www.rahvaraamat.ee |
Lõpetasin Voldemar Kurese päevaraamatute lugemise. „Seitsme lukuga suletud
raamat“ – kokku viis köidet, aastaist 1945-1959. Kures (1893-1987) oli
ajakirjanik nii ennesõjaaegses Eestis kui paguluses Rootsis, kus töötas
„Stockholm Tidningen Eestlastele“ toimetuses. Huvitav ajakonserv. Ka kõige
nurgelisem, viimistluseta päevik, nagu ma korduvalt olen öelnud, on palju ausam
ja nüansirikkam kui ükskõik milline rafineeritud memuaarteos, sest see kõneleb
vahetult, emotsioonide pealt, samas kui memuaarid jõuavad lugejani läbi aegade
sadestuse ning kõike esitletakse teatava sordiini all. Eriti hea on muidugi
päevik, mis ei ole kunagi mõeldud avaldamiseks. Arvan, et Kurese päevik on just
niisugune, mis oli tarvilik talle endale tema kutsetöös – ta ise ka siin-seal
märgib, et ta kirjutab ühe või teise seiga üles, et meeles seisaks. Kures on
üpris järjekindel ja põhjalik, kuigi esineb periooditi suuri lünki, mida ta ise
vabandab töörohkusest tingitud ajapuudusega. Aga mida seal kõike ei ole!
Ajakirjanikuna on Kures juba loomuldasa uudishimulik, hoiab silmad-kõrvad lahti
ning kirjutab kuuldu-nähtu päevikusse üles. Nii on päevikusse sattunud
hulgaliselt kuulujutte, kõmu ja klatśi kõigi sündinud faktide ja sündmuste
kroonika kõrval – lugejana, aastaid hiljem, on raske eristusi teha.
Vaieldamatult on põnev neid intriigidega vürtsitatud kirevat argielusündmusi
lugeda: kes keda taga rääkis, kes kellega jõi või tiiba ripsutas. Polnud need
väliseestlased nii hardad, eestimeelsed, pühakud ja vagamehed ühti. Joodi ja
sõimeldi isekeskis päris kõvasti. Olid omad leerid, kes teineteisega vaenujalal
olid ning üksteise peale siis kaebasid. Raha oli alati vähe, kuid jonnakust ja
jäärapäisust oli küll ja veel. Kureski märkis mõnikord kibedusega, et eestlased
siin kraaklevad, aga lätlased on palju ühtsemad ja organiseeritumad. Levinud
sõimusõna oli Kuresel ugrofinn, mis tähendas vististi eriti kitsarinnalist
eestlast või eestisoomlast. Kures pole ka just eriti peen ümbernurgaütleja,
vaid lajatab kogu täiega: eriti annab ta pihta sotsidele, nii eestlastele kui
rootslastele, keda ta süüdistab sovjettidega mehkeldamises. August Rei ei oma
Kurese silmis mingit autoriteeti ning seda saab päevikust lugeda igal
võimalikul juhul. Aga seal on veel noortele tütarlastele maias Heinrich
Laretei, kellele meeldis napis riietuses kaunitare fotografeerida, ja edev eesti
esivõimleja Ernst Idla, keda ka „tissitõstjaks“ olla hüütud. Lugeda saab ka
Kurese vägikaikaveost ajalehetoimetaja Juhan Koklaga, kes armastas Kurese
artiklite pealkirju ümber muuta ja üldse kõik vähegi olulise välja redigeerida
– ikka kiusu pärast ja lömitamise eesmärgil. Veelgi tähelepanuväärsem karakter
on asetoimetaja Vello Pekomäe, kelle mõuramised pudeli seltsis Kures detailselt
üles tähendab ja niiviisi temast justkui äraspidise legendi loob. Mahlakaid
seiku jätkub küllaga – ainult loe ja
imesta. Omamoodi huvitav lektüür on toimetusele saadetud kodueestlaste kirjad,
mis oludekirjelduse kõrval päädivad ikka alati sooviga – kas siis
tagasihoidlik-alandlikul või kraadi võrra nõudlikumal toonil – midagi saada:
palitut, mõõdu järgi kingi, ilusat kleidiriiet vms. Ent sealsamas muidugi teeb
Kures tänuväärset tööd ka Eesti lähiajaloo pöördeliste sündmuste tagamaade
valgustamisel, pidades kirjavahetust ja kogudes infot.
Varasemad päevikud on rajumad ja huvitavamad, Kurese pilk on selge ja
terav. Aastate möödudes muutub Kures veidi tüütuks, seisukohad ei muutu,
võimust võtab liiga irisev toon ning keskendumine tühistele eraelulistele
seikadele (mis on päevikupidaja seisukohast on loomulikult olulised ning see
polegi siinkohal mõeldud etteheitena – lihtsalt et lugejale ei paku
jalutuskäikude ja ilmastikuolude kirjeldused, väikeste sugulaste kasvamine ja
kassipidamise üksikasjad midagi). Päeviku toimetajad märgivad, et viienda
köitega lõpetavad nad päevikute avaldamise just eelmainitud põhjustel – vanus
on sealmaal, et Kures on hakanud maha käima, ilmutab väsimuse märke -, ehkki
päevikut pidas mees palju aega hiljemgi. Ja teevad targasti, sest õigel ajal
punktipanek tõstab iga raamatu kaalu.
Voldemar Kures oli abielus Gretega (Margarete Kures, kes oli kuulsa
lehemehe Anton Jürgensteini tütar), neil oli üks poeg Toomas, kes hukkus
laskemoonaõnnetuses 1944. a. Soomes. Nõnda elavad Kuresed kahekesi üsnagi
leplikku ja harmoonilist elu. Aegajalt tuleb ette pummeldamist ja ringiaelemist
Stockholmi lõbuurgastes, mis Gretele kangesti meelehärmi põhjustab. Minnakse
tülligi, nõnda et Voldemar Gretekest „vanaks nõiaks“ kutsub. Kuid vanakooli
härrasmehena palub ta alati abikaasalt südamlikult ja kahetsedes andeks.
Lõpetuseks võib öelda, et see on üks tummine lugemine. Igavamad
heietused saab rahumeeli vahele jätta, ilma järge kaotamata. Seda enam
paistavad silma sissekanded värvikate tegelinskitega, millest õhkub śveikilikku
vaibi. Näiteks vahendab Kures meile vanahärra Augustin Orri juhtumisi 6.
detsembrist 1959 (juba nimi üksi teeb tuju mõnusaks):
Veel tülitas mind kurvalt
vana Orr ja kutsus mind end trööstima, temal oli väga hull asi juhtunud: tema
rootsi advokaat oli kutsunud ta oma kihluse peole ja seal oli ta end täis
joonud ja saali vaibale kusenud. Kõik see oli juhtunud kella 1-2 ajal päeval ja
teisi võõraid oli ka olnud. See oli tõesti hull temp ja veel rootslaste juures!
Orr ise ütles, et tema oli
nädalapäevad või rohkem pidanud näljakuuri, et oma rasvasid maha võtta – ta on
jõle paks – oli vähe söönud ja mõne hea viski järel oli silme ees kõik mustaks
löönud ja siis oli see hirmus asi juhtunud. Pärast seda oli ta lahkunud ja
edasi joonud, ahastuses ütles – ühe litsiga oma kontoris, ja oli kokku 850 kr.
ära raisanud! Nii see eluke on. (V köide, lk. 417).
Jajaa, c’est la vie. Aga teie ütlete veel, et noorus on hukas. Vanad
annavad silmad ette. Samavõrd pikantseid lugusid on Kuresel lademes võtta, nii
et tasub küll end päevikuisse sisse kaevata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar