esmaspäev, 23. september 2019

DIGIHUMANITAARIA MANIFESTID

SISSEKANNE # 62



Digihumanitaaria on sedavõrd uus valdkond, et selle lahtimõtestamise erinevaid variante on hetkel välja käidud 817 (https://whatisdigitalhumanities.com/).  Juba see number ütleb, et valdkonna piire on keeruline hoomata ja tähendust raske üheselt mõista. See hõlmab väga harali ja mitmekesiseid asju - tekstikorpuste, andmebaaside koostamist ja kasutamist, statistilisi meetodeid, uurimistulemuste visualiseerimist ja populariseerimist, aga ka igasuguste digitoodete ja võrgunähtuste uurimist, kirjeldamist, arendamist jne (Väljataga, 2017) – ning kahtlemata ei ole tegevusväli kaugeltki ammendunud, vaid paisub pidevalt omamoodi universumina edasi.  Kuid punase joonega võib alla kriipsutada väite, et tegemist on väga interdistsiplinaarse teadusharuga, mis omakorda annab lootust helgele tulevikule. Juba 2002. aastal rõhutas globaalmajanduse analüütik Jeffrey D. Sachs, et interdistsiplinaarsus on ainus viis maailmaprobleemide lahendamiseks, mistõttu on vaja keskenduda mitte distsipliinidele, vaid probleemidele ning omavahel suhtlema panna viis peamist valdkonda: maateadused, ökoloogiateadus, inseneriteadus, rahvatervishoid ja sotsiaalteadused, rõhuasetusega majandusteaduse poole (Davidson & Goldberg, 2004). Sachs jättis fookusest välja humanitaarteadused - ja tõtt-öelda polnud ta ainus, kes mööda vaatas. Humanitaarteadlased, kelle tööpõld oli pikki aegu kulgenud suhteliselt turvalises voolusängis, leidsid end ühtäkki olukorras, kus võidakse hakata positsioone kaotama. Parim taktika unustamise ja etableerumise vastu on ümbermõtestamine, äkkraputus, restart – protseduuriline sekkumine, mis peaks piltlikult öeldes taaselustama nii info üleküllusesse hangunud arvutisüsteemi kui ka klassikalised humanitaarteadused. Digihumanitaaria võikski olla selle protsessi tulemus, kus paberile ja pliiatsile rajanev teadus on ühtäkki omaks võtnud tehnoloogilised vidinad, mille abil pea ees põhjatutesse andmemassiividesse kaevuda. Ehk siis dimensionaalne hüpe 3D-maailma. Mõistagi nõuab see humanitaaridelt rohkem häälekust, isegi ülbust, et iga päev pildil püsida. Sest iseenesest pole digihumanitaaria midagi muud, kui digiajastu tehnoloogiliste võimaluste kasutamine tavapärases humanitaarses teadustöös (Tamm, 2017). Aga kui läheb arengukavade koostamiseks, rahaküsimiseks jm tähtsaks teadustegevuseks, tuleb seda terminit lööksõnana igas lõigus mõned korrad kasutada (Väljataga, 2017). Hea, kui põuetaskust on välja võtta lööv manifest, kindlam veel, kui neid on terve kohvritäis.

USA teadlased C. N. Davidson ja D. T. Goldberg on põhjaliku digihumanitaaria manifesti kirja pannud juba aastal 2004, milles positsioneeritakse ennast meelekindlalt  „kõige keskele“, otse keset teaduse skeenet: Just tänasel päeval on ühiskondlik vajadus humanitaarsete uurimisviiside järele kõige suurem.  Rohkem kui eales vajab ühiskond humanitaarteaduste süvitsiminevat ajaloolist vaatenurka ning eriteadmisi teiste kultuuride, piirkondade, usundite ja traditsioonide kohta. Just teaduse ja tehnoloogia kiire arengu tõttu peame hoolikalt mõtlema inimloomuse, teadusliku uurimise eetika ja tehnoloogiliste muutuste globaalsete mõjude üle. Need eluliselt tähtsad küsimused  kuuluvad humanitaarteaduste kompetentsi ning ülikoolid, kogu laiem ühiskond ja eeskätt humanitaarid ise peavad neid sellisena tunnustama (Davidson & Goldberg, 2004). 

Manifest esitab kolm põhiküsimust: a) kas tänapäeva ülikoolis on humanitaarteadustele oma koht?, b) kui jah, siis milline?, c) mida kujutavad endast humanitaarteadused? Kuigi humanitaarid on sageli kaasatud mitmeautoriliste multidistsiplinaarsete projektidesse, kohanevad ülikoolid uute institutsionaalsete struktuurimuudatustega liiga aeglaselt – vajaka jääb ka motiveerivast tasusüsteemist  (ametiaeg, edendamine jne). Manifest sedastab, et humanitaarteaduste uute väljundite eest tuleb võidelda, nii et nende eluõigus ja olulisus oleks ülikoolides üheselt mõistetav ning intellektuaalseid muutusi peavad toetama uued institutsionaalsed struktuurid ja väärtused (Davidson & Goldberg, 2004). 

Tõsi, viimase kahe aastakümne jooksul on humanitaarteadused ülikoolides juba läbi teinud mitmeid muutusi. Näiteks ühiskonnaõpetuse valdkonnad, mida sageli nimetatakse loomu poolest narratiivseks või tõlgendavaks ja seetõttu sildistatakse „pehmeks teaduseks“,  on omaks võtnud kirjandusteoreetilisi aspekte. Performance-teooria on aga murdnud barjääri humanitaarse kunstikirjutamise ja tegeliku kunstilise produktsiooni - loovkirjutamine, tants, muusika, kujutav kunst, performance-kunst, multimeediumikunst - vahel. Teadusuuringud, kriitiline õigusteooria ning teaduse- ja teabeuuringud on kõik humanitaarteaduste tegevusraadiuses. Kujutlegem, milline sünergia võib tekkida näiteks klassikaliste ajalooteaduste eriharude epigraafia ja papüroloogia  ühendamine moodsa digimaailmaga, 3D-digitaalse kujutamise ja visualiseerimistehnikaga ja kuidas võivad laieneda antiikmaailma poliitgeograafilised piirid. Kriitiline rassiteooria ja soouuringud võimaldavad samuti minevikku uurida läbi uute perspektiivide. Siit ka loogiline (ja jõuline) järeldus: kui eri valdkondade teadlased teevad koostööd, võidab sellest nii eriala kui interdistsiplinaarne teadustöö tervikuna (Davidson & Goldberg, 2004).

Humanitaarteaduste jaoks on suure tähtsusega tähenduslikkuse, väärtuse ja olulisuse küsimused. Tähendus hõlmab andmete, tõendite ja tekstide tõlgendamist, väärtus puudutab kõiki kultuurilisi, esteetilisi, sotsiaalseid ja teaduslikke investeeringuid. Olulisus  tõstatab representatsiooniküsimused: kuidas me andmeid kogume  ja arvestame, kuidas me kirjeldame, kuidas me väiteid esitame (üldistamine). Vanad väärtused ja uued teadmised tuleb põimida 21. sajandi teaduse nõuetele vastavaks moodsaks  terviklahenduseks (Davidson & Goldberg, 2004).

Seejuures tuleb silmas pidada humanitaarteaduste karakteristikat, mis seisneb ajaloo tähtsustamises (näiteks ei saa me analüüsida AIDSi epideemiat Aafrikas ajaloolist konteksti arvestamata) ja relatiivsuses. Levinud käibetõde, et Ameerika naistel on rohkem vabadust kui ühelgi teisel naisel maailmas, lausa kohustab meid mõtestama  naiseks olemise erinevaid kontseptsioone mujal maailmas. Miks on vägistamismäär mõnes riigis märkimisväärselt madalam kui Ameerika Ühendriikides?  Miks on paljudes riikides, kus naistel näib olevat vähe õigusi, sellegipoolest naisjuhid? Asi pole mitte pelgas väites, et ameeriklannad naudivad vabadusi, vaid mõistmises, mis on selle taga, mis on taustsüsteem. Selleks on vaja mõista üksikasju  ning globaalseid seoseid ja võrdlusi (Davidson & Goldberg, 2004).

Samuti on oluline kriitilise ajaloomälu rakendamine. Just humanitaarteadlaste kompetents on uurida tundlikke küsimusi, näiteks kas Saksamaa ülikoolid vastustasid natsionaalsotsialismi esilekerkimist, kohanesid erapooletult oludega või olid altid koostööle (Davidson & Goldberg, 2004).

Manifesti autorid pööravad suurt tähelepanu ka loovusele, sedastades, et humanitaarteadused ja kunst on teineteise jaoks eluliselt tähtsad, nad sõltuvad omavahel üksteist toetades, kujundades ja inspireerides. Humanitaarteaduste suhe kunstiga ei saa aga olla lihtsalt subjekt ja objekt (esteetiline lavastus kui humantaaride uuritav objekt). Kunstnikel on väljendus-, hääle- ja performatiivsuse traditsioonid, millest humanitaarteadlastel on palju õppida. Kõrgeim koostööstandard on see, mida tantsutrupid, näitlejad ja muusikud iseenesest-mõistetavalt teevad, s.o. individuaalsed talendid teevad koostööd  terviklahenduse nimel. Ja ehkki kunstnikud ja humantaarid konkureerivad sageli samade piiratud rahaliste vahendite pärast – ja mööndes, et ekspressiivsed kunstnikud on sageli oskuslikumad sõnumiedastajad -, võivad just sellisest interaktiivsest koostööst sündida ühiskonda kõnetavad suurprojektid (Davidson & Goldberg, 2004).

Mõistagi seisab digihumanitaaria silmitsi paljude väljakutsetega nii tehnoloogilises kui institutsionaalses plaanis. Millisel määral võtta üle uued tehnilised väljundid, kuidas töötada suurte andmebaasidega, eraldada oluline vähemolulisest, kuidas väärtustada digikeskkonnas valminud (born digital) töid? Ja kõige lõpuks pedagoogiline aspekt: humanitaarteadused peavad jätkuvalt pakkuma oma teadmisi  sotsiaalkultuuriliste kontekstide mõistmiseks ja propageerima kriitilist teaduslikku mõtteviisi (Davidson & Goldberg, 2004). Ainult puhtalt masinjõul tehtud filoloogilised üldistused jäävad triviaalseks, võrreldes inimtõlgendustega (Väljataga, 2017).

Ülaltoodud refereeringud pärinevad vaid ühest, Davidsoni ja Goldbergi manifestist. Põhjalikkuse mõttes sellest ühest võib-olla piisakski, samas – 817 definitsiooniga uuele teadusharule juba põhimõtte pärast kindlasti mitte.

Jeffrey Schnapp ja Todd Presner UCLA-st leiavad, et interdistsiplinaarsus on tühi sõnakõlks, kui nad ei muuda teaduspraktikate, teaduslingvistika, metodoloogia ja väljundite olemust. Kõige aluseks on vaba juurdepääs andmetele ja lähtekoodidele ning kõike, mis seavad piiranguid, tuleb vaadata digihumanitaaria idee vaenlasena. Digihumanitaaria ideaalne kese oleks avatud, fikseerimata, lõpmatud ja ekspansiivsed andmekogumid, mis ei oleks kapitaliseeritud kellegi omandiks ja kängitsetud autoriõigustega. Digihumanitaariale tuleb anda elujõud läbi kõikvõimalike kanalite ja meediumite, üht teisele eelistamata ja välistamata, infoküllus on parem kui selle defitsiit ning koopiat tuleb väärtustada kõrgemalt kui originaali, sest just see seisab infoajastu läbipaistvuse teenistuses. Prioriteediks on meeskonnatöö, mis võimaldab läbi katse-eksitusmeetodite ja riskide võtmise, võimalike ebaõnnestumiste kaudu  teha suurepärast koostööd ja jõuda ka suuremate õnnestumisteni. Meelelahutusliku faktori lisandumist pedagoogikasse ei tuleks näha millegi skandaalse või triviaalsena, vastupidi – publikuga tuleb häälekalt ja igal võimalikul moel dialoogi astuda. Teadus tuleb ülikoolide suletud seinte vahelt välja tuua ning kaasata kõiki omalaadsesse Wikinoomikasse, milles info remiksimine ja mash-up on loomulik tegutsemisviis (Schnapp & Presner, 2008). Siit õhkub siirast protestivaimu, see on noorte vihaste meeste testosteroonist läbiimbunud digitaal-anarhismi manifest – ja mis seal salata: niisugusena väga lööv. Hiljem on nad manifestile lisanud mõned seksikad atribuudid piltide ja loosungite näol, mis haakuvad kenasti päikeselise (ja trenditeadliku) California kuvandiga (Schnapp & Presner, The Digital Humanities Manifesto 2.0, 2009).  Ja kui nüüd eelnev lause tundus mingil moel pejoratiivsena, siis vastupidi, tuleb tunnustada manifestis kajastuvat edevust ja deklaratiivset ülbust, kuna sellisel moel tehaksegi suuri läbimurdeid. Lõppeks, kas digihumanitaaria ei võikski olla siis teadusmaailma Quentin Tarantino, kes rikub kõiki reegleid, remiksib ja mash-up’ib häbitult ning ometi ei kujuta me Hollywoodi ilma temata ette. Piltlikult öeldes, teadusmaailma punane vaip lausa karjub digihumanitaaria järele. Aga isegi kui see pikas perspektiivis osutub suureks haibiks – eks iga manifest kujutab endast ju ainult soovmõtlemist mingite eesmärkide suunas -, siis on selle suur teene juba tänasel päeval mõttemustrite avardamine, humanitaaria mitmekesistamine ja andmepõhisemaks muutmine.

 

Kasutatud allikad


Davidson, C. N., & Goldberg, D. T. (13. February 2004. a.). A Manifesto for the Humanities in a Technological Age. Kasutamise kuupäev: 21. september 2019. a., allikas The Chronicle Review: http://chronicle.com/free/v50/i23/23b00701.htm
Schnapp, J., & Presner, T. (15. December 2008. a.). A Digital Humanities Manifesto. Kasutamise kuupäev: 22. september 2019. a., allikas http://manifesto.humanities.ucla.edu: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2008/12/15/digital-humanities-manifesto/
Schnapp, J., & Presner, T. (29. May 2009. a.). The Digital Humanities Manifesto 2.0. Kasutamise kuupäev: 22. september 2019. a., allikas http://manifesto.humanities.ucla.edu: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/
Tamm, M. (jaanuar 2017. a.). Noppeid digihumanitaariast III. Kasutamise kuupäev: 21. september 2019. a., allikas www.vikerkaar.ee: http://www.vikerkaar.ee/archives/20832
Väljataga, M. (jaanuar 2017. a.). Noppeid digihumanitaariast, I. Kasutamise kuupäev: 21. september 2019. a., allikas www.vikerkaar.ee: http://www.vikerkaar.ee/archives/20769

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar