SISSEKANNE # 17
DOKUMENDIHALDUSPOLIITIKA
Organisatsioonid peaksid välja töötama
dokumendihalduspoliitika. DH poliitika eesmärk on organisatsiooni
funktsioone ja tegevust kajastavate autentsete, usaldusväärsete ja kasutatavate
dokumentide loomine ja haldamine ajavahemikus, mil need on vajalikud.
Organisatsioonid peavad tagama poliitika teatavaks tegemise ja rakendamise
organisatsiooni kõikidel tasanditel.
DH poliitika tuleb kehtestada kõrgeimal otsustustasandil ja
teatavaks teha kogu organisatsioonis. Määrata tuleb poliitika järgimise eest
vastutavad isikud.
DH poliitika peab tulenema organisatsiooni tegevuse
analüüsist. See peab määratlema valdkonnad, kus seadused, määrused, standardid
ja hea tava mõjutavad kõige rohkem organisatsiooni tegevusega seotud
dokumentide loomist. Seejuures tuleb arvestada oma organisatsioonilist
keskkonda ja majanduslikke kaalutlusi. Organisatsiooni muutuvatele vajadustele
vastavuse tagamiseks tuleb tegevuspõhimõtted korrapäraselt üle vaadata.
Dokumendihalduse
vastutusala ja volitatud isikud tuleb kindlaks määrata ning kogu
organisatsioonile teatavaks teha, nii et vajalike sammude astumise eest
vastutav isik on selge kohe, kui tekib vajadus dokumentide loomise ja hõlmamise
järele.
Dokumendihalduse eest
vastutavad kõik organisatsiooni töötajad, k.a dokumendihaldurid, teised
infohaldurid, tegevjuhid, struktuuriüksuste juhid, süsteemiadministraatorid ja
teised, kelle tööülesannete hulka kuulub dokumentide loomine.
Vastutusala peab
kajastuma tööülesannete kirjeldustes ja muudes selletaolistes materjalides.
Organisatsioonis tuleb määrata dokumendihalduse eest vastutav ja aruandev
vastavate volitustega isik. Vastutavate isikute kohustused võivad olla kehtestatud
seadusega.
Vastutusalad
jagunevad: a) kutselised
dokumendihaldurid vastutavad dokumendihalduse kõigi aspektide eest, sh
dokumendisüsteemide ja nendega teostatavate operatsioonide väljatöötamise,
juurutamise ja korraldamise ning igale kasutajale vajalike dokumendihalduse ja
dokumendisüsteemide operatsioonide õpetamise eest; b) juhtivtöötajad vastutavad dokumendihalduspoliitika
rakendamise toetamise eest kogu organisatsioonis; c) süsteemiadministraatorid vastutavad kogu dokumentatsiooni täpsuse ja vajadusel
personalile kättesaadavuse eest; d) kõik
töötajad vastutavad ja on aruandekohustuslikud oma tegevuse täpse ja
täieliku dokumenteerimise eest.
Dokumendihalduspoliitika ja -protseduuride planeerimise ja
rakendamise protsessi võivad olla kaasatud arhiiviasutused.
DOKUMENDIHALDUSPOLIITIKA PÕHIMÕTTED
Dokumente luuakse, saadakse ja kasutatakse organisatsiooni
tegevuse käigus. Tegevuse kestvuse, normatiivsele keskkonnale vastavuse ja
vajaliku aruandevõime tagamiseks peavad organisatsioonid looma ja alles hoidma
autentseid, usaldusväärseid ja kasutatavaid dokumente ning kaitsma nende
terviklust nii kaua, kui nõutud. Selleks peaksid organisatsioonid ellu viima
ulatusliku dokumendi-haldusprogrammi,
mille sisuks on:
a)
dokumentide, mis organisatsiooni iga tegevuse
käigus tuleb luua, ning neis sisalduva informatsiooni kindlaksmääramine;
b)
loodavate ja hõlmatavate dokumentide vormi ja
struktuuri ning kasutatavate tehnoloogiate kindlaksmääramine;
c)
dokumentide ja dokumendiprotsesside kohta
metaandmete loomise ning metaandmete järjekindla seostamise ja haldamise
viiside kindlaksmääramine;
d)
dokumentide leitavuse ja kasutamise, dokumentide
erinevate protsesside ja kasutajate vahel liikumise nõuete ning neile nõuetele
vastava säilitustähtaja kindlaksmääramine;
e)
kasutamisvajadustele vastava dokumentide
korraldamise otsustamine;
f)
puudulikust dokumenteerimisest tulenevate
riskide hindamine;
g)
dokumentide kestev säilitamine ja neile
juurdepääsu võimaldamine, arvestades organisatsiooni vajadusi ja ühiskonna
ootusi;
h)
vastavus õigusaktidest tulenevatele nõudmistele,
kehtestatud standarditele ja organisatsiooni poliitikale;
i)
dokumentide alleshoidmiseks kindla ja turvalise keskkonna tagamine;
j)
dokumentide säilitamine ainult niikaua, kui neid
vajatakse või kui säilitamine on nõutav;
k)
dokumentide loomise ja haldamise protsesside,
otsuste ja toimingute efektiivsuse, tõhususe ja kvaliteedi parandamise
võimaluste kindlakstegemine ja hindamine.
Organisatsioonid, mille puhul
kehtib tegevuse tõestamise nõue, peavad kõikides oma tegevusprotseduurides
arvestama dokumentide ja nende metaandmete loomise ja hõlmamise nõudeid. Riskianalüüs organisatsiooni tegevuse
järjepidevuse planeerimine ja ettenägematuteks asjaoludeks valmisoleku kohta
peab tagama meetmed organisatsiooni funktsioneerimiseks esmajärgulise
tähtsusega dokumentide kindlaksmääramise, kaitsmise kohta ja vajadusel nende
taastamise.
DOKUMENDI OMADUSED
Üldiselt peab dokument
korrektselt peegeldama, milline info edastati, milliseid otsuseid või
toiminguid teostati. Dokument peab vastama organisatsiooni tegevuse vajadustele
ja seda peab saama kasutada aruandluskohustuse täitmiseks. Lisaks sisule peab dokument sisaldama
järgmisi toimingu dokumenteerimiseks vajalikke metaandmeid või olema nendega
püsivalt seotud või seostatav:
a) dokumendi struktuur, st selle vorming
ja elementide vahelised seosed peavad jääma muutmatuks;
b) dokumendi
loonud, saanud ja seda kasutanud organisatsiooni tegevuskontekst peab selguma
dokumendist endast (kaasa arvatud protsess, mille osa see toiming on, toimingu
kuupäev ja kellaaeg ning toimingus osalejad);
c) esitada
tuleb seosed eraldi säilitatavate, kuid tervikdokumendi moodustavate
osadokumentide vahel.
Dokumendihalduspoliitika,
-protseduurid ja praktika peavad tagama ametlike dokumentide tekke, millel on dokumendi
kohustuslikud omadused.
Autentsus. Autentne on dokument, mille puhul saab
kindlaks teha, et:
a)
dokument on just see, mis ta olema peab;
b)
dokumendi loojaks või saatjaks on isik, kes pidi
selle looma või saatma;
c)
dokument on loodud või saadetud ajal, mil see
pidi loodama või saadetama.
Dokumentide autentsuse tagamiseks peavad organisatsioonid
ellu viima ja dokumenteerima dokumentide loomise, saamise, edastamise,
alleshoidmise ja eraldamise kontrolli
võimaldavad põhimõtted ja protseduurid. See peab tagama, et dokumentide loojad
on volitatud ja teada ning et dokumendid on kaitstud lubamatute lisanduste,
kustutamise, muutmise, kasutamise ja varjamise eest.
Usaldusväärsus. Usaldusväärne
on dokument, mille sisu võib usaldada kui tõendusmaterjali toimingute, tegevuse
või faktide täielikust ja täpsest esitusest ning neile võib toetuda järgnevate
toimingute või tegevuse käigus. Dokument tuleb luua selle toimingu tegemise või
tegevuse toimumise ajal või kohe pärast seda isiku poolt, kes täpselt teab fakte,
ja vahenditega, mida selle toimingu tegemiseks rutiinselt kasutatakse.
Terviklikkus. Dokumendi
terviklus tähendab, et see on täielik ja seda ei ole muudetud. Dokumendi
kaitsmine lubamatu muutmise eest on hädavajalik. Dokumendihalduspoliitikas ja
-protseduurides tuleb kindlaks määrata, missuguseid lisandusi või annotatsioone
võib dokumenti pärast selle loomist teha, missugustel asjaoludel on lisandused
või annotatsioonid lubatavad ja kes võib neid teha. Annotatsioonid, lisandused
ja väljajätted dokumendist peavad olema täpselt ära näidatud ja jälgitavad.
Kasutatavus. Kasutatav on dokument, mille asukohta saab
kindlaks teha, mida saab üles leida, esitada ja tõlgendada. Ka hiljem peab
saama näidata dokumendi otsest seost tegevuse või toiminguga, mille käigus see
loodi. Dokumentide vahelised kontekstilised seosed peavad kandma
informatsiooni, mis on vajalik nende toimingute mõistmiseks, mille käigus
dokumendid loodi ja neid kasutati. Dokumendi koht organisatsiooni tegevuse ja
funktsioonide laiemas kontekstis peab olema tuvastatav. Alles tuleb hoida
seosed üksteisele järgnevaid toiminguid dokumenteerivate dokumentide vahel.
DOKUMENDISÜSTEEMI JUURUTUSSTRATEEGIA
Dokumendihalduse
strateegia põhineb dokumendihalduspoliitika, protseduurireeglite ja tavade
väljatöötamisel ja kasutuselevõtul ning süsteemide väljatöötamisel ja
juurutamisel vastavuses organisatsiooni tegevusest tulenevate vajadustega ja
kooskõlas normatiivse keskkonnaga.
Organisatsioon peab
tegevuse dokumenteerimise strateegiaga kindlaks määrama, missuguseid dokumente
ta vajab ning millal, kuidas ja kus tuleb Dokumendihalduse strateegia tuleb
dokumenteerida vastavas plaanis, nt
Üldine infohalduse kava, mis kuulub kokku organisatsiooni teiste
planeerimisalaste dokumentidega.
Infosüsteemid, tegevust toetavad rakendused ja
kommunikatsioonisüsteemid, samuti nende poolt toetatavad protsessid tuleb välja
töötada, muuta või ümber korraldada nii, et täielike dokumentide loomine ja
hõlmamine oleks organisatsiooni rutiinse tegevuse osa.
Nõuetele vastavate dokumendisüsteemide juurutusstrateegiasse võib kuuluda:
a)
dokumendisüsteemide väljatöötamine;
b)
dokumendisüsteemide dokumenteerimine;
c)
dokumentidega tegelevate isikute ja teiste
töötajate koolitus;
d)
dokumentide konverteerimine uutesse
dokumendisüsteemidesse, vormingutesse ja komponentidesse;
e)
standardite kehtestamine ning süsteemi vastavuse
ja tõhususe mõõtmine nende suhtes;
f)
säilitustähtaja määramine ja dokumentide
väärtuse üle otsustamine vastavuses normatiivse keskkonnaga.
DOKUMENDISÜSTEEMI OMADUSED
Usaldusväärsus.
Mistahes dokumentide haldamiseks kasutatav süsteem peab olema võimeline
pidevalt ja korrapäraselt toimima kehtestatud protseduuride alusel. Dokumendisüsteem peab:
a)
rutiinselt hõlmama kõik vastava tegevusala
dokumendid;
b)
organiseerima dokumente nii, et see kajastab
nende looja tegevusprotsesse;
c)
kaitsma dokumente lubamatu muutmise või
eraldamise eest;
d)
rutiinselt toimima esmase infoallikana
dokumentides dokumenteeritud tegevuse kohta;
e)
võimaldama kohest juurdepääsu kõigile vajalikele
dokumentidele ja nende metaandmetele.
Süsteemi usaldusväärsus saavutatakse süsteemi toimimist
kajastavate dokumentide loomise ja alleshoidmisega. Need dokumendid peavad
näitama, et süsteem vastab eespool loetletud kriteeriumidele. Dokumendisüsteemi
peab olema võimalik kohandada muutuvate vajadustega, kuid ükski muudatus
süsteemis ei tohi mõjutada süsteemis olevate dokumentide omadusi. Samuti tuleb
dokumentide ühest dokumendisüsteemist teise ülekandmisel teostada see
dokumentide omadusi mõjutamata.
Terviklikkus. Dokumentide
kaitsmiseks lubamatu juurdepääsu, hävitamise, muutmise või kõrvaldamise eest
tuleb rakendada kontrollmeetmeid nagu juurdepääsu jälgimine, kasutajate
tuvastamine, hävitamise volitamine ja turve. Nimetatud kontrollmeetmed kas
sisalduvad dokumendisüsteemis või on süsteemivälised. Digitaaldokumentide puhul
võib organisatsioonil olla vaja tõendada, et süsteemi mistahes tõrge,
ajakohastamine või korraline hooldus ei kahjusta dokumentide terviklust.
Vastavus
õigusaktidele. Dokumendisüsteemi haldamisel peavad nõuded arvestama
organisatsiooni tegevusala, normatiivse keskkonna ja ühiskonna ootustega.
Dokumente loovad isikud peavad mõistma nõuete ja tegevuse vastastikkust mõju.
Dokumendisüsteemide vastavust nõuetele tuleb korrapäraselt hinnata ning hindamist
tõestavad dokumendid säilitada.
Kõikehõlmavus. Dokumendisüsteemi loomise eesmärk on hallata
organisatsiooni või selle üksuse tegevuses tekkivaid kõiki dokumente.
Süsteemsus. Dokumente luues, hallates ja säilitades
järgitakse süsteemsuse põhimõtet. Dokumentide loomiseks ja haldamiseks tehtavad
toimingud süstematiseeritakse selliselt, et üheaegselt käsitletakse nii
dokumendisüsteemi kui ka toimingutesüsteemi.
Dokumendisüsteemi haldamiseks peavad olema täpselt
dokumenteeritud põhimõtted, kindlaks määratud vastutus ja nende haldamise
meetodid.
DOKUMENDISÜSTEEMI VÄLJATÖÖTAMINE JA JUURUTAMINE
Üldine. Dokumendisüsteemil
peab olema dokumendihaldusprotsesside teostamise ja toetamise funktsioonaalsus.
Dokumendisüsteemide ja nende poolt toetatavate protsesside väljatöötamisel ja
juurutamisel tuleb arvestada organisatsiooni olemasolevaid süsteeme.
Dokumentidega
teostatavate toimingute dokumenteerimine. Dokumendisüsteemides peavad
olema täpselt ja täielikult näidatud kõik konkreetse dokumendi toel teostatud
toimingud, sh nendega kaasnevad protsessid. Niisuguseid detaile võib
dokumenteerida konkreetses dokumendis sisalduvate, dokumendile lisatud või
dokumendiga seotud metaandmete hulgas. Teiseks võimaluseks on nende
dokumenteerimine kontrolljäljena, mis tuleb alles hoida vähemalt sama kaua kui
dokument, mille kohta see käib.
Füüsiline hoiumeedium
ja selle kaitse. Dokumendisüsteemi väljatöötamisel tuleb arvesse võtta
hoiukeskkonna ja meediumi, füüsiliste kaitsevahendite, käsitsemisprotseduuride
ja hoiustamis-süsteemide sobivust. Dokumendi säilitustähtaja teadmine mõjutab
hoiumeediumi valikut. Dokumendi-süsteemis tuleb riskide teadvustamise ja
leevendamise tagamiseks arvestada hädaolukorraks valmisoleku vajadust. Süsteemi
võimalus säilitada dokumentide terviklus ka pärast õnnetust ja selle
tagajärgede kõrvaldamist peab olema selgesti näha.
Dokumentide
hajushaldamine. Dokumendisüsteemid peavad suutma hallata erinevaid
võimalusi dokumentide asukoha valikuks. Mõnel juhul, kui õigusaktid lubavad,
võib dokumente füüsiliselt hoida ühes asutuses, kuid vastutus ja haldamise
järelevalve on kas dokumente loonud organisatsiooni või muu sobiva asutuse
käes. Asjade niisugune korraldamine, st vahe tegemine dokumentide hoiu,
omandiõiguse ja nende eest kantava vastutuse vahel, on eriti asjakohane
elektroonilistes dokumendisüsteemides olevate dokumentide puhul. Süsteemi
eksisteerimise mistahes hetkel võib haldamise korralduses esineda muutusi, mis
kõik peavad olema jälgitavad ja dokumenteeritud.
Konverteerimine ja
migreerimine. Dokumendisüsteemid peavad olema välja töötatud nii, et
dokumendid jäävad autentseteks, usaldusväärseteks ja kasutatavateks kogu
säilitustähtaja vältel sõltumata muudatustest süsteemis, sealhulgas vormingu
konverteerimine, migreerimine ühest riistvara- või operatsioonisüsteemist või
tarkvararakendusest teise.
Juurdepääs,
ülesleidmine ja kasutamine. Dokumendisüsteemid peavad võimaldama
organisatsiooni tegevuse jätkamiseks ja aruandekohustuse täitmiseks vajalikele
dokumentidele õigeaegse ja tõhusa juurdepääsu ja ülesotsitavuse. Süsteemid
peavad riskide vältimiseks dokumentide terviklusele võimaldama ja rakendama
juurdepääsukontrolli. Nad peavad looma ja alles hoidma kontrolljälje või mõnel
muul moel näitama, et dokumendid on olnud lubamatu kasutamise, muutmise ja hävitamise
eest tõhusalt kaitstud.
Säilitamine ja
eraldamine. Dokumendisüsteemid peavad suutma kaasa aidata dokumentide
säilitamise ja eraldamise kohta otsuste langetamisele ja täideviimisele.
Otsuseid peab olema võimalik langetada mistahes dokumendi eksisteerimise
hetkel, sh dokumendisüsteemi väljatöötamise etapil. • Samuti peab eraldamise
vajaduse tekkimisel olema võimalik eraldamine automaatselt aktiveerida.
Süsteemid peavad looma kontrolljälje või võimaldama lõpuleviidud
eraldamistoimingute jälgimist muude meetoditega.
DOKUMENDISÜSTEEMI VÄLJATÖÖTAMISE JA JUURUTAMISE METOO-DIKA
Jätkusuutlike
dokumendisüsteemide väljatöötamiseks ja juurutamiseks on oluline
väljatöötamise ja juurutamise metoodika olemasolu (punktides a. kuni h.
esitatud metoodika ei ole lineaarne. Neid ülesandeid võib täita erinevates
etappides korduvalt, osaliselt või järk-järgult, vastavalt organisatsiooni
vajadustele, kehtestatud nõuetele või muutustele organisatsioonis ja
dokumendihalduse keskkonnas):
a)
Lähteuuring.
Kogutakse informatsiooni dokumentidest ja intervjuude abil; selgitatakse välja
ja dokumenteeritakse organisatsiooni roll ja eesmärk; tema struktuur,
normatiivne, äri- ja poliitiline keskkond, dokumendihalduse tähtsamad faktorid
ja nõrgad kohad.
b)
Organisatsiooni
tegevuse analüüs. Kogutakse informatsiooni dokumentidest ja intervjuude
abil; tehakse ükshaaval kindlaks ja dokumenteeritakse organisatsiooni
funktsioonid ja toimingud ning asetatakse need hierarhiasse, st moodustatakse
tegevuse liigituse skeem. Tehakse kindlaks ja dokumenteeritakse organisatsiooni
protsesside ja protsesse moodustavate toimingute voog.
c)
Dokumentidele
esitatavate nõuete kindlaksmääramine. Kogutakse informatsiooni
dokumentidest ja intervjuude abil; tehakse kindlaks organisatsiooni iga
funktsiooni ja toimingu kohta dokumentides olevad tõestuseks ja
informatsiooniks vajalikud nõuded. Nõuded võivad tuleneda organisatsiooni
normatiivse keskkonna analüüsist ning dokumentide loomata ja alles hoidmata
jätmisest tulenevatest riskidest. Määratakse kindlaks, kuidas täita iga nõuet
dokumendihaldusprotsesside abil ning sõnastatakse ja dokumenteeritakse nõuded
dokumentidele. Valitakse organisatsiooni iga funktsiooni täitmiseks ja toimingu
dokumenteerimiseks kõige sobivam dokumentide koosseis.
d)
Olemasolevate
süsteemide hindamine. Tehakse kindlaks olemasolevad dokumendisüsteemid ja
muud infosüsteemid ning analüüsitakse neid, et välja selgitada nende võime
rahuldada dokumentidele esitatavaid nõudeid.
e)
Dokumentidele
esitatavate nõuete täitmise strateegia kindlaks määramine. Nõudeid
esitavasse strateegiasse võib kuuluda dokumentidele esitatavaid nõudeid
rahuldava poliitika, standardite, protseduuride ja tavade kasutuselevõtt, uute
süsteemide väljatöötamine ja süsteemide juurutamine. Strateegiat võib rakendada
iga nõude kohta eraldi või kombineerituna. Strateegia valikul tuleb arvestada
nõuete mittetäitmisega kaasnevaid ohte dokumendisüsteemi poolt toetatavale
organisatsiooni funktsioonile, süsteemidele või strateegiat toetavale
organisatsioonikultuurile.
f)
Dokumendisüsteemi
väljatöötamine. Töötatakse välja dokumendisüsteem, mis arvestab ISO 15489
kirjeldatud strateegiat, protsesse ja praktikat. Tagatakse, et dokumendisüsteem
toetab, mitte ei takista organisatsiooni tegevusprotsesse. Antakse hinnang
organisatsiooni tegevusprotsessidele ja operatiivsetele toimimis- ja
kommunikatsioonisüsteemidele ning vajadusel kujundatakse need ümber, et neisse
kuuluks ka dokumentide haldamine.
g)
Dokumendisüsteemi
juurutamine. Dokumendisüsteem tuleb juurutada süstemaatiliselt, kasutades
projekttöö- või teisi olukorrale vastavaid meetodeid ning pidades silmas
dokumendisüsteemide integreerimist organisatsiooni tegevusprotsesside ja
nendega seotud süsteemidega.
h)
Juurutamisjärgne
ülevaatus. Kogutakse informatsiooni dokumendisüsteemi toimimise kui
tervikliku ja jätkuva protsessi kohta. Selleks võib intervjueerida juhatuse
liikmeid ja võtmeisikuid, kasutada küsimustikke, jälgida süsteemi toimimist,
uurida protseduuride käsiraamatuid, väljaõppematerjale ja muud dokumentatsiooni
ning läbi viia dokumentide ja kontrollmeetmete kvaliteedi pistelist kontrolli.
Vaadatakse üle süsteemi toimimine ja antakse sellele hinnang, algatatakse ja
jälgitakse muudatusi ning kehtestatakse pideva jälgimise ja korrapärase
hindamise režiim.
DOKUMENDIHALDUSPROTSESSID JA KONTROLLVAHENDID
Dokumendisüsteemi
hõlmatavate dokumentide kindlaksmääramine.
Otsus selle kohta, missugused dokumendid dokumendisüsteemi
hõlmata, põhineb normatiivse keskkonna, organisatsiooni tegevuse ning
aruandekohustuslikkuse nõuete ja dokumentide hõlmamata jätmise riskianalüüsil.
Erinevat tüüpi ja erineva õigusliku ning sotsiaalse kontekstiga
organisatsioonide puhul on nõuded tõenäoliselt erinevad.
Dokumente luuakse ja saadakse erineval meediumil, kasutades
pidevalt muutuvat tehnoloogiat. Dokumentide peamiseks omaduseks on nende
dünaamilisus. Dokumendil võib olla mitu loojat, see võib eksisteerida mitmes
versioonis ja selle kujunemisperioodi kestus võib olla erinev.
Organisatsiooni või
üksikisiku dokumenteeritud toimingud tuleb dokumendisüsteemi hõlmata kui
ametlikud või äridokumendid ja seostada nende spetsiifilist konteksti
iseloomustavate metaandmetega juhul, kui need kohustavad organisatsiooni või
üksikisikut tegevuseks, asetavad organisatsioonile või üksikisikule vastutuse
või dokumenteerivad toimingut, otsust või otsuse langetamise protsessi.
Dokumentide
säilitustähtaja määramine. Dokumentide dokumendisüsteemis alleshoidmise
kestuse kohta langetatavad otsused põhinevad normatiivse keskkonna, tegevuse ja
aruandekohustuslikkuse nõuete ning riskide hindamisel. Otsuse tegemisse on
esmalt soovitatav kaasata tegevust haldav üksus ja dokumendihaldur ning
vajaduse korral ka teised töötajad, nagu see on organisatsiooni sisemiseks ja
väljapoole suunatud dokumendihalduse tegevuse kohta dokumendihalduspoliitika
dokumendis või standardites ette nähtud. Õigusaktides võib olla nõue, et
organisatsioon, kes soovib kehtestada dokumendi säilitustähtaja alammäära, peab
selle õiguse taotlemiseks pöörduma volitatud institutsiooni, näiteks
arhiiviasutuse või audiitori poole. Säilitustähtaega määrates tuleb arvestada
kõigi huvitatud isikute õigusi. Lubamatu on teha otsust, mis tahtlikult
takistab juurdepääsuõigust dokumendile.
Dokumentide
säilitustähtaeg määratakse selleks, et: a) tagada vastavus organisatsiooni praegustele
ja tulevastele vajadustele. Sel eesmärgil:
1)
säilitatakse organisatsiooni mälu osana
informatsiooni tehtud ja tehtavate otsuste ja tegevuse kohta, andes edasi
informatsiooni praeguste ja tulevaste otsuste ning tegevuse jaoks;
2)
säilitatakse tõestus tehtud ja tehtavate
toimingute kohta aruandekohustuslikkuse nõuete kohaselt;
3)
hävitatakse mittevajalikud dokumendid
võimalikult vara ning kehtestatud korras ja süstemaatiliselt;
4)
säilitatakse dokumendi kontekst, et võimaldada
tulevastel kasutajatel teha järeldusi dokumentide autentsuse ja usaldusväärsuse
kohta isegi juhtudel, kui dokumendisüsteemid, milles neid säilitatakse, on
lõpetatud või läbi teinud olulisi muudatusi;
b) järgida õigusaktidest tulenevaid nõudeid. Selleks
tagatakse, et organisatsiooni dokumendihalduse kohta kehtivad normatiivsed
nõuded on dokumenteeritud, neid mõistetakse ja neist juhindutakse;
c) vastata sisemiste ja väliste huvirühmade praegustele
ja tulevastele vajadustele. Sel eesmärgil:
1)
tehakse kindlaks huvirühmade kaalukad või seaduslikud
huvid dokumentide säilitamiseks kauem, kui seda on vaja organisatsiooni jaoks.
Siia võivad kuuluda partnerid, kliendid ja teised isikud, keda mõjutavad
organisatsiooni otsused ja tegevus, ning huvirühmad, kellele organisatsioon
peab võimaldama dokumentidele juurdepääsu aruandekohustuslikkuse nõuete tõttu,
nt audiitorid, järelevalveasutused ja uurimisorganid, arhiiviasutused ning
teadlased.
2)
tehakse kindlaks ja hinnatakse dokumentide
säilitamisest saadavat õiguslikku, finantsilist, poliitilist ja sotsiaalset
ning muud tulu teadusuuringute ja terve ühiskonna jaoks. • Teatud juhtudel
järgitakse vastava arhiiviasutuse ettekirjutusi.
Alaliseks ja
pikaajaliseks säilitamiseks määratakse tõenäoliselt järgmisi dokumente:
-
organisatsiooni poliitika ja toimingute kohta
tõestust ja informatsiooni kandvad dokumendid;
-
dokumendid, mis kannavad tõestust ja
informatsiooni organisatsiooni seoste kohta teenindatava klientuuriga;
-
üksikisikute ja organisatsioonide õigusi ja
kohustusi kajastavad dokumendid;
-
dokumendid, mis aitavad kaasa organisatsiooni
mälu rajamisele teaduslikel, kultuurilistel ja ajaloolistel eesmärkidel;
-
dokumendid, mis sisaldavad tõestust ja
informatsiooni nii sisemisi kui ka väliseid huvirühmi huvitavate tegevuste
kohta.
Dokumentide hõlmamine.
Dokumentide dokumendisüsteemi
hõlmamise eesmärk on:
–
seostada dokument selle loojaga ja tema
tegevusega;
–
dokumendile koha andmine dokumendisüsteemis koos
sellest tulenevate seostega;
–
seostada dokument süsteemi teiste dokumentidega.
Seda protsessi on võimalik läbi viia kas dokumendis
sisalduvate, kaasaskäivate või seostatud metaandmete eraldi lisamise teel.
Selliselt peab saama dokumenti hõlmata olenemata dokumendi vormingust.
Metaandmete lisamine peab olema ette nähtud dokumendisüsteemi protseduurides.
Metaandmed on olulised dokumendi staatuse, struktuuri ja tervikluse pädevaks
taastamiseks ja selle seoste näitamiseks teiste dokumentidega igal ajamomendil.
Dokumentide hõlmamise
tehnikad võivad sisaldada:
a)
liigitamist ja indekseerimist, mis võimaldab nii
dokumentide sobivat seostamist, rühmitamist, nimetamist, turvamist,
kasutuslubade andmist, ülesotsimist ja eraldamist kui ka elutähtsate dokumentide
kindlakstegemist;
b)
dokumentide korrastamist järgnevat kasutamist ja
viitamist võimaldavasse loogilisse struktuuri ja järjestusse, kas siis
füüsilise toimiku või elektroonilise kataloogina;
c)
registreerimist, mis tõestab dokumendi olemasolu
dokumendisüsteemis;
d)
profiili või malli abil organisatsiooni
toimingute süstematiseerimist, mis:
1)
esitavad metaandmeid toimingu seoste kohta
üldise organisatsiooni tegevusega;
2)
esitavad tõestuse dokumendi asukoha kohta;
3)
näitavad, missugune toiming on asjaajamises
lõpetamata;
4)
näitavad, kes on dokumenti kasutanud;
5)
näitavad, millal kasutamine aset leidis;
6)
esitavad dokumentide kujul tõestuse teostatud
toimingu kohta.
Registreerimine. Registreerimist kasutavas
dokumendisüsteemis:
a)
registreeritakse dokument selle
dokumendisüsteemi hõlmamisel;
b)
ei tohi mingeid dokumenti mõjutavaid protsesse
aset leida enne registreerimisprotsessi lõpuleviimist.
• Registreerimise esmane eesmärk on anda tõestus dokumendi
loomise ja dokumendisüsteemi hõlmamise kohta. Lisaks hõlbustab registreerimine
dokumendi ülesleidmist. Registreerimine sisaldab dokumendi kohta lühikese
kirjeldava teabe ehk metaandmete märkimist ja dokumendile süsteemi raames
ainuidentifikaatori andmist. Registreerimisega viiakse lõpule dokumendi
hõlmamine dokumendisüsteemi.
• Dokumente võib registreerida dokumendisüsteemis rohkem kui
ühel tasandil või kogumis. Elektroonilises keskkonnas võivad olla välja
töötatud dokumente automaatse protsessina registreerivad dokumendisüsteemid,
kusjuures nende süsteemide protsessid, millest dokumendid dokumendisüsteemi
hõlmatakse, on süsteemi kasutaja jaoks läbipaistvad ja toimuvad ilma
dokumendihalduri sekkumiseta.
Liigitamine. Organisatsiooni
tegevuse liigitamine on organisatsiooni toimingute ja paljude
dokumendihaldusprotsesside toetamise võimas vahend, millega toetatakse:
a)
seoste esitamist dokumenteerimise käigus
ladestunud üksikdokumentide vahel, millega saavutatakse toimingute järjepidev
dokumenteerimine;
b)
dokumentidele liiginimetuste andmise
järjepidevust;
c)
teatud funktsiooni või toimingutega seotud kõigi
dokumentide ülesleidmist;
d)
dokumentide kogumitele asjakohaste turvameetmete
ja juurdepääsutingimuste kindlaksmääramist;
e)
kasutajalubade andmist juurdepääsuks teatud
dokumendirühmadele või toiminguteks nendega;
f)
vastutuse
jaotamist teatud dokumentide kogumite haldamise eest;
g)
dokumentide edastamist toimingute sooritamiseks;
h)
dokumentide säilitamistähtaegade ja
eraldamistoimingute kindlaksmääramist.
Liigitussüsteemid
kajastavad päritoluorganisatsiooni tegevust ning põhinevad tavaliselt
organisatsiooni tegevuse analüüsil. Süsteeme saab kasutada erinevate
dokumendihaldusprotsesside toetamiseks. Organisatsioonid peavad kindlaks
määrama nende tegevuse seisukohalt vajalike liigituste tasandid.
Sõnastik. Liigitussüsteeme ja indekseid võib toetada
organisatsiooni dokumentatsiooni keerukusele vastava kontrollitud sõnavara
kasutamine. Sõnastikus määratletakse terminid ja nende kasutamine
organisatsioonis.
Indekseerimine. Indekseerida
võib käsitsi või automaatselt. See võib toimuda mitmel dokumentide
kokkukuuluvuse tasandil.
Numbrite ja koodide
määramine. Lisaks pealkirja kaudu dokumendile viitamisele kasutatakse
sageli ka kiiremaid viitamise meetodeid. Number või kood omistatakse tavaliselt
dokumentide kogumile.
Koodi andmise eesmärk
on seotud asukoha tuvastamise funktsiooniga, kus kood või number näitab
dokumendi “aadressi”, mille alusel saab dokumendi selle asukoha järgi
dokumendisüsteemis üles otsida.
Hoid ja käsitsemine. Dokumente
tuleb hoida meediumil, mis tagab nende kasutatavuse, usaldusväärsuse,
autentsuse ja säilimise niikaua, kui neid vajatakse. Dokumentide korraldamise,
käsitsemise ja hoiu küsimusi kerkib kogu nende eksisteerimise aja vältel, mitte
ainult nende aktiivsest kasutusest väljumise järel.
Dokumendid vajavad nende füüsilisi ja keemilisi omadusi
arvestavaid hoiutingimusi ja käsitsemisprotsesse. Alaliselt ja pikaajaliselt
säilitatavad dokumendid, hoolimata nende vormingust, vajavad kõrgematasemelist
hoidu ja käsitsemist, et need säiliksid nii kaua, kuni neil on väärtust.
Rakendada tuleb dokumente lubamatu juurdepääsu, kaotsimineku või hävimise ning
varguse ja õnnetusjuhtumite eest kaitsvad hoiutingimused ja
käsitsemisprotsessid.
Organisatsioonil peavad olema dokumentide ühest
dokumendisüsteemist teise konverteerimise või migreerimise kord ja juhised.
Digitaaldokumendisüsteemid peavad olema sellised, et
dokumendid jäävad juurdepääsetavateks, autentseteks, usaldusväärseteks ja
kasutatavateks ka süsteemimuutuste järel kogu nende säilitustähtaja kestel
(migreerimine teise tarkvarasse, emuleeritud vormingus taasesitamine ja
mistahes muu dokumentide taasesitamise tulevikuvõimalus). Niisuguste
protsesside korral tuleb alles hoida detailne tõestusmaterjal, sh dokumentide
ülesehituse ja vormingu muudatuste kohta.
Juurdepääs. Organisatsioonis
peavad olema juhised, millega reguleeritakse, kellel ja missugustel asjaoludel
on võimalik juurdepääs dokumentidele.
Organisatsiooni toimimise normatiivne keskkond kehtestab
juurdepääsuõiguste, -tingimuste ja -piirangute üldised põhimõtted, mida tuleb
dokumendisüsteemide toimimisel arvestada. Aladel nagu isikuandmete kaitse,
andmeturve, avalik teave ja arhiivindus võib olemas olla eraldi seadusandlus.
Dokumendid võivad sisaldada isikute, äri või organisatsiooni toimimise
seisukohalt tundlikku informatsiooni. Mõningatel juhtudel on juurdepääs
dokumentidele või nende kohta käivale teabele keelatud.
Juurdepääsupiiranguid võib rakendada nii
organisatsioonisisestele kui ka välistele kasutajatele. Dokumentidele
määratakse piirangud ainult juhul, kui seda nõuavad tegevusvajadus või
normatiivne keskkond. Dokumentidele kehtestatakse juurdepääsupiirangud kindlaks
perioodiks, tagamaks, et piiranguid ei rakendataks kauem kui vaja. Aja möödudes
võib juurdepääsupiirangute vajadus muutuda.
Juurdepääsukontrolli tagamiseks kehtestatakse
juurdepääsutasemed nii dokumentidele kui ka üksikisikutele.
Juurdepääsuprotsessi
juhtimisega tagatakse:
a)
dokumentide jaotamine kategooriatesse vastavalt
nende juurdepääsutasemele igal ajahetkel;
b)
dokumentide väljaandmine ainult neile, kellel on
õigus nendega tutvuda;
c)
krüpteeritud dokumentide lugemine ainult
vajaduse korral ja loa olemasolul;
d)
dokumentidega seotud tegevuste ja toimingute
teostamine ainult selleks volitatud isikute poolt;
e)
et teatud funktsiooni eest vastutavad
organisatsiooni osad annavad juurdepääsuload oma vastutusala dokumentidele.
• Juurdepääsulubade kasutamise ja tööülesannete täitmise
jälgimine ning selle dokumenteerimine on pidev protsess, mis toimub kõigis
dokumendisüsteemides, sõltumata dokumendi vormingust. Elektroonilised
dokumendisüsteemid, eriti geograafiliselt hajusad süsteemid, võivad pärida
kasutaja tuvastamise protokolle teistest rakendustest.
Jälgimine • Üldine • Dokumentide liikumise ja
kasutamise jälgimine dokumendisüsteemis on vajalik selleks, et:
a)
kindlaks teha vajalik toiming;
b)
võimaldada dokument üles otsida;
c)
vältida dokumentide kaotsiminekut;
d)
jälgida kasutamist süsteemi hoolduse ja
turvalisuse seisukohalt ning alles hoida kontrolljälg dokumenditoimingute (st
hõlmamise või registreerimise, liigitamise, indekseerimise, hoiu, juurdepääsu
ning kasutamise, migreerimise ja eraldamise) kohta;
e)
hoida alles võime kindlaks teha toimingud, mille
käigus üksikdokumendid loodi, ka siis, kui süsteemid on ühendatud või
migreeritud.
Toimingute
tähtajalise täitmise jälgimist rakendatakse juhul, kui organisatsiooni
poolt või organisatsiooni jaoks on kehtestatud toimingu sooritamise ajalised
piirangud. Toimingute tähtajalise täitmise jälgimine tähendab:
a)
dokumendis dokumenteeritud otsuste täitmiseks
või toimingute sooritamiseks vajalike meetmete kindlaksmääramist;
b)
toimingu teostamise ülesandeks tegemist
vastutavale isikule;
c)
tähtpäevade märkimist, milleks eelnevalt
kindlaks määratud toiming tuleb läbi viia, ning kuupäevade märkimist, millal
toiming tegelikult läbi viiakse.
• Tähtajalise täitmise jälgimine annab soovitud tulemusi
vaid juhul, kui dokument registreeritakse dokumendisüsteemis enne vastutavatele
isikutele edastamist.
Asukoha jälgimine •
Dokumentide liikumine tuleb dokumenteerida, et tagada ainese asukohta kindlaks
tegemise võimalus. Jälgimismehhanismid võivad jäädvustada ainese
identifikaatori, nimetuse, isiku või üksuse, kelle valduses see on, samuti
liikumise aja (kuupäeva). Süsteem peab jälgima küsimuse lahendamise käiku,
küsimuse üleandmist ühelt isikult teisele ja dokumentide tagastamist algsesse
asukohta või hoiupaika, samuti eraldamist või üleandmist mistahes teisele
pädevale organisatsioonile, sh arhiiviasutusele.
Eraldamise korra
sisseseadmine. Dokumentide operatiivsest süsteemist eraldamine toimub
eraldusloetelude alusel, mida tuleb rakendada süstemaatiliselt ja rutiinselt,
organisatsiooni tavapärase tegevuse osana. Eraldamistoiminguid ei tohi läbi
viia veendumata selles, et dokument ei ole enam vajalik, et kogu töö sellega on
lõppenud ja et ei ole käimas ega algamas kohtuprotsessi või uurimist, mille puhul
vajatakse dokumenti asitõendina.
Eraldamistoiminguks
võib olla:
a)
otsene füüsiline hävitamine, sh ülekirjutamine
või kustutamine;
b)
edasiseks säilitamiseks jätmine organisatsiooni
struktuuriüksusesse;
c)
üleviimine organisatsiooni kontrolli all olevasse
hoiukohta või meediumile;
d)
üleandmine teisele organisatsioonile, millele
ümberstruktureerimise, müügi või erastamise tulemusena on üle läinud vastutus,
organisatsiooni tegevuse eest;
e)
üleandmine hoiukohta, mida haldab sõltumatu
teenusepakkuja, kellega organisatsioonil on lepingulised suhted;
f)
haldamise eest vastutuse üleandmine teisele
asutusele, kuigi füüsiline hoid jääb dokumendi loonud organisatsioonile;
g)
üleviimine organisatsiooni arhiivi;
h)
üleandmine arhiiviasutusse.
Dokumentide füüsilise
hävitamise korral tuleb järgida järgnevaid põhimõtteid:
a.
hävitamise jaoks peab alati olemas olema
volitus;
b.
eelseisvat või käimasolevat kohtuprotsessi või
uurimist puudutavaid dokumente ei ole lubatud hävitada;
c.
dokumentide hävitamine tuleb läbi viia nii, et
säilib nendes sisalduva informatsiooni konfidentsiaalsus;
d.
hävitada tuleb kõik hävitamisele määratud
dokumentide koopiad, sh turva-, säilitus- ja tagatiskoopiad.
Dokumendihaldusprotsesside
dokumenteerimine
Dokumendihaldusprotsesse ja dokumendisüsteeme kirjeldav
dokumentatsioon peab käsitlema neile esitatavaid õiguslikke,
organisatsioonilisi ja tehnilisi nõudeid. Selgelt tuleb kindlaks määrata
vastutus dokumendihaldusprotsesside eest nagu näiteks liigitamine ja
säilitustähtaja määramine, indekseerimine ning eraldamine.
Dokumentide läbivaatamisele ning auditeerimis- ja
kontrollimisnõuete kindlaksmääramisele ning muudele dokumendihalduse
toimingutele kohaldatavad õigusaktid ja standardid ning neis valdkondades
järgitavad põhimõtted dokumenteeritakse. Tõsist tähelepanu tuleb pöörata
organisatsiooni teistele infosüsteemidele ja tegevuspõhimõtetele, et säiliks
organisatsiooni infohalduskeskkonna terviklikkus.
Kõik otsustused selle kohta, missugused dokumendid tuleb
hõlmata ja kui kaua neid alles hoida, tuleb selgelt dokumenteerida ja
säilitada. Ette tuleb valmistada ja esitada tippjuhtkonnale heakskiitmiseks
analüüsi ja hinnanguid sisaldavad dokumendid, mille alusel tehakse dokumentide
hõlmamis- ja säilitamisotsused. Dokumentatsioon peab kajastama detailselt
organisatsiooni toiminguid ja iga (äri)toimingu dokumenteerimist ja
ühemõtteliselt täpsustama tekkinud dokumentide säilitustähtajad ja
eraldamistoimingud.
Selgelt tuleb ära näidata eraldamistoiminguid käivitavad või
võimaldavad sündmused. Muuhulgas tuleb esitada juhised dokumentide üleviimise
kohta teistesse hoiuvormidesse (nt vahehoid ja kaughoid). Vajaduse korral tuleb
see dokumentatsioon esitada heakskiitmiseks väljaspoolseisvale asutusele, nt
arhiiviasutusele, audiitorile jne. Eraldamistoimingute läbiviimist kajastavad
dokumendid tuleb alles hoida.
Monitooring ja audit.
Vastavust õigusaktidele tuleb korrapäraselt monitoorida, et tagada
dokumendisüsteemi protseduuride ja protsesside rakendamise vastavus
organisatsiooni poliitikale ja nõuetele ning saavutada soovitud tulemused.
Monitooringu käigus tuleb uurida organisatsiooni toimimist ja kasutajate
rahulolu süsteemiga.
Normatiivsest keskkonnast võib tuleneda nõue, et
monitooringut ja auditit korraldab organisatsiooniväline institutsioon. Kui
dokumendisüsteem ja dokumendihaldusprotsessid on sobimatud või pole tõhusad,
tuleb neisse teha muudatusi.
Süsteemi nõuetekohasust ja nõuetele vastavuse monitooringut
tuleb dokumenteerida ja aruanded alles hoida.
Koolitus.
Organisatsioon peab sisse seadma
dokumendihaldusealase koolitusprogrammi. Dokumendihalduse nõudeid
sisaldavas koolituskavas käsitletakse organisatsiooni juhatuse liikmete ja
organisatsiooni töötajate, alltöövõtjate, vabatahtlikuna tegutsevate isikute
ning dokumentide loomise ja käitlemise eest täielikult või osaliselt
vastutavate teiste isikute kohustusi. Koolituskava võib välja töötada ja ellu
viia koostöös organisatsiooniväliste institutsioonidega.
Kasutatud materjal: INT6053 kursuse materjalid Moodle'is,
Ⓒ Kädi Riismaa, TLU
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar