest ta
ei tea neegrite nägudest midagi. Ning väikekodanlane arvab, et kõikidel
inimestel on ühesugune vaimne pale, sest ta ei tea midagi vaimsest palgest (Friedell, I kd, lk.66).
|
apollo.ee |
- Juhan Aavik. Ideepe.
Iseenesest jälle üks võimas raamat, nii sisult kui vormilt. 1000 lehekülge
risti-rästi mõtteid ja ideid, ridadest tunned ära geeniuse kohalolu. Ma arvan,
et see on nii hõrk raamat nagu trühvel ning haugata tuleb seda jupihaaval –
muidu on oht lolliks jääda. Kõike sajaprotsendiliselt ei saagi tavalugeja
hoomama – geeniuse pea sisse ongi raske näha. Ent see mahukas tellis, mis
pimedal ajal kotti susatuna võib osutuda elupäästvaks kaitsevahendiks näiteks
teeröövlite vastu ning hipsterite seltskonnas võib see nähtavale kohale
asetatuna tõsta sinu aktsiaid, on absoluutselt hädatarvilik aksessuaar
trendikal raamaturiiulil, kus muidu troonivad mingid kokaraamatud ja Coelhod. Need
kõik välja ja asemele Ideepe – keeleuuenduslik pühakiri. Soovitan kõigile igal
päeval väikest hõrku ampsu Ideepest ning elu võib-olla tundubki tooni võrra
helgem jälle.
|
raamatukoi.ee |
- Friedrich Dürrenmatt.
Romulus Suur. (E.k. 1968). See väike tagasihoidliku
kujundusega, pisut määrdunud kaantega päevinäinud raamatuke jõudis minuni
aastate tagant ühest antikvariaadist mõne sendi eest. Sisu on väärt tervet
Rooma riiki. Pikka aega seisis ta mul öökapil, siis kirjutuslaua nurgal, auto
kindalaekas... ja siis ta kadus ära. Võib-olla läks uuele ringile,
taaskasutusse – igatahes on ta asukoht praegusel hetkel teadmata. Kuid,
kiidetud olgu Rooma panteon, ma jõudsin enne teha hulgaliselt väljakirjutusi.
Dürrenmatt kirjutas väikese Romulus Suure, kellel oli saatuse poolt määratud
jääda Rooma viimaseks keisriks, suureks filosoofiks. Ta ütleb näiteks kuldsed
sõnad: „Isamaaks nimetab riik end ikka
siis, kui ta valmistub inimesi tapma.“ Ja veel: „Meie oleme provintslased, kellel maailm, millest nad aru ei saa, üle
pea on kasvanud.“ Oma süüdistajatele lausub keiser stoiliselt: „Ma ei ole toetunud teie võimule. Kui ma
oleksin teie abiga maailma vallutanud, oleks teil õigus nõnda kõnelda, aga ma
olen kaotanud maailma, mida teie ei ole kätte võitnud. Ma andsin ta oma käest
ära nagu mõlkis mündi. Ma olen sõltumatu. Mul ei ole teiega midagi pistmist.
Teie ei ole muud kui koiliblikad, kes minu valguse ümber tantsivad, ainult
varjud, mis kaovad, kui mina enam ei paista.“ (Dürrenmatt, lk 29, 53, 58)
|
raamatuvahetus.ee |
- Ian Mortimer.
Ajaränduri teekond keskaegsele Inglismaale.
(E.k. 2014). Selle raamatu sisekaanele olen ma kirjutanud vaimustusest
nõretavad read: Parim ajalooraamat, mis ma olen lugenud!! Kaks hüüumärki ka veel. Üldjuhul ma raamatuid
ei sodi, mis tähendab, et minu spontaanne vaimustus pidi olema nii suur. Aga
see ongi hea raamat, kergesti seeditav ja apetiitne. Akadeemiline ajalugu
kaldub enamasti sümptomaatilise kuivuse poole, kuna iga sõna peab olema allika
poolt kinnitatud. Sageli võib näha pikki, spetsiifilise leksikaga pikitud
heietusi, mis päädivad tõdemusega, et me ei saa olla lõpuni kindlad, kas see
oli nii või hoopis teisiti. Siinne raamat on populaarteaduslik kiirtoit – nagu
hamburger, mis kiiresti kõhu ära täidab. Heas mõttes, sest kiirtoit ei ole ju per se halb. Mõneti evib sellest brysonlikku
vaimu – ladus, irooniline, tihe. Mortimer palub lugejal oma meeled avada ja
kujutlusvõimet masseerida ning sööstab koos temaga neljateistkümnendasse
sajandisse – lugeja võib siin muretu olla, tegemist on litsenseeritud giidiga,
s.t. tal on akadeemiline kraad. Nõnda siis juhitakse lugeja läbi keskaegse
Inglismaa ja vastatakse hobireisija tavalistele muredele, kust saab süüa-juua,
kust leiab peavarju, millised on turuhinnad ja kuidas hoiduda pügamisest, mis
saab siis, kui on vaja kaugemale reisida, näiteks Londonist Exeteri, või mida
ette võtta, kui hammas hakkab tuikama või sapikivid annavad märku.
|
bukahoolik.blogspot.com |
- Vaino Vahingu
päevaraamatud (I ja II). Mulle meeldivad väga
päevaraamatud – eeldusel, et nad on kirja pandud vahetult, siin ja praegu,
mitte tagantjärele. Memuaarkirjandus on ju olemuselt retrospektiivne, hoolikalt
läbimõeldud ja sageli filtreeritud koondpilt minevikust, päevaraamat on aga
hetke fikseering, olemuslikult spontaanne ja niiviisi ka ausam – vähemalt
ideaalis peaks olema. Kirjanduslike huvidega psühhiaatri, s.t. paberitega
hulluarsti Vaino Vahingu päevikud on kindlasti spontaansed ja ekstaatilised.
Tema stiilist olen isegi śnitti võtnud. Sisult on need ebaühtlased, kohati
hõredavõitu, kuid lõpuni spontaansed.
|
apollo.ee |
- Karl Ristikivi.
Päevaraamat 1957-1968. Kõige lõpuks ma
tooksin esile Karl Ristikivi (1912-1977) päevaraamatu, mis on vahest kõige
olulisem eeskuju minu enda päevaraamatule, mida jõudumööda pean. Kui Vahing on
spontaanne, siis Ristikivi on süsteemne. Ta pidas kümne aasta jooksul
korrapäraselt päevaraamatut, alustades seda kindla eesmärgiga ja samamoodi ka
lõpetades. Väga hea, intiimne sissevaade tagasihoidliku, pisut erakliku ja üksildase
kirjaniku igapäeva- ja hingeellu.
|
rahvaraamat.ee |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar