esmaspäev, 4. november 2019

Mihkel Raud. KUS MA OLEN EHK KUIDAS SINA VÕID PALJU KAUGEMALE JÕUDA. Õpetussõnad ambitsioonikatele.

SISSEKANNE # 73

www.apollo.ee


Lugemisjärg jõudis Mihkel Raua raamatuni „Kus ma olen ja kuidas sina võid palju kaugemale jõuda.“ Raamat on ilmunud 2016. aastal ja tõenäoliselt läbimüüdud, aga raamatukogust saab ikka kätte. Võiks öelda, et ma olen kolm aastat hiljaks jäänud. Aga mulle ei meeldigi kuum supp - kõrvetab kurgu ära ning ajab keele villi, maitsenüanssi mitte mingisugust. Rauda iseenesest tuleks muidugi kuumalt taguda, kuid... ma vist jäin nüüd semantilisse lõksu kinni.

Raamatu lugemine  käis kiiresti, sest Raual on head kirjanduslikud geenid. Ujuta neid alkoholis palju tahes, nad veavad ikka välja. See on n-ö. eneseabiõpik ning sellisel kujul kergesti seeditav. Ei vanane ka. Eneseiroonia on kõige tõhusam müüginipp, kus lugeja võtab kohe positiivse hoiaku. Ja tunnista oma vigu. Peeter Oja otsustas mõned aastapäevad tagasi enne „Septembris ei joo“ kampaania algust kõik oma viinad ära juua, et hiljem kiusatust ei tekiks, kuid ajas seejärel vindisena koju sõites pikali ka tänavapostid ja liiklusmärgid – pärast aga kahetses pattu lauluga „Ma võtsin džinni“ ning sai rahvalt indulgentsi. Kanäe, misuke! Ka inimene! Mihkel Raud paneb kohe alguses kõik lambid põlema, et lugeja ei peaks pimeduses kobama. Ta on alkohoolik (endine, kuid ikkagi – tempel mällu igaveseks), ta on üle keskmise edev ja samavõrra uje ning ülbe attitude pole midagi muud kui ebakindluse kattevari. Lugeja on hoobilt relvitustatud – no kuidas sa annad esimese valangu autori pihta, kes on rinnaesise paljaks kiskunud. Pigem mugistad heatahtlikult naerda, möönad vana kulunud käibetõde, et artist on ka kõigest inimene ning heidad siis lõpuks enda elulegi iroonilise kõrvalpilgu. Mis oligi autori eesmärk. Tubli.

Paljud peatükid meeldisid mulle ses raamatus, mõni kohe eriti. Näiteks see: „Kas mäletad meest nimega Aivar Palumäe? Palumäe ehk Pornokunn oli esimesi produtsente, kes eestikeelseid pornofilme tegi. Tema panus eesti kultuurilukku on suurem, kui ta ise arvata julgeb. Kui ma oleksin marslane ja karm saatus mu kõigist maamuna punktidest just Eestisse paiskaks, peaksin ma selle maa ja rahva mõistmiseks tutvuma kolme suurteosega. Need on Lydia Koidula „Säärane mulk ehk sada vakka tangusoola“, Anton Hansen Tammsaare „Tõde ja õigus“ ning Aivar Palumäe „Karu türa“. Need kolm on ausambad oma ajastule. Kõik kirjeldavad jalustrabava detailirohkusega eestlase mõtte-maailma ja väärtusi, esimene 19. sajandi lõpus, teine 20. sajandi alguses ja kolmas lõpus. Kõik kolm kannavad endas olemuslikku kurbust, mis sajandist sõltumatult on olnud meie rahvusliku psüühe põhiosaks./…/ Aivar Palumäe suurfilm maalib meile nappide vahenditega pildi ebakindlast väikerahvast, kes ajalootuultes end ootamatult iseseisvana avastab. „Karu türa“ peegeldab meile tagasi meie endi ettekujutust muinasjutust, mille suunas me rahvana aastakümneid triivisime. See räägib meile vabadusest, mida me vangistuses hoopis teistsugusena ette kujutasime, kõneleb „Dallase“ ja „Dünastia“ kaudu meie teadvusesse kinnistunud glamuuriihalusest ja sellest, kuidas too glamuur argises tegelikkuses kahemõõtmeliseks taandub./…/ Maailm on kogu ajaloo vältel olnud sissetungiv, vallutav pool ja Eesti on olnud vastuvõtja, kui otsida võrdlust raamatust „Avameelselt abielust“. Eesti on alati taha saanud ja Palumäe näitas (kuigi selle peale ise tingimata mõtlemata), et laulev revolutsioon muutis võimalikuks küll tahasaamisest avalikult rääkimise, ent taha sai Eesti rahvas ka pärast iseseisvumist. Palumäe loodud kangelased – tujutult jalgu laiutavad tüdrukud – on metafoorina nii võimsad, et kogu oopus hakkab ühel hetkel füüsilist valu tekitama. „Karu türa“ on Teise Eesti manifest ja mul on raske aru saada, miks seda meistritööd okupatsioonide muuseumis turistidele ei näidata.“ (Raud, lk. 161-162, allajoonimised on minu poolt). 

Vaat niimoodi – otse kümnesse. Olen minagi mõelnud, et pornofilmis peegeldub ühiskonna sotsiaalne paleus. Kui ma seda nn. „Karu türa“ vaatasin, siis erutas see mind pigem sotsiaalselt kui füüsiliselt, sest midagi nii banaalset, kuid üdini ausat selles źanris annab leida. Teate mis! Sulev Keeduse „Somnambuul“ on tegelikult samasugune autorifilm, kunstiporno – kui nii võtta.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar