Üks esimesi teadaolevatest
infoettevõtluse näidetest on 1971. aastal Sue Rugge’i ja Georgia Finnigani poolt
Põhja-Californias Berkeley’s asutatud sõltumatu
uuringufirma Information Unlimited. Kümnedollarilise tunnitasu eest töötles,
korrastas ja jagas infoettevõte infot kõigile, kellel oli soovi selle eest
maksta. Info kaubastamise teadlik algus.
1998. aastal ilmus Florence M. Masoni ja Chris Dobsoni teos
„Information Brokering“, mille põhiteemadeks olid infovajaduse määratlemine, infonõudluse
prognoosimine, infoallikad ja infootsing, infoteenused, turundus ja kaubamärgi kujundamine.
Harold F. Weitzen oli esimene,
kes 1984. aastal võttis kasutusele termini infopreneur (tuletis entrepreneuri mõistest)
– see on infoettevõtja, kes näeb informatsioonis võimalust uute infoettevõtete
loomiseks seda analüüsides, konsolideerides ja eraldades ning jõuliselt
kommunikeerides, nii et olemasolevast infost sünniksid uued ideed ja teenused.
1988 ilmus H. Skip Weitzenilt märgiline teos „Infopreneurs: Turning Data Into
Dollars“. Kuidas määratleda
infoettevõtjat? Weitzeni hinnangul on nad justkui naljakad raamatukoguhoidjad,
sõltumatud infoasjatundjad, infokonsultandid ja infomaaklerid.
Lahm ja Stowe (2011) määratlevad
infoettevõtlust (infopreneurship) on laialt levinud tegevus-valdkond, mille keskmes
on infotoodete ja –teenuste arendamine, müümine
ja edasimüümine (developing, selling and
re-selling).
Rugge ja Grossbrenner (1997)
defineerisid infoettevõtlust kui füüsilisest isikutest ettevõtjate (self-employing individuals) praktilist tegevust,
olles omandanud vajalikud erioskused, mis võimaldavad infole ligi pääseda ning
edastada seda teistele sellisel moel, et nõudlus info järele oleks rahuldatud
ja tasuküsimine selle eest õigustatud (supports
the demand and justifies charging fees for a profit).
Mason ja Dobson (1998) leiavad,
et infoettevõtlus on niisugune ettevõtluse vorm, kus mittetulunduslikud infoettevõtted
pakuvad klientidele spetsiifilist, korrastatud teavet, mis vastaks nende
nõudmistele (teabevajadusele).
Seega on infoettevõtlus
ettevõtluse liik, mille keskmes on info ja sellega tegelevad infospetsialistid, kel on
erialased oskused seda infot selekteerida, müüa ja turundada, pakkudes
klientidele vajalikku teavet ning teenida sellelt tulu.
Mõned autorid on kitsendanud
infoettevõtluse pelgalt e-äri valdkonnaks. Du Toit’ (2000) arvates on see
infotoodete ja –teenuste müük interneti kaudu rahateenimise eesmärgil.
R.E. McDonald (Knowledge entrepreneurship: linking
organizationallearning and innovation. PhD Thesis. University of Connecticut, 2002)
kasutab mõistet teadmusettevõtlus, mis baseerub oskusel ära tunda infoalaseid
võimalusi ja neid rakendada uute innovatiivsete teadmuspõhiste ideede ja
praktikate loomiseks.
Teadmusettevõtluse mudel. McDonald (2002) |
Infoettevõtja on seega
spetsialist, kes annab infoalast nõu eraisikutele ja äriettevõtetele.
Infoettevõtluse olemus seisneb
kliendi infoalases nõustamises infokonsultandi pädevuse piirides, uute
infoalaste teadmiste ja oskuste väljatöötamises kliendi huvides, infotehniliste
vahendite ülevaatamine ja hindamine kliendi huvides ning infoalase oskusteabe
vahendamine ja rakendamine kliendi huvides (koolitamine).
Infomaaklerid. Mary Ellen Bates (2013)
sedastab, et „tegelikult nimetame end
tavaliselt pigem sõltumatuteks infospetsialistideks või infoettevõtjateks,
mitte infomaakleriteks. Me ei vahenda midagi; pakume klientidele uuringuid,
analüüse ja muid infoteenuseid. Meie kliendid maksavad meile info ekspertiisi,
mitte lihtsalt informatsiooni kui sellise (per se) eest.“
Infoettevõtjate tegevussfääri
kuulub võimendatud (leveraged) ja
kohandatud (customized)
informatsiooni edastamine oma klientidele, allikateks võivad olla hiiglaslikud
andmebaasid või lihtsalt korrastamata infohulk, millest läbinärimine oleks
erialaste teabehankimisoskusteta raskendatud kui mitte võimatu. Infoettevõtjad
võimaldavad infovoogu manipuleerida, seda kiirendades ja ligipääsetavust
hõlbustades, ühesõnaga – muutes info söödavamaks. Samuti on üheks väljundiks
info ümberpakendamine: uued tooted-teenused olemasoleva info pealt.
Kasutatud
allikad:
·
Lahm
Jr, R. J., & Stowe, C. R. (2011). "Infopreneurship": Roots,
Evolution, and Revolution. The Entrepreneurial Executive,16, 107-119.
·
Mason,
F. M., & Dobson, C. (1998). Information Brokering: A How-To-Do-It Manual.
Neal-Schuman Publishers.
·
Coulson-Thomas,C.
(2000). Developing and supporting information entrepreneurs, Career
DevelopmentInternational 6(4), 231–235.
·
Lepik,
A. (2019) Kursuse INT6050.DT õppematerjalid. Tallinna Ülikool. Loetud: Moodle’i
keskkond, 13.11.2019.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar