teisipäev, 7. jaanuar 2020

MÕTTEID DIGIHUMANITAARIAST

SISSEKANNE # 86



Ma alustaksin nii:

Digitaalhumanitaaria on kiiresti arenev interdistsiplinaarne liikumine, mis keskendub infotehnoloogiliste lahenduste rakendamisele ja juurutamisele humanitaarteadustes. Arvutiprogrammid on muutunud praeguseks paljude humanitaarteadlaste töö lahutamatuks kaaslaseks ning hetkeküsimuseks on, kuidas kasutada neid võimalikult targalt, nii et uutest lahendustest võita võimalikult palju, pidades silmas, et seejuures säiliks humanitaarteaduste eripära. (Mis on digihumanitaaria?, kuupäev puudub)

Laenasin need sissejuhatavad read Eesti Digihumanitaaria Seltsi kodulehelt,  sest kõik oluline on siin ära öeldud: klassikaline humanitaarteadus + infotehnoloogia = digi(taal)humanitaaria. Selle iseloomulikuks jooneks on interdistsiplinaarsus ning olemuslikult (ja poeetiliselt) võib seda käsitleda süstikuna, mis viiks sajandite jooksul viljeletud humanitaarteadused uuesti orbiidile. See tähendab: teeks nähtavaks, paneks endast kõnelema. Nüüd, kus maailm on astumas XXI sajandi kolmandasse kümnendisse – ja kus loosung „Tere tulemast uude sajandisse“ kõlab juba ammu anakronistlikult – , on klassikalised humanitaarteadused ikkagi ühe jalaga möödunus kinni. Mõneti loomupäraselt – sest nad on klassikalised. Mis on klassikaline? See, mis on ammu olnud ja millel on renomee, mida tuleb käidelda sügava pieteeditundega  ja ettevaatlikult. See, mis on näoga eilses. Need on põhjatud arhiivid, artefaktide kogud muuseumides. See on levinud arusaam, mille kohaselt humanitaarteadlane uurib vanu tekste, et kirjutada nende põhjal uusi tekste (Gardiner & Musto, 2015). Mulle isiklikult niiviisi meeldib. Kuid käesoleva sajandi perspektiivi see ilmselt ei sobitu. Globaalmajanduse analüütik Jeffrey D. Sachs viitas juba 2002. aastal interdistsiplinaarsusele kui ainsale viisile maailmaprobleemide lahendamiseks, mistap tuleb keskenduda mitte distsipliinidele, vaid probleemidele ning omavahel suhtlema panna viis peamist valdkonda: maateadused, ökoloogiateadus, inseneriteadus, rahvatervishoid ja sotsiaalteadused, rõhuasetusega majandusteaduse poole (Davidson & Goldberg, 2004). Sealjuures  jättis Sachs fookusest välja humanitaarteadused - ja tõtt-öelda polnud ta ainus, kes mööda vaatas. Liiga staatiline, et silma hakkaks?  Humanitaarteadlased, kelle tööpõld oli pikki aegu kulgenud suhteliselt turvalises voolusängis, leidsid end ühtäkki olukorras, kus võidakse hakata positsioone kaotama. Parim taktika unustamise ja etableerumise vastu on ümbermõtestamine, äkkraputus, restart – protseduuriline sekkumine, mis peaks piltlikult öeldes taaselustama nii info üleküllusesse hangunud arvutisüsteemi kui ka klassikalised humanitaarteadused. Digihumanitaaria võikski olla selle protsessi tulemus, kus paberile ja pliiatsile rajanev teadus on ühtäkki omaks võtnud tehnoloogilised vidinad, mille abil pea ees põhjatutesse andmemassiividesse kaevuda. Ehk siis dimensionaalne hüpe 3D-maailma (Remmel, 2019). 

Niisiis digihumanitaaria. See hõlmab väga harali ja mitmekesiseid asju - tekstikorpuste, andmebaaside koostamist ja kasutamist, statistilisi meetodeid, uurimistulemuste visuali-seerimist ja populariseerimist, aga ka igasuguste digitoodete ja võrgunähtuste uurimist, kirjeldamist, arendamist jne (Väljataga, 2017) – ning kahtlemata ei ole tegevusväli kaugeltki ammendunud, vaid paisub pidevalt omamoodi universumina edasi. Lihtsalt ja otse öeldes pole digihumanitaaria midagi muud, kui digiajastu tehnoloogiliste võimaluste kasutamine tavapärases humanitaarses teadustöös (Tamm, 2017). Aga kui läheb arengukavade koosta-miseks, rahaküsimiseks jm tähtsaks teadustegevuseks, tuleb seda terminit lööksõnana igas lõigus mõned korrad kasutada (Väljataga, 2017). 

Sõna „digi“ kõlab tänapäeval ühtaegu moodsalt ja maagiliselt. Mõelgem kasvõi antiiksele Roomale, mis klassikaliselt assotsieerub vähemalt mulle forum Romanumi  ja Colosseumiga – ajaga väärtustatud varemetega (kivis) – ja Theodor Mommseni või Antiigileksikoniga (paberil), kuid see on midagi staatilist – jättes samas ruumi kujutlusvõimele (igaühe oma mõtteline Rooma). Seevastu suursugune digiprojekt Rome Reborn ehk kolmemõõtmeline  Rooma visuaal ajavahemikul 1000 eKr kuni 550 pKr on antiikmaailma presentatsioon kaasaegse digitehnoloogia vahendusel, mis muudab mineviku käegakatsutavaks virtuaal-reaalsuseks (Gardiner & Musto, 2015) – moodne ja maagiline, kindlasti ka populaarne ja hariv. Mulle isiklikult mõjuvad seesugused „tuled ja viled“ pisut küll kujutlusvõimet hävitava ja maagiat lõhkuvana – see on vaatenurga küsimus, kuipalju me näeme presenteeritavas 3D mudelis kellegi personaalset visiooni, millega adapteeruda. Iseenesest pole mineviku taasloomises moodsate kaanonite järgi midagi uut, vaadeldes näiteks Kreeta Knossose paleed kui  briti arheoloogi Arthur Evansi XIX sajandi romantiseeritud rekonstruktsiooni antiigist. Siinkohal ei suhtu ma sellistesse digiprojektidesse kaugeltki halvakspanuga, vastupidi, näen neid ühe võimalusena ajaloo taaselustajana ja ajastu märgina. Klassikalise humanitaarteaduste panuseta oleksid need surnult sündinud tehnilised lahendused tühjale auditooriumile. Minu kriitiline tonaalsus on puhtalt tingitud kartusest, et akadeemiline, tekstil põhinev „vana kool“  kaotab liiga palju positsioone hollivuudlikule glamuurile, mis eeldab kohest silmaga haaramist, mitte süvenemist nii-öelda kaadri taha.  Kui digimaailm riisub koore, mis siis jääb vanamoodsale humanitaarile?

Digihumanitaaria on ennast jõuliselt kehtestamas.  See on tõdemus, mida raamistavad viimastel kümnenditel ilmunud arvukad artiklid, manifestid, esseed ja käsiraamatud. Väga palju poleemikat pro et contra. Ühtset vääramatut definitsiooni, mis pähetuubituna eksamil raudkindlad plusspunktid kindlustaks,  pole veel välja pakutud. Ka ameerika medievistide Eileen Gardineri ja Ronald G. Musto põhjalik sissejuhatus digihumanitaariasse jätab otsad lahti, ehkki pakub võimalust valida mitme erineva arvamuse vahel. Need rõhutavad digi-humanitaaria eri aspekte, olles kõik ühtviisi tõesed ja samavõrra vaieldavad. Raamatus esitatakse lugejale suur hulk retoorilisi küsimusi kaasamõtlemiseks, mis minu meelest annavad aimu ühest küljest nii digihumanitaaria kontseptuaalsest rabedusest kui ka dünaamilisusest, paindlikkusest. Heaks mänguliseks näiteks on definitsioonide generaator, mis vastab antud lihtsale küsimusele 817 moel (2015. a. jaanuari seisuga): vali neist milline tahes, kõik on omamoodi õige. Näiteks selline, juhuslikult valitud mõttetera:

DH is the umbrella that shelters critical hackers and theorists of the hack from the vitriol of analog hacks (Alex Colibri, http://whatisdigitalhumanities.com).

Definitsioonide paljusus on loomulik,  sest seesuguste „teisme-ea“ eneseotsingute kaudu jõutakse küpsemasse ikka, mispuhul digipõhisus muutub humanitaaralase teadustöö loomulikuks osaks. Ühtlasi tundub, et mida kogenum ja kompetentsem inimene selles valdkonnas on, seda vähem ta tahab seda sõna kasutada, veel vähem defineerima hakata.  Olen tegelikult vägagi ühel meelel Liina Lindströmi ja Kristel Uiboaia tõstatatud küsimusega, kas käesoleval sajandil peaks digihumanitaaria terminit üldse kasutama „või on loomulik, et ka humanitaarias ei saa teadlased ilma andmeteta (mis on ju alati olnud humanitaar-teadusliku töö osa), kvantitatiivsete analüüside, digiteeritud allikate ja elementaarsete tehniliste oskusteta, sest seda nõuab lihtsalt igapäevane elu. Ei räägi me ju digistatistikast, digiinformaatikast, digigeenitehnoloogiast ja muudest sarnastest valdkondadest“  ning  väljendavad seisukohta, et  kogu humanitaaria [peaks] olema digihumanitaaria ja selle sõna esimese osa võiks vabalt maha tõmmata. Vajadus seda sõna esimest osa valdkonna nimetusel külge kleepida ilmselt osutabki kõige kõnekamalt humanitaaria praegusele olukorrale: meil on reaalsuses ikka veel kaks teineteisest eraldi eksisteerivat valdkonda.“  (Lindström & Uiboaed, 2017). Kokkuvõtvalt võib seda pidada n-ö. „mugavusterminiks, sest see sõna võib tähistada kõikvõimalikku, mis seob humanitaariat ja igasugust tehnoloogiat. Siia hulka võib lugeda nii suurte tekstiandmete kaevandamist, kvantitatiivseid uurimismeetodeid, andmete visualiseerimist, eri tüüpi andmete omavahelist sidumist, geoinfosüsteemide kasutamist, heli-, pildi- ja videotöötlusvahendite ja analüüsivõimaluste rakendamist humanitaarias, aga ka e-publitseerimist, kultuuripärandi digitaliseerimist ning neist andmekogude loomist jne.“ (Lindström & Uiboaed, 2017)

Digihumanitaaria tegevusraadius on seega ulatuslik. Kuid kõige keskmes on andmed, õigupoolest oskus neid väärindada, sest andmed ilma tähenduseta on mõttetu infomüra.  On käimas huvitavad debatid suurandmete (nn Big Data) globaalsest rollist, seda peetakse koguni uueks naftaks (ehkki on ka vastuargumente)[1].  Visioonidokument „Data Age 2025“ harjutab meid mõttega peagi saabuvast andmeajastust[2]. Tunnistan, et suurkorporatsioonide toetusel valminud pompöössed visioonid mõjuvad pisut düstoopiliselt, kuid protsess iseenesest on pöördumatu ja vältimatu. See tähendab, et andmemassiiv kasvab tohutu kiirusega ning kuna kõik teadlased, sealhulgas humanitaarid - ja isegi kõige konservatiivsemad nende seast – töötavad andmetega, siis on andmete „taltsutamine“ ja enda heaks töölepanek  jätkusuutliku teadustöö aluseks.

Digihumanitaaria võiks olla niisiis kasulike teadmiste pakett, mis aitab targalt märkmeid teha (otsitavus, jagatavus, kauaaegne ligipääsetavus) ning koondada, ladustada ja käsitleda suuri andmekogusid. Digihumanitaariast on abi analüüsimisel ja deduktsioonil: digitaalsed töö-riistad võimaldavad hea kasutuse puhul muuta tsüklit kiiremaks (korduvate ülesannete automatiseerimise kaudu), läbipaistvamaks (uurimisprotsessi ning andmete ligipääsetavamaks muutmise kaudu), sügavamaks (uute vahenditega võib saada algallikatest rohkem informatsiooni) ja usaldusväärsemaks (läbipaistvus ja kontrollitud protseduurid võimaldavad hinnata järelduste ulatust) (Mis on digihumanitaaria?, kuupäev puudub).

Kuna digihumanitaaria võimaluste arsenal on  väga lai, siis kogu potentsiaali võimalikult tõhus rakendamine eeldab laiapõhjalist koostööd. See ongi tegelikult suur paradigma muutus, et kabinetivaikuses individuaalselt töötavast humanitaarist saab teaduslaborite liige. Seesama interdistsiplinaarsus tähendab rohkem rühmatööd ja ühisprojekte. Kui uurida EADH (Euroopa Digihumanitaaria Assotsiatsioon) kodulehel[3] tutvustatud projekte, siis praktiliselt kõik on rahvusvahelise koostöö vili. Minu meelest on ainult positiivne, kui kollektiivsest teadmusest sünnivad temaatilised ja spetsiifilised ühisplatvormid, mis hõlbustavad nii akadeemilist teadustööd kui pakuvad kasulikku informatsiooni asjaarmastajatele ja niisama huvilistele. Mulle imponeerib ühe näitena kultuuriajaloolase Jakob Burckhardti (1818-1897) kirjavahetusele ülesehitatud semantiline digiraamatukogu (https://burckhardtsource.org), mis koosneb 1100 dokumendist, sh 400 kirjast ajavahemikul 1843-1897. Olles tutvunud Burckhardti akadeemilise loometööga, siis pakub korrespondentsi uurimine intiimsemat sissevaadet tema mõttemaailma. See on üks suur lisaväärtus, millest mõned aastakümned tagasi poleks osanud unistada: laiemale üldsusele oleks see materjal jäänudki obskuurseks, pealegi on jäljeküttimine arhiividest oma ressursimahukuse tõttu aeganõudev ja tihti viljatu tegevus. Siin on aga usaldusväärsed algallikad (milline isiklik kirjavahetus vaieldamatult on) meile kõigile kandikul koju kätte toodud. 

Teine huvitav digihumanitaaria projekt, mis mulle on silma jäänud,  kannab  pealkirja „80 päevaga ümber digihumanitaaria“ (http://www.arounddh.org), mille eesmärgiks oli laiemale üldsusele tutvustada valdkonda multiinstitutsionaalse ja interdistsi-plinaarse liikumisena globaalses võtmes. Projekt toob esile 80 erinevat platvormi üle kogu maailma koos lühikese kirjeldusega. Eestisse on jõutud 47. päeval ning meid esindab Eesti vanema kirjanduse digitaalne tekstikogu EEVA[4]. Projekti teeb sümpaatseks asjaolu, et kuigi idee pärineb ameeriklastelt, pole see Ameerika-keskne: eesmärgi püstitus sellisel kujul võimaldab tutvustada väga erinevaid digihumanitaaria platvorme üle kogu maailma.  Kaasatud on näiteid kõikidelt kontinentidelt, mis näitab, et digihumanitaaria ei ole ainult anglo-ameerika liivakast.

Lõpuks tooksin välja veel I maailmasõda käsitleva veebientsüklopeedia (http://www.1914-1918-online.net), mis on kõigile kasutajatele mõeldud vaba, piiramatu juurdepääsuga lingi- ja artiklikogu. Selles osaleb 50 riiki, see töötab semantilise veebi põhimõttel ja tähelepanu on pööratud kvaliteetsele (usaldusväärsele) sisule. Sellised projektid saavad sündida ainult rahvusvahelise koostöö raames, nii humanitaar- kui täppisteadlaste ühise pingutusena.

Seega võimaldab andmete digiteerimine, kogumine, süstematiseerimine ja kättesaadavaks tegemine ellu astuda paljudel niisugustel projektidel (veebiplatvormidel), mis toetavad teadustööd ja avardavad silmaringi. Siin seisneb digihumanitaaria – ükskõik kui laias skoobis me seda näeme – silmaga nähtav teene ja praktiline kasutegur. Teoreetiliselt on digi-humanitaaria võimalused samavõrd piiritud kui digisfääril tervikuna. Sealjuures, minu isikliku veendumuse kohaselt, on digihumanitaaria tähenduslik roll tuleviku andmeajastul toimida demokraatia idee alalhoidjana ja selle printsiipide rakendajana teadus- ja haridusmaastikul. Sest kui andmed on uus nafta või uus kuld, siis on alati oht, et keegi üritab neid monopoliseerida. Mina näen digihumanitaarias kui meetodite ja vahendite kogumis teatud mõttes päästevesti, mis aitab põhjatus andmeookeanis pinnale jääda ja orienteeruda, kindlustades ühtlasi kõigile vaba juurdepääsu informatsioonile. Tähendab, kõlagu järgnev pealegi plakatliku paatosega, aga: selleks et minimaliseerida suurandmete ülefetiśeerimist ja igasuguseid manipulatsioone, mis teenivad korporatiivseid huve ja pakuksid vaid valikulist hüve,  ongi meil vaja digihumanitaariat kogu oma mitmekesisuses. Ja selle juurde käib loomulikult ka infopädevuse tõstmine, mida Ameerika sotsioloogid Jeremy J. Shapiro ja Shelley K. Hughes (1996) on pidanud lausa uueks vabaks kunstiks (Information literacy as a new liberal art). Sel viisil toimides ehk ei terenda meil tulevikus oht langeda düstoopilise andmefaśismi võrku - või vähemalt tuleme sellega toime.

Olen täiesti nõus seisukohaga, et iga humanitaari personaalsed programmeerimisoskused ei pea olema tipptasemel ega ole sugugi hädavajalik  ka tema suutlikkus eksimatult valida iga andmestiku ja analüüsi jaoks parim statistilise analüüsi meetod,  kuid ta peaks aru saama, mida ja kuidas on võimalik programmeerida ja kuidas peaks oma andmeid koguma ja esitama, et nendega oleks hiljem võimalik midagi peale hakata. Iga samm sealt edasi – kuidas ise oma andmetest vajaminev kätte saada ning seda edasi töödelda – on juba puhas boonus (Lindström & Uiboaed, 2017).


[2] Vt lähemalt: Reinsel, D., Gantz, J., Rydning, J. (2017, April). Data Age 2025. The Evolution of Data to Life-Critical Don’t Focus on Big Data; Focus on the Data That’s Big. An IDC White Paper. Leitav aadressilt: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/workforce/Seagate-WP-DataAge2025-March-2017.pdf.

  

Viidatud ja kasutatud allikad:

Davidson, C. N., & Goldberg, D. T. (13. February 2004). A Manifesto for the Humanities in a Technological Age. The Chronicle Review. Loetud 03.01.2020 aadressilt http://chronicle.com/free/v50/i23/23b00701.htm
DH Estonia. (kuupäev puudub). Mis on digihumanitaaria? Loetud 02.01 2020 aadressilt https://dh.org.ee/et/selts/mis-on-digihumanitaaria/
Eesti vanema kirjanduse digitaalne tekstikogu. Vaadatud 04.01.2020 aadressilt http://www.utlib.ee/ekollekt/eeva/
Gardiner, E., & Musto, R. G. (2015). The Digital Humanities. A Primer for Students and Scholars. Cambridge: Cambridge University Press. Loetud 14.12.2019 aadressilt https://moodle.hitsa.ee/pluginfile.php/2843948/mod_resource/content/2/Gardiner%20%20Musto%20The%20Digital%20Humanities.pdf.
Giacaglia, G. (2019, February 9). Data is the New Oil. Loetud 03.01.2020 aadressilt https://hackernoon.com/data-is-the-new-oil-1227197762b2.
Lindström, L., & Uiboaed, K. (7. juuni 2017). Valdkondade vastasseis? Digihumanitaaria – see ongi tänane humanitaaria. Loetud 03. 01 2020 aadressilt  https://novaator.err.ee/600621/valdkondade-vastasseis-digihumanitaaria-see-ongi-tanane-humanitaaria.
Reinsel, D., Gantz, J., & Rydning, J. (2017, April). Data Age 2025. The Evolution of Data to Life-Critical Don’t Focus on Big Data; Focus on the Data That’s Big. An IDC White Paper. Loetud 02.01.2020 aadressilt https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/workforce/Seagate-WP-DataAge2025-March-2017.pdf.
Remmel, R. (23. september 2019. a.). Digihumanitaaria manifestid. Loetud  03. 01 2020 aadressilt http://raidor75.blogspot.com/2019/09/digihumanitaaria-manifestid.html.
Shapiro, J.J., Hughes, S. K. (1996, March/April). Information Literacy as a Liberal Art. Educom Review, Vol 31, No 2. Loetud 04.01.2020 aadressilt https://www.educause.edu/ir/library/html/erm/31231.html.
Stapp, A. (2019, October 8). Why Data is not the New Oil. Loettud 03.01.2020 aadressilt https://truthonthemarket.com/2019/10/08/why-data-is-not-the-new-oil/
Tamm, M. (jaanuar 2017. a.). Noppeid digihumanitaariast, III. Loetud 03.01 2020 aadressilt http://www.vikerkaar.ee/archives/20832.
The Economist. (2017, May 6). The world’s most valuable resourse is no longer oil, but data. Loetud 03.01.2020 aadressilt  https://www.economist.com/leaders/2017/05/06/the-worlds-most-valuable-resource-is-no-longer-oil-but-data.
Väljataga, M. (jaanuar 2017. a.). Noppeid digihumanitaariast, I. Loetud 03.01 2020 aadressilt http://www.vikerkaar.ee/archives/20769.
Http://www.1914-1918-online.net. Vaadatud 04.01.2020. 
Http://www.arounddh.org. Vaadatud 04.01.2020.
Https://burckhardtsource.org. Vaadatud 04.01.2020.
Https://eadh.org. Vaadatud 04.01.2020.
Http://whatisdigitalhumanities.com. Vaadatud 04.01.2020.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar