pühapäev, 15. september 2019

REPLIIK # 5. Ajaloo relatiivsus

SISSEKANNE # 60



Loen Arnold Toynbee „Uurimusi ajaloost“. Kardan, et ma sellega lõpuni ei jõua, kuna see on väga süvitsiminev ning  Toynbee enda kinnituste kohaselt ka aeguv (kirjutatud 1972). Raamatu juhatab sisse mõttetera ajaloo relatiivsusest, mis pärineb Xenophaneselt: 

Etiooplased ütlevad, et nende jumalad on nösuninalised ja mustanahalised, traaklased, et nende omad on sinisilmsed ja punapäised. Kui härgadel ja hobustel oleksid käed, ja nad tahaksid joonistada või teha kunstiteoseid, mida teevad inimesed, siis joonistaksid hobused oma jumalaid hobustetaolistena ja härjad härjataolistena – nad vooliksid nende kehad oma keha järgi.“ 

Mõte seisneb siin lihtsas tões, et igaüks tunnetab ajalugu isemoodi, olgu siis individuaalsel või kollektiivsel tasandil. Iga rahvus uurib, kirjutab ja tunnetab ajalugu läbi iseenda prisma ja sellest johtubki ajaloo relatiivsus: ei ole olemas ühte suurt dogmaatilist ajaloo tõde. On erinevad ajalookäsitlused, mis on välja kujunenud erinevais maailmanurkades ja kultuuriruumides. Ja kuna see on relatiivne, siis muutub see ajas ja ruumis, mistõttu iga generatsioon peaks ajalugu uuesti uurima ja läbi kirjutama, et ei jäädaks kivinenud müütide vangi.

Mõtlen, kuivõrd suhteline on Eesti vanem ajalugu, kuna see tugineb nii vähestele allikatele. Eesti ajalugu on müüte täis. Meil on Läti Henriku kroonika, mõned vanad riimkroonikad, letopisid. Nendest on laotud meie ajaloo alusmüür ja sealt toituvad müüdid. Näiteks vägevast vanemast Lembitust. Läti Henrikul oli viimasega kõvasti kana kitkuda, sest Lembitu malev rüüstas Henriku valdusi. Teadagi, mis meelel, see keelel. Lembitu ja Henriku maailmad põkkusid ning sünnitasid müüdi, mille kütkes on kõik sajandid elatud, mis on toitnud eestlase rahvusromantismi. Aga kõik võinuks minna teisiti, kui Henrik kohtunuks mõne teisega. Suhteline ajalugu, eks. Piisab mõnest uuest arheoloogilisest leiust, et kõik seniõpitud teooriad uppi lendaks. Sellised mõtted siis pärast Toynbee taasavastamist.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar