kolmapäev, 17. aprill 2019

TEADUSKOMMUNIKATSIOON - KELLELE JA MILLEKS?

SISSEKANNE # 30


Klassikalise määratluse järgi koosneb teadus kahest komponendist: uute ja oluliste faktide teadasaamisest ning nende kommunikatsioonist teistele. Klassikalises võtmes jõuab teadus meieni, s.t. suhestub avalikkusega näiteks teadusartiklite, monograafiate ja konverentsi-ettekannete  kaudu.  Neid uurivad valdavalt teadlased, üliõpilased, õppejõud – ja enamasti puhtpraktilisel õppe- või enesetäiendamise eesmärgil. Teatud mõttes võiks seda nimetada tsunftipõhiseks kommunikatsiooniks. Kuid tekkinud on uus dimensioon – teaduse vahendamine ettevõtjatele, spetsialistidele, poliitikutele, kogu avalikkusele laiemalt. Selleks on vaja rakendada uusi kommunikatsioonivorme (Soomere, Teaduskommunikatsioon küllastunud auditooriumile, 2017).  

Esmane kommunikatsiooni sihtmärk on rahastaja, seda eeskätt Eesti-suguses mikromaailmas, kus rohkem kui 5/6 teadusrahast on projektipõhine. See tähendab, et kui  teadlane või teadlaste rühm järgmist projekti ei võida, ei ole teaduse tegemine piiratud ressurssidega ka jätkusuutlik protsess. Seega tuleb teadus n-ö. söödavaks teha neile, kes jagavad reaalselt raha. Siis tuleb tükk tühja maad, pärast mida tulevad kommunikatsiooni mõttes need, kelle tunnustus on oluline - kolleegid. Pingerea lõpus asuvad poliitikud ja ärimehed – põhjusel, et projektide rahastamisel küsitakse üha sagedamini, kas teadlase tööl on mingi side ühiskonna vajadustega. Nii-öelda horisondi taga on kõik ülejäänud, kellelt tagasiside saamine praegu pea võimatu (Soomere, Inimliku teaduskommunikatsiooni võimalikkusest, 2017).


Teaduskommunikatsioon kõige üldisemas mõistes tähendab teadusega seotud teemade ja teadmiste vahendamist  mitte-ekspertidele ning kirjeldab protsesse, mille abil teadus lõimub ühiskonnaga: selle käigus tuuakse teadlaste loodud teadmised ja uurimistulemused nendeni, kes seda ühiskonnas vajavad (Vikipeedia). Suur vastutuskoorem on pandud teadlaste endi õlgadele, sest juba 1985. aastal sedastas Briti Kuninglik Ühingu (The Royal Society) aruanne, et  iga teadlase erialane vastutus on edendada avalikkuse arusaamist teadusest. Seda dokumenti on nimetatud teaduskommunikatsiooni Magna Charta’ks: aruande vaimu, teadlase vastutust ja kohustust avalikkusele avanemisel võib kohata pea kõikjal alates riiklikest dokumentidest kuni teadlaste intervjuude ja blogipostitusteni. Seda enam, et ülikoolide kolmas põhiülesanne teaduse tegemise ja õpetamise töö kõrval ongi ühiskonda panustamine, sealhulgas teaduse vahendamine avalikkusele (Olesk & Tuisk, 2016).

Teadust on seega vaja kommunikeerida nii teaduse enda, ühiskonna kui üksikisiku tarbeks. Teadusele tekitab see eelduse järelkasvu tekkimiseks, toob motiveeritud üliõpilasi erinevate erialade juurde. See omakorda suurendab rahastajate motivatsiooni teadusesse rohkem panustada. Kommunikatsioon suurendab läbipaistvust, mis toodab usaldust. Samuti aitab see kaasa teadlase kui eksperdi kuvandile ühiskonnas; tema sõna muutub kuuldavamaks ja kaalukamaks, mis võimaldab tal paremini oma eesmärkideni jõuda.

Ühiskonnas peegeldub kommunikatsioon vastu eeskätt teadmistepõhises majanduses, mille tulemiks on rahvusliku rikkuse ja riigi konkurentsivõime tõus. Puudulikud teadmised võivad viia tehnoloogia väärkasutamiseni. Puudulik, halb kommunikatsioon võib tekitada avalikkuse vastureaktsiooni, mis pärsib majanduse arengut. Positiivne on teaduskommunikatsiooni roll ühiskonnaüleste diskussioonide tekkimises, kus arutluse all on suured küsimused (näiteks Rail Baltic, metsatööstuse rajamine vm) – need saavad aluseks demokraatlikule otsustus-protsessile. Ja lõpuks tõuseb ühiskonnale kasu juba pelgalt aruandlusest, mida teadlaskond vastutasuks riiklikule rahastusele on kohustatud tegema.
Indiviidi seisukohalt võiks teadussfäär läbimõeldud kommunikatsiooni kaudu serveerituna olla intellektuaalselt sama põnev kui kunst või kirjandus. Teaduspädev inimene langetab paremaid otsuseid, tema maailmapilt avardub, ta suudab hallata paremini argiprobleeme. (Lepik, 2019)


Eesti Teaduste Akadeemia president Tarmo Soomere arutleb, et kuigi teaduskommuni-katsioon on sihitud „teistele“,  jääb sageli küsimata, kas räägitakse üleüldse sama keelt. Pole vahet, kas see on eesti, vene, inglise või sootuks hiina keel. Küsimus seisab muus: kuna sõnad on mitmetähenduslikud, aga kõneleja ja kuulaja kasutavad neid eri tähendustes, kukub kommunikatsioon läbi. Informatsioon abstraktsel kujul on üsna mõttetu nähtus. Heinz von Foestnerit parafraseerides leiab Soomere, et puusalt pimedusse tulistatud bittide, arvude, sõnade, piltide, visioonide või strateegiate jada ei ole ei informatsioon ega kommunikatsioon. Viimane eeldab mõtestatud vastuvõttu (Soomere, Inimliku teaduskommunikatsiooni võimalikkusest, 2017).

Kuna me väidetavalt oleme sisenenud nn tõejärgsesse ajastusse, kus tühipaljad faktid iseenesest on negatiivsed, pessimistlikud ja ebapatriootilised (Deacon, 2016), siis lahti-seletatult tähendab see seda, et faktid ei kõnele enam iseenda eest, vaid jäävad tummaks, kui neil puuduvad eestkõnelejad (Soomere, Teaduskommunikatsioon küllastunud auditooriumile, 2017). Tõendusmaterjal muutub järjest mahukamaks, uute faktide saamise ja järelduste tegemise protsess keerukamaks (ja selle kaudu läbipaistmatumaks) ning see, mida teadlane räägib, ei olegi enam nii kristallselge ja/või kuulikindel. Pigem on teadlane järsku sattunud harjumatusse rolli: olla arvamuste turul üks paljudest. Sel hetkel muutub kommunikatsioon  elutähtsaks.  Tarmo Soomere: „Lihtsalt tulemuste deklareerimine või lühikeste vastuste andmine on minevikuäri. Teadlased teavad ise kõige paremini, et teadus ei suuda anda kõiki vastuseid või et meditsiin ei suuda ravida kõiki haigusi (ja kui suudaks, siis selleks lihtsalt ei jätku raha). Nõnda peab muutuma kommunikatsiooni paradigma: faktide esitamiselt seostamisele, inimestele teatavaks tegemiselt nende kõnetamisele, järelduste formuleerimiselt nende tausta ja konteksti selgitamisele. Seda ei saa teha elevandiluust torni aknalt. Peategureiks kujunevad hoopis pehmemad väärtused, nagu emotsioonid, inimlikkus, empaatia.“ (Soomere, Inimliku teaduskommunikatsiooni võimalikkusest, 2017).

Siit edasi tundub igati loogiline, et uued pilkupüüdvasse vormi rüütatud teadusajakirjad Imeline Teadus ja Imeline Ajalugu löövad turul paremini läbi kui pisut vanamoeline teaduse populariseerija Horisont. Informatsiooni jõudmine vastuvõtjani, nii et viimane suudaks selle lahti mõtestada, on kommunikatsiooni prioriteet nr 1 – lihtsalt heast teadusest küllastunud auditooriumile enam ei piisa,  vaja läheb ka põnevust, maailma muutvat sõnumit, kuulajat kõnetavaid detaile ja õigeid sõnu (Soomere, Teaduskommunikatsioon küllastunud auditooriumile, 2017). 
Arko Olesk ja Terje Tuisk sekundeerivad: „Kõige olulisemad (...) on oskused. Kui ette valmistamata teadlased asuvad oma projektist teavitama, sest nii peab, võivad entusiastlikud teadlased tõepoolest kogemustest õppida ja saada headeks tutvustajateks. Palju tõenäolisem on aga kiire pettumine. Tajutud ükskõiksus (teema ei ületa uudiskünnist) või halb kogemus (ajakirjanik esitab omaenda tõlgenduse) mõjuvad motivatsioonile halvasti ja peletavad edasistest katsetest eemale. Kuna kohustus nõuab täitmist, siis järgitakse seda formaalselt või delegeeritakse ülesanne edasi, näiteks ülikooli avalike suhete spetsialistile. Nii saab info küll avalikkusele saadetud, kuid eesmärk, et iga teadlane suudaks ise oma tööd vahendada, või vähemasti tajuks sellise oskuse vajalikkust, jääb saavutamata.“ (Olesk & Tuisk, 2016).

Eelnevast järeldub, et teaduskommunikatsioon ei ole kantilik Ding an sich ehk asi iseeneses, vaid eesmärgistatud tegevus, misjon, mis peaks kõnetama kõiki ühiskonnakihte – alates inimesega tänavalt. Kui teadlastele jäävad loomeväljundiks endiselt süvateadusajakirjad, siis rohujuure tasandil peavad inimesi teaduseusku pöörama juba mainitud ajakirjad Imeline Teadus, Imeline Ajalugu ja Horisont, telesaated Rakett69 ja Ajujaht rahvusringhäälingus, raadiosaated Kukkuv Õun (Kuku Raadio) ja Labor (ERR). Teadlaste kui erialaekspertide arvamust ühel või teisel ühiskonda kõnetaval teemal võib üha sagedamini kuulda nn prime time’i vööndi saadetes (Ringvaade, Terevisioon).

Viimasel ajal on kasvanud teadusuudiste vahendamine erinevate teadusportaalide kaudu (nt Geenius.ee ja rahvusringhäälingu egiidi all tegutsev novaator.err.ee). Mõlemad üleriigilised päevalehed koondavad teadusuudiseid vastavatesse teadusportaalidesse: nii tegutseb Postimehe juures „Heureka“ ja Päevalehe juures „Forte“. Ka ülikoolide portaalid panustavad teaduse populariseerimisele. Tallinna ülikool peab videoformaadis „ühe minuti loenguid“, mille nimi juba kätkeb endas kvaliteetset kontsenteeritust, olles ambitsioonikalt lühike ja sisutihe. Kui teadlasele tulevad appi professionaalsed taustajõud (turundus, montaaź vm), siis võib tulemus olla vägagi võluv. Me võime kritiseerida trendi, justkui teadusest tahetakse teha kiirtoitu, aga kui me lähtume populariseerimise ideest kui prioriteedist, siis võib nentida, et kõik, mis teaduse levikule kaasa aitab, on tervitatav (eesmärk pühendab abinõu).



Kasutatud allikad:

Deacon, M. (9. July 2016. a.). In a world of post-truth politics, Andrea Leadsom will make the perfect PM. Kasutamise kuupäev: 2. aprill 2019. a., allikas The Daily Telegraph: https://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/09/in-a-world-of-post-truth-politics-andrea-leadsom-will-make-the-p/
Lepik, A. (2019). Teaduskommunikatsiooni olemus, kanalid, formaadid. Kasutamise kuupäev: 2. aprill 2019. a., allikas Kursuse IFI6201.DT loengumaterjalid: https://jaanikameigas.wordpress.com/ifi6201dt/
Olesk, A., & Tuisk, T. (18. märts 2016. a.). Kes saab teadlast sundida... Kasutamise kuupäev: 2. aprill 2019. a., allikas www.sirp.ee: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c21-teadus/kes-saab-teadlast-sundida/
Soomere, T. (6. jaanuar 2017. a.). Inimliku teaduskommunikatsiooni võimalikkusest. Kasutamise kuupäev: 2. aprill 2019. a., allikas www.sirp.ee: https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c21-teadus/inimliku-teaduskommunikatsiooni-voimalikkusest/
Soomere, T. (14. 12 2017. a.). Teaduskommunikatsioon küllastunud auditooriumile. Kasutamise kuupäev: 1. aprill 2019. a., allikas Eesti Teaduste Akadeemia: www.etag.ee/wp-content/uploads/2017/08/3_Tarmo-Soomere.ppt

The Royal Society (1985). The Public Understanding of Science. Kättesaadav https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/policy/publications/1985/10700.pdf.
 
Vikipeedia. (kuupäev puudub). Teaduskommunikatsioon. Kasutamise kuupäev: 2. aprill 2019. a., allikas et.wikipedia.org: https://et.wikipedia.org/wiki/Teaduskommunikatsioon




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar