reede, 19. oktoober 2018


SISSEKANNE # 5

INIMESE JA ARVUTI INTERAKTSIOON

LOENGUPÄEVIK


Kirjutasin loengupäevikut inimese ja arvuti interaktsiooni teemal. Välja tuli niimoodi:

“12.10.2018 kuulasin Mati Mõttuse (David Lamasi materjalidele tuginevat) loengut inimese ja arvuti interaktsiooni teemal ehk kuidas suhestuvad omavahel inimene ja tehnoloogia. XXI sajandil oleme jõudnud kiire tempoga punkti, kus arvuti ümbritseb meid peaaegu kõikjal: nutitelefonis, nutiteleris, tänavakaameras, ühissõidukite validaatorites - tundub, et autogi on tänapäeval juba neljarattaline, mobiilne arvuti kui pelgalt automobiil. Ja mõnel võibolla on kodus isegi tehisintellektuaalne külmkapp, mis analüüsib kapis sisalduva põhjal toitumisharjumusi, või wc-pott, mis lahendab hügieeniprobleeme ja kontrollib ehk tervislikku seisunditki. Tehnoloogiline areng on seda hämmastavam, et alles 1950-60ndail aastail oli arvuti toasuurune elektronlampidel ja releedel põhinev monstrum, mida teenindas mitukümmend inseneri. Ja Philadelphia "superaju", esimese arvuti ENIACi kohta käis linnalegend, et kui see kord täiel võimsusel tööle pannakse, jääb kogu linn pimedusse - arvuti oli nii energiamahukas. Nüüd, kaks inimpõlve hiljem on arvuti kohalolu nii totaalne, et me ei isegi taju seda - võtame seda kui loomulikku keskkonda: inimesed ei teeninda enam masinat, mis vastutasuks mõned strateegilised arvutused ära teeb, vaid masinad teenindavad inimest, kes aeg-ajalt need oma muutuvate vajaduste järgi ümber programmeerib.

Nähtub, et inimest ja arvutit seovad sotsiaalsed, psühholoogilised, tehnilised ja disaini puudutavad aspektid. Briti teadlane Paul Dourish on uurinud inimese ja arvuti suhestumise ajaloolist tausta ja välja toonud viis etappi: 1) elektriline - arvuti kui programmeerija tööriist, tavakasutajaid ei olnud (nende jaoks oli see ilmselt masin kusagil salalaboris, mis teenindas jumal teab kelle huve ning võis halvemal juhul linna elektrita jätta, eks); 2) sümbolipõhine - arvuti õpetati tundma binaarset koodi, ta kuuletus programmeerijale sümbolite kaudu; 3) tekstipõhine - arvuti sai aru sõnadest ja tekstist, mis sisestati temasse käsuridadena; 4) graafikapõhine - graafiliste kasutajaliidese külgepookimine arvutile andis kasutajale tänapäevased võimalused arvutit enda heaks tööle rakendada (1980ndad ja edasi); 5) käegakatsutav/kombitav suhestumine - arvuti ja inimene tunnetavad üksteist füüsiliselt ning personaalselt (nutitelefon, mis on personaalse konfiguratsiooniga; nutiteler, mis tunneb kasutaja eelistusi).

Briti arvutiteadlane ja psühholoog Yvonne Rogers on uurinud inimese/arvuti suhestumise psühholoogilist-sotsiaalset aspekti: millisel viisil saab inimene arvutist kasu. Ta toob välja erinevad teooriad: 1) klassikalised - uuriti, kuidas inimene arvutit kasutab ja millised on seejuures tema võimed-oskused; 2) modernsed - uuriti inimese arvutikasutust ühiskonnas, nn. tegevusteooriaid, kuidas inimesed jagavad arvutikasutust, kuidas käituvad erinevates situatsioonides, kaasati kasutajapõhise disaini elemente; 3) kaasaegsed, tulevikku pürgivad teooriad - arvuti/inimese suhestumist uuritakse mitte ainult pragmaatilisest  (kuidas arvuti abil midagi ära teha), vaid ka tunnetuslikust küljest lähtuvalt (milline on inimese kogemus, saadud emotsioon arvutiga lävides).
SA infoteadlane John M. Carroll on inimese/arvuti suhestumise ajaloos märkinud kolme momenti: 1) esialgu keskenduti arvuti süsteemikomponentidele, seejärel 2) ülesandele, mida süsteemiga peale hakata, kuidas see kasutajale otstarbekaks muuta, ja lõpuks 3) katsed siduda komponendid ja kasutajasõbralikkus materiaalsete ja sotsiaalsete väärtustega.

Interaktsiooni võib vaadelda kolme lainena. Esimene keskendus funktsionaalsusele (kuidas toode toimib, kuidas inimene sellega hakkama saab), teine laine keskendus ülesehitusele (n-ö. laborist argiellu tulek, kvalitatiivsed uuringud ning reaalsed sammud inimese ja arvuti vajaduspõhiseks sidumiseks), kolmas laine keskendub detailidele (inimese ja arvuti emotsionaalne suhe: kas ja kuidas on võimalik inimese eelistusi  määrata/suunata/muuta).

Loengu teine pool käsitles interaktsiooni Tallinna Ülikooli õppekavast lähtuvalt (ülevaade õppimis-võimalustest, laboritest, praktilise kogemuse hankimisest). Üliõpilasele, kes soovib oma tulevikku ühel või teisel määral infotehnoloogiaga siduda, annab ülikool nii teoreetilised teadmised kui praktilised oskused ning võimaldab ka vahendid, et neid testida.

Minu jaoks oli see kahtlemata kõige huvitavam ja mõtlemapanevam loeng, kuna teema ise tekitab palju küsimusi - loengust sõltumata. Kuidas on mu enda personaalne suhe arvutiga? Kas ma tahan, et arvuti tunneks mu iseärasusi detailideni ja mis sellest oleneb? Et cetera, et cetera... Ma näen siin ohte: pilgujuhtimine või inimeste kiipimine võib tuua üldist või personaalset kasu, mugavust kõigile - aga võib-olla on interaktsioon ka instrumendiks, et kontrollida ühiskonda? Ma ei tea. Võib-olla mõtlen ma liiga orwelliliku mõttemustri järgi. Igatahes sellistele radadele mu mõtted ekslema läksid, kuid kahtlemata näen ma inimese ja arvuti interaktsoonis - kui see toimub inimese hüvanguks - suurt tulevikuperspektiivi.”


Allikad:

* Lamas, D; Mõttus, M. (2018) What is Human-Computer Interaction? https://dti6001.files.wordpress.com/2018/10/mati_mottus_hci_2018.pdf
* Mõttus, M., Põldoja, H. (2018) Inimese ja arvuti interaktsiooni akadeemilise suuna tutvustus https://www.youtube.com/watch?v=_Jm0zOntVEc
* Bellis, M. (2018) The History of the ENIAC Computer. Loetud aadressilt: https://www.thoughtco.com/history-of-the-eniac-computer-1991601 (16.10.2018)




Jah, nii ma kirjutasin. Tegelikult ma vist ei taha, et külmkapp mu toitumisharjumusi revideerib või wc-pott minu teiseste produktide konsistentsi põhjal mu tervislikku olukorda skaneerib. Külmkapi ülesanne on olla täis ja vetsupoti ülesanne on asjasd allavett lasta. Mulle meeldib vanakooli lähenemine. Nagu John McClane (Bruce Willis) sedastas: “As far as I'm concerned, progress peaked with frozen pizza.” (Die Hard 2). Noh, ma vaatan tiba kaugemale.

http://www.tzr.io/yarn-clip/5c7fad13-1ceb-432a-b7a1-217481dc6047






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar