SISSEKANNE # 16
DOKUMENT
Dokumendihaldus –
dokumentide loomise, saamise, kasutamise ja säilitamise korraldamine ning
selleks loodud süsteem, mille eesmärgiks on tagada väärtuslikku teavet
edastavate dokumentide säilimine ja kättesaamine.
Dokumendihaldus mõjutab organisatsiooni tegevust, sest:
·
info kiire kättesaamine võib anda eelise
konkurendi ees;
·
info kiire leidmine aitab hallata kliente;
·
info kättesaadavus aitab planeerida tegevusi;
·
info haldamine aitab ettevõttel sujuvalt toimida;
·
info mõjutab juhtimisotsuseid.
Dokument (document, noun) - jäädvustatud
informatsioon või objekt, mida saab käsitleda tervikuna. //ISO15489-1
Dokumendid (records) - organisatsiooni või
üksikisiku poolt seadusest tulenevate ülesannete täitmise või äritegevuse
käigus loodud, saadud ning tõestuseks ja teadmiseks alal hoitud informatsioon.
// ISO15489-1
Dokument ei ole
seotud definitsiooni järgi teabekandjaga, peamine on siin teave ise ehk
informatsioon. Teave (informatsioon) võib olla jäädvustatud igasugusele
teabekandjale: paber, savi, puu, kivi, riie, diskett, filmilint, arvuti
kõvaketas jne.
Dokument on
mistahes teabekandjale jäädvustatud teave, mis on loodud või saadud asutuse või
isiku tegevuse käigus ning mille sisu, vorm ja struktuur on küllaldane faktide
või tegevuse tõestamiseks. (Arhiiviseadus).
Dokumendihaldus
on halduse ala, mis tegeleb dokumentide loomise, saamise, alahoidmise, kasu-tamise
ning eraldamise tõhusa ja süstemaatilise ohjega, sh organisatsiooni tegevust ja
toiminguid kajastava tõestusmaterjali ja informatsiooni dokumendisüsteemi
hõlmamise ning dokumentidena alahoidmisega (EVS-ISO 15489-1).
Digitaaldokumendi
(digidokument) puhul kehtib dokumendi definitsioon. Rahvusarhiivi poolt on
lisatud definitsioonile täpsustus, et rõhutada tema erinevusi
traditsioonilisest paberdokumendist. See on elektroonsete seadmete abil loodud ning
andmekandjale talletatud dokument, mis erineb pabervõi analoogkandjal
dokumendist selle poolest, et seda saab jaotada kolmeks iseseisvaks osaks:
1.
bitijada andmekandjal;
2.
vorming, mis moodustub bitijada esitus-,
struktureerimis- ja paigutusviisist;
3.
teave, millel on teabe- ja tõestusväärtus: sisu
tõestab fakte ja tegevust; kontekst seostab dokumenti looja tegevuse,
asjaajamistoimingute, metaandmete ning teiste dokumentidega.
Infoühiskond on
ühiskonna elukorraldus, kus enamus inimkonna loodud väärtusi on kätketud
teabesse.
Niisiis: kõige üldisemalt öeldes on dokument jäädvustatud teave. Jäädvustamine tagab
teabe taasesitatavuse, võimaldades seda ühesugusena edasi anda paljudele
inimestele läbi aja ning ruumi. Selle määratluse järgi on dokumendiks nii
asutuse ametlik dokument, hoone eskiis, mängufilm, romaan kui ka mp3
muusikapala jm.
Dokumendi andmekandja ja sellele kantud andmete välised
omadused on dokumendi füüsilised omadused. Dokumendi sisu on sündmused ja faktid, millest dokument kõneleb. Dokumentide
sisu ei ole kogu teave, mida dokumendid kannavad. Oluline osa teabest on
peidus dokumentide vahelistes seostes. Need seosed aitavad mõista
asjaajamise käiku, milles dokumendid on loodud. Seepärast on asutuse tegevus
mõistetav vaid siis, kui tema dokumente hoitakse koos ja uuritakse tervikuna.
Dokumendi tüübid
=> tekstidokumendid, fotod, joonised, kaardid, helisalvestised, andmebaasid
jne. Dokumenti, milles on ühendatud liikuvad pildid ja heli, nimetatakse multimeediadokumendiks.
Dokumendi vorming
on viis, kuidas andmed on dokumendis organiseeritud. Sagedamini räägitakse
vormingust digitaaldokumentide puhul ja selle all mõistetakse andmefaili
sisemist ülesehitust.
Dokumendi elementide
abil esitatakse dokumendi sisu. Nende hulka kuuluvad ka dokumendile hiljem
tehtud täiendused, nagu registreerimistempel ja kasutaja ääremärkus.
Dokumendi liik
tuleneb sisu esitamise viisist ja elementide kasutamisest. Dokumendi liik on
sageli nimetatud dokumendi pealkirjas (maakaart, protokoll, leping jne).
Iga dokument on
mõtteliselt seotud eri isikutega, nagu dokumendi autor, adressaat, sekretär
(kirjutaja), dokumendisüsteemi haldur, kellel kõigil on teatav roll (vastutus) dokumendi
sisu ja selle edasiandmise viisi ees. Dokumendiga seotud isikute kindlaks
tegemise võimalikkusest sõltub dokumendi usaldatavus.
Dokumendi usaldatavus
tähendab, et sündmused ja faktid olidki täpselt sellised, nagu dokumendis
kirjas. Seega on usaldatavus dokumendi sisu omadus. Sisu saab usaldada,
kui on teada, et dokumendi autor on tegutsenud oma pädevuse piires ja
järginud kehtivaid asjaajamise ning dokumentide haldamise reegleid. Üheks
kriteeriumiks, kuidas reeglite järgimist kindlaks teha, on vaadata, kas dokument sisaldab kõiki tavapäraseid
elemente ja andmeid.
Autentne on
niisugune dokument, mille ehtsust ja algupära on võimalik kindlaks teha . seda
tagatakse näiteks allkirja ja pitsatiga. Nendele lisaks – ja vahel nende
asemel – tagab autentsuse dokumentide hea haldamine, mille hulka kuulub
soovimatute isikute juurdepääsu vältimine dokumentidele ning dokumentide kohta
metaandmete jäädvustamine.
Metaandmed - dokumenti kirjeldavad andmed, mis luuakse (nii
paberpõhises kui elektroonilises) dokumendisüsteemis; tõestus sellest, et dokument
on süsteemi võetud, ning jälg dokumentidega tehtud haldamistoimingutest.
Metaandmed on nn registreerimisandmed ja digidokumentide elektroonilises
süsteemis jäädvustatud päringud, muutmised, vaatamised.
DOKUMENDIHALDUSE NORMATIIVNE KESKKOND
SEADUSED:
a)
Avaliku
teabe seadus, mis sätestab avalikule teabele juurdepääsu tingimused, korra
ja viisid (sh dokumendiregistrite pidamise korra), andmekogude asutamise ja
haldamise alused ning järelevalve andmekogude haldamise ja teabele juurdepääsu
korraldamise üle.
b)
Isikuandmete
kaitse seadus, mis sätestab isikuandmete töötlemise tingimused ja korra,
riikliku järelevalve ning vastutuse isikuandmete töötlemise nõuete rikkumise
eest
c)
Märgukirjale
ja selgitustaotlusele vastamise seadus, mis sätestab isiku pöördumisele
vastamise korra.
d)
Arhiiviseadus,
mis sätestab arhivaalide kogumise, hindamise, arhiveerimise, säilitamise ja
nendele juurdepääsu korraldamise ning arhiivide tegevuse alused.
e)
Haldusmenetluse
seadus, mis on suunatud isiku õiguste kaitse tagamisele ühtlase, isiku
osalust ja kohtulikku kontrolli võimaldava haldusmenetluse korra loomise teel.
f)
Riigisaladuse
ja salastatud välisteabe seadus, mis sätestab salastamise alused,
salastatuse muutmise, salastatud teabekandjate kaitse korra ning vastutuse
seaduse rikkumise eest.
g)
muud seadused selles osas, mis seavad
eritingimusi konkreetse asutuse dokumentide (personali-, raamatupidamis- jm
dokumendid) loomisele, säilitamisele või kasutamisele (nt EL struktuuritoetuse seadus, mis reguleerib toetuse andmise ja
kasutamisega seotud dokumentide säilitamist).
VABARIIGI VALITSUSE
MÄÄRUSED
a)
„Teenuste
korraldamise ja teabehalduse alused“. Dokumendihaldusena teabehalduse
alategevuse tähenduses käsitatakse määruses traditsioonilist dokumendihaldust,
mis osaleb teabe korrastamises ning mis korraldab ARHS §2 lõigetes 1 ja 2
nimetatud teabe (dokumentide ja arhivaalide) haldamist, menetlemist, vahetamist
ja sellele juurdepääsu, kui see teave on jäädvustatud paberile, faili või
e-posti sõnumisse.
b)
„Arhiivieeskiri“,
milles esitatakse täpsustatud juhiseid arhiiviseaduses ette nähtud dokumendi-
ja arhiivihalduse ülesannete täitmiseks. Muuhulgas sätestatakse arhiivi-püsivad
vormingud, mida tuleb arvestada pikaajaliste, sh arhiiviväärtusega digitaal-dokumentide
loomisel ja haldamisel. // Need kaks
määrust on väga olulised.
MINISTRI MÄÄRUSED JA
KÄSKKIRJAD
Ministri määrus või käskkiri võib reguleerida:
•
teatud valitsemisala asutuste dokumentide haldamist
(näiteks justiitsministri 19.06.2009. a määrus nr 23 Notariaadimäärustik);
•
valitsemisala kõigi asutuste dokumentide
haldamist (näiteks siseministri
17.01.2007.a käskkiri nr 7 „Siseministeeriumi valitsemisala dokumentide
näidisloetelu“, sotsiaalministri
18.09.2008 a määrus nr 56 „Tervishoiuteenuste osutamise dokumenteerimise ning
nende dokumentide säilitamise tingimused ja kord“).
STANDARDID
Dokumendihalduse valdkonna standardid jagunevad nelja
gruppi:
(1)
süsteemi- ja protsessistandardid,
(2)
metaandmete ja kirjeldusstandardid
(3)
dokumendiliikide struktuuri ja vormi standardid
(4)
digitaaldokumentide vormingute standardid.
Lisaks neile rakendatakse mitmesuguseid bürootööd
puudutavaid tehnilisi standardeid. Standardid
on Eestis vabatahtlikud kokkulepped, kuid avaliku sektori jaoks võivad mõned neist olla tehtud õigusaktidega kohustuslikuks. Näiteks
on asutustel kohustus kasutada arhiivi kirjeldamisel rahvusvahelist
arhiivikirjeldamise standardit (ISAD(G)). Eestis on dokumendihalduse standardid
valdavalt võetud üle rahvusvahelise standardimise organisatsiooni (ISO)
standardite alusel, samas on koostatud ka mõningaid valdkondlikke algupäraseid
Eesti standardeid. Elektroonilises dokumendi-halduses kasutatakse ka mitmeid
infotehnoloogia standardeid, näiteks veebistandardeid, mida soovitab
veebikonsortsium W3C (www.w3.org). Kui veebistandardid on üldjuhul vabalt ja
tasuta levitatavad, siis teiste standardite levitamise õigus võib olla
piiratud. Eestis on standardiorganisatsiooniks, mis koostab, avaldab ja levitab
Eesti standardeid Eesti Standardikeskus, mille juures tegutseb valdkondlik
tehniline komitee EVS TK-22 „Informatsioon ja dokumentatsioon“.
Eesti standardiks üle
võetud rahvusvahelised standardid:
•
EVS-ISO 15489-1 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dokumendihaldus.
Osa 1: Üldnõuded;
•
EVS-ISO/TR 15489-2 Informatsioon ja dokumentatsioon.
Dokumendihaldus. Osa 2: Juhised;
•
EVS-ISO 5127 Informatsioon ja dokumentatsioon.
Sõnastik;
•
EVS-ISO
15836 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dublin Core’i metaandmeelemendid;
•
EVS-ISO
23081-1 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dokumendihaldusprotsessid:
Dokumentide metaandmed. Osa 1: Põhimõtted;
•
EVS-ISO
23081-2 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dokumendihaldusprotsessid:
Dokumentide metaandmed. Osa 2: Kontseptuaalsed ja rakenduslikud küsimused;
•
EVS-ISO
19005-1 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dokumendihaldus. Digitaaldokumendi
pikaajalise säilitamise vorming. Osa 1: PDF 1.4 (PDF/A-1) kasutamine;
•
EVS-ISO/TR
26122 Informatsioon ja dokumentatsioon. Osa 1: Tööprotsesside analüüs
dokumentide haldamiseks.
Eesti algupärased
standardid ja juhised:
•
EVS
JUHEND 9 Dublin Core’i metaandmeelementide kasutamine. (Põhjalikumalt
käsitletakse Dublin Core’i elemenditäpsustajaid ning Dublin Core’i kasutamist inforessursside kirjeldamisel);
•
EVS
882-1 Informatsioon ja dokumentatsioon. Dokumendielemendid ja vorminõuded. Osa
1: Kiri. (Standard esitab kirja kui dokumendiliigi elementide loetelu,
määratlused ja selgitused, vormistamise nõuded ja asukoha kirjal);
•
EVS
8 Infotehnoloogia reeglid eesti keele ja kultuuri keskkonnas. (Standardis on
koodi- ja vastavustabelid ning selles kirjeldatakse ka eesti keele reegleid ja
tavasid arvude, isikunimede jm kirjutamisel).
JUHISED, HEA TAVA JA
PAREM PRAKTIKA:
Dokumendisüsteemi väljatöötamisel ja arendamisel on abiks
mitmesugused juhised:
•
Rahvusarhiivi soovituslikud juhised dokumendi- ja arhiivihalduse
korraldamiseks.
•
Dokumendihalduse alusdokumendid (asjaajamiskord, dokumentide loetelu) peavad Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi (kuni 2012 Riigikantselei) juhised
(„Dokumendihalduse metaandmete loend“ ja „Juhis dokumendiliigi XML
andmekirjelduse koostamiseks“);
•
Dokumendihalduse alusdokumendid (asjaajamiskord, dokumentide loetelu) peegeldama
organisatsiooni dokumendihalduse ja asjaajamise vastavust kehtivaile
õigusaktidele ning kooskõla standardite, hea tava ja parema praktikaga. Selleks
varustatakse avaliku sektori asutuse sisemised õigusaktid ja korrad, millega
reguleeritakse dokumendihaldust, viitega
normatiivaktile.
DOKUMENDI LOOMISEL tuleb
lähtuda: a) dokumendi liigist, b) dokumendi säilitustähtajast, c) nõudest
tagada dokumendi tõestusväärtus kohustusliku säilitustähtaja jooksul. Dokumendi korrektne vormistus,
arvestades dokumendi konkreetset liiki ja sisu koostamise eesmärki, peab tagama
selle dokumendi kasutajatele ühese arusaamise ja kiire ringluse. Seda aitavad
saavutada dokumendi elemendid ehk informatiivelemendid (dokumendi
väljaandja (autor), kuupäev, tekst, allkirjastaja andmed). Pealkiri pannakse
osadele dokumendiliikidele (nt käskkiri, korraldus). Dokumendile erinevate
elementide paigutamine on soovituslik, kuid arvestama peab selle dokumendi
eesmärgist ja seadustest tulenevatest nõuetest (nt tööleping).
Dokumendiplank - trükitud
või muul viisil ettevalmistatud dokument, kuhu on jäetud tühjad väljad teatud
informatsiooni ülesmärkimiseks (EVS-ISO 5127). Paberkandjal dokumendid
vormistatakse üldjuhul dokumendiplankidele. Organisatsioonides kasutatakse
plankidena kas eeltrükitud vormistus-elementidega paberplanki või digitaalset
vormistuselementidega dokumendiplangi malli. Olenevalt koostatava dokumendi
liigist kasutatakse avalikus sektoris:
a)
üldplanki,
millele on kantud vormistuslikud püsielemendid (nt dokumendi väljaandja nimi
(autor), vapp või logo); asutusesiseseks kasutamiseks;
b)
kirjaplanki,
mis on moodustatud üldplangi alusel ja millele on lisatud vormistuselementidena
kontaktandmete väli; asutusevälistele dokumentidele.
DOKUMENDI OMADUSED,
VÄÄRTUSED JA ELUKÄIK:
Dokumendi loomisel, kasutamisel ja säilitamisel on oluline tagada dokumendi
omadused: autentsus, terviklikkus,
usaldatavus ja kasutatavus.
Dokumendile antud sisu, vorm ja struktuur peavad tagama isiku või
organisatsiooni tegevuse või faktide tõestamise ning informatsiooni
jäädvustamise.
Dokumendi sisu sõltub
dokumendi koostamise eesmärgist (mille jaoks ja mille kohta on dokument
koostatud); - vorm on viis, kuidas
dokumendi elemendid on paigutatud ja peab vastama õigusaktide nõuetele; - struktuur koosneb dokumendile
paigutatud elementidest ning sõltub selle sisust ja liigist.
Dokumendi autentsus, terviklikkus, usaldatavus ja kasutatavus peavad olema
organisatsioonis olema korraldatud selliselt, et need omadused säiliksid kogu
dokumendi haldamise ja ka säilitamise perioodil.
Autentne dokument
on dokument, mis on loodud inimese poolt, kes pidi seda tegema ning mis
sisaldab just seda sisu, mis täidab selle dokumendi loomise ja kasutamise
eesmärgi. Autentsuse tõendamiseks tuleb organisatsioonidel luua ja rakendada
dokumentide loomise, saamise, edastamise ja menetlemise protseduurid:
•
dokumendi loojad on selleks volitatud ja
tuvastatavad;
•
dokument on kaitstud andmete volitamata
lisamise, kustutamise ja muutmise eest;
•
dokumenti saab kindlaks teha metaandmete kaudu.
Usaldatav dokument
on loodud pädeva isiku poolt ja tavapäraste vormielementidega.
Terviklik dokument
on täielik ja seda pole muudetud. Dokumenti tuleb kaitsta kogu tema elukäigu
jooksul muutmise eest pärast tema allkirjastamise eest.
Kasutatavus on
selline dokumendi omadus, kus dokumendi asukohta saab kindlaks teha tema
haldamise ja säilitamise perioodil ning mis on kättesaadav, esitatav ja
tõlgendatav.
Dokumendi väärtust
hinnatakse kahe kriteeriumi alusel.
1.
Tõestusväärtus on dokumendi võime kajastada
organisatsiooni tegevuse täitmist või tehingute läbiviimist. Tõestusväärtus on
tagatud, kui dokument on autentne ja usaldusväärne ning on vormistatud
vastavuses konkreetse dokumendiliigi vorminguga. Dokumendi tõestusväärtus peab
olema tagatud ettenähtud säilitustähtaja jooksul.
2.
Teabeväärtus on informatsioon organisatsiooni
andmete, sündmuste, isikute jmt kohta.
Dokumendi elukäik
kujutab toimingud dokumendiga alates dokumendi loomisest ja saamisest kuni
hävitamiseni või üleandmiseni arhiiviasutusele. Dokumendi omadused peavad
säilima kogu dokumendi elukäigu jooksul.
Dokumendi elukäigu 3
etappi:
•
Aktiivne
etapp võrdub asjaajamisperioodiga, dokumendid on tööruumides.
•
Poolaktiivne
etapp kestab maksimaalselt kaks aastat. Dokumendid on endiselt asjaajamises
töötajate käes. Perioodi lõpus antakse alatise ja pikaajalise (üle 10 a)
säilitustähtajaga dokumendid üle organisatsiooni arhiivihoidlasse. Lühiajalise
(kuni 10 a ka) säilitustähtajaga dokumentide osas või ettevõte ise otsustada,
kas anda dokumendid arhiivihoidlasse üle või hoida asjaajamises kuni nende
hävitamiseni (säilitustähtaja möödumiseni).
•
Passiivne
etapp - dokumendid on hoiul organisatsiooni arhiivihoidlas kuni
üleandmiseni arhiiviasutusele.
DOKUMENDIHALDUS JA ASJAAJAMINE
Dokumendihaldus -
dokumendi kontrollitud haldamine läbi terve selle elukäigu, eesmärgiga tagada
vajalike protsesside ja otsuste piisav dokumenteeritus.
Asjaajamine
sisaldab organisatsiooni dokumendiringluse ametlikku korraldust, mille eesmärk
on dokumendiringluse toimingute suurim võimalik lihtsustamine ja
automatiseerimine. Infotehnoloogia vahendite kasutamine asjaajamises aitab
tagada asjaajamise kiiremaks ja tõhusamaks muutmise.
Dokumendihaldur peab
olema laiapõhjalise ettevalmistusega asjatundja, kellel on teadmised ja oskused
asjaajamisest, arhiivitööst, infotöötlusest ja infotehnoloogiast. Tal peab
olema täielik ülevaade organisatsiooni tegevusest ja eesmärkidest, et koostöös
juhtkonnaga tagada organisatsiooni tegevuse nõuetekohane dokumenteerimine,
dokumentide haldamine ning säilimise tagamine. Dokumendihalduri tööülesannete
mitmekesisus nõuab paindlikku ja kiiret tegutsemist, korrektsust, täpsust,
püsivust ja kohusetundlikkust, süstemaatilist mõtlemist ning oskust planeerida
oma tööd ja aega. Töö on seotud inimeste juhtimise ning teenindamisega, mis
eeldab suhtlemisvalmidust, kehtestavust, koostöö-, otsustus- ja vastutusvõimet
ning head suulist ja kirjalikku väljendusoskust. Konfidentsiaalse
informatsiooniga kokkupuude seab talle kõrged eetilised nõudmised.
Asjaajamine sisaldab organisatsiooni
dokumendiringluse ametlikku korraldamist. Dokumentide korraldamisel peab
arvestama järgmisi tingimusi:
·
dokumendid
on loodud ja nende säilitamine toimub õigusaktide kohaselt;
·
dokumentide
säilitamisel ja kasutamisel arvestatakse ja välditakse riske;
·
on
määratud kasutajate grupid ja dokumentidele juurdepääsuõigused vastavalt
kasutajagruppidele;
·
on
tagatud dokumentide säilimine ja on loodud vastavalt säilitustähtajale
säilitamise tingimused.
Asjaajamise tulemuslikuks korraldamiseks tuleb
organisatsioonil kehtestada asjaajamiskord ja asja-ajamisperiood.
Asjaajamisperiood
- kalendriaasta, õppeaasta, majandusaasta või muu periood lähtuvalt organi-satsioonile
seadusega pandud ülesannetest. Töörühmade, komisjonide ja teiste kindla ülesandega
üksuste asjaajamisperioodiks võib olla kogu nende tegevusperiood.
Asjaajamiskorras
sätestatakse:
·
asjaajamisperioodi
pikkus;
·
dokumendiplankide
liigid, hoidmise ja kasutamise kord ning kasutatavad dokumendimallid;
·
dokumentide
vormistamise kord;
·
dokumendiringluse
kord või skeemid (dokumendiliikide kaupa);
·
registreeritavate
dokumentide liigid, registreerimise kord, indekstite süsteem;
·
dokumentide
menetlemise kord, sh e-kirjad, tähtaegse lahendamise kontrollimise kord,
kooskõlastamise, allkirjastamise ja autentimise kord, dokumendi ärakirja ja
väljavõtte ametliku kinnitusega tõestamise kord;
·
dokumentidele
juurdepääsu tagamise ja juurdepääsupiirangute kehtestamise kord; - dokumentide hoidmise kord;
·
säilitamiseks
ettenähtud arhivaalide loetelu koostamise ja arhiveerimine;
·
arhivaalide
eraldamine (hävitamine ja üleandmine hoidlasse);
·
asjaajamise
üleandmise kord töösuhte lõppemisel või peatumisel; jne.
Asjaajamise korrale lisaks kehtestatakse dokumentide loetelu, sealhulgas dokumentide liigitus-skeem. Dokumentide
liigitamine tähendab dokumentide sarnaste tunnuste järgi rühmitamist. Loetelu
alusel indekseeritakse dokumendid, rühmitatakse sarjadesse ning määratakse
neile säilitustähtaeg. Liigitusskeem hõlmab kõiki organisatsiooni funktsioone
ning aitab organisatsioonis loodud, kasutuses olevaid, kasutusse saadud
dokumente efektiivselt ja kiiresti dokumendisüsteemist üles leida. Liigitus-skeem
peab olema kehtestatud ühtsena kogu organisatsioonile.
Organisatsioonid võivad koostada liigitusskeemi: a) tegevusfunktsioonide järgi; b)
struktuuripõhiselt; c) dokumentide
temaatilise liigitamise järgi; d) dokumendiliikidel põhineva rühmitamise järgi;
e) muu sobiva liigituskombinatsiooni alusel, mis hõlmaks organisatsiooni kõiki tegevusi, struktuure ja
dokumente.
Dokumentide loetelu
on aluseks dokumendisüsteemi kavandamisele ja arendamisele; dokumentide registrite moodustamisele;
dokumentidele juurdepääsu tagamiseks või piiramiseks; dokumentide
säilitamiseks; dokumentide
hävitamiseks; arhiveerimiseks ja
arhivaalide üleandmiseks arhiivile.
Dokumentide loetelu kinnitatakse ja kehtestatakse
organisatsiooni juhi poolt. Peale kehtestamist muudetakse loetelu üksnes
siis, kui organisatsiooni ülesannete või struktuuri muutmise tulemusena tekivad
uued dokumentide sarjad, muutub dokumendiliigile kehtestatud säilitustähtaeg.
Uus dokumentide loetelu kehtestatakse, kui organisatsiooni struktuuris ja
ülesannetes toimuvad nii ulatuslikud muudatused, et muutuvad asjaajamiskord ja
dokumentide koosseis.
Sari -
organisatsiooni ülesannete täitmise käigus tekkinud üheliigiliste või
üheotstarbeliste arhivaalide kogum, mida on võimalik hallata tervikuna (hoida
koos). Sarja moodustavad dokumendid, mida ühendab: a) dokumendiliik (nt
käskkirjad); b) sisu (nt personalikäskkirjad); c) ülesanne, mille täitmise käigus dokumendid
tekkisid; d) sarnane praktiline väärtus
ja ühesugune säilitus-tähtaeg. Igal sarjal on kindel dokumentide
liigitusskeemist tulenev tähis, mis koosneb organisatsiooni tegevusfunktsiooni tähistavast
numbrist ja sarja järjekorranumbrist selles funktsioonis.
ELEKTROONILINE DOKUMENDIHALDUSSÜSTEEM
Dokumendihaldussüsteem
on dokumendisüsteemi haldamise tehnoloogiline osa (spetsiaalne dokumendihalduse
tarkvarasüsteem).
Elektrooniline
dokumendihaldussüsteem (EDHS) ehk digitaalsete dokumentide loomise ja
haldamise tarkvaraline rakendus, mis võimaldab dokumentide sisu ja versioonide
haldamist. Üleminek paberkandjal dokumendihaldussüsteemist elektroonilisele
õnnestub vaid siis, kui asjaajamine on eelnevalt korrastatud, piisavalt
reguleeritud ja vastab organisatsiooni vajadustele.
EDHS hõlmab kõiki dokumendi elukäigu erinevatel etappidel
tehtavaid toiminguid: organisatsioonide vahelist dokumentide vahetust,
dokumentide ettevalmistamist ja vormistamist vastavalt ettenähtud vormingutele,
kooskõlastamist, registreerimist, allkirjastamist, mis ei sõltu dokumendi
andmekandja liigist, dokumendi teatavaks tegemist ja edastamist,
avalikustamist, arhiveerimist, kehtestatud juurdepääsuõiguste kasutamist,
otsimist, lihtsat ja kiiret dokumendile juurdepääsu, seostamist teiste
dokumentidega, hävitamist, meeldetuletusi, tööülesannete edastamist,
kalenderplaani koostamist, dokumendiga süsteemis tehtud toimingute
kindlakstegemist, seostamist isikutega jms.
Kaasaegne dokumendihaldus peab võimaldama rakendada
õigusloomet, luua dokumente organisatsiooni dokumendi mallidele ehk eeltäidetud
väljadega dokumendi põhjadele, registreerida erinevaid dokumendi liike
vastavalt dokumendi loetelule, vastu võtta ja lugeda digitaalallkirjadega
dokumente, jälgida dokumendi liikumust reaalajas, jälgida täitmise tähtaegu
jms.
DOKUMENTIDE REGISTREERIMINE
Registreerimine
on dokumendile süsteemi sisestamisel ainuidentifikaatori andmine, see on õigusaktides ette nähtud ja/või
organisatsiooni (arhiivimoodustaja) poolt kindlaks määratud dokumendi
metaandmete kandmine dokumendisüsteemi. Registreerides luuakse dokumendile seos
teiste dokumentidega, luuakse tõestus dokumendi olemasolu ja dokumendisüsteemi
hõlmamise kohta.
Metaandmed on
dokumentide konteksti, sisu ja struktuuri ning nende haldamise ajalugu
kirjeldavad andmed. Asjaajamiskorras määratakse kindlaks, millised andmed tuleb
registreeritavate dokumendi-liikide osas dokumendiregistrisse kanda. Need
peavad näitama, kes on dokumendi loonud, kes tegeles ja kuhu salvestati.
Asjaajamiskorras võib selguse mõttes välja tuua ka neid
dokumente, mille hõlmamist organisatsioon oma dokumendisüsteemi ei pea
vajalikuks ja mida seetõttu ei registreerita (kirjad märkega „ISIKLIK“, kutsed,
reklaam, töötajate elektronposti aadressile tulnud isiklikud kirjad jmt). Üldjuhul
peetakse registrit digitaalselt. Kui tehnilisi lahendusi napib, võib väikeses
ettevõttes dokumendiregistrit pidada paberkandjal.
Organisatsiooni elektrooniline
dokumendiregister on digitaalselt peetav andmekogu dokumentide
registreerimiseks ja neile juurdepääsu tagamiseks. Iga dokumendi juurde
kantavad metaandmed (registreerimisandmed) on dokumendi lahutamatud osad ja
neid ei tohi saada jälgi jätmata muuta. Dokument
registreeritakse ühekordselt. Asjaajamisteenistuses (kui selline struktuur
organisatsioonis on) registreeritud dokumenti struktuuriüksuses uuesti ei
registreerita. Tänapäeval pole organisatsioonides, eriti erasektoris, eraldi
töötajat, kes tegeleks kõigi dokumentide registreerimisega, pole. Seetõttu on iga
töötaja vastutada, et vajalikud dokumendid, mis on nende halduses, oleksid
dokumendisüsteemi kantud (registreeritud).
Registrit võib pidada ka Exceli
tabelis. Parim lahendus oleks, kui tabelisse saavad kandeid teha kõik, kes
peavad dokumente registreerima.
Registreerimise eesmärgid: võimaldada kiire
informatsiooni leidmine dokumendi
tunnuste/elementide kaudu (dokumendi liigi, kuupäeva, numbri, sisu
või muude andmete järgi) kõigis
dokumendi elukäigu etapis; tagada dokumentidest tulenevate ülesannete
tähtajaline täitmine ja täitmise
kontroll. Töötajate õigused ja
vastutus dokumentide registreerimisel sätestatakse asjaajamist korraldavate
regulatsi-oonidega ja ametijuhenditega.
KIRJA MENETLEMINE
Näide organisatsioonist väljasaadetava ametikirja
(algatuskirja) menetlemise protsessist.
1. Koostaja koostab ja vormistab
ametikirja kavandi.
2. Koostaja esitab ametikirja arvamuse
saamiseks ja kooskõlastamiseks antud
dokumendiga seotud asja-osalistele.
Dokument viseeritakse vastavalt organisatsioonis kehtivale korrale.
3. Juht allkirjastab dokumendi kahes
eksemplaris (originaal + ärakiri).
4. Koostaja registreerib dokumendi
dokumendiregistris ja kirjale lisatakse
registernumber.
5. Registreerimisel saab algatuskiri
dokumendiregistrist järgmise vaba
numbri.
6. Koostaja paigutab/salvestab kirja
ettenähtud sarja toimikusse.
·
Vastuskirjana
koostatud kirjade registreerimine tähendab täitmismärke tegemist algatuskirja
registreerimisnumbri all täitmismärke lahtris.
·
Erinevates
struktuurides loodud dokumendid ja ametikirjad, ka nende menetlemise protsessis
teistes struktuurides, regitsreeritakse dokumendid ja ametikirjad
ühekordselt.
·
Dokumendiregistri
alusel saab kontrollida dokumentide tähtajalist täitmist.
·
Ametikiri
vormistatakse kahes eksemplaris: originaal kirjaplangile, ärakiri samas
formaadis puhtale paberilehele. Ärakiri on vajalik selleks, et hiljem
kontrollida mida, millest ja kellele kirjutati.
·
Oluline
on registreerimise õigeaegsus. Dokumendid registreeritakse nende
allkirjastamise, saabumise, väljasaatmise, suulise taotluse protokollimise
päeval või sellele järgneval tööpäeval. Kui dokumendil on märge «KIIRE»,
registreeritakse see ja edastatakse läbivaatamiseks viivitamata.
·
Kirjavahetuse
registreerimisel lähtutakse põhimõttest, et kogu kirjavahetus ühes asjas kannab
sama registrinumbrit (võib lisada kirju eristava järjekorranumbri). Saabunud
paberkandjal kirjadele kantakse asutuse nimetust, registreerimise kuupäeva ja
indeksit sisaldav saabumismärge. E-kirjad prinditakse soovi korral
registreerimiseks välja.
Dokumendi menetlemine
on lõppenud, kui: dokumendist tulenevad toimingud on ettenähtud korras lahendatud; dokumendi saatjale on kirjalikult
vastatud; asjaosalistele on tulemusest teatatud; dokument on asjast huvitatud
isikule digitaalselt kättesaadavaks
tehtud; dokumendiregistrisse on tehtud kanne lahendamise tulemuse kohta.
DOKUMENTIDE SÄILITAMINE
Arhiiv on
dokumentide (arhivaalide) kogumise, säilitamise, korrastamise ja kasutamisega
tegelev arhiiviasutus. Asutuse või isiku
arhiiv on asutuse või isiku tegevuse käigus loodud või saadud dokumentide
terviklik kogum. Arhiivis säilitatakse väärtuslikke dokumente.
Arhivaal on
arhiiviväärtusega dokument, mida säilitatakse püsivalt tema väärtuse tõttu
ühiskonnale, riigile, omanikule või teisele isikule. Arhivaalid jagunevad avalikeks ja
eraarhivaalideks. Avalikud arhivaalid
on riigi- või kohaliku omavalitsuse
organi või asutuse või avalik-õigusliku juriidilise isiku tegevuse tulemusena
loodud või saadud arhivaalid või eraõigusliku juriidilise ja füüsilise isiku
arhivaalid, mis on loodud või saadud seaduses või selle alusel sätestatud
avalike ülesannete täitmise käigus. Need
on osa rahvuslikust kultuuripärandist. Eraarhivaalid
on eraõigusliku juriidilise isiku ja füüsilise isiku tegevuse tulemusena loodud
või saadud arhivaalid.
Säilitamine
asjaajamises kuni üleandmiseni asutuse arhiivihoidlas:
1)
Korralikult vormistatud või lõplikult lahendatud
dokument paigutatakse toimikusse dokumentide loeteluga ettenähtud sarjas.
2)
Asjaajamisperioodi lõpul kontrollitakse
dokumentide süstematiseerimise kvaliteeti, vajadusel toimik korrastatakse.
3)
Vajadusel peale asjaajamisperioodi lõppu
kantakse toimikud arhivaalide loetelusse (arhivaalide loetelu pole
kohustuslik alates 01.01.2012).
4)
Dokumente hoitakse nende operatiivse kasutamise
eesmärgil töökohtadel veel maksimaalselt kaks aastat.
5)
Alalise ja pikaajalise säilitustähtajaga
dokumendid korrastatakse ja antakse ettevõtte arhiivihoidlasse.
6)
Lühiajalise säilitustähtajaga (kuni 10 a ka)
dokumendid korrastamist ei vaja, neid
hoitakse täitjate käes (tööruumides) kuni hävitamiseni või antakse arhiivihoidlasse, kus neid hoitakse
kuni hävitamiseni.
Säilitamine
arhiivihoidlas:
1)
Vastuvõetud säilikud (korrastatud dokumendid)
karbistatakse. Kui võeti vastu korrastamata dokumendid, tuleb need hoidlas
korrastada.
2)
Asukoharegistrisse tehakse kanne säilikute
asukoha kohta hoidlas.
3)
Hoidlas tagatakse dokumentide säilimiseks vajalik keskkond; turvalisus;
juurdepääs dokumentidele ja dokumentide kasutamise võimalus
Kokkuleppel avaliku arhiiviga eraldatakse arhiiviväärtusega
säilikud üleandmiseks avalikule arhiivile.
Säilitustähtaja möödumisel eraldatakse dokumendid kohe hävitamiseks. Koostatakse
hävitamisakt ja dokumendid hävitatakse ühe kuu jooksul hävitamisotsuse
kuupäevast alates. Dokumentide hävitamine - ainult hävitamisakti alusel. Konfidentsiaalsuse
tagamiseks tuleks hävitamisele eraldatud dokumendid muuta loetamatuks.
ÜMBRIKU VORMISTAMINE
Saaja ja saatja aadressandmed kantakse postisaadetisele
järgmiselt: - nimi (füüsilise isiku
ees- ja perekonnanimi või juriidilise isiku nimi): - tänav, maja- ja korterinumber, väljaspool linnu, aleveid ja
alevikke talu nimi; - küla ja valla nimi:
- sihtnumber (kirjutatakse viimasele
reale enne linna või maakonna nimetust): -
linn või maakond: - riik
(rahvusvaheliste postisaadetiste puhul).
1.
Saaja ja saatja aadress märgitakse kirisaadetise
ja postipaki pikema küljega samasuunaliselt.
2.
Saaja aadress kirjutatakse kirisaadetise ja
postipaki esikülje aadressvälja paremale poole
3.
Saatja aadress kirjutatakse aadresskülje
vasakpoolsesse ülanurka. Aknaga ümbrikus märgitakse saaja aadress läbipaistvas
osas, saatja aadress aadresskülje vasakpoolses ülaosas läbipaistva osa
kohal.
Vormistamise soovituste algallikas on Omniva kodulehekülg.
DOKUMENDI LIIGITUS
Ametikirjad on
dokumendid, mille organisatsioon saadab teisele ettevõttele või inimesele.
Ametikirju koostatakse infovahetuse eesmärgil. Organisatsioon koostab
juhtimisotsuste edastamiseks erinevaid korraldusliku sisuga dokumente, nt
käskkiri, protokoll, akt, korraldus jne. Osa dokumente on juriidilised ning
nende koostamiseks on täpsed eeskirjad, osade puhul ka seadustest tulenevad
nõuded. Ametikirja koostamisel tavaliselt juristi abi pole vaja. Ametikirja
vaadeldakse siin kui teksti ja pööratakse tähelepanu eeskätt kirja sisu
struktuurile ja keelekasutusele.
Avaldus on
dokument, millega isik pöördub tavaliselt isiklikes küsimustes organisatsiooni
poole. Põhimõtteliselt lähtutakse avalduse vormistamisel ametikirja
vormingust.
Garantiikiri.
Asjaajamises vormistatakse garantiikirjadena lubadusi sisaldavaid kirju, kuigi
meie seadusandlus ei anna garantiikirjale võrreldes tavalise ametikirjaga
suuremat juriidilist jõudu. Garantiikirjal on pigem teatud psühholoogiline
mõju: allakirjutaja teeb kõik endast oleneva antud lubaduse täitmiseks.
Järelpärimine.
Kirjad, kus selgitatakse järelpärimise eesmärki ning palutakse konkreetsemat
infot, kas mõne tehingu, reklaami, pakkumise tagasiside jmt kohta. Esmasel
kontakti loomisel tuleks kirjas oma organisatsiooni kohta anda tutvustus.
Järelpärimisele vastamisel tuleks vastata võimalikult kiiresti ja viisakas
toonis.
Kaaskiri
kirjutatakse selgitava kirjana ja põhjendatakse saadetavat põhidokumenti (nt
ostuleping, tellimiskiri jmt).
Kaastundekiri
saadetakse toetuse ja osavõtu märgiks võimalikult kohe pärast surmateate
saamist. Telefonikõne ja faksimine pole hea tava. Ka trükitud kaardid, millele
kirjutatakse ainult allkiri, pole hea lahendus. Kaastundekirja võib kirjutada
ka käsitsi, üldjuhul siiski trükitakse. Tekst tuleb koostada delikaatselt. Kiri
trükitakse esindus- või üldplangile.
Memo.
Ettevõttesisene kiri, mille eesmärk on edastada sama teavet mitmele inimesele
või dokumenteerida olulist faktilist informatsiooni. Kui MEMO adresseeritakse
mitmetele inimestele, järjestatakse saajad tähestikulises järjekorras või
ametipositsiooni järgi. Tekst peaks olema võimalikult lühike ja konkreetne.
MEMO võib edastada ka e-postiga.
Pretensioon tuleb
kirjutada taktitundeliselt ja viisakas vormis. Solvav ja vihane kiri võivad
adressaadiga suhted rikkuda. Viisakas pöördumine näitab heatahtlikkust.
Soovituskiri
koostatakse kandidaadi tausta selgitamiseks personalikonkursi käigus.
Tellimiskiri
koosneb kaaskirjast ja sellele lisatud tellimisblanketist (tellimisblanketil
kirjas kauba, teenuse nimetus, kataloogi number, kauba kogus, hind,
kättetoimetamise aeg, koht ja viis, maksmise kord.
Teatis on
arhivaalide põhjal antav kirjalik dokument (nt teatis isiku tööstaaži kohta).
Dokument vormistatakse kirjaplangile. Pealkirja kohale trükitakse kirja
eriliigi nimetus TEATIS. Vormingus puuduvad pealkiri, pöördumine, lõputervitus.
Tekstis formuleeritakse ainult nõutud fakt selliselt, nagu see dokumentides
sisaldub, märgitakse kellele teatis on antud esitamiseks, viidatakse
arhivaalile, mis oli teatise väljaandmise aluseks.
Tõend on kirjalik
dokument, mis kinnitab millegi tõele vastavust. Organisatsioon annab välja
tõendi, kui on vaja tõendada organisatsiooniga seotud fakti tõendada, näiteks
kinnitada isiku kuuluvust, mingit asjade seisu jne. Tõend vormistatakse kirjaplangile.
Vormingusse kuuluvad adressaat (ametiasutus, kellele tõend väljastatakse),
kuupäev, viit, pealkirja asemel on TÕEND ja tekstis märgitakse tõendi kehtivuse
aeg.
Tänukiri on
viisakusavaldus, mis väljendab austust ja üldjuhul kinnitab soovi jätkata
kontakte.
Võlanõue. Võla
sissenõudmisel tuleb SÄILITADA HEA TOON. Eesmärgiks peab olema kliendi veenmine
maksmiseks ja probleemi rahulikuks lahendamiseks.
Volikiri on
kirjalikus vormis antud volitus, millega juriidiline või füüsiline isik
(volitaja) annab nõusoleku mingiks tegevuseks selleks määratud isikule
(volitatule). Pealkirja asemel vormistatakse pealkirjaväljale kirja
liiginimetus. • NB ! Volikirja saab
kasutada koos isikut tõendava dokumendiga (vastav viide dokumendile ja
isikukoodile märgitakse volikirjas). Volikirja viimases lõigus märgitakse
volikirja kehtimise aeg, samuti märgitakse tekstis, milliseks tegevuseks isikut
volitatakse (kaupa vastu võtma, organisatsiooni esindama jne).
Õnnitluskiri.
Õnnitlusi saadetakse soovitavalt õnnitluskirjaga, mis vormistatakse
organisatsiooni esindusplangile või üldplangile. Ei vormistata aadressi ega
viita. Lubamatud on trükivead. Kirjas märgitakse õnnesoovi põhjus, õnnitlus
peaks olema isiklik, sõnastus pidulik ja korrektne, samuti on lisatud õnnitleja
omakäeline allkiri.
Äraütlemiskiri
tuleb saata vastuskirjana võimalikult kiiresti. Kirjas tuleb konkreetselt
selgitada ja põhjendada äraütlemispõhjust.
AVALDUS, KÄSKKIRI, PROTOKOLL, AKT
Avaldus vormistatakse
valgele paberilehele (A4). Vormistamisel ja avalduse elementide paigu-tamisel
tuleb lähtuda ametikirja vormistamise põhimõtetest. Avalduse koostamise
erinevus vormistuselementide osas sõltub vajadusest, kelle poole pöördumine
toimub: 1. Organisatsiooni-sisene avaldus (nt alluva avaldus); 2. Eraisiku avaldus teisele
organisatsioonile, eraisikule.
Avalduse vormistamisel ja avaldusele elementide paigutamisel
tuleb lähtuda ametikirja vormistamise põhimõtetest. Kõik elemendid (v.a kuupäev
ja eraisikuna avalduses esitatavad täissideandmed) algavad üldjuhul vasakust
veerisest.
Käskkiri on
dokument, mis koostatakse organisatsiooni täidesaatva ja korraldava tegevuse
kehtestava põhidokumendina. Kestvuselt on käskkiri ühekordne või kehtib samas
küsimuses uue käskkirja väljaandmiseni. Vormistatakse üldplangile ühes
eksemplaris (erandiks on distsiplinaarkaristuse käskkiri, mis vormistatakse
kahes eksemplaris). Käskkirja lisa
on dokument, mis käskkirjaga kinnitatakse. Lisa(de)le viidatakse teksti
korraldavas osas konkreetse punkti juures. Lisa
ehk käskkirjaga kinnitatav dokument (nt Asjaajamiskord) vormistatakse
puhtale paberilehele. Lisa lehed nummerdatakse eraldi ning need
allkirjastatakse. Lisa esimese lehe
ülemisse parempoolsesse nurka tehakse märge selle käskkirja kuupäeva ja numbri
kohta, millega dokument kehtestati.
Dokumendi
organisatsioonisisene kooskõlastamine. Kui asjaajamiskorras on ettenähtud,
et enne allkirjastamist tuleb käskkirja sisu kooskõlastada ametisikutega, kelle
tegevusega on dokument seotud, siis lisatakse vastavad märked allkirjastaja
andmetest allapoole. Ruumipuudusel võib kooskõlastusmärked vormistada kas
käskkirja originaali pöördele. Kooskõlastaja eriarvamus tuleb lisada käskkirjale
(vastav märge tehakse kooskõlastaja allkirja andmete juures).
Protokoll on
dokument, mis koostatakse koosoleku või nõupidamise sisu, arutelude,
sõnavõttude ja otsuste fikseerimiseks. Vormistatakse ühes eksemplaris,
vajadusel tehakse tervikdokumendist välja-võtteid osapoole teavitamise
eesmärgil. Protokollija vormistab protokolli üldplangile hiljemalt 3 päeva
jooksul peale koosoleku toimumist, vajadusel lisab lisad, hääletustulemused
ning teeb väljavõtted otsustest osapooltele, kes tavakorras protokolli sisu ei
näe.
Akt on dokument,
millega saab tuvastada mingit seisu või fakti.
Koostatakse komisjoni või vastavalt volitatud isiku poolt ja
vormistatakse üldplangile ja eksemplaride arv sõltub asjaga seotud osapooltest.
Akti vormistab komisjoni liige.
ID-KAART JA DIGITAALALLKIRI
Organisatsioonides
võib olla elektroonsetele ressurssidele (nt sisevõrk) juurdepääs olla lubatud
vaid ID-kaardi kasutamisega. Sisuliselt toimub isiku tuvastamine ehk
autentimine ID-kaardi
kasutajatunnuste abil.
Autentimine -
isiku autentsuse (identiteedi) kontrollimine ja tõestamine, milleks on
harilikult vaja kasutajanime ja parooli.
Dokumendile saab anda juriidilise jõu ka ilma
digitaalallkirjata (autentimisega) - dokumendi sisestaja, looja või menetleja
isikusamasus on elektroonilisse dokumendihaldussüsteemi sisenemisel tuvastatud
ehk autenditud.
ID-kaart kehtib füüsiliselt 5 aastat, sertifikaadid 3
aastat. Sertifikaate tuleb uuendada, kui soovitakse digiallkirja ja
e-teenuseid kasutada või e-hääletada. Sertifikaate ei pea uuendama, kui
ID-kaarti kasutatakse isiku tuvastamiseks.
Digitaalallkiri
on tehniliste ja organisatsiooniliste vahendite süsteemi abil moodustatud
andmete kogum, mida allkirja andja kasutab, märkimaks oma seost
dokumendiga.
Sertifikaat on
digitaalallkirja andmist võimaldav dokument, milles avalik võti seotakse
üheselt füüsilise isikuga. Sertifikaadi saamiseks esitab sertifikaadi taotleja
sertifitseerimisteenuse osutajale kirjaliku avalduse. Isiklik ja avalik võti moodustatakse sertifikaadi
taotleja avalduse põhjal. Nendest võtmetest ei tohi koopiaid valmistada. Visuaalselt on digitaalallkiri tähtede,
numbrite ja tähe-märkide suvaline jada dokumendi lõpus. Digitaalallkiri ei ole
käsitsikirjutatud allkirja arvutisse skaneeritud variant ega ka mingil muul
moel omakäelise allkirja kujutis ekraanil.
Digitaalallkiri moodustatakse allkirja andmise vahendi – isikliku võtme
– abil, millele vastab üheselt allkirja kontrollimise vahend – avalik võti.
Digitaalallkirjal on samad õiguslikud tagajärjed nagu
omakäelisel allkirjal, kui seadusega ei ole neid tagajärgi piiratud. Digitaalallkiri
peab võimaldama tuvastada isiku, kelle nimel on
allkiri antud, kindlaks peab saama teha ka allkirja andmise aja.
Digitaalallkiri peab olema dokumendiga seotud sellisel viisil, mis välistab võimaluse tuvastamatult muuta
andmeid või nende tähendust pärast
allkirja andmist.
Firmadevahelises asjaajamises kasutatakse digitaalallkirjaga
dokumenti juhul kui saaja firma veebilehel on vastav teave digitaalallkirjaga
dokumentide vastuvõtmise kohta ja see on sätestatud saaja firma
asjaajamiskorras või muus õigusaktis.
Digitaaldokument võib
olla allkirjata, kui see on dokumendisüsteemi sisestatud või seal loodud
autentimise kaudu.
INFOKORRALDUS
Info - teade või
teated, andmed (ka arvudega vm kujul) millegi kohta, teave, informatsioon. Korraldus - milleski valitsev üldine
kord või süsteem.
Organisatsiooni edu sõltub sellest, mil määral
tegutsemiskeskkond ja selle muutumine on prognoositav. Infosüsteem kogub,
süstematiseerib ja jaotab andmeid otsuste langetamiseks viisil, mis muudab need
tähenduslikuks informatsiooniks. Infosüsteem on organisatsiooni info- ja
süsteemitöö korralduse, meetodite ja vahendite kogusumma. Näiteks on üheks
organisatsiooni infosüsteemi osaks dokumendisüsteem koos selle haldusega.
Infosüsteemi
organisatsiooniline kontekst. Infosüsteemi ei saa vaadata lahus
organisatsiooni kontekstist. Enamasti on organisatsioonidel olemas juhtkonna ja
kontori jaoks töökorraldus (nt organisatsiooni ja tema struktuuriüksuste
põhimäärustena), mis sisaldab ka info- ja süsteemitöö eesmärke, tegevuste ja
meetodite kirjeldusi. Kaasaegse infosüsteemi vahendid on infotehnoloogia
vahendid ja organisatsioonis seostame me seda koos arvutikasutusega.
Infosüsteemi jaoks kirjeldatakse seoseid inimeste, erinevate protsesside,
tegevuste ja andmete ning tehnoloogiate vahel.
Strateegilised
infosüsteemid on mudelid, mille kaudu korraldatakse informatsiooni
liikumist ja selle vahetust ning tagavad sama informatsiooni kättesaadavuse erinevate
struktuuriüksuste töötajatele samaaegselt ja operatiivselt. Organisatsiooni
seisukohalt on mõtet alustada küsimusest: milleks organisatsioonid teevad
infosüsteeme? Loodetakse, et
infosüsteemi kasutamine aitab organisatsioonis infohaldamist paremini ja
efektiivsemalt teha, tõstab töö tulemuslikkust, aitab rohkem kliente
teenindada, jne. Infosüsteemi abil loodetakse saada majanduslikku edu. Põhimõtteliselt on strateegilisi
infosüsteeme võimalik klassifitseerida nelja kategooriasse:
1) arvutitel põhinevad süsteemid, mis
töötavad tarkvara baasil;
2) manuaalsed infosüsteemid, mis
kujutavad endast inimestevahelist suulist või kirjalikku infovahetust;
3) formaalsed infosüsteemid, mis
toimivad organisatsiooni struktuuride kaudu ning kehtestatud reglemendi
alusel;
4) mitteformaalsed infosüsteemid, mis on
tekkinud inimestevaheliste mitteametlike kontaktide kaudu ning mis ei järgi
bürokraatlikke kokkulepitud struktuure ega reglementi.
Info korraldamiseks
on vaja viia läbi analüüs organisatsiooni põhitegevuste, struktuuride tegevuste
ja koostoimimise seoste kohta, juhtimisinfo (käsuliinid) liikumise skeemide
kohta. Kui organisatsioon on kaardistanud infosüsteemi, võivad ilmneda mitmed
olulised küsimused: Kuidas
infosüsteem sobitub organisatsiooni kui terviksüsteemi? Mis võimaldab
ettevõttel üldse infosüsteemi teha, milliseid eeldusi ja tingimusi on
vaja? Milline on infosüsteemi panus
organisatsiooni edukusse? Kas
infosüsteem on strateegilise tähtsusega või on infosüsteem ainult
äriprotsesside toeks?
IT lahenduste paremaks rakendamiseks on vaja
infotehnoloogide ja organisatsiooni juhtkonna koostööd. Ettevõtte juht peab oma
otsuste juures arvestama tavalahenduste kõrval ka samaväärsete IT lahenduste
võimalusi. IT projektide läbiviimisel on üheks oluliseks sammuks
tasuvusanalüüsi teostamine. Kokkulepped
muudatuste rakendamiseks organisatsioonis (sh töötajate teavitamine
muudatustest) on oluline etapp muutmise eesmärgi täitmiseks. Muutmise protsessis
tuleb arvestada teiste organisatsiooni (põhi)tegevuse protsesside muutmistega
ja ka olemasolevate või juurde toodavate ressurssidega: töökorralduse muutmine
organisatsioonis; dokumentide ja nende
menetlemise reguleerimine –
regulatsioonide muutmine; IT valmisolek, oskustega inimesed ja
koostööpartnerid; majanduslikud ja
tehnilised võimalused.
ORGANISATSIOONI TÖÖKORRALDUSE PÕHIMÕTTED
Organisatsioonid täidavad funktsioone (ülesandeid), mille määratlemise
alused avalikus sektoris on => seadused ja nende rakendusaktid;
organisatsiooni eesmärk ja struktuur; töökirjeldused ja ametijuhendid.
Funktsioonid jagunevad põhifunktsioonideks, mida toetavad tugifunktsioonid.
Funktsioonide täitmisel hallatakse andmeid, dokumente.
Andmete haldamine
on administratiivne tegevus, mille
läbi organisatsioon süstemaatiliselt
loob, organiseerib, säilitab, taastab, kasutab, kaitseb ja hävitab
talle kuuluvaid andmeid.
Riigi andmehaldus
on riigile vajalike andmete spetsifitseerimise, hankimise, andmise, pidamise
jms funktsioonide täitmine; osa riigi infosüsteemist, mis hõlmab formaliseeritud
kujul esitatava informatsiooni töötlemise funktsioonide täitmise.
MIS ON ANDMEKOGUD?
Riigi põhiregister • riiklik register •
riigiasutuse andmekogu • kohaliku omavalitsuse register • kohaliku omavalitsuse
asutuse andmekogu • avalik-õigusliku ja
eraõigusliku isiku andmekogu.
RIIGI IT-ARHITEKTUURI
3 ASPEKTI: a) koordineerimine – riigi IT süsteemide areng, sh koostalitlus; b) kokkulepped – riigi ja KOV asutuste IS ühise
metoodika, valikute, printsiipide rakendamine (fikseerib avatud standardid ja
spetsifikatsioonid, kokkuleppena
XML rakendamine); c) ühised vahendid – IS jaoks väljatöötatud tasuta kasutatav
tarkvara, korduvkasutus, standardsed lahendused, ühine IT infrastruktuur ja
ühiselt või keskselt väljatöötatud vahetarkvara (X-tee), ühised
juurdepääsupunktid (eRiigi portaal, teabeportaal, kodanikuportaal).
Koosvõime on
erinevate ja erilaadsete organisatsioonide võime suhelda vastastikku kasulike
ja kokkulepitud ühiste eesmärkide saavutamiseks, vahetades omavahel
informatsiooni info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) süsteemidel põhineva
andmevahetuse kaudu. Standarditel ja avatud platvormidel põhinev koosvõime on
Euroopa konkurentsivõime strateegia „Euroopa 2020“ ühe juhtalgatuse – Euroopa
digitaalarengu tegevuskava – eesmärkide saavutamise eeldus.
KOOSTALITLUSVÕIME
KOMPONENDID:
Organisatsiooniline
koostalitlusvõime => võime Infosüsteeme kasutades osutada vastastikku ja
oma klientidele teenuseid;
Semantiline
koostalitlusvõime => võime mõista vahetatud informatsiooni (andmete)
tähendust ühesuguselt
Tehniline
koostalitlusvõime => Infrastruktuuriline koostalitlusvõime –
erinevate organisatsioo-nide poolt soetatud riistvara võime töötada
omavahelises ühenduses; Tarkvaraline
koostalitlusvõime – erinevates organisatsioonides kasutatava tarkvara võime
vahetada andmeid.
EESTI INFOÜHISKONNA ARENDAMISE PÕHIMÕTTED
·
Infoühiskonna
arendamine Eestis on strateegiline valik riigi konkurentsivõime ja heaolu
tõstmiseks, kusjuures avalik sektor näitab infoühiskonna arendamise põhimõtete
järgimisel eeskuju.
·
Infoühiskonda
arendatakse koordineeritult avaliku võimu, erasektori ja kolmanda sektori
tegevuse kaudu ja kõikide osapoolte, sealhulgas IKTlahenduste kasutajate,
koostöös.
·
Riik
on tark tellija, jättes avaliku sektori riigihangetes võimalikult laia valiku
innovaatiliste lahenduste pakkumiseks, aidates seeläbi kaasa ka IKT-sektori
arengule.
·
Infoühiskonda
luuakse kõigile Eestimaa elanikele, kusjuures erilist tähelepanu pööratakse
erivajadustega sotsiaalsete rühmade ühiskonda integreerimisele,
regionaalarengule ning kohaliku omaalgatuse toetamisele. Sealhulgas peab olema
kõigil ligipääs internetile ning selles kättesaadavaks tehtud sisule, sõltumata
kasutatavast seadest.
·
Infoühiskonna
arendamisel tagatakse eesti keele ja kultuuri järjepidevus.
·
Infoühiskonna
arendamisel arvestatakse ja kaitstakse nii intellektuaalsete väärtuste loojate
kui ka kasutajate huve.
·
Infoühiskonna
areng ei tohi vähendada kasutajate turvatunnet. Kindlustada tuleb
mitteaktsepteeritavate riskide maandamine info- ja sidesüsteemides, arvestades
turvalisuse nõuetega süsteemide disainimisel ning kogu nende elutsükli vältel.
·
Tagatud
peab olema inimeste põhivabaduste ja -õiguste kaitse, isikuandmete ja
identiteedi kaitse. Inimene on oma andmete omanik ning tal peab olema võimalus
jälgida oma isikuandmete kasutamist.
·
Infoühiskonna
arendamine ei ole asi iseeneses. IKT-lahendusi arendatakse suurema tõhususe ja
tulemuslikkuse saavutamiseks nii avalikus kui ka erasektoris.
·
Infoühiskonna
arendamise tegevustega ning infoühiskonna võimalustega arvestatakse kõigi
valdkondlike poliitikate kujundamisel, pidades silmas, et IKT kasutuselevõtt
võimaldab tõsta kõigi majandusvaldkondade konkurentsivõimet.
·
Infoühiskonna
arendamist toetab kodumaine teadus- ja arendustegevus.
·
Infoühiskonna
arendamisel arvestatakse Euroopa Liidus ja maailmas toimuvate
arengusuundumustega, aktiivse partnerina jagatakse Eesti kogemust ning õpitakse
ka teistelt.
·
Avalik
võim kasutab oma tegevuses ära juba loodud keskseid tehnoloogilisi lahendusi
(ID-kaart, X-tee).
·
Avalik
võim korraldab oma tegevuse nii, et sama informatsiooni küsitakse kodanikelt,
ettevõtjatelt ja asutustelt üldjuhul ainult üks kord.
·
Avalik
võim suhtub võrdselt erinevatesse riist- ja tarkvaraplatvormidesse ning
lahendab ühildumise avatud standardeid rakendades.
·
Infoühiskonna
arendamisel kogutakse andmeid ja luuakse IKTlahendusi, arvestades
korduvkasutatavuse põhimõtteid.
·
Pööratakse
tähelepanu vajaliku teabe, sealhulgas kestva tõestus- ning kultuuriajaloolise
arhiivi-väärtusega andmete, säilimisele.
INFOÜHISKONNA VISIOON: 1) Eestis kasutatakse maksimaalselt
info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) võimalusi, et nutikate lahenduste
abil tõsta inimeste elukvaliteeti ja tööhõivet, tagada Eesti kultuuriruumi
elujõulisus, suurendada majanduses tootlikkust ning tõsta avaliku sektori
tõhusust – seda kõike avaliku, era- ja vabasektori koostöös. 2) Eestis on
loodud hästi toimiv keskkond IKT laialdaseks kasutamiseks ja nutikate
lahenduste loomiseks, mis on seeläbi tõstnud majanduse konkurentsivõimet,
inimeste heaolu ja riigivalitsemise tõhusust.
INFOÜHISKONNA ALAEESMÄRGID JA MEETMED:
MAJANDUSE
KASVU, RIIGI ARENGUT JA ELANIKE HEAOLU TOETAV IKT-TARISTU => Meede 1:
Interneti kättesaadavuse suurendamine;
Meede 2: Avaliku ja erasektori ühtse teenusteruumi arendamine.
ROHKEM
KÕRGEMA LISANDVÄÄRTUSEGA TÖÖKOHTI, SUUREM RAHVUSVAHELINE KONKURENTSIVÕIME JA
KÕRGEM ELUKVALITEET INIMESTE IKT-OSKUSTE TÕUSU KAUDU => Meede 1: Digitaalse kirjaoskuse
arendamine isikliku heaolu
suurendamiseks; Meede 2: Kõrgemate IKT-oskuste edendamine.
NUTIKAM
RIIGIVALITSEMINE => Meede 1: Paremate
avalike teenuste arendamine IKT
abil Meede 2: IKT kasutamine kaasamise
ja osaluse edendamiseks Meede 3: Paremate otsuste tegemine IKT
abil
E-EESTI
TUNTUSE TÕUS MAAILMAS => Meede 1: Infoühiskonna arengu seire, analüüs
ja tutvustamine Meede 2: Eesti IKT-kogemuse levitamine rahvusvaheliselt.
INFORMATSIOONIÕIGUS
·
Informatsiooni omandiõigus – Autorikaitseseadus
·
Meediaõigus – Avaliku teabe seadus – Isikuandmete
kaitse seadus
·
Informatsiooni haldamise õigus
–Arhiiviseadus
TOIMING
JA FAKT: Igas juriidilises
süsteemis esinevad inimeste teod ja sündmused (sünd ja surm, üleujutus,
maavärin) faktidena. Toiming on fakt, mis väljendab tahet. Toiming
saab või tehakse teatavaks => suulises või kirjalikus vormis, kusjuures: kirjalikult
tehakse teatavaks, kui: 1. toiming on selline, et ta saab ilmneda ainult
dokumendi kujul 2. suuline toiming nõuab tõendusena kirjalikku dokumendi
olemasolu.
Dokumenteerimine on: a) protsess, mis piiritleb
tagajärgede mõju; b) protseduur, mille käigus faktid ‘valatakse vormi’.
Arhiiviseadus => dokument on mistahes teabekandjale
jäädvustatud teave, mis on loodud või saadud asutuse või isiku tegevuse käigus
ning mille sisu, vorm ja struktuur on küllaldane faktide või tegevuse
tõestamiseks.
Standardid => dokument on jäädvustatud informatsioon
või objekt, mida saab käsitleda tervikuna.
DOKUMENDIHALDUSE EESMÄRGID e-RIIGIS:
·
Rohkem elektroonilisi teenuseid
·
Kasutajasõbralikum teenus - lähtutakse
inimesest
·
Usaldusväärsemad teenused -
läbipaistvus
·
Teenuse menetluse lihtsustamine
·
Digitaalsena loodud info tuleb
säilitada digitaalsena
·
Ühiste ja ühtsete standardite
kasutamine
·
Elektroonilise dokumendihaldussüsteemi
juurutamine
·
Standardsete workflow’de
kirjeldamine
·
Ühtsete (dokumendi) vormingute
kasutamine
·
Täistekstiotsingu võimaldamine
·
Dokumente käsitletakse kriitilise
ressursina
DOKUMENDIHALDUSSÜSTEEMI PROTSESSID
·
Dokumendisüsteemi hõlmatavate
dokumentide kindlakstegemine
·
Dokumentide säilitustähtaja kindlaksmääramine
·
Dokumentide hõlmamine
·
Registreerimine
·
Liigitamine
·
Hoidmine ja käitlemine
·
Juurdepääs
·
Jälgimine
·
Eraldamise korra sisseseadmine
·
Dokumendihaldusprotsesside
dokumenteerimine
DOKUMENDISÜSTEEMI KOMPONENDID:
1) dokumendid, mis on loodud või saadud
organisatsiooni ülesannete täitmise käigus
2) dokumentide haldamise protsessid
(dokumentide loomine ja saamine, hõlmamine dokumendisüsteemi, liigitamine,
säilitamine, kasutamine, juurdepääsupiirangute kehtestamine,
eraldamistingimuste määratlemine ja dokumentide kasutamise jälgimine)
3) tehnoloogia (manuaalsed või
arvutisüsteemid, riist- ja tarkvara, kommunikatsioonivahendid)
4) inimesed (kõik, kes loovad, haldavad
ja/või kasutavad dokumente)
NÕUDED DOKUMENDISÜSTEEMILE
·
usaldusväärne – võimeline pidevalt ja
korrapäraselt toimima kehtestatud protseduuride alusel;
·
terviklik – dokumentide kaitsmiseks lubamatu
juurdepääsu, hävitamise, muutmise või kõrvaldamise eest tuleb rakendada
kontrollmeetmeid nagu juurdepääsu jälgimine, kasutajate tuvastamine, hävitamise
volitamine ja turve;
·
õigusaktidele vastav – dokumendisüsteemi haldamise nõuded
peavad olema vastavuses organisatsiooni tegevusala, normatiivse keskkonna ja
ühiskonna ootustega;
·
kõikehõlmav – süsteemi loomise eesmärk on
hallata kõiki organisatsiooni või selle üksuse tegevuses tekkivaid dokumente;
·
süsteemne – dokumente tuleb luua, alal hoida ja
hallata süsteemselt.
DOKUMENDIHALDUSSÜSTEEMI BAASFUNKTSIONAALSUSED
·
Dokumentide
metaandmete registreerimine
·
Digitaaldokumentide
lisamine registrikannetele
·
Elektrooniliste
dokumendimallide kasutamine
·
Dokumentide
elektrooniline menetlemine
·
Juurdepääsuõiguste
defineerimine
·
Otsingute
tegemine metaandmete põhjal
·
Digitaaldokumentide
arhiveerimine
·
Digitaaldokumentide
edastamine ühest dokumendihaldussüsteemist teise
·
Digitaalallkirja
kasutamine
·
Aruandluse
võimaldamine
DOKUMENDIHALDUSE EESMÄRGID
Dokumendihaldus on juhtimise
tugifunktsioon, mille
eesmärgid on: a) asutuse ülesannete kiire ja täpne täitmine; b) asutuse haldussuutlikkuse tagamine.
Dokumendihaldus tagab: a) asutuse tegevuseks vajalike
dokumentide ja teabe kvaliteedi ning protseduurid; b) tehnoloogia funktsionaalsed (mida
peab tegema) ja mittefunktsionaalsed (kuidas peab tegema) omadused.
Milleks dokumendihaldus? Dokumenteerib tööprotsessid =>
protsesside jätkumine, tegevuse tõestamine, tegevuse kontroll. Dokumenteerib
teabe => sõnumi edastamine, sündmuse jäädvustamine, info kogumine.
Milleks digitaalne dokumendihaldus? Muudab protsessid efektiivsemaks
=> kiirus, kontrollitavus/ läbipaistvus, ratsionaalsus.
Dokumente haldavad nii dokumendihaldurid kui ka kõik teised
oma tegevuse käigus dokumente loovad või kasutavad isikud. Organisatsiooni
dokumendihalduses seatakse eesmärgiks:
a)
määrata kindlaks põhimõtted ja standardid;
b)
määrata
ülesanded ja volitused;
c)
kavandada tegevus ja anda juhised;
d)
osutada dokumentide haldamise ja kasutamise
teenust;
e)
luua, rakendada ja hallata dokumendihalduse
erisüsteeme;
f)
integreerida dokumendihaldus organisatsiooni
süsteemidesse ja tegevusse.
Dokumentides sisalduv informatsioon on väärtuslik ressurss
ja organisatsiooni tegevuses oluline vara. Süstemaatiline lähenemine
dokumentide haldamisele on oluline nii organisatsioonile kui ka kogu
ühiskonnale, et kaitsta ja säilitada dokumente kui organisatsiooni toiminguid
kajastavat tõestusmaterjali.
Dokumendihaldussüsteem kujuneb informatsiooniallikaks organisatsiooni tegevuse kohta, mis suudab
toetada organisatsiooni järgnevat tegevust ja otsuseid ning tagada tema
aruandlusvõime nii praeguste kui tulevaste huvirühmade ees.
Dokumendid
võimaldavad organisatsioonil:
•
tegutseda kehtiva korra kohaselt ja tõhusalt
ning olla aruandlusvõimeline; - pakkuda
järjepidevalt ja õiguspäraselt teenuseid;
•
dokumenteerida dokumendihalduspoliitika
väljatöötamist ja juhtimisotsuseid;
•
saavutada juhtimis- ja haldamistegevuse
järjekindlus, pidevus ja tulemuslikkus;
•
tõsta kogu organisatsiooni tegevuse
tõhusust;
•
tagada tegevuse järjepidevus õnnetusjuhtumi
korral;
•
täita õigusaktide nõuded, sh arhiivi-, auditi-
ja järelevalvealased nõuded;
•
pakkuda kaitset ja toetust kohtuprotsessides, sh
organisatsiooni tegevuse kohta käivate asitõendite olemasolu või puudumisega
seotud riskide haldamist;
•
kaitsta organisatsiooni huve ja selle töötajate,
klientide ning huvirühmade õigusi;
•
toetada ja dokumenteerida käesolevat ja tulevast
uurimis- ja arendustööd, arengut ning saavutusi, samuti ajaloouurimist;
•
olla tõendusmaterjaliks äritegevuse, isikute ja
kultuurialase tegevuse kohta;
•
panna alus organisatsiooni identiteedile nii
tema põhitegevuse, isikute kui ka
organisatsioonisisese kultuuri tasandil;
•
hoida ja kasutada asutuse, selle töötajate ja
kollektiivi mälukogemust.
DOKUMENDIHALDUSSÜSTEEMI ÜLESANDED
·
Digidokumentide loomine ja
menetlemine
(täitmisele võtmine, täitmise korraldamine ja kontroll);
·
Dokumentide elutsükli haldus ja
säilitamine;
·
Dokumentide organiseerimiseks ja
leidmiseks vajaliku kontekstiinfo haldus;
·
Kasutajaõiguste haldus (õiguste andmine, tuvastamine ja
kontroll);
·
Protsessisisene nõustamine ja
kontroll jne.
DOKUMENDIHALDUSE RISKIJUHTIMINE: infosüsteemi kasulike omaduste tagamine
Funktsionaalsed omadused
(mida peab tegema?) võimaldavad dokumendi:
–
loomist olulise informatsiooni
dokumenteerimiseks: – kirjeldamist ja organiseerimist selle kiireks
taasleidmiseks;
–
säilitamist turvalises keskkonnas autentsuse
tagamiseks;
–
publitseerimist teabe kättesaadavaks tegemiseks;
–
teatavaks tegemist tagasiside saamiseks ja
täitmise algatamiseks;
–
täitmise organiseerimist ja järelevalvet;
–
elukäigu juhtimist mittevajalike dokumentide ja
andmete DHSist väljaviimiseks;
–
andmete ja protsesside jälgitavust
kontrollimiseks, sh vigade kiireks leidmiseks ja kõrvaldamiseks jne.
Mittefunktsionaalsed omadused (kuidas peab tegema?), mis
tagavad funktsionaalsete omaduste
realiseerimise:
a)
kasutatavus
– DHSi tegutsemistingimused ja juhised on kergesti arusaadavad ja
kättesaadavad. Vähene kasutajapingutus (funktsioonide täitmine kiire,
nupuvajutusi vähe, suur on vaikeväärtusega täidetud väljade osakaal );
b)
jõudlus
– on tagatud kasutaja poolt oodatav DHSi töökiirus erineva koormuse ja
andmemahtude korral;
c)
hallatavus
– on võimalik teabe dokumenteerimise, halduse ja menetlemise rakendusi
modifitseerida või administreerida ja/või teha täiendusettepanekuid;
d)
käideldavus
– DHSi kasutamine on võimalik kasutajale soovitud ajal; turvalisus – DHSi
kasutamine vaid volitatud isikutele jm.
to be continued...
Kasutatud materjal: INT6053 kursuse materjalid Moodle'i keskkonnas;
Ⓒ Kädi Riismaa, TLU
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar