Säilitamise
all võime üldiselt mõista protseduuri, mille eesmärgiks on ajalise kestvuse
pikendamine parimal võimalikul viisil ja pikimaks võimalikuks perioodiks,
hõlmates nii kognitiivset (tavad, pärimused, esivanevate tarkus) kui materiaalset
tasandit (esemeline maailm). Kitsamas
tähenduses ja käesoleva töö keskmes on esmajoones just materiaalne tasand ehk
kõikvõimalikud artefaktid. Nende hulka kuuluvad lihtsad tekstikandjad –
raamatud, dokumendid jms -, mille puhul antud teema kontekstis tõstatub küsimus
nende säilivusest ajas. Iga tekstikandja kannab endas infot selle kohta, millisest
materjalist ja mil viisil ta on loodud, sellest omakorda tekivad küsimused
säilitamisest, ehk mängu astuvad füüsika ja keemia. Mäluasutuste jaoks, nagu
arhiivid, raamatukogud ja muuseumid, on säilitamisega seonduvad küsimused alati
prioriteetsed. Kõigepealt tuleb aga selgeks teha relevantne terminoloogia, kuna
hägusus terminites võib muuta kogu protseduuri laialivalguvaks ja mitmeti
tõlgendavaks – millest omakorda johtub korvamatut kahju säilitusobjektile
endale.
Säilitamine
on mõiste, mille alla koonduvad mäluasutustes tegevused, mis aeglustavad
säilikute vananemist, takistavad nende lagunemist ja pikendavad seeläbi kogude
kasutusiga (Darling 1985). Ameerika Arhivaaride Ühingu (Society of American Archivists) sõnastik defineerib mõistet
“säilitamine” protsesside ja operatsioonide kogumina, mille
eesmärgiks on dokumentide stabiliseerimine ning kaitse
kahjustuste ja lagunemise vastu ning kahjustatud ja lagunenud dokumentide
töötlemine. Säilitamine võib tähendada ka informatsiooni ülekannet
(kopeerimist) teisele kandjale, näiteks
mikrofilmile (Konsa, 2007).
Konserveerimine
on üldmõistena kasutusel organisatsioonides, mis tegelevad museaalide,
ehitiste, kunstiteoste ja muude eelkõige esemeliste kultuuriväärtuste
säilitamisega. See on kompleks tegevusi alates objekti hindamisest, teaduslikust
analüüsist, uuringutest ja dokumenteerimisest kuni töötlemise ja
restaureerimiseni, eesmärgiga stabiliseerida materjalid
originaalkujul nende keemilise ja füüsikalise töötlemise abil. Seejuures ei võeta
konserveerimist ette ainuüksi objektide välimuse parandamiseks, vaid töötlemine
peab säilitamise ja kasutamise seisukohast olema alati põhjendatud (Konsa,
2007).
Restaureerimine
on omandanud mõnevõrra arhailise värvingu, kuna selle tegevuse eesmärk on taastada
objekti oletatav varasem olek. Restaureerimine võib olla õige lahendus
eraomanduses olevate objektide korral, kus prioriteediks ongi taastada nende
algne funktsioon või väljanägemine. Sellega
käib kaasas ka renoveerimise ehk uuendamise mõiste, mis tähendab
objektides, eriti ehitistes tehtud muutusi füüsilise seisundi parandamise
eesmärgil, kusjuures varasema seisundi saavutamine ei ole oluline (Konsa, 2007;
Art & Architecture Thesaurus).
Säilitamisel
on kaks teineteisega tihedalt seotud ning samas vastuolulist külge: ühest
küljest tähendab säilitamine selliste hoiutingimuste loomist, mis aeglustaks
dokumentide vananemisprotsessi ja tagaks nende füüsilise olemasolu võimalikult
pikaks ajaks, teisalt aga on säilitamise mõte jällegi võimalikult soodsate
tingimuste loomises, et dokumendid oleksid
kättesaadavad ja kasutatavad. Tuleb silmas pidada, et kultuuri mälu on sarnaselt inimese omale mitte
staatiline, vaid dünaamiline süsteem – seega on kultuur seda rikkalikum, mida
suurematel ja mitmekesisematel allikakogudel see põhineb. Väga oluline siinkohal
on nending, et säilitamine mitte üksnes ei tohiks kuidagi piirata kasutamist,
vaid peab kasutamist võimalikult hõlbustama (Konsa, 2008).
Säilitamises
eristatakse kahte põhilist tegevussuunda: ennetava säilitamise mõte
seisneb kogude vananemise aeglustamises võimalikult tõhusal viisil, säilikuid otseselt töötlemata, et arhivaalide kasutusaeg
oleks maksimaalselt pikk; korrektiivne säilitamine tähendab säilikute
seisundi parandamist. Ennetav säilitamine hõlmabki endas suurt hulka
teabeasutustes toimuvaid tegevusi (hoiustamine, keskkonnatingimuste kontroll,
ohuplaneering, kasutuskord, töötajate/kasutajate väljaõpe), kuid ei nõua otseselt
dokumentide füüsikalis-keemilist töötlemist. Ennekõike keskendub ennetav säilitamine
tervikkogudele, sest reeglina pole mõtet luua näiteks sobivaid hoiutingimusi
ainult ühele arhivaalile. Korrektiivse säilitamise moodustavad
konserveerimine ja restaureerimine, mis
on üldjuhul väga töömahukad ja kallid protsessid, nõuavad kvalifitseeritud
tööjõudu ning on suunatud üldiselt üksikobjektidele. Ennetav ja korrektiivne
säilitamine on väga tihedalt seotud ning nende eristamine on paljuski vajalik
vaid säilitustegevuse tõhustamiseks. Teatud mööndusega võib öelda, et ennetav
säilitamine on primaarsem kuivõrd väga paljudes teabeasutustes toimubki ainult
ennetav säilitamine (Konsa, 2008).
Kogu
säilitusalane terminoloogia on fikseeritud seadusandluses. Eestis reguleerivad
arhivaalide ja trükiste säilitamist mitmed normdokumendid, näiteks
arhiiviseadus ja arhiivi- eeskiri, rahvusraamatukoguseadus jt. Kõikide protsesside juurde kuulub täpne dokumenteerimine,
millel põhineb teaduslik töökorraldus ja mis pikemas ajalises vaates loob
arusaama tööde efektiivsusest (Konsa, 2008).
Kui
põimida ühtseks tervikuks säilitusalane terminoloogia, metodoloogia ja
praktika, siis saamegi rääkida säilitusteadusest kui omaette
distsipliinist. Säilitamise teaduslikud ja praktilised aspektid koos
moodustavad säilitusparadigma - eelduste, printsiipide ja tegevusviiside
kogumi, mida valdavad teabeasutuste töötajad ning mis on mudeliks nende tegevustele
ja maailmavaatele (Konsa, 2007).
Ehkki
inimkond on kogu oma ajaloo vältel talletanud informatsiooni, mille kogumise ja
säilitamise kvaliteedist, ajastu-üleste objektide ja artefaktide kollektsioonist,
on välja kujunenud pärandkultuur, ulatub
säilitusteaduse kui iseseisva teadusharu sünnilugu siiski tagasi vaid XIX
sajandisse, mil hakati
teadvustama paberi säilivuse füüsikalis-keemilisi probleeme. Tähelepanu hakati
pöörama tehnoloogiast tulenevatele hädadele (paberi kvaliteet) kui ka välistele
faktoritele (õhusaaste), uuriti paberi vananemisprotsessi ja happelisust. Suurt
rolli säilitamise aspektide teadvustamises on etendanud looduskatastroofid (nt suurvesi
Firenzes 1966, Pärnus 2005) või śokeerivad uuringutulemused (ulatuslikud paberikahjustused
Kongressi Raamatukogus 1970ndail). Taolised kriisisituatsioonid ärgitasid
forseeritult looma traditsiooniliste käsitöömeetmete kõrvale uusi massilise
konserveerimise tehnoloogiaid, mis võimaldaksid töödelda
kiiresti suurt hulka kahjustatud trükiseid. Peamiseks säilitatavaks üksuseks
hakati pidama trükiste sisu ning info
uuendamise meetodina võeti muuhulgas kasutusele mikrofilmimine. Massilise
konserveerimise meetodid põhinevad ka hoopis teistsugustel kontseptuaalsetel
alustel: seniste üksikute trükiste konserveerimise asemel hakati töötlema
tuhandeid objekte, mis omakorda eeldas lisaks erinevatele tehnoloogiatele ka
näiteks erinevaid trükiste valikueeskirju (Konsa, 2008).
Kokkuvõtteks
võibki öelda, et toimus nihe mastaapides, kus üksikobjektide käsitööndusliku, aega ja
erioskuseid nõudva käitlemise kõrvale astus suurte kogude problemaatika koos
uute tööstuslike tehnoloogiatega. Säilitusteadus eristubki pelgast
säilitamisest ehk kitsalt reeglite, meetmete ja tehniliste protseduuride
kogumist märksa laiema tegevushaarde poolest. Kuid eesmärk on mõlemil juhul üks
ja ainus – tagada säiliku(te)le võimalikult pikk eluiga. Selles tähenduses on säilitamine ja säilitusteadus alati
vaadeldavad omavahel orgaaniliselt seotud paarisrakendina, kus teadus ammutab säilitamise
praktikatest ainest teoreetiliseks baasiks ja sellest omakorda võrsuvad täiesti
uued praktikad.
Kasutatud allikad:
· Konsa, K. (2007). Artefaktide säilitamine. Tartu: Tartu Ülikooli
Kirjastus. Loetud aadressilt: http://vana.muuseum.ee/uploads/files/artefaktide_sailitamine_konsa.pdf
(14.11.2019).
· Konsa, K. (2008). Arhivaalide ja trükiste säilitamine. Tartu:
Kleio. Loetud aadressilt: https://dspace.ut.ee/handle/10062/48569
(14.11.2019).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar