SISSEKANNE # 28
MIS ON EETIKA?
Eesti
Entsüklopeedia: Eetika (kr. k. ethos, “komme, harjumus”) - Filosoofia
osa, mille käsitlusaine on moraal kui ühiskondliku teadvuse osa ja ühiskonnaelu
korralduse olulisi lähtealuseid. Uurib moraali suhteid ühiskondliku
teadvuse muude vormidega, kirjeldab tema olemust ja struktuuri, tema tekke-ja
arengulugu, seletab teoreetiliselt tema kategooriaid ja süsteeme (metaeetika)
ning põhjendab moraalinorme ja –ideaale (normatiivne eetika).
Eetika on:
·
normide kogum, mis määrab inimese kõlbelise
käitumise, nende kohustused ühiskonna, klassi, kodumaa ja üksteise
suhtes; -reeglite kogum, mis määratleb õige ja vale käitumise;
·
kõlblusõpetus, mis
püüdleb ligimesearmastuse väärtustamise poole;
·
filosoofiline teadus
moraalist.
Esimene teaduslik
eetika määratlus Aristoteleselt, kes paigutas selle oma
filosoofiasüsteemis psühholoogia ja riigiõpetuse vahele. Eetika eesmärgiks
pidas ta voorusliku riigikodaniku kasvatamist. Sellest alates on eetika teooria
arenenud arvukates suundades, sõltuvalt kultuurist, ajastust ja uurijate maailmavaatest.
Konfutsiaanlik
eetika: juba 500 aastat e. Kr. õpetas Konfutsius
Hiinas armastust inimese vastu.
Eetika mõistet
kasutatakse paljudes eri tähendustes. Sageli on ta k õ l b l u s e sünonüümiks. Klassikalises ja
materialistlikus käsitluses on eetika õpetus moraalist. Eetika all mõistetakse kõlbluse
teoreetilist, m o r a a l i all aga praktilist külge. Maailmas eksis-teerib
palju eetilisi teooriaid ja koolkondi, milles oluliselt erineb põhiterminite
sisu.
MORAAL:
·
ühiskonna kõlbelised
nõuded isikule;
·
ühiskonnas kujunenud
kõlbelised normid ja väärtused;
·
ühiskondliku teadvuse
osa, printsiipide ja normide kogum, mis reguleerib inimese käitumist mingi
sotsiaalse grupi koosseisus ja määrab tema suhtumise teistesse inimestesse ja
gruppidesse.
Aristoteles
sidus moraalsust rohkem isiksuse iseloomu ja selle kujundamisega: inimene on
ise tegev loomutäiuse kujundamisel, sest just toimimise käigus luuakse
täiuslikkus kommetes. Tegutsemine on praktiline ja sõltub iga kord
konkreetsetest tingimustest. Üllas, õige ja hea tegutsemine on “selline nagu
peab” nii aja, koha, eesmärgi, objekti, põhjuse kui muude tingimuste suhtes.
Selline tegutsemine lähtub äärmuslike toimimisvõimaluste vältimisest ja
vahepealse teguviisi valikust. Seda saab leida mõistlikkuse abil, mis tähendab
kaalutlemist, toetudes loogilisele arutelule. “Vooruslik” elu põhineb
enesekontrollil ning võimel end motiveerida ja oma tahet juhtida.
Aristoteles
eristas 3 elamisviisi selle järgi, mis on elus olulisel kohal:
·
nautlev
elu: õnnelik ollakse kõikvõimalikes
naudingutes – söömises, joomises, lõbutsemises, riietumises jne;
·
tegutsev
elu: eesmärgiks on aktiivsus (majanduses,
poliitikas jne);
·
mõtisklev
elu: elu olemuslike seoste leidmine,
omaenda sisemise tasakaalu ja rahu leidmine, täiuslikkuse taotlus.
KAASAEGSETE EETIKATEOORIATE
KLASSIFIKATSIOONID, kolmel erineval
tunnusel:
1)
eristamise alus:
subjekti otsustus – subjektivistlikud ja
objektivistlikud teooriad. Subjektivistlikest teooriatest tuntuim on
kultuurirelativism => väide, et kultuuride autonoomsusest tuleneb nõue, et
ühe kultuuri esindajal pole õigust arvustada teise kultuuri esindajate tegu.
2)
eristamise alus :
eraldi teaduse ja tunnete (emotsioonide) rõhutamine – naturalistlikud, mittenaturalistlikud ja emotivistlikud teooriad.
3)
teleoloogilised
e. konsenkventalistlikud (tulemust arvestavad) ja deontoloogilised teooriad.
Egoism on standard,
mis põhineb enesehuvil. Tavaliselt võrdsustatakse see individuaalse huviga,
kuid sama hästi võib olla tegemist organisatsiooni huvidega. See ei tähenda, et
tehtud otsus oleks tingimata teistele kahjulik (eetilise egoismi teooria), kuid
teiste kasu otsustajat ei huvita. Egoismist võib rääkida nii lühi-kui ka
pikaajalises (avar egoism) perspektiivis, näiteks börsitehingute puhul.
Adam
Smith (1723 –1790): Ühiskondlik huvi teostub paremini kui indiviid näeb selle
taga enda pikaajalist huvi.
Utilitarismi
rajajaks on Jeremy Bentham (1748 –1832), inglise jurist ja filosoof. Eetiline
otsus on see, mis suurendab mõnu (kasu, lõbu, õnne) või vähendab valu (kurjust,
õnnetust). Otsuse kogukasulikkus on suurem kui mõnel teisel otsusel. Utilitarism
taotleb suurimat hüve suuremale hulgale inimestele. Inimene peab tegutsema
nii, et sellest tuleneks võimalikult suur hüve võimalikult suurele hulgale.
Deontoloogilised teooriad
(W.D.Ross jt) väidavad, et tegevuse õigsus (hea) tuleneb tegevuse enda
seesmisest väärtusest. Need teooriad rõhutavad selliste mõistete nagu
kohus, vastutus jt tähtsust.
Kohuse
eetika.
1. Õigusprintsiibid: ühed tegevused on
olemuselt head (tõerääkimine, sõnapidamine), teised aga halvad (valetamine,
varjamine, vägivald) ükskõik kui palju head või halba nad tulemusena
põhjustavad. Immanuel Kant – “kategooriline
imperatiiv”. Hea tegu juhindub moraaliseadustest ja realiseeritakse
kohusetundest. Kant ise nimetas oma deontoloogilist moraaliteooriat
universalistlikuks.
2. Õiglusprintsiibid: nendel baseerub
kompromisslahendite filosoofia. Õiglus on moraali-kategooria, milles sisaldub
sotsiaalsete nähtuste hinnang, nende tunnistamine õiglaseks või ebaõiglaseks.
Õiglus nõuab, et isikute ja sotsiaalsete gruppide õigused ja kohustused, töö ja
tasu, teened ja tunnustus, tegevus ja tulemus oleksid vastavuses.
Moraali struktuur:
1) normid, tavad; 2) moraaliprintsiibid; 3) kõrgemad väärtused. Juba iidsetel
aegadel eristati tegu, kasvatust ja mõistmist. 1) kõlbeline teadvus, 2) kõlbeline
tegu, 3) kõlbelised suhted.
Moraal
inimsuhete keerukuse seisukohast:
·
bioloogilise
moraali mudel uurib kõlbluse kujunemise
looduslikke eeldusi;
·
psühholoogilise
moraali mudel selgitab tingimusi, mille puhul
kujunevad normid;
·
sotsioloogilise
moraali mudel selgitab tingimusi, mille puhul
kujunevad normid;
·
normatiivse
moraali mudel vaatleb moraali kui kohustuste,
ettekirjutiste ja ideaalide süsteemi;
·
filosoofiline
moraali mudel vaatleb moraali kui elu mõtet
lahkavat õpetust.
On
moraalimudeleid, kus lähtutakse peamiselt regulatiivse mõju keerukuse astmest.
1) moraalinormid,
mis peegeldavad otstarbekat käitumist tüüpilises situatsioonis ja tulenevad hea
ja halva vastandamisest. “Ära tapa!”, “Ära varasta!” Kümme käsku.
2)
Kõlbelised omadused: heatahtlikkus, heldus,
vastutulelikkus jt. Juba Vana-Kreeka filosoofid rääkisid neljast voorusest:
tarkus, mehisus, tasakaalukus ja õiglus. Need omadused on aluseks inimese
moraalsuse hindamisel.
3)
Kõlbelised printsiibid. Püsihoiakud, mis on
orientiiriks normide ja tavade käivitamisel. Selleks on altruism, humanism,
solidaarsus, kollektiivsus jt.
4) Ideaalid,mis
näitavad lõppeesmärki, millele on suunatud kõlbeline areng. Ideaalile on
võimalik üksnes läheneda. See pole etalon, millega sarnaneda, vaid üldistatud
kujund. Kõrgemaks ideaaliks on püüdlus saada vaimse kultuuri kandjaks,
inimlikuks inimeseks;
5)
Kõlbelised väärtused. Need on vabadus, elu
mõte, õnn. Väärtused on aluseks meie kõlbelisele orientatsioonile.
Moraali funktsioonid:
1. moraali
humaanne funktsioon, s.t teha inimlikkuse mõõde määravaks inimese
kujunemisel; 2. regulatiivne funktsioon, moraal kui käitumise reguleerija.
Kriitilises situatsioonis on just moraal see, mis võimaldab inimesel jääda
inimeseks;
3.väärtuslik,
orienteeriv funktsioon: moraali ideaalid
väljenduvad elu mõttes, annavad hingeelule perspektiivi;
4. tunnetuslik
funktsioon. Inimmõõtme arvestamine tunnetamisel. Inimene otsib oma kohta
maailmas, luues seda maailma ise parema äranägemise ja ideaali järgi;
5. kasvatuslik
funktsioon tähendab kujundada oskust, kuidas saada kõlbeliseks.
Moraali iseärasused:
·
Moraalse teo
ettenägematus, mis tuleneb inimese ebatäislikkusest;
·
inimene on alati
kulgemas, teel täiuslikkuse poole;
·
moraal ei allu alati
põhjuslikkusele ega kasule;
·
moraal väljendub
peamiselt keeldudes, s.t. tal on negatsiooni vorm;
·
moraal väljendub hinge
täiuses;
·
moraal väljendub
inimeste kooselu vajaduses, ühtsustundes;
·
moraali aluseks on
inimese vaba tahe;
·
moraali universaalsust
ja indiviidi vaba tahet seob nn Kuldne reegel;
·
moraali ei teadvustata,
teda elatakse läbi.
Moraalinormid, seadused, tavad, etikett.
Moraalinormid:
·
Hüpernormid: universaalsed.
Need normid (n. 10 käsku) annavad üldise maailma moraali-struktuuri ja
võimaluse sotsiaalsete kokkulepete arenguks.
·
Sotsiaalsed
kokkulepped. - makrotasandil: globaalsed; - mikrotasandil: ühiskondlikud või
mitmesuguste gruppide (ettevõte, klubi, perekond jne.) sisesed. Probleemid
võivad kaasneda näiteks kui minnakse asju ajama teise kultuurikeskkonda
(Euroopast Aasiasse).
Moraalitüübid Aktiivsed:
·
Otstarbemoraal
·
Kohusemoraal
·
Autoriteedimoraal
·
Meelsusmoraal
Passiivsed:
·
isiksusmoraal
·
naudingumoraal
Isiksuse-eetika
e. moraali printsiibid:
·
Hoolimine teiste
heaolust
·
Austus teiste
sõltumatuse (autonoomsuse) suhtes
·
Usaldatavus ja ausus
·
Õiglustunne
·
Hea tegemine
·
Kahju tegemisest hoidumine.
MIS ON KUTSE-EETIKA?
Kutse-eetika
on eetika rakendatus mingi elukutse spetsiifikat arvestavalt.
Üldtunnustatud eetikaprintsiibid ja –normid on seostatud mingi elukutse
tingimustega: arsti-, vaimuliku-, juristi-, ajakirjaniku-, ametniku-inseneri-,
ettevõtja-, infotöötaja jt. eetika.
Kutse-eetika
uurib professionaalse tegevuse eetilisi aspekte. Eetika kui teadus tegeleb eksistentsiaalsete
probleemidega: elu mõte, inimeksistentsi eesmärk jms. Professionaalne eetika
lahendab konkreetseid, maiseid probleeme, mis on seotud mingi ohtlike või
ebasoovitavate tagajärgede ennetamisega. Eriti oluline ohtlike elukutsete,
samuti inimese privaatsusega seotud elukutsete puhul.
Kutse-eetika
eesmärk – üldtunnustatud kõlbelisteväärtuste ja normide konkretiseerimine
konkreetse kutsetegevuse sfääris. Kutse-eetika ei sõnasta
ise uusi eetikaprintsiipe ja –norme. Ta vaid kohandab neid mingi elukutse
tarvis, olles ise kõlbelise kultuuri tähtis osa. Kutse-eetika nõudeid väljendab
kõige kontsentreeritumalt kutse-eetika koodekse. selle kutseala normide kogu.
Kutse-eetika põhimõisted
·
Professionaalse
kohuse mõiste fikseerib elukutse tähtsamad tööalased
kohustused. Kohus tingib kõrgendatud vastutuse mingite tegevuste, otsustuste
osas.
·
Professionaalse
au ja väärikuse mõiste. Au ja väärikus
võimaldavad hoida kõrgel elukutse nime ja imagot.
·
Professionaalne
õiglus nõuab objektiivsust ega luba alluda
välisele survele.
·
Professionaalne
taktitunne.
Kutse-eetika printsiibid
·
Humanismi
printsiip. Kõrgemaks peetakse inimsust, inimese
erilisust. Vastandprintsiip - utilitarism (inimene kui vahend üleüldise kasu
saamiseks).
·
Optimismi
printsiip. Usk oma elukutse vajalikkusesse.
Kutse-eetika ja etikett: Argielus
taandatakse eetika sageli etiketile, mis on väär. Etikett on ettekirjutuste
ja reeglite kogum, mis reguleerib käitumist standardsetes olukordades. Etikett
rõhub viisakusele ja taktitundele. Eetika ja etikett täiendavad teineteist,
kuid ei lange kokku. Paljud etiketi reeglid nõuavad lihtsalt viisakust.
Etikett reguleerib välist käitumist, ei puuduta käitumismotiivi. Moraal püüdleb
kõrgemate väärtuste poole ega rahuldu vaid viisakusreeglitega. Tähtis on
inimese seesmine motivatsioon ja valikuvabadus. Moraali aksioomid on
püsivad, etiketi reeglistik võib muutuda. On etiketireegleid, millel on püsivam
väärtus – diplomaatiline etikett. Multikultuurses maailmas oluline jälgida eri
rahvaste kultuurietikette.
Kutse-eetika koodeksid.
Eetikateoorias tehakse vahet üldiste eetikakoodeksite ja kutse-eetika
koodeksite vahel. Üldised eetikakoodeksid koosnevad üleüldiseks täitmiseks
mõeldud kõlblusnormidest, nt. kümme
käsku. Kutse-eetika koodeksid enamus hilisema tekkega. Elukutse kujunemisega
seoses vajadus kirjapandud kutsenormide kogu järele. Tuntuim Vana-Kreeka
kutse-eetika koodeks oli Hippokratese vanne, arstieetika. Veel olümpiasportlase
(seotud mingi funktsiooniga), sõduri (efeebi) vanded.
Organisatsiooni eetika-koodeks.
Organisatsiooni eetikakoodeks on selle käitumisnormide ja eetiliste veendumuste
kirjalik konstateering, mille koostab tavaliselt ettevõtte tippjuhtkond ning
millest kinnipidamist peetakse ettevõtte töötajatele kohustuslikuks. Selle
järgi, kas organisatsioonil on eetikakoodeks, ei saa teda liigitada eetiliseks
või vähemeetiliseks. Põhjus, miks seda koostatakse seisneb vajaduses juhtkonna
(omanike) poolt aktsepteeritavaid käitumisreegleid ja eetilisi veendumusi oma
töötajatele peale suruda.
Koodekseid võib
jagada kolme rühma: a) normatiivsed (rules-based); b) väärtustel põhinevad (values-based); c) sotsiaalsel vastutusel põhinevad (social responsibility-based) –suunatud organisatsioonist väljapoole.
Kuidas koostada eetikakoodeksit?
Alustada tuleks
organisatsiooni üldiseloomustuse analüüsist ning seoses sellega saab
määratleda, millised punktid peavad selles kindlasti sisalduma
(konfidentsiaalsuse tagamine, intellektuaalse omandi kaitse). Koodeks võib
koosneda järgmistest osadest:
·
eessõna, milles
esitatakse väga üldistatult need eetilised põhiväärtused, midaorganisatsioon
oma töös järgida püüab. Siin toonitatakse tavaliselt ka seda, et koodeks on
kohustuslik täitmiseks kõigile töötajatele;
·
organisatsiooni
tegevuse põhieesmärgid;
·
suhted tarbijatega:
tänapäeval peetakse tarbijat valdavalt tähtsaimaks osaliseks teenindava
organisatsiooni elus, see eelistus
väljendub ka siin;
·
suhted töötajatega:
kohustused väljaõppe ja enesetäienduse tagamiseks;
·
suhted varustajatega:
rõhutatakse tavaliselt pikaajalise koostöö eesmärke;
·
suhted ühiskonnaga ja
keskkonnaga, selle hulgas näiteks ka suhtumine asukohamaa kultuurikeskkonda ja
moraalsetesse veendumustesse;
·
eetiliste standardite
(käitumisnormide) kirjeldus.
Infotöö eetika on üks normatiivse eetika alaliik,
mille aineks on infotöö ja info-teeninduse moraalinormid ja–ideaalid.
Eetiliste probleemide tekkepiirkonnad:
·
HUVIDE KONFLIKT tekib
siis, kui on vaja valida oma huvide ja organisatsiooni või mõne teise grupi
huvide vahel. Huvide konflikti silmas pidades tasub hoiduda omavahel segi
ajamast tööalaseid ja isiklikke suhteid.
·
AUSUS JA ÕIGLUS on
peamised moraaliatribuudid otsuste tegemisel. Teadlikult ei tehta kahju
klientidele, töötajatele, konkurentidele jne. Kuigi inimesed tegutsevad tihti
vastavalt enda huvidele, peavad
eetilised suhted olema rajatud õigluseleja usaldusele. Õiglust aetakse mõnikord
segi seaduslikult kaitstud huvidega.
·
KOMMUNIKATSIOONi all
võib siinkohal mõista info liikumist ja selle tähtsust otsuste mõjutamisel.
Infohäired puudutavad töökorraldust ja töötingimusi, plaane ning igal juhul
hävitab info varjamine usalduse. Probleemiks võib olla ka informatsiooni
ebatäielikkus. Veel üks viimastel aastatel tekkinud probleem on meilid arvutivõrgu
kaudu ning inimeste võimetus end kaitsta soovimatu infotulva eest.
·
ORGANISATSIOONI SUHTED
on suhted organisatsiooni liikmete vahel, tarbijatega, konkurentidega, jne. Eetiline töötaja hoiab
suhetes konfidentsiaalsust, täidab oma kohustusi ja tööülesandeid, võitleb
teiste ebaeetilisuse vastu jne.
Eetika ja sotsiaalne vastutus juhtimises
Olulisteks
kategooriateks kutse-eetikas on kohustus ja vastutus. Kohustused võib jagada
kaheks: 1) enda vastu, 2) teiste vastu.
Inimese
tähtsaimaks kohuseks on olla vajalik, tarvilik lähedastele, ühiskonnale. Iga
kohustus sisaldab mingil määral vabaduse piiramist. Vaba inimene võib
vabatahtlikult teha seda, mida ta ei taha, aga leiab olevat möödapääsmatu. Kohustusega
on lahutamatult seotud vastutuse kategooria. Vastutusmoraalses mõttes on võime
ette näha oma tegevuse kõlbelisi tagajärgi, süütunne tehtud vigade ja
sellesttuleneva ebaõigluse pärast, püüe parandada tehtut. Vastutus on
objektiivne vajadus, mis on muutunud inimese sisemiseks stiimuliks. Vastutuses
võib eristada kahte aspekti: 1) retrospektiivset,
tehtu eest vastutamist; 2) prospektiivset,
tulevaste tegude eest vastutamist.
Psühholoogias eristatakse
vastutuse nelja taset:
·
valmisolek vastutada
heategude eest,
·
grupisüü tunnistamine,
·
grupi- ja enda süü koostunnistamine,
·
enda süülisuse
tunnistamine.
Sotsiaalses
plaanisvõib rääkida vastutuse kolmest tasemest:
·
vastutamatus,
·
välismõjudest tingitud
vastutus,
·
sisemisest veendumusest
tulenev vastutus.
Kutse-eetikas
kasutatakse laialt terminit sotsiaalne vastutus(social responsibility). SOTSIAALNE
VASTUTUS (social responsibility)–kokkulepe ühiskonnaga, mis puudutab elukutse
ja selle organisatsioonide mõju
ühiskonnale.
Juhi eetika -
tuleneb ühiskonnas kehtivatest üldistest normidest ja väärtustest, kodusest kasvatusest
ja perekonnast, haridusest, religioonist, suhtlemisest teiste inimestega jne. Juhi rolli moodustavad normatiivselt
heakskiidetud toimingud, mida oodatakse teatud staatusega isikult (juhilt). Juhtimise
puhul on suhtel vähemalt 3 osapoolt: juht; tema alluvad; ülemused.
H. Mintzbergi
juhi rollid: suhtlemisega seotud rollid: * tseremoniaalne; ** juhtija-eestvedaja;
*** sidepidaja; informatsiooniga
seotud rollid: * vastuvõtja; ** jagaja; *** kõneleja; otsustamisega
seotud rollid: * uuendaja; ** ressursi jagaja; *** läbirääkija;
arusaamatuste lahendaja. Milliseid eetilisi probleeme toob kaasa iga roll ?
Mida saavad juhid teha eetilise käitumise tagamiseks organisatsioonis? A) Palgata
õigeid inimesi; B) seada rohkem norme kui reegleid; C) vältima enese sattumist
isolatsiooni; D) anda eetiliselt laitmatu käitumise eeskuju.
Distsipliin
– nõutavast töökorrast kinnipidamine - ühest küljest kõigile kasulik, teisest
küljest ahistav nähtus. Kas tunnistada töökorra hoidmine ilma hirmuta võimatuks
ja järelikult teatav hirmuannus loomulikuks nähtuseks või panna lootused
hirmuvabale distsipliinile?
Ajaloolised
distsipliiniilmingud:
·
instinktiivdistsipliin;
·
tabudistsipliin;
·
tavadistsipliin;
·
kepidistsipliin;
·
näljadistsipliin;
·
enesedistsipliin;
·
teadlik distsipliin.
Distsipliini
seisukord sõltub korraldav-ja täitevdistsipliini kooskõlast. Moraalne heakskiit
–“soov mitte pälvida moraalset halvakspanu”. Moraalse heakskiidu teooria
baseerub 4 komponendil:
·
tagajärgede suurus
–kasude ja kahjude summa;
·
pahedest teadlik
olemine –teo moraalsuse kindlus;
·
kaassüü suurus
–isikliku sekkumise võimalus ja ulatus;
·
vastutuse ulatus
–üksikisiku vabaduse suurus kui ta tegutseb immoraalselt.
Mida väiksem on
moraalne vastutus, seda väiksem on oht saada moraalselt hukkamõistetud ning
motivatsioon moraalseks käitumiseks on madalam.
LILI LUO: EETILISED KÜSIMUSED INFOTEAVITUSES RAAMATUKOGUTÖÖTAJA PERSPEKTIIVIST
(1)
Sfäärid, kus
raamatukogutöötajad puutuvad kokku eetiliste dilemmadega:
·
Infolaud – 80,7 %
vastanuist
·
Telefoniteenus / info
telefoni teel -31,6 %;
·
E-maili teel teavitus –
30,6 %;
·
Infopädevuse jagamise
käigus – 30,2 %
·
Internetipõhise
otsesuhtluse käigus (chat) – 27,8 %
·
Infoteabe kogumise
käigus – 21,2 %
·
Sotsiaalmeedia kaudu –
9,9 %
Vähem
kokkupõrkeid eetilistes küsimustes esineb suhtlusel kolleegidega,
individuaalsel suhtlemisel raamatukogu külastajatega n-ö. väljaspool infolauda,
tehnika kasutamisel või kohvikus, näitustel jne.
(2)
Eetilised dilemmad, mis
on seotud intellektuaalsete omandiõigustega;
·
Külastajad teevad
koopiaid, ei olda kindlad, kas neil on selleks õigused olemas.
·
Illegaalne materjalide
jagamine: kui RK töötaja seda näeb, kas ta peab sekkuma? Kui raamat puudub
kogust ehk on välja laenutatud, aga klient saaks illegaalse koopia kohta infot?
·
RK töötajatel on
puudulikud teadmised intellektuaalsest omandiõigustest ja litsentsidest.
·
Kliendid soovivad teha
koopiat CD-st või DVD-st – kas see on lubatud?
·
Palve skaneerida
materjale, mis pärinevad mõnest teisest raamatukogust – kas see on legaalne?
(3)
Konfidentsiaalsuse ja
privaatsusega seotud eetilised dilemmad:
·
Kliendid soovivad
privaatset informatsiooni teiste kasutajate kohta: nt lapsevanemad kontrollivad
oma lapse kontot. Soovitakse infot, kelle käes on üks või teine raamat.
·
Tudengitel esineb
probleeme oma kontoga – nad tahavad RK töötajalt abi, andes neile oma paroolid.
·
RK töötajad jagavad
omavahel infot kellegi lugemisharjumuse üle, ehkki nad ei tohiks seda teha.
·
Kliendid soovivad infot
tundlikes seadusandlikes küsimustes.
·
Tundlike teemadega
infot otsivad kliendid (nt mingi spetsiifiline terviserike, haigus) ja mure, et
päring ei jõuaks teiste klientide kõrvu.
·
RK arvutite logide
registreerimine, info säilitamine – ebamugavus, võib rikkuda kellegi
privaatsust
·
Privaatsusreeglite
rikkumine teadlikult/teadmatusest: personaliprobleemid
(4)
Isikuvabadusi ja
tsensuuri puudutavad dilemmad:
·
Keskkooliraamatukogusse
ei lubatud osta teatud temaatikaga raamatuid (nt teismeliste rasedus).
Konservatiivne juhtkond ei vaata hea pilguga liberaalse kirjanduse soetamisele.
– Piirangud ülikooli, kooli juhtkonnalt.
·
Piirangud RK
juhtkonnalt: ei lubatud õpetada pildiraamatu järgi, mille illustratsiooni pidas
juhtkond liiga vastuoluliseks.
·
Isiklikud eetilised
tõekspidamised, sellest johtuvad piirangud: kas tellida/soovitada raamatuid,
mis on halva maitsega, frivoolsed, propagandistlikud, pseudoteaduslikud? Aga
kui on nõudlus?
·
Eelarvamused: kliendi
veendumus, et vaktsiinid põhjustavad autismi. Kuidas reageerida?
·
Pornograafiline ja muu
vastuoluline materjal /kirjandus: kas akadeemilises raamatukogus on sobiv vaadata
pornograafilisi materjale. Kuidas käituda, kui klient soovib infot islami,
äärmusluse (natsid, ISIS), abordi või marihuaana seadustamise kohta?
·
Kirjanduse otsimine
võimalikele enesevigastajatele (anatoomiaõpikud) või pommimeistritele
(keemia/füüsika käsiraamatud, militaarainestik) – on see eetiline?
(5)
Võrdset ja
võrdõiguslikku juurdepääsu infole puudutavad dilemmad:
·
Millised võimalused
infot hankida on pimedatel? Kas on tehtud kõik võimalik, et neil oleks parimal
võimalikul viisil info kättesaadav?
·
RK kliendikaardid peaks
olema kõigile tasuta kättesaadavad. Piirangud (fotoga ID-kaardi nõudmine).
·
Mida teha kodututega,
kes soovivad kasutada RK arvuteid või üldse seal aega veeta? Kui nad teisi ei
häiri (puudulik hügieen, käitumine), siis miks mitte seda võimaldada?
·
Eelarvekärbete tõttu ei
võimaldata enam kasutada avalikke arvuteid – probleem.
·
Kas inimene, kellel on
RK ees võlgnevusi, võiks saada päevapiletiga juurdepääsu arvutitele jne,
kasutada kohapeal RK teenuseid?
·
Ressursside liiga
intensiivne kasutamine nt vangide või juristide poolt (juriidilise materjali
otsimine on mahukas ja printimine kulukas – RK töötajatele ülejõu käiv
lisakohustus)
·
Raamatukogul vähe
koopiaid ja suur nõudlus nendele – keda eelistada?
(6)
Huvide konfliktist
tulenevad dilemmad:
·
Töötajate
ärakasutamine: nt soovitakse infootsingut mõne lapse jaoks, kes käib teises
koolis (koolide RK probleem)
·
Tööjõu värbamisel
tekkinud probleemid: eelistatakse tööle võtta kellegi tuttavat, mitte sobivamat
kandidaati.
·
Ruumide jaotusest,
kasutusest tingitud probleemid: nt vaikuse põhimõttest kinni-pidamine
(lastetsoon ja täiskasvanute osakond paiknevad lähestikku; häiriv faktor),
samas ei saa lastele rakendada samu reegleid kui täiskasvanuile.
·
Kliendid küsivad sageli
nõu meditsiinilistes või juriidilistes küsimustes, millele ei ole RK töötajad
piisavalt pädevad vastama.
·
Religioossed teemad on
sensitiivsed.
RAAMATUKOGUHOIDJATE KUTSESTANDARD: EETIKAKOODEKS
Raamatukoguhoidja
töö sisu on kogude kujundamine, säilitamine ja
inforessursside vahendamine, tagades nii raamatukogu kasutajate vajaduste
täitmise kui ka kultuuripärandi säilimise tulevastele põlvkondadele.
Raamatukoguhoidja töö peamine eesmärk
on pakkuda kõrgetasemelist raamatukogu- ja infoteenust kõikidele
teabevajajatele, võimaldades juurdepääsu hästi komplekteeritud ja korrastatud
inforessurssidele, olenemata infokandjast. Raamatukoguhoidja osaleb Eesti
rahvusliku teabevaramu loomisel, rahvusvahelises infovahetuses ning toetab
õppe-, teadus- ja arendustegevust, elukestvat õpet ja kultuuridevahelist suhtlemist. Tulemuslik töö
eeldab pidevat enesetäiendamist. Oluline on valmisolek raamatukogu- ja infotööd
tutvustada. Töö eeldab osalemist arendus- või teadustegevuses.
Tööks vajalikud iseloomuomadused: analüüsi- ja üldistamisvõime; empaatiavõime; kohanemisvõime ja
pingetaluvus; õpivalmidus; täpsus; kohusetunne; vastutustunne; koostöövalmidus;
iseseisvus; suhtlemisvalmidus.
Lugejateenindus, andmekogude vahendus:
Tegevusnäitajad:
1) korraldab
lugejateenindust ning andmekogude loomist ja vahendamist lähtuvalt sihtrühma
vajadustest ja raamatukogu eesmärkidest;
2) korraldab ja
osaleb lugejateenindust reguleerivate dokumentide koostamisel, lähtudes
kehtivast seadusandlusest, raamatukogu eesmärkidest ja sihtrühma vajadustest;
3) korraldab
konfliktide lahendamist, kaebuste ja pretensioonide käsitlemist lähtuvalt
lugejateenindust reguleerivatest dokumentidest;
4) korraldab
kasutajakoolituse programmide,
teavitusmaterjalide (kasutusjuhendid, brošüürid, infolehed jne) ja
näituseplaanide väljatöötamist vastavalt raamatukogu tegevuskavale ja sihtrühma
vajadustele;
5) algatab
ja/või korraldab osalemist
teenindusuuringutes.
Teadmised:
1) tunneb
infovajaduse väljaselgitamise viise ja meetodeid;
2) tunneb raamatukoguteeninduse vorme ja
-meetodeid;
3) tunneb mitmesuguseid koolitusvorme
ning meetodeid;
4) tunneb suhtlemispsühholoogia aluseid ja
erinevaid suhtlemistehnikaid;
ERÜ EETIKAKOODEKS:
·
Raamatukoguhoidja
peamine ülesanne on tagada inimeste vaba juurdepääs informatsioonile, luues
kõigile võrdsed võimalused enese arendamiseks ja harimiseks, teadusloomeks,
kunsti, kultuuri ja muude harrastustega tegelemiseks ning aktiivseks
osalemiseks ühiskonnaelus.
·
Raamatukoguhoidja on
partneriks autoritele, kirjastajatele jt autoriõigusega kaitstud teoste
loojatele, tagades nii kasutajate kui ka teoste loojate õiguste tunnustamise.
·
Raamatukoguhoidja
austab eraelu puutumatust ning tagab isikuandmete kaitse.
·
Raamatukoguhoidja hea
maine põhineb eetilisel käitumisel, professionaalsusel ja eesmärgistatud
tegevusel saavutada kõrgeimat erialast taset. Raamatukoguhoidja suhtub
kolleegidesse ja lugejatesse austuse ja usaldusega.
Raamatukoguhoidja ja ühiskond
·
Raamatukoguhoidja
kujundab teadlikult raamatukogude positiivset kuvandit ja oma kutseala mainet
ühiskonnas.
·
Raamatukoguhoidja on
kogusid ja informatsiooni puudutavais küsimustes erapooletu, komplekteerides
kogusid tasakaalustatult.
·
Raamatukoguhoidja
tutvustab kogusid ja teenuseid, kasutades tõhusalt ja innovaatiliselt erinevaid
meediume (meedia, sotsiaalmeedia, veebileht jne).
·
Raamatukoguhoidja
propageerib informatsiooni eetilist kasutamist, sealhulgas interneti kasutamise
head tava, pöörates erilist tähelepanu noortele.
·
Raamatukoguhoidja
toetab sellist autoriõiguste regulatsiooni, mis soodustab informatsiooni
kättesaadavust ja vaba kasutamist raamatukogude vahendusel.
·
Raamatukoguhoidja
tutvustab avatud juurdepääsu ja vabavara litsentside põhimõtteid ning taotleb
raamatukogudele vajalikke erandeid.
·
Raamatukoguhoidja
toetab kultuurilist mitmekesisust ning ühiskonna sidusust.
·
Raamatukoguhoidja
toetab kodanikuaktiivsust ja aitab kaasa kodanikuküpsuse arendamisele.
·
Raamatukoguhoidja
arendab koostöösuhteid riigi- ja omavalitsus- ning mäluasutustega, nende suhted
põhinevad vastastikusel lugupidamisel ning koostöövalmidusel.
·
Raamatukoguhoidja tagab
talle usaldatud kultuuripärandi säilimise ning aitab kaasa kodukandi
kultuurimälu edasikandmisel.
Raamatukoguhoidja ja lugeja
·
Raamatukoguhoidja peab
silmas klienditeeninduse head tava, olles teenindusvalmis, sõbralik ja kõrge
teeninduskultuuriga ning osutades lugejale parimat võimalikku teenust.
·
Raamatukoguhoidja aitab
ning toetab lugejaid info otsimisel ja raamatukogu teenuste kasutamisel.
·
Raamatukoguhoidja on
usaldusväärne, peab kinni nii kirjalikest kui suulistest kokkulepetest ja
lubadustest.
·
Raamatukoguhoidja on
lugemis- ja infotarbimisoskuste kujundaja ja toetaja.
·
Raamatukoguhoidja
seisab informatsiooni kättesaadavuse eest, lähtudes oma töös avaliku teabe
seadusest.
·
Raamatukoguhoidja tagab
andmete privaatsuse, juhindudes oma tegevuses isikuandmete kaitse seadusest
ning vastutab selle eest, et isikuandmed, mida raamatukogu töötleb, oleksid
kaitstud.
·
Raamatukoguhoidja
taunib diskrimineerimist vanuse, rahvuse, poliitiliste vaadete, füüsiliste või
vaimsete võimete, soo, perekonnaseisu, päritolu, rassi, religiooni või
seksuaalse orientatsiooni alusel.
Raamatukoguhoidja elukutse
·
Raamatukoguhoidja
väärtustab oma eriala ning arendab oma kutseoskusi pidevalt ennast koolitades
ja oma teadmisi täiendades.
·
Raamatukoguhoidja
käitub kutseala maine ja staatuse nimel professionaalselt ja eetiliselt.
·
Raamatukoguhoidja on
organisatsioonile lojaalne ning lähtub tööl ja väljaspool tööaega hea käitumise
tavadest ning jälgib, et ta oma käitumisega ei kahjustaks ametiväärikust,
kolleegi või oma organisatsiooni mainet (sh sotsiaalmeedias).
·
Raamatukoguhoidja on
kolleegide suhtes avatud, lugupidav, toetav, koostöövalmis ja eelarvamusteta,
toetab oma kaastöötajaid ning abistab uusi kolleege ametialaste oskuste
arendamisel.
·
Raamatukoguhoidja
panustab oma asutuse heasse käekäiku ning organisatsioonikultuuri arendamisse.
·
Raamatukoguhoidja
osaleb aktiivselt eriala arendamises ja panustab oma kutseühingu arengusse.
VÕRDLUSEKS: ARHIVAARI EETIKAKOODEKS (www.eetika.ee)
1. Arhivaarid
kaitsevad arhiiviainese terviklikkust ja seega tagavad selle kui allika
kestmiseusaldusväärsena.
2. Arhivaarid
hindavad, valivad ja hoiavad alal arhiiviainest selle ajaloolises, õiguslikus
jaadministratiivses kontekstis, pidades seega kinni provenientsiprintsiibist
ning säilitades javälja tuues dokumentide algsed seosed.
3. Arhivaarid
kaitsevad dokumentide autentsust arhiveerimisel, kasutamisel ja säilitamisel.
4. Arhivaarid
kindlustavad kestva juurdepääsu arhiiviainesele ja selle arusaadavuse.
5. Arhivaarid
dokumenteerivad oma toiminguid ja on võimelised neid ka põhjendama.
6. Arhivaarid edendavad
arhivaalide võimalikult laia kasutamist ja tagavad kõikide kasutajate
erapooletu teenindamise.
7. Arhivaarid
arvestavad nii teabele juurdepääsu kui salajasuse nõudeid ja
tegutsevadvastavalt kehtivale seadusandlusele.
8. Arhivaarid pruugivad
üldsuse usaldust ainult üldiseks hüvanguks ja hoiduvad ametiseisundi omaenda
või teiste huvides kuritarvitamisest.
9. Arhivaarid
püüdlevad professionaalse täiuslikkuse poole oma teadmisi süstemaatiliselt
japidevalt kaasajastades ning jagavad omandatud teadmisi ja kogemusi teistega.
10. Arhivaarid
edendavad kogu maailma dokumentaalse pärandi säilitamist ja kasutamist,tehes
koostööd nii arhivaaride kui ka teiste elukutsete esindajatega.
A.P. Mintz: Informatsioonieetika
(1989):
Mitte keegi ei
pea õigustama oma vajadusi ühe või teise informatsiooni järele
Information
ethics: concerns for librarianship and information
industry/ed by A.P.Mintz. Jefferson; London : McFarland & Comp., Inc. ,
1989
SEMINARIL
ARUTLEMISEKS:
1)
MILLISEID EETILISI PROTSESSE PEAKS
INFOTEENINDUSE PROTSESSIS ARVESTAMA?
2) KOHALTEENINDUS JA E-TEENINDUS: KAS JA MILLISED ON EETILISTE ASPEKTIDE
ARVESTAMISE ERINEVUSED?
3) INFOSPETSIALISTI ÜHISKONDLIK VASTUTUS:
- vastutus enese eest
- vastutus tööandja ees
- vastutus kliendi ees
- vastutus kolmanda osapoole ees
- vastutus ühiskonna ees.
KASUTATUD ALLIKAD:
Arhivaari eetikakoodeks (2017). Eetikaveeb;
https://www.eetika.ee/sites/default/files/www_ut/arhivaari_eetikakoodeks_2017.pdf.
Luo, L. (2016). Ethical Issues in
Reference: An In-Depth View from the Librarians’ Perspective. https://journals.ala.org/index.php/rusq/article/view/5928/7515.
Raamatukoguhoidja eetikakoodeks. ERÜ veebileht;
http://www.eru.lib.ee/index.php/erye/eetikakoodeks.
Raamatukoguhoidja kutsestandard. ERÜ veebileht;
Kättesaadav; http://www.eru.lib.ee.
Uverskaja, E. (2019). TLÜ loengu INT6011.DT (Infoteenindus) materjalid Moodle’is. Vaadatud 05.04.2019.
Uverskaja, E. (2019). TLÜ loengu INT6011.DT (Infoteenindus) materjalid Moodle’is. Vaadatud 05.04.2019.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar