SISSEKANNE # 129
SISSEJUHATUSEKS
Käesoleva töö eesmärk on vaadelda kolme ettevõtlust toetava asutuse veebilehte võrdlevas analüüsis, keskendudes edastatava informatsiooni relevantsusele. Vaatluse all on Eesti Kaubandus-Tööstuskoda (edaspidi: EKTK), Eesti Konjunktuuriinstituut (EKI) ja Ettevõtluse Arendamise SA (EAS).
Kogu alljärgnev teave asutuste kohta pärineb nende endi ametlikelt veebilehekülgedelt ehk avalikult esitletavast kanalist, mille kaudu tekib laiemal üldsusel esimene kuvand. Eesmärgiks siinkohal on lühidalt analüüsida „veebiportreed“ n-ö. tavalise kasutaja võtmes.
1. Organisatsioonide taust, ülesanded, missioon
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on Eesti suurim ja mõjukaim ettevõtjaid esindav organisatsioon Eestis, mis tegutseb tänaseni 1925. aastal asutatud samanimelise organi-satsiooni õigusjärglasena. Kojal on ligi 3400 liiget, kellest enamus on väikese- ja keskmise suurusega ettevõtted. Kaubanduskoja liikmed annavad üle 40 protsendi Eesti firmade kogu netokäibest, ligi 40 protsenti puhaskasumist ja tasuvad üle 40 protsendi riiklikest maksudest.
Kaubanduskoja liikmelisus on vabatahtlik. Ühisesse organisatsiooni on koondunud ettevõtted, kes soovivad kaasa rääkida ja anda oma panuse ettevõtjasõbraliku majanduskeskkonna kujundamisse ning need, kes saavad kasu koja pakutavatest praktilistest teenustest ja ärialasest informatsioonist.
Koja eesmärk on Eesti ettevõtluse edendamine ning kaasaaitamine ettevõtjasõbraliku majanduskeskkonna loomisele ja säilitamisele. Missioonina nähakse ettevõtjate ühishuvide esindamist ja kaitsmist. Kuna ollakse mitteriiklik ja apoliitiline organisatsioon, saab EKTK ettevõtjate jaoks olulistel teemadel mõjutusteta kaasa rääkida.
Kaubanduskoda on üle-eestiline organisatsioon aktiivse regionaalse haardega - esindused asuvad nii Tartus, Pärnus, Jõhvis kui Kuressaares – ja tegevuses lähtutakse piirkondlikest vajadustest. Lisaks ettevõtjate huvide esindamisele pakutakse EKTK egiidi all mitmeid praktilisi äriteenuseid, korraldatakse koolitusi ja kontaktreise ning võõrustatakse erinevate riikide äridelegatsioone (EKTK veebileht, kuupäev puudub).
Eesti Konjunktuuriinstituut loodi 1934. aastal riikliku instituudina, mille alalisteks liikmeteks olid Majandusministeerium, Põllumajandusministeerium, Välisministeerium, Tartu Ülikool, Eesti Pank, Pikalaenu Pank, Kaubandus Tööstuskoda, Eesti Maapank, Põllutöökoda. Läbi ajaloo tõmbetuulte jõudis instituut 2007. aastal sajaprotsendiliselt EKTK omandusse.
EKI iseärasuseks võrreldes tavapäraste äriorganisatsioonidega on tema juriidiline staatus: tegemist on eraõigusliku rakendusliku suunaga (arendus)teadusasutusega. EKI missioon on teostada uuringuid, mis aitaksid kaasa Eesti majanduse arengule, sestap kogutakse, töödeldakse ja analüüsitakse majandusinformatsiooni nii, et selle põhjal saab teha kvaliteetseid makro- ja mikromajanduslikke otsuseid. EKI müüb avaliku ja erasektori otsustajatele majandusinformatsiooni, mis aitab juhil/ettevõtjal majandusotsuseid langetada ja turul orienteeruda (EKI veebileht, kuupäev puudub).
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) on asutatud 2000. aastal riikliku sihtasutusena, millel on kolm peamist eesmärki: a) hoogustada Eesti ettevõtete arendamist ja ekspordi-võimekust, b) kasvatada turismitulu, ja c) tuua riiki suure lisandväärtusega välisinvestee-ringuid. EASi roll on aidata ettevõtetel tõsta oma lisandväärtust, mis võimaldaks neil välisturgudele siseneda keerukamate toodete ja kallimate teenustega, soodustades tootearendust ja kontsenteeritud eksporti. Samuti näeb EAS oma rolli arenduskeskuste rajamises, kõrgautomatiseeritud tööstuse ja targa kapitali ligimeelitamises ning välisinvesteeringute otsimises ja suunamises maapiirkondadesse. Tulemuslikuma töö tagamiseks tegutsevad regioonikeskustes Tartus ja Pärnus EASi filiaalid, koostööpartnerite nüol on esindatus olemas igas maakonnakeskuses. Välisesindused asuvad mitmes Euroopa, Aasia ja Põhja-Ameerika suurlinnas (EAS veebileht, kuupäev puudub).
Nähtub, et kõik kolm vaadeldavat organisatsiooni annavad oma taustast, missioonist ja ülesannetest üpriski hea ülevaate. EKTK puhul võib märgata ajaloolise järjepidevuse rõhutamist, ajaloo rubriiki ilmestavad fotod ja soliidne kirjastiil. EKI ja EASi on ajaloolise tausta avamisel pragmaatilisem, lakoonilisem, mis on tegelikult ka mõistetav, sest esiteks on nende ajalugu lühem ja vähem nüansseeritud, teisalt aga on nende tegutsemise rõhuasetus pigem tänases päevas ja EASi puhul hoopiski tulevikus. Võib öelda, et EKTK väärtustab end traditsioonide alalhoidjana, kus pika minevikuga kaasneb soliidsuse pitser ja mis mõjub ärisuhetele usaldusväärselt. EKI positsioneerib end tänases päevas oma mitmekülgse statistika kaudu ning EAS töötab hüvede nimel, mille mõjud ühiskonnale avalduvad tulevikus.
2. Teenuste pakkumine veebilehel
Kõik vaadeldavad organisatsioonid pakuvad oma klientidele ja lihtsalt ettevõtlushuvilistele (ehk potentsiaalsetele klientidele) veebilehel mitmeid teenuseid ja tööriistu.
EKTK teenuste kaust on lihtsalt navigeeritav ja konkreetne ning esitatud positiivses võtmes: „anname nõu“, „pakume teenuseid“, „aitame partnereid leida“, „monitoorime“, „lahendame“. Selline lähenemine julgustab koostööd tegema ja mõjub usalduslikult. Koda võimaldab igakülgset juriidilist nõu eri liiki õigusabist riigihangete korraldamiseni, spekter on väga lai. Teenuste saamiseks tuleb aga astuda koja liikmeks. Tavakülastaja, kes lähtub infovajadusest ega soovi end siduda, saab kasutada tööriistade rubriiki, kuhu on koondatud üldkasulik info („Ettevõtja abimees“). See on tasuta ja üsna põhjalik kvaliteetne kompendium, kust leiab päevakajalist maksu- ja tollialast infot otselingi võimalusega MTA e-keskkonda, vabalt alla-laaditavaid volituste jm dokumendi- ning lepingute näidiseid. On võimalik tutvuda EMTAK koodidega. Lisatud on veel palju kasulikke lingikogusid ja üldisi soovitusi. Pakutakse ka messengeri-põhist otsesuhtlust koja esindajaga (vastus 24 tunni jooksul).
EKI teenusteks on mitmesugused majanduskonjunktuuri, tarbija-, sotsiaalmajanduslikud ja hinnauuringud, mille tellimine tavakasutaja fookusest kaugelt välja läheb. Kuid see-eest on pdf-formaadis kõigile kättesaadavad juba valminud tööd, ajavahemikust 2010-2019 (hetkel uusim avaldatud uuring pärineb novembrist 2019 ja puudutab alkoholi- ning tubakaturgu). Põhjalikult on EKI kaardistanud Eesti loomemajanduse olukorda, aga antud analüüsi kontekstis ka Eesti rahvusvahelist konkurentsivõimet (2018, uusim kättesaadav uuring), toidusektori ekspordivõimekust (nov. 2016) ja muuhulgas näiteks varimajandust (2012). Tegemist on kindlasti kvaliteetsete andmeanalüüsidega, mis on mõistetavad ka mitte-spetsialistile. Tõsi, mõned ettevõtjale huvipakkuvad uuringud on üsna vanad, näiteks Eesti ettevõtete ekspordiprobleemide uuring novembrist 2010. Tegemist on põhjaliku analüüsiga, kuid pole kindel, kuivõrd relevantne see tänases majandussituatsioonis on. Üldiselt on uuringud nähtavad nii meedias (ERR kajastused majandusuuringutest: https://www.err.ee/1024270/konjunktuuriinstituudi-uuring-viitab-majanduskliima-halvenemisele) kui teiste instituutide (TAI) ja ministeeriumide veebilehtedel.
EAS on grupeerinud kogu ettevõtjale vajaliku info teenuste ja toetuste rubriiki, võimaldades pakutavast endale vajaduspõhiselt välja filteerida olulisima: võid ennast esmalt määratleda nii alustava kui juba tegutseva ettevõtjana või avaliku ja kolmanda sektori esindajana. See näitab kaasaegset personaalset lähenemist, kus kasutajat säästetakse soovi korral tarbetust ja mitte-relevantsest infost. Filtreerida saab ka valdkonna- ning teenuse- ja toetusepõhiselt. Antud rubriik on EASil missioonist lähtuvalt kõige domineerivam, lihtsalt leitav ja hästi navigeeritav. See on mõeldud ettevõtjale, kellel on reaalne vajadus asuda taotlema grante jm toetusi.
Tavakasutaja peaks siirduma „EAS“-rubriiki, mille alla on koondatud üldhuvitav ja kasulik info. Sealt võib leida eelarveid ja aruandeid puudutava teabe, uuringuid ja n-ö. kasulikud materjalid, s.o. dokumendinäidised, trükised, viited riigiabile ning üldisi õigusakte ja juhendeid. Veebilehel kuvatakse regulaarselt uudiseid, need tunduvad olevat usaldusväärsed ja toimetatud. EASi enda koostatud ettevõtlusuudised iga kuu lõikes kuvatakse eraldi grupeerituna.
3. Veebilehtede disain
Kõik vaadeldavad veebilehed on tehniliselt korrektsed, s.t. need on lihtsalt navigeeritavad, loogilised, töökorras (kehtivate) veebilinkidega ja menüüga. Leheküljed laevad kiiresti ja tõrgeteta. Kontakt ja „meist“ rubriik on hõlpsasti leitav. EKTK veebileht on neist kolmest vahest kõige „soojem“, eeskätt visuaalses plaanis. Veebileht on fotodega illustreeritud (nt ajaloo rubriik), teenuste tutvustamise tonaalsus on kutsuv – ilmse sooviga tekitada huvi astuda organisatsiooni liikmeks. Veebilehelt peegeldub vanakooli prestiiźsust; kuigi ka tava-kasutajale jagatakse kasulikku infot, siis lastakse sõbralikult aimata, millised hüved ootavad ettevõtjat liitumise korral.
EASi veebileht on samuti disaini mõttes eeskujulik, kuid, nagu juba mainitud, pragmaatilisem. Tundub, et EAS ei pea kedagi meelitama, vaid pakkuma lihtsalt kõige asjakohasemat ja kaasajastatud infot usaldusväärses keskkonnas. Filtreerimise võimalus säästab kasutaja aega, päästab infomürast. Kui veidi kriitikat teha, siis võib-olla tavakasutajat kõnetavad kasulikud materjalid on viidud EASi tutvustava rubriigi lõppu, kus neid kohe silmaga ei haara. Visuaalselt domineerivadki – pandeemiameetmete kõrval – jõuliselt teenused ja toetused.
EKI veebileht on disainilt kõige tagasihoidlikum, kuid funktsioneerib siiski hästi, mis ongi lehe peamine eesmärk ilmselt, kuna atraktiivsusele rõhku ei panda: ollakse raamatupidaja-likult kuivavõitu ja kiretu. Ei ühtegi kutsuvat hüüdlauset või meelitavat fraasi, võrreldes näiteks härrasklubiliku EKTK-ga või tõtleva/rutaka EAS-ga – EKI voogab rahulikus tempos, „reklaamib“ oma teenuseid täpselt niipalju kui vaja ning esitleb oma töid siis, kui need ükskord valmis on saanud. Tajutakse oma vajalikkust ka ilma „tulede ja viledeta“, ehk kujunduslik osa on praktiliselt olematu (peale rasvase śrifti). Ka puudub EKI veebilehel otsinguvõimalus.
KOKKUVÕTE
Kokkuvõtteks võib öelda, et vaadeldavate organisatsioonide veebilehed vastavad üldjoontes nendele kriteeriumitele, mida sihtgrupp eeldab, s.t. sisu ja kvaliteet vastab ootustele. EKTK panustab nõudlikule, EAS innovatiivsele ja EKI pragmaatilisele kliendile ning veebilehed pigem täiendavad kui dubleerivad üksteist. Veebidisaini mõttes on EKTK ja EASi lehed atraktiivsemad EKI omast, kuid viimasel puudubki soov selles osas konkureerida. Oluline on veebilehtedel pakutava sisu relevantsus ja siin kahtlusemomente ei tekkinud – info on ajakohane ja usaldusväärne.
Allikad
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda. (Kuupäev puudub). Loetud aadressil https://www.koda.ee/.
Eesti Konjunktuuriinstituut. (Kuupäev puudub). Loetud aadressil http://www.ki.ee/.
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus. (Kuupäev puudub). Loetud aadressil https://www.eas.ee/.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar