kolmapäev, 4. detsember 2019

INFOETTEVÕTLUS. ALTERNATIIVNE UUDISTEPORTAAL „NEGA NEWS NETWORK (N³)“ KUI VÕIMALIK POSITIIVNE ÄRIIDEE. Mõtisklus

SISSEKANNE # 79




SISSEJUHATUSEKS

On öeldud, et iga äriidee on mõtete või unistuste vili. 2005. aastal avaldas ameeriklaste Rahvuslik Teadusefond (National Science Foundation) artikli, milles peeti võimalikuks, et inimene mõtleb keskmiselt  12000 kuni 60 000 mõtet päevas, millest  umbes 80 % on negatiivsed ja 95 % kordusmotiivid, mida mõeldakse päevast päeva – ja nendestki 80 % on negatiivse loomuga (Faith, hope & psychology, 2012). On see müüt või käibetõde, selle üle võib jäädagi diskuteerima, kuid üks on kindel – inimene genereerib päevas väga palju mõttejupikesi ning tõenäoliselt kuulub igapäevasesse mõttemenüüsse uitmõtete hulgas ka unistus lotovõidust ja/või  kasumlikust äriideest. Tavaliselt sünnib viimane täiesti ootamatus kohas ja ebasobival ajamomendil, mistõttu võib vajuda kiiresti unustuse hõlma. Kuid tõeliselt heast äriideest võib saada ideé fixe – võrreldav ehk armumisega, mis paneb meid tegutsema, s.t. tekitab vastupandamatut soovi  oma idee realiseerida (Pihlak, 2017).

Mõistagi on hea äridee juba iseenesest lotovõit.  Äriidee tähendab seda, et on olemas miski, millelt teenida tulu. Väga hea, kui see suudab vastata küsimustele, millist kliendi vajadust toode või teenus täidab, mida müüakse ehk mis on konkreetse toote või teenuse olemus, kellele see on mõeldud ning kuidas seda toodet või teenust pakutakse (Kuidas leida äriideed?, 2018). Hea äriidee võiks vastata viiele kriteeriumile: esiteks, toode/teenus on uuendusliku iseloomuga; teiseks, see on otseselt suunatud tarbijale; kolmandaks, turg on valmis äriidee realiseerimiseks; neljandaks eelduseks on vajalike teadmistega inimeste olemasolu, viiendaks peab idee olema realiseeritav (Saal ja Kull, 2012).
Käesoleval juhul vaatlen äriideed infoettevõtluse kontekstis, kus teenuseks võiks olla mingi isevärki informatsioon ja tooteks seda informatsiooni jagav platvorm. Sue Rugge ja Alfred Grossbrenner (1997) defineerisid infoettevõtlust kui füüsilisest isikutest ettevõtjate (self-employing individuals) praktilist tegevust, olles omandanud vajalikud erioskused, mis võimaldavad infole ligi pääseda ning edastada seda teistele sellisel moel, et nõudlus info järele oleks rahuldatud ja tasuküsimine selle eest õigustatud (supports the demand and justifies charging fees for a profit) (Lepik, 2019). Kas veebiplatvorm, mis talletab kindlate põhimõtete alusel kogutud informatsiooni ja paigutab selle oma kindlasse niśśi, kujutab endast infoettevõtluse vormi? Minu arvates jah, kui ta suudab end ära majandada reklaamist, klikkide arvul põhinevast tulust. Siit jõuangi äriidee juurde.


ÄRIIDEE

Minu äriidee antud juhul on kantud äraspidisest loogikast, et suur osa inimesi loeb üldiselt negatiivseid uudiseid, sageli alateadlikult neid positiivsetele eelistades, sest need intrigee-rivad rohkem. Loomulikult tekitab halb uudis tugevat resonantsi. Shawn Achor ja Michelle Gielan (2015) on leidnud, et negatiivsete uudiste tarbimine vähendab tuntavalt inimese tööpäeva efektiivsust: lugedes hommikul ajalehtedest kolm minutit frustreerivaid pealkirju, kahaneb tema jõudlus tööl tervelt 27 %. Seega peaks olema järgnev äriidee väga loogika- vastane, kuna selle selle sisuks on just nimelt luua veebiportaal, mis koondaks endasse kõikvõimalikud negatiivsed uudised. Psühholoogilises mõttes on portaali eesmärk tegelikult positiivne – küsimus peitub selles, millises võtmes neid uudiseid esitatakse. Hommikuste ajalehtede pealkirjad ehmatavad, sest peaaegu alati paiskavad nad surmtõsiselt sulle näkku ebameeldiva informatsiooni. Bensiinihinna tõus ja listeeriahüsteeria on tõesti surmtõsised teemad, mis hommikukohvi kurku ajavad. Aga kui lugeda nendest spetsiaalsest portaalist, kus üks niisugune uudis ajab teist taga?  Ja mitte ainult selline uudis, vaid muudki kurioosumid. Näiteks kirjutas Briti tabloid The Sun kellestki 24-aastasest inglannast, kes lämbus surnuks, kui üritas välja selgitada, mitu Jaffa küpsist talle korraga suhu mahub (The Sun, 22.03.2019). See veidralt kurb, kurvalt veider uudisnupuke võiks olla üks näide veebiportaali sisust. Inimesed loevad ja jäävad paratamatult mõttesse ning võib-olla saavad tröösti, et nii rumalad nemad ei ole. Üldiselt on teada, et tajumine nagu kellelgi võiks veel täbaramini minna, tõstab inimese enesehinnangut, mõjub teraapiliselt – võrreldes temaga (kes on tõeline ebaõnne rüütel), on minul kõik hästi. Psühholoogiline efekt on siin minu arvates selles, et kui loeme pahura tujuga negatiivseid uudiseid, siis võivad kaks miinust justnagu matemaatikaski välja anda positiivse tulemuse. Õnnestumise eeldus on aga huumorimeele olemasolu nii portaali tegijate kui lugejate poolelt, muidugi ka uudiste usaldusväärsus ja täpsus. Kindlasti ei ole eesmärk käivitada valeuudiste portaali: kogu avaldatud materjal peab tulema usaldusväärsetest allikatest. Selle garantiiks saavad olla portaali tegijate infoalased oskused (infokaeve, allikakriitika, eetilised normid). Portaal annab materjalile lisaväärtuse, kogudes selle kõikjalt ühte kohta kokku ning andes sellele läbi huumoriprisma uue varjundi.

Veebiportaal kaubastatakse pealkirja all Nega News Network (N³), milles kajastub kogu portaali olemus ja pompöössed eesmärgid. „Nega“ on lühend „Negative’ist“ ja ühtlasi sarnaneb sõnale „Mega“.   seostub osooniga O³, mis on hädavajalik looduslik komponent ja saadab signaali, et ka N³ portaali on tervislik tarbida mõistlikus koguses. Jätkusuutlikuse huvides tuleb muutuda ilmtingimata globaalseks (N³ Going Global oleks negatiivse portaali positiivne tulevikuprogramm).

Silmas tuleb pidada, et veebiportaal ei ole oma sisust hoolimata ellu kutsutud depressiivsena (slogan: Bad news, not sad news), vaid toitub tegelikult mustast huumorist, peenema sordiiniga delikaatsest huumorist ja elutervest mõttemaailmast. See on negatiivsete uudiste koondplatvorm, mis ei ole sisult pahatahtlik ega agressiivne, vaid maitsekalt pealetükkiv ja alati teravmeelne.

Interaktiivsus on kohustuslik komponent. Lugejatele on avatud kommentaarium, milles vaimukus saab premeeritud, kuid neim jääb tulemüüri taha. Moderaatorite ülesandeks on väga hoolikalt jälgida kommentaaride sisu. Isiklike kogemuste jagamiseks võiks teha mooduli „Nutt ja hala“, milles moderaatoritel on delikaatne, kuid ääretult oluline vaoshoidev roll.


REALISEERIMINE

Uudiseid pakkuvas veebiportaalis ei ole midagi uut, kuid antud juhul peitub uudsuse moment rõhuasetuses, mis on mitteootuspäraselt nihkes. Niśitooteid on turul teisigi, näiteks heade uudiste portaal. Positsioneerimine negatiivsele uudisvoole tekitab küsimusi, kuid sellega kaasnev suurem klikkide arv võib tagada portaalile jätkusuutlikkuse. Jälgijate arvust sõltub reklaamiraha.

Sihtgrupiks on eranditult kõik inimesed, kes on võimelised internetis surfama. Portaal ei tegele illegaalse materjaliga, ei kutsu üles vihakõnele ega väljenda poliitilisi seisukohti, vaid üksnes koondab ja reastab negatiivsed uudised ning annab võimaluse neile kaasa (välja) elada.

Teisi taolise suunitlusega portaale maailmas minu hinnangul ei ole, Eestis ammugi mitte. Tõsi, YouTube’is on kättesaadav Ameerika juutuuberite Bad News Network, mis parodeerib visuaalselt ja üsna vaimukalt CNNi. Ka Eestis on aastaid olnud ülipopulaarne sketśisaadete formaat „Ärapanija“, Suurbritannias toimis sarnastel alustel päevapoliitiline „Not the Nine o’Clock News“. Antud portaali sisuline olemus ei ole siiski sketśide kogumik, vaid infokaeve tulemusel saadud usaldusväärne ja tõene informatsioon kogu maailmast, mille iseloomulikuks jooneks on kanda negatiivset värvingut.

Äriidee realiseerimiseks on vaja stardikapitali, et üles ehitada atraktiivne veebikeskkond. Tähelepanu tuleb pöörata veebidisainile ja kasutajasõbralikkusele. Palgata tuleb infokaeve oskustega erialaspetsialistid, kes suudaksid orienteeruda põhjatul meediamaastikul, ja turundusspetsialistid, kes tegeleksid portaali „ettesöötmisega“. Äri käimalükkamise faasis on see elulise tähtsusega tegevus. Oluline on püsida alati semantiliselt etteantud raamides, s.o. mitte avaldada ainsatki „positiivset“ uudist, kuna see muudaks kogu portaali eksistentsi sisuliselt mõttetuks. Äriidee unikaalne müügiargument seisnebki rõhutatult negatiivse uudis-voo kättetoimetamises tarbijale sine ira et studio põhimõttel, ilma vähimagi pahatahtlikkuseta kellegi/millegi aadressil. Eesmärk on olla informatiivne, operatiivne ja mõõdukalt meelelahutuslik.


KOKKUVÕTTEKS

Portaali toimetajate jaoks on kordaminek, kui lugeja leiab, et tegelikult ju polegi tema elus asjad kõige hullemad, võrreldes selle, teise või kolmandaga, kellel on kõik veel halvemini.  Kõik oleneb vaatenurgast, keda/mida või kuidas võrrelda. Negatiivne uudis võib olla de facto küll negatiivne, kuid subjektiivselt hindab seda iga lugeja väga erinevalt (negatiivsuse viis-kümmend varjundit, eks ole).

Äriideena on ettevõtmisel jumet, kui turule tullakse jõulise üllatusmomendiga ja sobival ajahetkel (näiteks Black Friday ärakasutamine) ning veebiplatvorm on tehniliselt valmis (atraktiivne keskkond, tõrgeteta uudistevoog, mängureeglitest kinnipidamine). Poolik toode on selle äriidee jaoks kindel surm.

Portaal on olemuslikult õnnestunud, kui potentsiaalne lugejaskond surematu Colas Breugnoni kombel käega rehmates endale kinnitab: Elame veel!  



KASUTATUD ALLIKAD

·         Achor, S., Gielan, M. (2015, Sept 14). Consuming Negative News Can Make You Less Effective at Work. Harvard Business Review. Vaadatud: https://hbr.org/2015/09/consuming-negative-news-can-make-you-less-effective-at-work.
·         Bad News Network (2019,  Nov 1). Vaadatud: https://www.youtube.com/watch?v=Y_3EUFA5fyM.
·         Burrows, T. (2015, March 22). Mum chokes to death in front of her family while trying to see how many Jaffa cakes she could fit in her mouth.The Sun.  Loetud: https://www.thesun.co.uk/news/8697689/mum-chokes-to-death-in-front-of-her-family-while-trying-to-see-how-many-jaffa-cakes-she-could-fit-in-her-mouth/.
·         Faith, hope & psychology. (2012, March 2). 80 % of Thoughts Are Negative…95 % are repetitive. Loetud: https://faithhopeandpsychology.wordpress.com/2012/03/02/80-of-thoughts-are-negative-95-are-repetitive/.
·         Kuidas leida äriideed? (2018,  12. november). Loetud: https://www.hakkanettevotjaks.ee/kuidas-leida-ariideed/.
·         Lepik, A. (2019) Kursuse INT6050.DT õppematerjalid. Tallinna Ülikool. Loetud: Moodle’i keskkond, 30.11.2019.
·         Pihlak, Ü. (2017, 28. jaanuar). Kuidas leida äriidee? (videoloeng). Vaadatud: https://youtu.be/G7nnhcCPRFA
·         Saal, T., Kull, A. (2012, 7. september). „Kuidas alustada oma äri?“: 3. Äriidee leidmine (videoloeng). Vaadatud: https://youtu.be/IxirzZ2ehl0.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar