kolmapäev, 18. detsember 2019

Eileen Gardiner & Ronald G. Musto. THE DIGITAL HUMANITIES. A Primer for Students and Scholars

SISSEKANNE # 82


https://www.amazon.com/Digital-Humanities-Primer-Students-Scholars-ebook/dp/B00Y37YXAE  


Digihumanitaaria on teadusmaailma uustulnuk, kes on jõudmas justkui varateismelise ikka: ebakindel enesetutvustamise aeg on vahetumas jõulisema enesekehtestamise  perioodiga. Ei teagi, kuhu sellel ajateljel paigutada kahe Ameerika medievisti ja e-kirjastaja Eileen Gardineri ja Ronald G. Musto ühise projektina 2015. aastal ilmunud käsiraamat „The Digital Humanities. A Primer for Students and Scholars“, sest kiired muutused (nagu „teismeliste“ puhul ikka) sunnivad ajaga võidu jooksma ning paraku liigub tegelik areng alati sammukese eespool kui kirjutajad ja kirjastajad. Võib öelda, et kõik, milles sisaldub viide „digile“, on nii kiires ja pidevas muutumises, et täna kirjutatu on homme aegunud ja ülehomme unustatud, eilne aga sootuks kauge ajalugu. Selle veendumusega mööngem, et antud raamatu relevantsus on täna, 2019. aasta lõpul, liikumas küsimärgi poole just selsamal lihtsal põhjusel, et digimaailm teeb kiireid arenguhüppeid ega armasta üle õla tagasi vaadata (pean silmas tõsiasja, millise mängleva kergusega kasutatakse digimaailmas väljendit „obsolete“). Aga kui seda raamatut vaadelda 2015. aasta kontekstis, siis on ta usaldusväärse hetkejäädvustusena vägagi omal kohal. 

Raamatu elektrooniline väljalase, mida siinkohal kasutan, on sõna otseses mõttes sisutihe ja multidimensionaalne, sisaldades hulgaliselt kasulikke linke digitaalsetele töövahenditele ja platvormidele, tänu millele tekib lugejal võimalus teoreetilisi teadmisi otsekohe ka praktiliselt katsetada. Raamatu skoop on lai, hõlmates humanitaarteaduslike uuringute eri tahke (andmete kogumine, liigitamine, tõlgendamine, säilitamine, esitamine, visualiseerimine) ning puudu-tades põhjalikult meta-tasandi küsimusi (nt autori ja lugeja suhestumine, rahastamine ja jätkusuutlikkus pidevalt muutuvas digikeskkonnas, andmekaitse ja autoriõiguse temaatika jne). Kuna raamatu autorid on ajaloolase taustaga, siis on mõistetav, et digihumanitaaria olemust selgitatakse läbi ajaloolase perspektiivi. Mulle isiklikult on see sümpaatne, sest annab „digile“ inimliku mõõtme.

Gardiner ja Musto esitavad alustuseks retoorilise küsimuse, mida üldse „digihumanitaaria“ tähendab? Jutumärgid siin peegeldavad minu arust üldist arusaama, et selle määratlemine ei ole üheselt mõistetav. Juba 2015. Aasta jaanuariks, selle raamatu ilmumise eel, oli kokku korjatud 817 erinevat digihumanitaaria definitsiooni, millistega saab tutvuda automatiseetitud generaatori https://whatisdigitalhumanities.com vahendusel. Gardiner ja Musto arutlevad, et kui paluda füüsikul selgitada gravitatsiooni olemust, siis tõenäoliselt representeerib ta oma kirjeldust universumi jõudude ja masside kohta konkreetse valemi abiga. Kui pöörduda majandusteadlase poole palvega defineerida vaesust, suunatakse meid statistikaameti tabelite ja mõõdikute maailma. Humanitaarteadlane kasutab mõiste selgitamiseks kõigepealt sõnaraamatut, selgitamaks, kuidas see või teine mõiste on eri kultuurides ja ajaloolises kontekstis arenenud. Seejärel võiks ta olemasoleva teabe, kirjalike allikate põhjal,  hakata konstrueerima narratiivi, sest erinevalt füüsikutest või sotsiaalteadlastest, kes tegelevad reaalmaailma objektide ja loodusjõudude või suurte sotsiaalsete rühmade ja majandustrendide analüüsimisega, tegelevad nemad keelega, täpsemalt selle päritolu, konstruktsioonide, arengu ja tajuga aja jooksul. Humanitaaruuringute peamine eesmärk on otsida päritolu ja tõlgendada, kuidas me kasutame keelt - sealhulgas kujutava kunsti, muusika ja arhitektuuri keelt - inimeste loodud maailmast aru saamiseks. Kõik humanitaaruuringud algavad keelest, selle tähendusest ja võimest minevikku taaselustada. (Gardiner & Musto, 2015, p. 15)

Siit edasi püütakse mõista, millised kokkupuutepunktid on digimaailmal ja digihumanitaarial, mida väljendina tuntakse nii raamatukogunduse, akadeemilistes kui digitehnoloogia ring-kondades – erineva lähenemisnurga alt mõistagi. Tõstatub hulk küsimusi. Näiteks: milline oli, on ja saab olema digihumanitaaria Lääne ja üldse nüüdiaja kultuuris? Milline on digi tähendus akadeemilises maailmas, teaduskommunikatsioonis ja humanitaarteaduslikes distsipliinides tervikuna? Kas need kujutavad endast vaid rida praktilisi lähenemisviise, konkreetset teoreetilist ja nüansirohket raamistikku? Kas see moodustab selge distsipliini, millel on oma standardid, silmapaistvad teadlased ja hierarhiad? Kas see tähendab ad hoc metodoloogiat, mida kokkuleppeliselt kasutatakse erinevais ülikoolilinnakutes ja uurimis-keskustes? Kas digimaailm on muutnud igaveseks humanitaarteadlaste töö praktilisi aspekte ehk viise, kuidas kogutakse tõendeid või uuritakse allikmaterjale? (Gardiner & Musto, 2015, p. 15)

Küsimusi on raamatus tõepoolest väga palju, mis viitab jätkuvalt avatud debatile. Igaüks meist võib kaasa mõelda ja lasta fantaasial lennata selle üle, kas digitehnoloogial on üksnes abistav, n-ö. metodoloogiline funktsioon või muudab see humanitaarteadust tervikuna, luues mingi uue väljundi?  Ja kas digitaalsus tähendab vaid uute tööriistade kasutamist? (Gardiner & Musto, 2015, p. 17
)
Väga hästi sobib digihumanitaaria konteksti mõttetera Giovanni Tomasi di Lampedusa romaanist „Leopard“: Kõik peab muutuma nõnda, et kõik jääb samaks. (Gardiner & Musto, 2015, p. 16). See tähendab, Gardineri ja Musto arvates - eeldades, et informatsioon  ei muutu ajas ega olene sellest, millisele kandjale ta on talletatud -, et Gutenbergi revolutsioonist ja digirevolutsioonist kõneldes on siiani mugav olnud kasutada sarnaseid metafoore: nii esimese trükitud raamatu kui veebi (WWW) sünd tõi endaga kaasa väga suured (Gardiner & Musto, 2015, p. 16).  Nüüd, mil digirevolutsioonist on möödas juba kaks aastakümmet, tõdevad nad, et metafooridele tugineda enam päriselt ei saa, sest:

„something has fundamentally changed in the way the digital accesses, preserves, aggregates and disaggregates, presents, privileges and reflects back upon scholarship that may leave old categories behind and change the way even Petrarchan humanists think, do research, author, publish and interact with their own communities. (Gardiner & Musto, 2015, p. 16)

Ülaltoodust peegeldubki raamatu peamine argument, et digirevolutsiooniga kaasnenud muutused eelnevad kõigist senikogetust. Sissejuhatavas peatükis annavad Gardiner ja Musto kokkuvõtliku ülevaate akadeemilisest humanitaarteadusest ja on muuhulgas kriitilised korporatiivse kõrghariduse suhtes, mis püüavad haridust ühtviisi kitsa ringi jaoks kaubastada, avaldades samas lootust, et digihumanitaaria võiks kaasaegseid suhtlemisoskusi kasutades olla süsteemi korrigeerijaks ning olla dialoogis pigem laia üldsuse kui kitsa akadeemilise ringkonnaga. (Gardiner & Musto, 2015)

Autorid juhivad tähelepanu sellele, et erinevalt sotsiaalteadlastest, kes töötavad inimhulkadega ja nendelt saadud andmetega või loodusteadlastest, kes saavad uurimistööks vajaliku materjali loodusest, töötavad humanitaarteadlased üksiku inimesega. Teiseks erinevuseks on see, et nii sotsiaal- kui loodusteadlased saavad toetuda klassifitseeritud andmetele, mille põhjal saab omakorda kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete  meetodite ning  mudelite abil tuletada uusi väärtusi ja jõuda tõestele järeldustele. Selliste andmete konverteerimine digitaalseks on lihtne. Humanitaarteadlaste jaoks tähendab toormaterjal sootuks muud, millel on sageli individuaalne ja ainulaadne tähendus; selleks võib olla kellegi elulugu, arhitektuuri- või kunstiteos, skulptuur, kirjandus- ja luulelooming, mõni säilinud ürik, testament, leping või kiri, mida ei saa uurida statistiliste meetodite abil. Kuid mõned artefaktid on muutunud oma ajastu representatsiooniks, mille kaudu kirjeldatakse kogu ajastu üldisi ilminguid, näiteks Chartres’i katedraal kui keskaja arhitektuuri illustratsioon või Botticelli „Venuse sünd“, millest peegeldub renessansi kvintessents. Nende representatiivsete näidete varal selgitavad humanitaarteadlased teisi ainulaadseid artefakte. Ajaloo vältel on seda tehtud traditsioonilisel viisil, kuid digiajastu pakub mitmeid uusi võimalusi, mida nad saavad rakendada oma uurimuste paremaks representeerimiseks. Tuleb silmas pidada, et uued avastused sünnivad harva teiste raamatute põhjal ning prioriteediks jääb ikkagi originaal-dokument. Aga kui neid on palju, siis võtab nende läbitöötamine ebamõistlikult kaua aega. Veelgi enam, paljud kirjad, fotod ja kõikvõimalikud muud dokumendid jäävad läbi uurimata oma ressursimahukuse tõttu. Siin astubki mängu digitehnoloogiline kasutegur. Autorid toovad positiivse näitena esile Charles Darwini arhiivi, mis füüsiliselt asub maailma eri paigus: osa materjali asub Suurbritannias, osa USAs ja Argentiinas – oleks mõeldamatu, et uurimistööks vajalike allikatega tutvumiseks sõidetakse kohale. Selle asemel võivad teadlased nüüd kasutada Darwin Online’i andmebaasi, mis sisaldab 219 804 lk digiteeritud tektsti ja 219 900 pilti või joonist ehk praktiliselt kogu teadaolevat originaalmaterjali eri kogudest, mis on kindlate standardite järgi, kõrge resolutsiooniga ja süsteemselt üles laetud ning kätte-saadavaks tehtud. Päringud võtavad aega kõigest mõned sekundid ja tulemused salvestatakse edasiseks analüüsiks teadlase isiklikku arvutisse (Gardiner & Musto, 2015, pp. 29-31). Võib vaid oletada, kui palju aega ja raha on säästetud – teadlane saab keskenduda uurimistööle väga madalate kulude juures.

Veebipõhised allikad – digiteeritud raamatukogud ja repositooriumid - etendavad humani-taarteadlaste uurimistöös märkimisväärset rolli. Määravaks saab aga küsimus, kas on piisavalt pädevust kogu selles andmerägastikus orienteeruda. Kui Google’i otsingumootori üha täiustuvad ja võimekamad algoritmid toovad meie päringutele tuhandeid viiteid (totality of reality), siis kahaneb selle kasutegur kiiresti, kui me ei suuda leida (ei oska eristada) olulist infot üldisest andmemürast. Mina isiklikult nimetaksin seda ka omamoodi andmepimeduseks (data blindness – R.R.). Gardiner ja Musto näevad siin digihumanitaaria jaoks võtme-tähtsusega väljakutset:

          „One of the major challenges of the digital humanities is therefore to retain the open nature of the web and its resources while providing some degree of expert guidance in its use and in the materials accessed. Again, one of the essential roles of the humanities historically has always been to provide guidance to, and interpretation of, the world created by humanity. This remains a core mission in the digital.“ (Gardiner & Musto, 2015, p. 36)

Selle raamatu kõige olulisemaks sõnumiks minu veendumuse kohaselt on see, et humanitaar-teadlased saavad digitehnoloogia abil laiendada oma uurimuste skoopi. Digihumanitaaria tähendaks seega metodoloogilist ja digitehnilist kompleksi, mis aitab tõhusamalt läbi viia uuringuid, kasutades maksimaalselt ära kättesaadavat ressurssi (avatud juurdepääs) ja avardadades väljundeid (erinevad digitaalsed platvormid, sotsiaalmeedia). Gardiner ja Musto annavad sellest kompleksist üsna hea ülevaate, ehkki mulle tundub, et teoreetilised arutelud digihumanitaaria võimalustesse koos ajalooliste sissepõigetega on põhjalikumad kui prak-tilise poole käsitlemine. Samas, kõik vajalik on raamatus olemas: seosed teksti ja dokumentidega (3. peatükk), erinevate objektide ja artefaktidega, alates audiomaterjalist kuni virtuaalreaalsuse käsitsemiseni (4. peatükk).  

Raamatu 5. peatükk esindab minu jaoks praktilist poolt, andes ülevaate digivahenditest koos viidetega raamatu lisasse paigutatud lingikogule. Huvitav ja kasulik, süstematiseeritud ja lihtne kasutada. Kuid siin ilmneb ka digimaailma Achilleuse kand ehk ebastabiilsus: uued vahendid tulevad start-up rahastusega turule, aga siis lõppeb rahastus, arendus jääb soiku, kuni viimaks hääbub. „Error 404: page not found“ on digimaailmas kahjuks levinud nähe. Peale selle on tendents, et algselt vabavarana turgu vallutama saadetud toode muudetakse hiljem tasuliseks. Autorid nendivad:

„Tools themselves can grow and expand to add additional features. Some tools are very simple and can be used by young children; others are fully developed, and their websites will present everything one needs to implement them; while others still appear to be in some stage of development – and the scholar might even be invited to participate in testing. Then again, some tools that are still available may no longer be functioning effectively.“ (Gardiner & Musto, 2015, p. 98)  

Põhjalikku käsitlemist leiavad metatasandi küsimused (8-9. peatükk), s.o. kuidas digi-humanitaarid suhestuvad ülikoolidega (HTP – hiring, tenure, promotion), tööde avaldamine ja kirjastamine, autoriõiguse küsimused, puudutatakse isegi võrdõiguslikkuse teemat. Probleemid: projektipõhised uurimustööd annavad küll suurema akadeemilise vabaduse, kuid ei paku piisavat majanduslikku kindlustatust (turvalisem on jääda seotuks mõne kindla institutsiooniga), kihistatus (jõukamad ülikoolid või ka äriettevõtted saavad lubada kaasaegset keskkonda, tipptehnoloogiat, ette võtta suuri projekte ja meelitada enda juurde võimekamaid tegijaid) kirjastamise jätkusuutlikkus vähenevate tiraaźide juures jne. Üheks murekohaks on tööde avaldamine veebis, täpsemalt nende ülesleitavus: kuidas toimida nii, et otsingumootorid viitaks neile esimese-teise valikuna ega upuks andmeookeani sügavikku.

Infoteaduse üliõpilasena pean seda raamatud heaks ülevaatlikuks töövahendiks, mida tasub aeg-ajalt siit-sealt üle sirvida. Kuigi digihumanitaaria üht kindlat definitsiooni raamatust ei leia (pakutakse välja mitmeid erinevaid), siis valdkonna olemus saab selgeks küll. Seletatakse lahti hulga teisi relevantseid mõisteid ning luuakse seoste ja näidete abil tervikpilt. Esitatakse hulk küsimusi ja jõudumööda saavad need ka vastuse, ehkki palju jääb ka õhku rippuma. Tõele au andes on see üksnes hea, kuna ärgitab kaasa (ja edasi) mõtlema. Klassikalise humanitaarteaduse ja infotehnoloogia kokkupuutevaldkonnana  üles astuv uudne digihuma-nitaaria, mis tegeleb alles enda kalibreerimisega, lausa nõuab meilt seda.

Lõpetuseks üks mõtlik küsimuste kaskaad autoritelt, kes näivad soovivat, et lugeja – kui ta nii kaugele on jõudnud – võtaks need n-ö. koju kaasa ja otsiks vastuseid enda seest: 

„What then do we make of the humanities in the digital age? We have accumulated and can now analyze millions of pieces of information, and we call it knowledge. But what is now the half-life of wisdom when all our works come and go through the ether and have abandoned materiality and the body, when individuality and corporality are disappearing from our discourse, our methods of communication? What remains of our deepest cultural memory, when our methods of recording our digital dreams become obsolete within a decade, when our words, our images and songs leave the confines of both time and space, when we have replaced the recognizable digit of that cave painter’s handprints – his twisted pinky – with the utterly interchangeable “0” and “1” digits of the computer? How then do the humanities, born of a generation’s desire to live the past through their bodies – their hands, eyes, breath – remain truly human?

What does it mean in our own age to create the renewed person of whom Petrarch and the first humanists spoke? What is our postmodern equivalent of the spiritual renewal achieved through the rigorous application of our ancient, inherited learning and wisdom? Are we now merely information hunters and gatherers, as some cutting-edge digital theorists would assert? Or do we humanists seek an ideal through a new model of citizenship: a spiritual opening to the world and creation? Are there modern equivalents of these historical models in our digitally saturated culture? Are the humanities and such questions still relevant?“ (Gardiner & Musto, 2015, p. 247)

Allikmaterjal:
Gardiner, E., & Musto, R.G. (2015). The Digital Humanities. A Primer for Students and Scholars. Cambridge: Cambridge University Press. Loetud 14.12.2016 aadressilt https://moodle.hitsa.ee/pluginfile.php/2843948/mod_resource/content/2/Gardiner%20%20Musto%20The%20Digital%20Humanities.pdf

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar