Lähtekoht
nr 1: digitehnoloogiad on 21. sajandi I veerandil asunud jõuliselt majandust
ja kogu ühiskonda tervikuna ümber kujundama ning keskseks mõisteks on andmed ja
andmestumine (datafication), mis viitab
reale protsessidele (protsesside ahelale), kus igasugune inimtegevus
tõlgendatakse andmetesse, need muudetakse analüüsi teel ehk väärindatakse informatsiooniks,
mis omakorda loob uut väärtust (Virkus, 2020).
Seega:
tegevus => andmed => analüüs => informatsioon => uued teadmised
/ teadmus.
Andmestumine
toimub kõigis sfäärides: nutiseadmete andmed (asukoha info, logid),
sotsiaalmeedia digijälg, aktiivsusmonitorid, koroona-äpp, e-maksuamet,
e-poodide kontod, avatarid, portaalide kommentaarilogid. Kõikvõimalike
digitaalsete tegevuste käigus tekivad nn. suurandmed
(big data), räägitakse iga inimese isiklikust digitaalsest jalajäljest. Aktiivse
jalajälje tekitab kasutaja ise, passiivse jalajälje tekitavad andmeid koguvad
asutused ja organisatsioonid (Virkus, 2020)
Esialgu
defineeriti suurandmeid andmemahu
järgi (info hulk terabaitides), hiljem
lisandusid mõõdetavate suurustena andmete
liikuvus/kiirus (andmete loomine reaalajas) ja mitmekesisus (YouTube’i
videod, Twitteri säutsud, Instagrami fotod jne); lisandunud on tõepärasuse aspekt (andmete kvaliteet).
Olulisim
on suurandmetest saadav väärtus, mida saab rakendada isiklike otsuste
tegemiseks, organisatsioonilise tegevuse tõhustamiseks või ühiskondlik-majanduslikuks
hüvanguks tervikuna (Virkus, 2020).
Samas
tuleb silmas pidada, et suurandmed on muutumas omamoodi sotsiotehniliseks probleemiks, mis muudab ühiskondlikke
võimusuhteid: kellele kuuluvad andmed, kellel on neile ligipääs, kes omab
koodi? Andmed on uus nafta, uus kuld
– igatahes midagi seesugust, millesse tasub investeerida, millelt saab
tulevikus kasu lõigata. Andme- ja ärianalüütik Andres Kukke kirjutab: „Heites pilgu uutele loodavatele
töökohtadele, leiame ametid, mille sisu on läbi põimunud andmete kõikvõimaliku
kasutamisega. Näiteks andmeajakirjanik (data journalist), andmevisualiseerija
(data visualizer), andmekaevur (data miner), andmekraapija (data scrapper),
andmeanalüütik (data analyst), andmeteadlane (data scientist). Kuidas
valmistada praegune põlvkond ette andmemaailmaga paremaks toimetulekuks?
Ühiskond vajab andmekirjaoskusega (data literacy) inimesi, sest andmeanalüüs ja
-süntees on organisatsioonides digitaliseerimise ja protsesside täiustamise
otsustav osa.“ (Kukke, 2020)
Andmed
on uus kaubaartikkel, neile saab külge kleepida hinnalipiku – mida väärtuslikumad,
seda kallima. Oluline on seejuures, et andmed jääksid n-ö. maavaraks, mitte
toksilisteks jäätmeteks (Virkus, 2020).
Suurandmede
toovad niisiis endaga kaasa uusi väljakutseid ja ohte. Näiteks võivad
suurandmetele toetuvad analüüsid uppuda andmete tulva, kus olulist ebaolulisest
on üha keerulisem tuvastada (Virkus, 2020). Lisaks lihtsalt
korrelatiivsete seoste
väljatoomisele on aga
andmete suurt mahtu,
mitmekesisust jm arvestades
praktilistele ühiskondlikele probleemidele raske lahendusi pakkuda (Masso
jt, 2019).
Isiklik seisukoht on, et suurandmetega kaasneb oht n-ö. manipulatsiooniks, need on põhimõtteliselt manipuleeritavad nende poolt, kel on teadmised ja ligipääs. Siit edasi võiks mõelda, kas digitehnilise progressi tingimustes, kus andmed on uus nafta, ei kaldu ühiskond kreeni teatava andmefetiśismi poole, millest samm edasi saab olla vaid andmefaśism (data fascism) – pean siinkohal silmas andmete diktaati, mille järgi on andmete olemasolu ning ligipääsetavus kõikemäärav argument.
Uued
isetekkelised andmed eeldavad inimeste aktiivset rolli, s.t. avaldades ennast
mõne sotsiaalmeedia platvormil, jätame endast jälje maha, mis niisama lihtsalt
ei kao. Seega on oht inimeste privaatsusele ilmne. Kombineerides erinevaid
andmeid ja nende
voogu, võib maalida tervikpildi
meie elust – kus töötame,
kus sööme, kus
trennis käime, millist
kino külastame, kus sisseoste
teeme, missugune on
meie tervislik seisund
jne. Sellised seadmed koosmõjus suurandmete
ja asjade internetiga
on loonud üleilmse
teabetaristu, kus üksikisiku eraelu puutumatuse
tagamiseks tuleb väga
tähelepanelikult täita
isikuandmete kaitseõigusnorme ning
rakendada asjakohaseid infoturbe meetmeid (Virkus, 2020).
Digimaailma
üheks turvavööks on mais 2018 jõustunud 0Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus
2016/679 füüsiliste isikute kaitse
kohta isikuandmete töötlemisel
ja selliste andmete
vaba liikumise kohta
(General Data Protection Regulation, GDPR), mis
annab kodanikele rohkem
õigusi otsustada nende kohta
käiva informatsiooni kasutamise üle. Organisatsioonide jaoks tähendab see seda,
et isikuandmete kogumine ja kasutamine peab olema kindlal eesmärgil omavahel
kokku lepitud. Isikuandmed on
eri laadi andmed,
mis võivad kokku
kogutult tuua kaasa
konkreetse isiku üheselt tuvastamise.
Isikuandmeteks ei loeta
enam isikuandmeid, mis
on muudetud anonüümseks
sellisel viisil, et üksikisikut ei ole võimalik või ei ole enam võimalik
tuvastada (Virkus, 2020).
Ekspertide
arvamuse kohaselt on tehnoloogiamaailmaga seotud privaatsuse uus tähendus alles
kujunemisjärgus. See tähendab ühtlasi,
et selles küsimuses on palju halli ala: ühelt poolt
kompavad piire pidevalt uusi teenuseid välja mõtlevad tehnoloogiaettevõtted,
näidates, mida kõike on
võimalik andmetega teha; teisalt avaldab mõju inimeste loidus
või passiivsus andmetega seotud küsimuste osas, keskendudes vaid heale
teenusele ja mugavusele. Tehnoloogiamaailmaga seotud privaatsuse teema tundlikkus
on ka riigiti väga erinev.
Originaaltähenduses on privaatsus fundamentaalne inimõigus. Privaatsuse puhul
tuleb mõista, et see on
ülimalt individuaalne ja
kultuuriruumist sõltuv, kuna igal
kultuuril on oma
arusaam privaatsusest. GDPR-iga
on Euroopa Liit
kehtestanud privaatsuse sellisena,
mis ei ole kultuuriliselt omane kõigile rahvustele.
On riike, kus privaatsuse teema on saanud mentaalseks piduriks ning takistuseks
uute teenuste arendamisel. Seega otsitakse vastuseid
privaatsuse küsimusele, ehkki lõpptarbija ei pruugi probleemi näha
(Virkus, 2020).
Turvalisuse
funktsioonil on digimaailmas kaks poolt – mugavus ja turvalisus. Privaatsus
jääb kuskile nende kahe
vahele. Mida rohkem
me endast ära
anname, seda rohkem
vastu saame, seda mugavamaks
teenused meile lähevad,
seda lihtsamaks muutub
nende kasutamine. Kaotame
aga nii turvalisuses kui ka privaatsuses (Virkus, 2020).
Tehnoloogia arengu
ning andmete mahu
suurenemise ja olulisuse
kasvuga kaasnevad ka agressiivsemad rünnakutehnikad. Küberrünnakute sihtmärgiks võivad olla
nii tarbija-profiilid kui ka suurettevõtted. Andmete kogumine
meie veebiharjumuste kohta
võimaldab lihtsalt konstrueerida
profiile, mis võivad osutuda väga isiklikeks ning pakkuda infot, mille kohta me
isegi ei tea, et keegi seda kogub. Andmete vargus
võib olla küberkurjategijatele hindamatu väärtusega, andes
neile võimaluse śantaźeerida kasutajaid,
kelle veebiharjumusi teatakse. Samuti ohustavad küberrünnakud
kõiki suurettevõtteid (Virkus, 2020).
Digitehnoloogia
arenedes, kus valikud määratakse kindlaks tehisintellekti, algoritmide, masinjuhtimise
korrapärases maailmas, eeldatakse ka kasutajatelt teadlikke valikuid –
vastutus pannakse ka justkui kasutajate endi õlule, s.t. turvalisuse ja
privaatsuse määravaks faktoriks on inimeste digipädevus.
Privaatsuse
tagamise tehnoloogiad baseeruvad lihtsustatult kolmel valikul:
·
anonümiseerimine (self-sovereign identity) ,
·
läbipaistvus (transparency), või
·
seostamine (linkability).
Anonüümselt
jälgitavana on väga keeruline tagada läbipaistvust. GDPR-s on sees vastuolu,
kui ühest küljest on kasutajal alati õigus nõuda tema kohta käivaid andmeid,
siis teenusepakkuja on justkui kohustatud selle info edastama, samas garanteerimata,
et need andmed kuuluvad konkreetsele kasutajale, sest kõigi tegevuste juures
pole nõutud isiku tuvastamist (Virkus, 2020).
Palju kõneainet pakub käesoleval ajal plokiahela (block chain) põhimõtete rakendamine andmekaitses. Plokiahel on lühidalt öeldes uus andmebaasitehnoloogia, mille peamiseks erinevuseks tavapärastest kesksetest andmebaasidest on plokiahela jagatud olemus, mille järgi andmebaas eksisteerib samaaegselt ja sünkroonsena korraga mitmes kohas, muutes massandmetesse häkkimise või nendega manipuleerimise palju keerulisemaks, sest väiksemgi muudatus plokiahela võrgus on selles osalejaile koheselt nähtav. Eestis on plokiahel riiklikul tasemel põhimõtteliselt kasutusel juba 2003. aastast. Paljudes riikides selliseid usaldus-väärseid digiorganisatsioone, kelle rakendusi oleks võimalik kõigil osapooltel usaldada ja kasutada, ei ole. Plokiahela tehnoloogias nähakse võimalust suureks hüppeks andme-kaitse valdkonnas, eriti väga reguleeritud valdkondades, nagu finants, valitsemine, tervishoid ja õigusruum (Virkus, 2020).
Sotsiaalteadlastele on ühiskondliku andmestumisega kaasnevate küsimuste seast kriitilisima tähtsusega järgnevad:
Palju kõneainet pakub käesoleval ajal plokiahela (block chain) põhimõtete rakendamine andmekaitses. Plokiahel on lühidalt öeldes uus andmebaasitehnoloogia, mille peamiseks erinevuseks tavapärastest kesksetest andmebaasidest on plokiahela jagatud olemus, mille järgi andmebaas eksisteerib samaaegselt ja sünkroonsena korraga mitmes kohas, muutes massandmetesse häkkimise või nendega manipuleerimise palju keerulisemaks, sest väiksemgi muudatus plokiahela võrgus on selles osalejaile koheselt nähtav. Eestis on plokiahel riiklikul tasemel põhimõtteliselt kasutusel juba 2003. aastast. Paljudes riikides selliseid usaldus-väärseid digiorganisatsioone, kelle rakendusi oleks võimalik kõigil osapooltel usaldada ja kasutada, ei ole. Plokiahela tehnoloogias nähakse võimalust suureks hüppeks andme-kaitse valdkonnas, eriti väga reguleeritud valdkondades, nagu finants, valitsemine, tervishoid ja õigusruum (Virkus, 2020).
Sotsiaalteadlastele on ühiskondliku andmestumisega kaasnevate küsimuste seast kriitilisima tähtsusega järgnevad:
- Kas ja kuidas on muutunud/muutumas digitaalsete andmete esilekerkimisega teadmiste loomine üldiselt või sotsiaal- ja humanitaarteaduslike küsimuste püstitamine, analüüs, tõlgendus ja järelduste tegemine?
- Kuivõrd sobivad olemasolevad meetodid teadusliku teadmise loomiseks selles kontekstis?
- Millised on uued tekkivad meetodid ja kuivõrd need sobituvad varem kasutatud uurimismeetoditega?
- Kuidas on muutunud uurija roll, uurimisobjekt?
- Millistele uutele uurimisküsimustele, probleemidele need uued andmeallikad võimaldavad vastata ja milline on nende kallutatus, riskid ja probleemid? (Masso jt, 2019).
Tallinna
Tehnikaülikooli professor Anu Masso hoiatab, et arvutiteaduslike meetodite ülevõtmise suhtes tuleb olla ettevaatlik: neid
tuleb kombineerida sotsioloogiliste meetodite
ja teooriatega, aktiivselt arendada välja sotsiaalteadustes sobivaid
meetodeid uute isetekke-liste andmete analüüsimiseks. Eesti kui
ühe edumeelsema digiühiskonna
kogemus annab väärtusliku
konteksti kasutamaks
digitaalseid andmeallikaid eri
eesmärkidel, nt sotsiaalse
heaolu tagamiseks, uute
või seni vastamata
uurimisküsimuste püstitamiseks ja vastuste leidmiseks. (Himma, 2018).
Andmeid
võib käsitleda ka uut tüüpi infrastruktuurina – uued andmed täiendavad
olemasolevaid ja pakuvad neile alternatiive. Matemaatik ja statistik, Tartu
ülikooli emeriitprofessor Ene-Margit Tiit
märgib, et arvestades,
et Eesti elanikud
jätavad oma jälje
vähemalt ühte neljakümnest võimalikust registrist
(nt rahvastikuregister, hariduse
infosüsteem) peaks olemasolevad registriandmed riigiasutuste andmevajadused katma,
tagades seejuures suhteliselt usaldusväärsed tulemused. Digitaalsed registriandmed on
niisiis Eesti ühiskonnas oluliseks infrastruktuuriks, rahvusvaheliselt on
andmetega tegelevate institutsioonide kasvu
nimetatud isegi uueks andmesektoriks (Masso jt, 2019).
Tihenenud
konkurents, määramatus ja andmete üleküllus tekitab üha teravama vajaduse kvaliteetse
juhtimisinfo järele, oluliseks
muutub infopõhine juhtimine (Virkus,
2020). Tagasi paradoksi juurde: mida rohkem on meil infot, seda raskem on meil selles
orienteeruda. Tõstatub küsimus infovoo filtreerimisest,
õigemini öeldes, kelle poolt ja kuidas seatakse paika filtrid.
On
päevselge, et andmed kuuluvad tuleviku teadmistepõhise majanduse ja
ühiskonna keskmesse. Digitaliseerimine võimaldab majanduse optimeerimist ja paindlikku
lähenemist, kõigile probleemidele vaatamata on kasutegur arvestatav, eriti
kui majandus toimib tururegulatsiooni tingimustes. Edukat andmepõhist majandust iseloomustavad järgmised tunnusjooned (Virkus, 2020):
·
Kvaliteetsete,
usaldusväärsete ja koostalitlusvõimeliste andmekogumite ning põhitaristu
olemasolu.
o Andmekogumid
kui sellised hõlmavad: suurtest andmekogumitest pärinevaid kvaliteetseid, usaldusväärseid
ja kindlaid andmeid, sealhulgas avatud andmeid (nt maa seire ja muud georuumilised
andmed, keeleressursid, teadusandmed, transpordiandmed, tervishoiuandmed, finantsandmed,
kultuuriväärtuste digiteerimine), mis on uute andmetoodete jaoks laialdaselt
kättesaadavad. Digitaalsel ühisturul puuduvad ebasobivad piirangud, mis
takistavad andmevoogu erinevate sektorite, keelte ja piiridevahel. Kasutajad
usaldavad piisavalt tehnoloogiat, teenuseosutajat ning neid reguleerivaid eeskirju.
o Andmekogude
kasutamiseks vajalik paindlikkus: erinevatest allikatest valdkondade üleselt
ja vertikaalsetelt turgudelt (energia, transport, arukad linnad, jaekaubandus,
turvalisus jne) sidusal ja koostalitlusvõimelisel viisil kogumise ja töötlemise
standardsed ja jagatud formaadid ning protokollid; ning
o Kindlad
infrastruktuurid, ressursid ja teenused: avatud andmete portaalid ja teadusuuringute
infrastruktuurid, mis toetavad andmepõhist innovatsiooni, võttes aluseks kiire
interneti ning ulatuslike ja paindlike andmetöötlus-ressursside olemasolu
(eelkõige kõrgjõudlusega andmetöötlus, võrk- ja pilvandmetöötluse
infrastruktuurid ja teenused ning statistika infrastruktuur).
·
Tõhustatud
raamtingimused, mis lihtsustavad andmekogumitest väärtuse loomist.
o Piisav
oskuste baas: väike- ja suurettevõtjad ning
ülikoolid teevad piisaval arvul valdkonnaekspertide koolitamiseks koostööd, et
reageerida tööturu nõudlusele. See hõlmab erinevate valdkondade vahel talentide
ja oskuste tõhusat ja tulemuslikkuvastastikkust täiendavust; ning
o Osalejatevaheline
tihe koostöö: ülikoolid/riiklikud teadusinstituudid
ja eraõiguslikudpartnerid teevad valdkonnaüleselt teadusuuringute ja
innovatsiooni alastkoostööd, kasutades selleks lihtsustatud juurdepääsu
teadmistele ja tehnoloogiale ningnende siirdele. Sellise avaliku ja erasektori
vahelise koostööga tagatakse kirjeldavate ja ennustavate andmeanalüüside,
andmetöötluse, simulatsiooni, visualiseerimise, otsustetegemise toetamise ja
tulemuste uutesse toodetesse integreerimise jaoks vajalikeusaldusväärsete ja
piisavate algoritmide, vahendite ja meetodite olemasolu ja edasiarendamine.
·
Rakendusvaldkonnad, kus
suurandmete tõhustatud käitlemine aitaks olukorda parandada
o Süsteemid:
IKT süsteemid, mida saab kasutada seire-, aktiveerimis-, andmetöötlus- ja
kommunikatsioonivahenditena, mis on integreeritud materiaalsetesse objektidesse
ja mis on interneti kaudu omavahel ühendatud, pakkudes kodanikele ja
ettevõtjatele mitmesuguseid erinevaid innovaatilisi rakendusi ja teenuseid
(arukad ühendatud objektid);
o esmakasutajad
ja katalüsaatorid: avaliku sektori asutused
tegutsevad uute andmeteenusteja digitaalsete kaupade „käivitavate klientidena“ ning
vahendajatena. Avalikul sektoril on pilvandmetöötluse teenuste ja muude uute
lähenemisviiside heakskiitmisel ning kodanikes ja ettevõtjates usalduse
tekitamisel täita oluline roll.
Eduka
andmepõhise majanduse saavutamise
eelduseks on kogukonna loomine ja
asjakohaste raamtingimuste kehtestamine.
Selleks tuleb soodustada andmevaldkonda käsitleva Euroopa avaliku ja erasektori
partnerlust, sh koostööd akadeemiliste teadus-asutustega. Samuti tuleks:
- soodustada digitaalset ettevõtlust ja luua avatud andmete inkubaator,
- arendada oskuste baasi,
- teostada järelvalvet andmeturu üle,
- määrata kindlaks teadusuuringute ja innovatsiooni valdkondlikud prioriteedid.
Raamtingimuste
väljatöötamisel tuleb juhinduda andmete kättesaadavusest ja koostalitusvõime
täiustamisest, toetada tuleb avatud andmete strateegiat. Ühtlustada
tuleb andmekäitlus-vahendeid ja metodoloogiat, aga toetada ka uusi avatud
standardeid.
Oluline
on andmepõhist majandust toetava taristu – pilvandmetööstus, kõrgjõudlusega
andmetööstus, lairiba/5G võrgud, asjade internet - igakülgne arendamine. Selle
kõige juures on väga tähtsad regulatiivsed ehk needsinatsed isikuandmete kaitse
ja tarbijakaitse ning turvalisuse küsimused. Selle juurde kuulub ka andmekaevet (data mining) puudutavad küsimused.
Andmekaeve on distsipliin,
mis tähistab kasuliku teabe eraldamist suurtest andmekogumitest või
andmebaasidest ning on suhteliselt uus nähtus, mis asub statistika,
masinõppe, andmehalduse ja andmebaaside, mustrituvastuse, tehisintellekti ja
muude valdkondade ristumiskohas. Kõik need on seotud andmete analüüsi teatud
aspektidega, seega on neil palju ühist - kuid igal ühel on siiski oma kindel
rõhuasetus, esildades konkreetseid probleeme ja lahenduste tüüpe. Euroopa
Komisjon uurib andmekaeve edendamise võimalusi, sh tekstikaevel põhinevat andmepõhist
innovatsiooni, k.a autoriõiguste osas. (Virkus, 2020).
ANDMEKULTUUR on
sotsiaalse praktika käigus
nii avalikus kui
ka erasektoris kehtestatud põhimõte, mis nõuab, et kõik
töötajad ja otsustajad keskenduksid olemasolevate andmete kaudu edastatud
informatsioonile ning langetaksid otsuseid ja teeksid muudatusi vastavalt neile,
selmet juhtida ettevõtet kogemuste põhjal. Andmed võivad hõlmata (kuid ei
piirdu nendega): turu üldised majanduslikud
või sotsiaalsed suundumused, toodete
müügimaht või töötajate tõhusus ja produktiivsus (Virkus, 2020).
Idee
iseenesest on olnud ärivaldkonna
tähelepanu all juba
21. sajandi algusest
ja on viimastel aastatel
üha populaarsemaks muutumas.
Ehkki esmakordselt tutvustati
seda teaduslikus käsitluses, on see idee nüüd seotud nii teaduse kui ka
sotsiaalvaldkonnaga. Aastal 2000 pakkus Geoffrey
C. Bowker bioloogilise mitmekesisuse mõttes välja nn “kohaliku
andmekultuuri” idee. 2014. aastal
tuli Microsoft rea
esitlusi pakkudes mõttele ehitada andmekultuuri igapäevaelus
oma teenuste kaudu, sealhulgas Office 365, Azure ja SQL Server kaudu. 2015. a. korraldas
Microsoft koostöös Hortonworksi ja
KPMG’ga Ühendkuningriigis andmekultuuri alaseid töötubasid, pakkudes andmeanalüütikutele ja teistele suurandmete valdkonnas töötavatele
professionaalidele võimalust mõista ettevõtte andmekultuuri ja aidata neil oma
andmeid luua andmekultuuri erasektoris (Virkus, 2020).
Andmekultuur
on hästi rakendatav ka sotsiaalse infrastruktuuri süsteemis, näiteks linnaplaneerimisprojektides (aruka linna
programmid jms). Üldiselt peavad
organisatsioonid andmekultuuri
ülesehitamiseks laskma andmetel
n-ö. ise rääkida ja
usaldama statistikat. Andmepõhise
üksusena edukaks toimimiseks on
vaja kõigi organisatsioonis osalevate
töötajate aktiivset osalemist, seetõttu on avatud juurdepääs
andmetele selles protsessis märkimisväärne. Oluliste rollikandjatena eristatakse
andmekultuuris osalejaid, andmeanalüütikuid ja otsustajaid.
- Osalejad on nii andmete tootjad kui ka inimesed, kes saavad mõjukate muudatuste tegemisega andmekultuurile kaasa aidata. Konkreetse üksuse andmekultuuri ülesehitamise käigus peaksid eri taseme töötajad kõik omandama võime oma töid statistikaga illustreerida. See hõlmab, kuid ei piirdu nende töö eesmärgi, konkreetse ülesande eesmärgi ja lahendustega, mille nad võiksid välja tuua vastavalt andmetepooltviidatud probleemidele.
- Andmeanalüütikud täidavad olulist osa andmekultuuri loomisel, kuna nad saavad sageli esmast materjali ja algandmeid ning kõigi komponentide omavahelise ühendamise viis võib määrata tavaliste osalejate ja otsustajate vahelise suhtluse tõhususe. Samuti vastutavad nad informatsiooni, mis on saadud andmetest, analüüsi eest. Andmeteadlaste olemasolu ettevõtte igas konkreetses üksuses oleks andmepõhise organisatsiooni jaoks ideaalne olukord, tagades andmetele juurdepääsu kui see on vajalik.
- Otsustajad on need, kes rakendavad muudatusi ja määravad ettevõttes arengusuuna. Sellisel juhul langetaksid nad olulisi otsuseid vastavalt suundumustele ja informatsioonile, mis on esile tõstetud kas nende enda ettevõttesiseselt toodetud andmetega või sihtturu statistikaga, millele nad oma ettevõtteid soovivad keskenduda. Samuti peavad otsustajad andmekultuuri ülesehitamiseks rõhutama oma kavatsust nõuda andmeanalüüse, mis motiveerib personali motiveerima toorainega tegelema. Andmepõhiste organisatsioonide edukate näidetena on toodud Microsoft, Capita, Socrata. (Virkus, 2020)
KASUTATUD ALLIKAD
- Himma, M. (2018, 11. dets.). Andmepõhine otsustamine ilma sotsiaalteadlasteta automatiseerib ebavõrdsuse. Loetud aadressilt https://novaator.err.ee/883869/andmepohine-otsustamine-ilma-sotsiaalteadlasteta-automatiseerib-ebavordsuse.
- Kukke, A. (2020, 21. mai). Andres Kukke: see on hädavajalik 21. sajandi kirjaoskus. Loetud aadressilt https://www.finantsuudised.ee/arvamused/2020/05/21/andres-kukke-see-on-hadavajalik-21-sajandi-kirjaoskus.
- Masso, A., Tiidenberg, K., Siibak, A. (2019, 26. juuli). Kuidas uurida andmestunud ühiskonda? Sirp. Loetud aadressilt https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c21-teadus/kuidas-uurida-andmestunud-uhiskonda/
- Virkus, S. (2020). Andmepõhine majandus ja andmekultuurid. Loengu konspekt. TLÜ DTI. Loetud aadressilt https://moodle.hitsa.ee/pluginfile.php/2500228/mod_resource/content/3/MOODUL%201%20ANDMEP%C3%95HINE%20MAJANDUS%202.09.2020.pdf.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar