reede, 18. oktoober 2019

21. SAJANDI RAAMATUKOGU: KOGUDE ARENDUSE TRENDID EESTIS JA MUJAL (näiteks Norras)

SISSEKANNE # 69


Eesti Raamatukoguhoidjate Ühingu visioonidokument „21. sajandi raamatukogu“ nendib sissejuhatuseks, et raamatukogudel  on  ühiskonnas  täita  tähtis  roll  -  aidata  inimesi  orienteeruda tänapäevases   infoühiskonnas. Sest kuni   inimesed   loevad,   kestab   ka   kultuur. Raamatukogude  ülesanne  on  aidata  inimestel  teadlikumalt  lugeda  ja  seeläbi  elus paremini hakkama saada[1]. 21. sajandi kontekstis kõlab see võib-olla triviaalselt – meil on niigi kõik selge, meil on kõikvõimas Google -, kuid lihtsad tõed ongi triviaalsed: meil  on  kaasaja üleküllastunud, fragmenteeritud ja multidimensionaalses infoühiskonnas orienteerumiseks vaja majakat ning raamatukogu kui klassikaline, turvalist infokeskkonda pakkuv institutsioon sobib hästi seda funktsiooni täitma. Kuid mõistagi ei saa ükski asutus pidevalt muutuvas ühiskonnas jääda staatiliseks, vaid peab end selles positsioneerima ja muutustega kohanduma. Ehk: mine vooluga kaasa, kuid seisa kindlalt jalgel! Raamatukogu ei saaks olla jätkusuutlik, kui ta takerduks  kontseptsiooni, et see on vaid lõputu hulk laudimeetreid köidetud pabereid pisut tolmunud riiulitel – parafraseerisin siinkohal mälu järgi üht veebiavarustest kunagi mällusööbinud nendingut. Ehkki mina vana kooli austajana peaks lugu ka sellisest raamatukogust, on siiski meeldivam mõlema silmaga tulevikku vaatava särtsaka ja interaktiivne mäluasutuse kuvand.

Kogu maailmas, sealhulgas Eestis mõjutavad raamatukogundust ja lugemisharjumuste kujunemist tulevikus mitmed kultuurilised, sotsiaaldemograafilised, poliitilised, majanduslikud ja tehnoloogilised trendid[2]. 2013. aastal raporteeris Rahvusvaheline Raamatukoguühingute ja –institutsioonide Liit IFLA olulistemast tulevikusuundumusest, milles keskset rolli etendab tehnoloogia. Areng selles valdkonnas tõstab   digitaalse   kirjaoskuse tähelepanu  keskpunkti ja raamatukogude  roll  on  siin aidata  inimesi, kes  ei  suuda  piisavalt  hästi  digitaalses  inforuumis  toime tulla – sestap peavad raamatukogud ise olema nii-öelda sammukese protsessist ees, et püsiks abistamise /õpetamise kompetents[3].

Teiseks kasvab kogu maailmas e-õppe osatähtsus ja sellega koos veebipõhiste õppematerjalide ja -programmide hulk. E-õpe muudab (elukestva) õppe mitmekülgsemaks, odavamaks ja kättesaadavamaks, materjalide rohkus ühes vaba juurdepääsu leviku suurenemisega avaldavad otsest mõju ka raamatukogude pakutavate teenuste arengule. Sealjuures mõtestatakse ümber privaatsuse ja andmekaitse piirid - uute tehnoloogiate esiletõusuga tõstatuvad isikuandmete kasutamise küsimused, sh. majanduslikel   eesmärkidel.   Raamatukogude jaoks  muutub   kasutajaandmete  kogumine, analüüsimine  ja kaitsmine  üha olulisemaks küsimuseks[4]. Ja lõpuks mõjutab tuleviku raamatukogu teenusi ootuspärane eeldus, et e-raamatud saavad veebis kättesaadavaks ning automaatsed  tõlkeprogrammid  teevad  kõik  raamatud  sõltumata  keelest  inimestele arusaadavaks[5].

Ameerika Raamatukogude Assotsiatsiooni (ALA) nn Raamatukogude Tuleviku Keskus on kaardistanud 2015. aastal hulga suundumusi, millega raamatukogud peavad arvestama ja kindlasti adopteerima, et vältida identiteedikriisi. Ühiskond vananeb – raamatukogu panus teenäitajana infoühiskonna labürindis kasvab. Samas jälle on peale kasvamas nn digiühis-konna kasvandikud (digital natives), kes vaatavad asjadele kardinaalselt teisiti – ka neid peab seesama raamatukogu kõnetama. E-õppe dominantset rolli sai juba mainitud, samuti andmekaitse ja privaatsuse teemat. Ameeriklased mainivad muuhulgas ühiskonna mängustumist, mida vaadeldakse kui võimalust – sünnipäraste digioskustega põlvkonda saab meelitada enda poole uute atraktiivsete lahendustega. Mitte vähema tähtsusega pole automaadid, droonid ja robotid ehk küsimused, kuidas raamatukogud oma teenusi pakuvad mikromobiilses ja linnastuvas tulevikuühiskonnas. Olgu veel lisatud, et kui algul kaardistati paarkümmend suundumust, siis hetkeseisuga on lahti mõtestatud juba 40 tulevikutrendi – ja märksõnu lisandub pidevalt juurde[6].

Kogu eelnevast jutust võib jääda mulje, et ma räägin kõigest muust peale kogude arendamise, kuid minu meelest moodustubki paljudest tahkudest ühtne tervik. Kogude arendamine oli, on ja jääb raamatukogude põhilisemaks tegevuseks. Mida võtta, mida jätta – lausa hamletlik küsimus iga  liiki raamatukogule, alates pisikesest külaraamatukogust kuni teadusraamatukogudeni välja. Esmane faktor on muidugi raha, siis ruumiküsimus ja kindlasti sihtgrupi nõudmised. Need on kõigil erinevad. Kuid üldised ühiskondlikud suundumused mõjutavad kõiki võrdselt, nii Euroopas, Ameerikas kui kogu ülejäänud maailmas.

Muide, rahast rääkides... Rahvaraamatukogude kvaliteedihindamise raportist (2018) joonistub tulemustest suure murekohana  välja teavikute  rahastamise  väiksusest  tulenevad probleemid – kogusid ei ole võimalik piisavalt uuendada. Kuna riik ei toeta e-raamatute ega teiste infokandjate laenutamist, siis ei ole võimalik pakkuda väljaandeid eri infokandjatel, eriti puudutab see  nooremaid  lugejaid.  Veebipõhiste  teenuste  pakkumine  ja  kvaliteet  ei  vasta  Eesti  kui  e-riigi kuvandile, raamatukogude kasutuses olevad tehnilised vahendid on sageli vananenud[7]. Seal me siis oleme, rohujuure tasandil. Samas – mida sa arendad, kui pole õiget arengukavagi. Ja needki, kellel see olemas ja kehtib, nendivad, et  seal on  kirjas  vaid üldised  põhimõtted,  ent  puuduvad konkreetsed  tegevused  ja/või  finantsid[8].

Teadusraamatukogudes on pilt klaarim, olgugi et siingi peetakse maha tuliseid debatte – mis, kuidas ja milliste põhimõtete järgi komplekteeritakse.  Mõne aasta eest pahandas Postimehe ajakirjanik Tartu ülikooli raamatukoguga, et sealne komplekteerimispoliitika ei vasta uue aja nõudmistele. Tsiteerin: „Mistahes x, y ja z eriala üliõpilane on paratamatult kokku puutunud probleemiga, et neile vajalikud raamatud ei ole kättesaadavad. Eestis ei ole ühtki teadusraamatukogu, mis vääriks seda nime.“[9]  Talle oponeerib jõuliselt toonane TÜR direktor Martin Hallik, kelle sõnul on kogu maailmas teadusraamatukogude keskne sisu ligipääs teadusandmebaasidele, millel rajaneb enamik loodus- ja täppisteadustöid, nii nagu ka meditsiini ja sotsiaalteaduste valdkonnas; seni monograafiakeskne humanitaaria liigub samuti hoogsalt digiteeritud sisu poole. Haridus- ja teadusministeerium on soetusi digipõhistele teadusandmebaasidele läbi aastate stabiilselt toetanud[10]. Samamoodi on prioriteetsed elektroonilised teavikud, kui uurida teadusraamatukogude uusimaid aastaaruandeid. Näiteks ületas 2018. aastal Tallinna Ülikooli Akadeemilises Raamatukogus e-kujul perioodika maksumus tunduvalt tavaperioodika oma ning ostetud  e-raamatute arv  kasvas 2017.  aastaga võrreldes 24%.[11] 

E-teavikud on seega tuleviku raamatukogu kujundajad – seda annavad mõista nii IFLA ja ALA trendiraportid ning teadusraamatukogude arendus- ja komplekteerimiskavad. See on ülemaailmne kogude arenduse suund – vähem paberit, rohkem e-põhisust. Näiteks osteti Norra teadus- ja erialaraamatukogudesse 2014. aastal ainult 287 000 raamatut, mis on poole vähem kui 2004. aastal. Kui 2004. aastal oli paberil teadusajakirjade tellimusi 163 000, siis kümne aastaga vähenes see arv 40 000-le, seevastu e-kujul ajakirjade kasv tõusis samal ajavahemikul 155 000-lt 650 000-le. Klassikaline raamat kui allikmaterjal teadlastele ja tudengitele kaotab tasapisi, kuid kindlalt positsioone e-teavikutele – kui 2004. aastal  digitaalsete täistekstiliste artiklite allalaadimisi praktiliselt ei olnud, siis 2014. aastal oli neid 24 miljonit. Paberkandjal teavikud aeguvad – ja mõnes teadusvaldkonnas väga kiiresti[12].

Selline tendents omakorda tähendab paindlikkuse suurenemist komplekteerimispoliitikas. Lähtutakse sihtgrupi vajadusest (nagu tegelikult kogu aeg on olnud), aga kiirem tagasiside ja vahetu kaasamine tähendab paradigma muutust, kus teavikuid ei tellita mitte enam igaks juhuks, vaid nõudlust arvesse võttes (just-in-case asemel just-in-time). Sarnaselt Eesti ELNET konsortsiumi tegevusega tegeleb Norras teadusraamatukogude ühishangetega haridus- ja teadusministeeriumi poolt loodud CRIStin (Current Research Information System in Norway), mille kaudu ostetakse juurdepääs EBSCO, ProQuesti jt andmebaasidele. Kuna see kõik maksab väga palju, siis vaevab Norratki probleem, et rahvaraamatukogud ja ka väiksemad erialaraamatukogud jäävad e-ressursside osas vaeslapse ossa. [13]  Tuleb tõdeda – raha ei ole kunagi piisavalt, isegi jõukas Norras.

Veelkord, kogude arendamise läbiv trend nii meil kui mujal on e-ressurside eelistamine. Helsinki ülikooli raamatukogu kogude arenduse juht Anneli Partanen on suundumused hästi kokku võtnud, öeldes, et vaatenurk nihkub kogude füüsilisest laiendamisest ja omamisest vajaduspõhisele avatud juurdepääsu pakkumisele reaalajas[14].

Lõpetuseks lisan Ameerika futuroloogi ja DaVinci Instituudi asutaja Thomas Frey mõtted tulevikusuundumustest, mis mõjutavad nii raamatukogude kogudearendust kui kontseptsiooni tervikuna ning mida tsiteerib ka Eesti raamatukogude visioonidokument. Frey veendumuse järgi muudavad uued tehnoloogiad pidevalt infole ligipääsemise viise, kuid igal tehnoloogial on lõpp – kõik täna laialdaselt kasutatavad tehnoloogiad asendatakse millegi uuega. Peagi saavutatakse piir, kui väikeseks saab salvestatava info hulka muuta. Otsingumootorid muutuvad üha keerulisemateks. Aja defitsiit mõjutab raamatukogukasutajate elustiili.  Tuleb silmas pidada, et aja jooksul oleme paratamatult muutumas verbaalseks ühiskonnaks. Nõudlus globaalse informatsiooni järele kasvab plahvatuslikult, mistõttu siseneme globaalsete süsteemide ajajärku. Maailm liigub tootekesksest majandusest elamustele ja kogemustele põhinevaks majanduseks ning raamatukogud muutuvad informatsioonikeskustest kultuurikeskusteks[15]

Nii et kokkuvõtteks - nagu mina seda mõistan – on raamatukogud meil ja mujal muutumas multifunktsionaalseks kultuuri- ja vabaajakeskuseks, n-ö. juurdepääsupunktiks teadmispõhisesse maailma, kus raamatukogutöötaja on õige suuna kättenäitaja rollis. Materiaalsed ressursid võivad siinjuures olla küll takistuseks, võtta tempotki maha, ent üldisi trende need ei väära.


 

[1]21. sajandi raamatukogu.  Eesti raamatukogunduse tulevik ühiskondlike ja tehnoloogiliste muutuste tingimustes: raamatukogude missioon, positsioon ja arengusuunad. (2016). Kättesaadav: http://www.eru.lib.ee/images/stories/dokumendid/21-sajandi-raamatukogu.pdf.
[2] Sealsamas.
[5] 21. Sajandi raamatukogu.
[8] Sealsamas.
[11] Tallinna Ülikooli Akadeemilise Raamatukogu tegevusaruanne 2018.
[12] Scandinavian Library Quarterly, 2015, 4.  http://slq.nu/wp-content/uploads/2015/12/SLQ-4.2015.pdf
[13] Sealsamas.
[14] Sealsamas.



Allikad

·         21. sajandi raamatukogu.  Eesti raamatukogunduse tulevik ühiskondlike ja tehnoloogiliste muutuste tingimustes: raamatukogude missioon, positsioon ja arengusuunad. (2016). Loetud aadressilt: http://www.eru.lib.ee/images/stories/dokumendid/21-sajandi-raamatukogu.pdf  (16.10.2019).

·         ALA veebileht. (Kuupäev puudub). Center for the Future of Libraries. Trends. Loetud aadressilt: http://www.ala.org/tools/future/trends  (16.10.2019).

·         Frey, T. (Nov 2, 2006). The Future of Libraries. Loetud aadressilt: https://futuristspeaker.com/future-scenarios/the-future-of-libraries/  (16.10.2019).

·         IFLA  Trend Raport 2018 (update).  (Kuupäev puudub). Loetud aadressilt: https://trends.ifla.org/files/trends/assets/documents/ifla_trend_report_2018.pdf  (16.10.2019).

·         Hallik, M. (Postimees, 16.05.2016). Teadusraamatukogud võitlevad rumalusega ja annavad ligipääsu teadmistele.  Loetud aadressilt: https://arvamus.postimees.ee/3694739/martin-hallik-teadusraamatukogud-voitlevad-rumalusega-ja-annavad-ligipaasu-teadmistele  (17.10.2019).

·         Niglas, M. (Postimees, 11.05.2016). Eesti ajast ja arust raamatukogusüsteem ei toeta teadust.  Loetud aadressilt: https://arvamus.postimees.ee/3682233/mihkel-niglas-eesti-ajast-ja-arust-raamatukogususteem-ei-toeta-teadust  (17.10.2019)

·         Rahvaraamatukogude kvaliteedihindamise raport 2018. Loetud aadressilt: http://www.eru.lib.ee/images/stories/dokumendid/Rahvaraamatukogude-kvaliteedihindamise-raport-2018.pdf  (17.10.2019)

·         Tallinna Ülikooli Akadeemilise Raamatukogu tegevusaruanne 2018. (2019). Loetud aadressilt: http://www.tlulib.ee.ezproxy.tlu.ee/images/pdf/aruanne_tegevuskava/ar_aruanne_2017_tegevuskava_2018.pdf. (17.10.2019)

·         Scandinavian Library Quarterly. 2015, No. 4. Collection Development Policy.Loetud aadressilt: http://slq.nu/wp-content/uploads/2015/12/SLQ-4.2015.pdf  (17.10.2019)

·         USC Marshall School of Business. (Kuupäev puudub). What Trends Will Affect and Shape Libraries In 2018 And Beyond? Loetud aadressilt: https://librarysciencedegree.usc.edu/blog/what-trends-will-affect-and-shape-libraries-in-2018-and-beyond/  (16.10.2019).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar