teisipäev, 17. detsember 2019

INFOPROFESSIONAALI VÄLJAKUTSED ETTEVÕTJANA (M.E. Bates'i järgi)

SISSEKANNE # 81


1.


Infoettevõtlus on lai tegevusvaldkond. Ameerika infoettevõtja M.E. Bates’i  hinnangul (2005) on potentsiaalseid kliente – neid, kes vajaksid mingil moel infoteenuseid – kaugelt rohkem kui selliste teenuste pakkujaid turul. Õigupoolest ei tea keegi, kui palju sõltumatuid infospetsialiste, nn infoprofessionaale, ettevõtlusturul tegutseb. Ameerikas tegutseval katus-organisatsiooni AIIP (The Association of the Independent Information Professionals, asut. 1986)  palgal on 201-500 töötajat, liikmeid on üle 20 riigis (https://www.aiip.org), kuid infoettevõtjaid on loomulikult palju rohkem. Iseasi, kui püsivalt suudetakse selles valdkonnas töötada. Bates (2005) toob välja põhjused, miks infoärist lahkutakse:

·         igatsus tavapärasema kontorirutiini järele (infoettevõtjale toob iga uus päev väljakutseid);
·         ebastabiilsed sissetulekud;
·         vajalike administratiiv- ja turundustöö oskuste puudumine;
·         täistööajaga tööleasumine kliendi ettevõttes.

Ülaltoodust peegelduvadki infoettevõtja ees seisvad väljakutsed – oskus üles leida see niśs, millele oma äri rajada, pakkuda toodet (teenust), mida kliendid väärtustavad ja mille eest nad on nõus maksma. Idee võib olla olemuslikult äärmiselt lihtne, kuid tähtis on leida oma sihtgrupp ja  ära tabada tema nõudmised. Kliendibaasi loomine on alustava ettevõtte üks täht-samaid töölõike, kuna eelnevalt on vaja mõelda pakutav müügiartikkel ja see disainida vastavalt potentsiaalsete klientide ootustele. Silmas tuleb pidada, et tavaklient mõistab informatsiooni mõneti teistmoodi kui infospetsialist  - see võib olla marginaalne, lihtsustatud või hoopis segane ja fokuseerimata viimase silmis, kuid sellest hoolimata peab ta oskama näha infot nii-öelda kliendi silmade läbi ja seejärel andma sellele infole enda erialaseid oskusi rakendades väärtuse, mille eest klient saab tasuda. Väärtus ei ole mitte see, mida infoettevõtja arvab oma professionaalse pilguga olevat, vaid see, millisena see paistab kliendi silmis. Ehk tagasiside stiilis „Aitäh, sellest oli mulle abi!“ ongi kliendipoolne väärtushinnang.

Seega on miljoni dollari küsimus, edu valem, kuidas ära tabada klientide täpne infovajadus. Tugev kliendibaas on ka stabiilsete sissetulekute aluseks, mis omakorda aitavad kaasa ettevõtte kasvamisele ja kvaliteedi tõusule. Administratiivsed oskused – seadusandluse tundmine ja igapäevane kontoritöö korraldus - on infoettevõtluses niisama määravad kui mistahes muu sektori puhul. Samuti turundustöö, mille agressiivne vorm (nt otsepostitused) on alustava ettevõtte jaoks alati küsimärk. Eks infoettevõtluse puhul mängi rolli need samad faktorid, mis toitlustusäri puhul – positiivne kliendikogemus, hea sõna levitamine teevad paremat müügitööd kui reklaamlehed postkastis.

Bates (2005) mainib nelja aspekti, millele infoettevõtja peaks tähelepanu pöörama. Esiteks, suhtlemisoskus. Infoettevõtja esimene armastus on loomulikult informatsioon, kuid selle järel peaks tulema kohe inimesed – sest ta töötab sõna otseses mõttes inimestega ja inimestele. Psühholoogia-alased teadmised tulevad seega kasuks. Sõnaosavus ja klientide haldamine (olla kliendi jaoks olemas, s.o. kättesaadav, vastutustundlik ümberkäimine kliendi andmetega jne) on samuti väga vajalikud oskused. Nagu Bates märgib, peab infoettevõtja olema oma kliendi jaoks meeldiv äripartner, kellega tahetakse koostööd teha. Rohujuure tasandil tähendabki see seda, et kliendi jaoks ollakse alati olemas – mitte pealetükkivas, vaid pigem nõustavas rollis.

Teiseks peab infoettevõtja omama piisaval määral ärivaistu. Tuleb endalt küsida, milliseid äririske ollakse valmis võtma. Kas olla avatud uutele pakkumistele/projektidele, mis tõotavad kasumit, ent kätkevad samas riske, või ujuda turvalisematel vetel, s.o. tugineda püsikliendibaasile, millega kaasnevad madalad riskid, aga vahest ka väiksemad sissetulekud? Igatahes on see mõtlemise koht: kas tegutseda mugavustsoonis või arendada ettevõtmist ja saada suuremat kasumit. Mõlemal otsusel on oma head ja vead, kaalukausiks võib olla jätku-suutlikkuse küsimus.

Kolmandaks, juhtimisoskused. Bates (2005) sedastab, et infoettevõtja peab olema ühtviisi tugev nii uurimistöö läbiviijana kui ka oma ettevõtte juhina. Tõenäoliselt peab algaja infopreneur olema valmis kandma nii direktori, asjaajaja, raamatupidaja ja suhtekorraldaja vastutust – ning sealjuures teostama tulemuslikult ka infootsingut kui põhitööd.

Neljandaks loomulikult erialased infootsingu ja –kogumise oskused, mis on üks suur teadmiste ja meetodite kompleks, mille valdamine (haldamine) on a priori infoettevõtluse eelduseks.

Nagu näha, seisab algaja infoettevõtja silmitsi päris suurte väljakutsetega, mis esmapilgul mõjuvad hirmutavalt, panevad silmi pöörama töökuulutustele ja otsima palgatööd. Kuid, nagu Bates (2005) ütleb, on infoettevõtluse vooruseks paindlikkus. See on töö arvutiga, laptopiga, mis tähendab võimalust töötada igal poole kus on traadita või kaabliga võrguühendus. Võib töötada internetikohvikus, pargis, rongis, lennukis.  Küsimus on lihtsalt ambitsioonides. Ja tegelikult võib mõelda suurelt ka ise suur olemata.

 

2.


Infoettevõtjate klientuuri hulka võiks kuuluda ka parlamendisaadikud. Üldjuhul on saadikud parlamenti valitud mitte teadmiste ja elukogemuse baasil, vaid populaarsuse ja parteipoliitika õnnestunud kombinatsiooni tulemusel. Seega on saadikuteks erinevast taustsüsteemist pärinevad inimesed, igaüks ise võimete ja oskustega. Tavaliselt osalevad nad komisjonides, mis nõuab teatud määral valdkonnasisest orienteerumisoskust. Samuti tuleb aeg-ajalt osata parlamendisaalis küsida relevantseid küsimusi või seista kaamera ees. Need on üpris vastutusrikkad ülesanded kõik. Minu arvates võikski siin abikäe ulatada infoettevõtja, kes esmalt kaardistaks infovajaduse ja töötaks seejärel välja terviklahenduse. Näiteks vajab saadik komisjoni liikmena pidevalt asjakohast ja värsket infot – olgu selleks siis exceli tabel või mapp taustainfoga. Ta pöördub infoettevõtja poole, kes kompileeriks vajamineva info ja edastaks selle n-ö. „söödavas“ vormis (ka Bates kasutab sellist väljendit: edible) ehk lihtsas ja arusaadavas keeles – arvestades, et saadik ei ole nn infoprofessionaal ega ka mitte exceli guru. Seega: kui saadik toetub oma igapäevatöös infoettevõtja kogutud andmetele ega jää sealjuures hätta (s.t. näib kompetentne), siis on infoettevõtja teinud oma tööd hästi.

Kasutatud allikad: 

·         Bates, M.E. (2005). The Changing Role of the Info-Entrepreneur. Advances in Librarianship. Published online 2015, March 8; pp 187-222. Loetud 15.12.2019 aadressilt https://doi.org/10.1016/S0065-2830(05)29006-2.
·         Bates, M.E.  (2016). The Accidental Intrapreneur: Becoming the Knowledge Center CEO (webinar).  Vaadatud 15.12.2019 aadressilt https://youtu.be/2C8I2Rd_nAg.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar