SISSEKANNE # 14
KORDAMINE ON TARKUSE EMA!
21.09.2018 osalesin infoteaduse sissejuhatavas loengus, mille viis läbi professor Sirje Virkus. Olles valinud infoteaduse suuna, on teemavalik minu jaoks mõistagi A ja O. Mida infoteadus endast kujutab, kuidas ta välja kujunenud, millised on ta peamised uurimisvaldkonnad ja mil viisil lävib ta teiste teadustega - terve küsimuste kompleks. Olen aru saanud, et tegemist on noore teadusega, mille defineerimisel valitseb veel kontseptuaalne kaos, kuid on samas interdistsiplinaarse loomuga, pidevas muutumises olev perspektiivikas teadusharu
Infoteaduse
peamine arengutegur on olnud informatsiooni plahvatuslik kasv - eriti viimastel
aastakümnetel. Faktid? Aga palun: ajavahemikul 1970-2002 toodeti väidetavalt
rohkem infot kui terve 5000 aasta jooksul kokku, aga New York Times käitleb
ainuüksi nädalaga sama palju infot kui jõudis vastu võtta üks keskmine XVII
sajandi Inglismaa elanik kogu oma eluaja vältel. Seejuures pole tänapäeva
inimese infotöötlemise võimekus märkimisväärselt suurem kui see oli vanadel
roomlastel või keskaja õpetlastel. Infotulv võib kasvada lõpmatult, ent
inimeste tajud on piiratud. Seega on äärmiselt oluline nende tohutute
andmehulkade töötlemine, haldamine (ligipääsetavus) ja edastamine tarbijale
võimalikult efektiivsel moel - täpselt infoteadlase ülesanne. Oluline on osata
eraldada olulist ebaolulisest ning muuta infokäitlus lihtsaks ja loogiliseks.
Vastasel juhul ähvardab meid info ülekülluse või infoväsimuse sündroom, mis
väljendub keskendumishäiretes ja stressis. Või nagu sedastab Daniel J.
Boorstin: "Tehnoloogia loob palju rõõmu, aga me võime sellesse uppuda.
Infor-matsiooni udu võib teadmise minema pühkida."
Infoteaduse
rajaleidjad on belglased Paul Otlet (1868-1944) ja Henri de la Fontaine
(1854-1943), kes unistasid nn. mondoteegist ehk hierarhilisest kõikehõlmavast
dokumendikogust, mis oleks igaühele kättesaadav. Kodulinnas Monsis rajasid nad
XIX sajandi lõpul Mundaneumi, mida tänapäeval on kutsutud ka
"paberi-Google'iks" ja mille kogudes on 6 km riiuli jagu dokumente.
Ei saa mainimata jätta ka ameeriklasest visionääri Vannevar Bushi, kes 1945. a.
ilmunud märgilises artiklis "Kuidas me võime mõelda" (As We May
Think) visandas meile futuristliku seadeldise - nn. mälulaiendi (memory
expenditory - Memex) -, mis kujutas mikrofilmide arhiiviga seotud
elektromehaanilist lauda, mille abil saab kuvada sisestatud dokumente ja
raamatuid - ideaalis nägi ta ette 5000 lk materjali lisamises päeva kohta.
Ehkki masin sellisel kujul ei teostunud, elab idee edasi tänapäeva hüpertekstis
ja hüperlingis, tegelikult terves veebis.
1958. aastal
asutati Ühendkuningriigis Infoteaduse Instituut ja sellega seotud teadlased
hakkasid end nimetama infoteadlasteks. Siitpeale algas järjepidev teaduse
areng, mis 1960.-1970. aastate identi-teediotsingute ja infotehnoloogiliste
pöördepunktide kaudu (elektronarvutite kasutuselevõtt ja levik) on välja
jõudnud XXI sajandisse, et tegeleda infouputuse probleemidega. Nagu
väidab William Paisley - see on praktilise tegevuse teenistuses olev
distsipliin.
Ja endiselt
vaieldakse definitsioonide ning põhiküsimuste üle. Tallinna ülikooli
infoteadlased eelistavad Tampere ülikooli professori Kalervo Järvelini
seisukohta (1995), et infoteadus on teadus informatsiooni, eelkõige salvestatud
informatsiooni, edastamisest infoloojatelt infotarbijatele. Eesmärk on luua
käsitlus organisatsioonide ja üksikisikute infokeskkonnast, infovajadusest,
infohankimise viisidest ja inforessursside korraldusest sellisel kujul, et see
võimaldaks soovitud informatsiooni kiiresti kätte saada.
USA teadlane
Marcia J. Bates (1999) peab infoteadust multidistsiplinaarseks
uurimisvaldkonnaks, mis on seotud erinevate teadmiste vormiga ja mille keskseks
mõisteks on inimkonna salvestatud informatsioon. Põhiküsimused on nii füüsilist
kui sotsiaalset laadi ning seotud ka disainiga - millised on salvestatud
infouniversumi iseloomulikud jooned ja seadused, kuidas inimesed on infoga
seotud, kuidas nad seda hangivad ja tarbivad ning mil viisil tagada salvestatud
infole kõige kiirem ja efektiivsem juurdepääs?
Infoteaduse
uurimisvaldkond on päratu lai. Juba 1983. aastal olid teadlased Una Mansfield
ja Fritz Machlup üles loetlenud 40 informatsiooni uurimisega seotud
distsipliini. Bates (2015) soovitab vaadelda infoteadust metadistsipliinina,
kuna ta lävib nii paljude teadusvaldkondadega. Ja üldse - kuhu teda
paigutada? Erinevad teadlased on ta välja toonud olulised seosed
loodusteadustega, huma-nitaarteadustega, matemaatikaga. Juhtivad infoteadlased
(Peter Ingwersen, Tefko Saracevic, Järvelin) peavad seda sotsiaalteaduseks,
sest keskendub uuringutele inimestevahelise kommunikatsiooni mõistes. Seda
seisukohta jagab ka Tallinna ülikool, kus õppekavad on valdavalt sotsiaal-teadusliku
suunitlusega.
Kokkuvõtteks loodan, et infoteadus suudab täita oma
peamist ülesannet - hallata seda tohutut infomassi ja luua seal mingi
korrapära, tagades olulise info säilimise ja kerge kättesaadavuse - loomulikult
koostöös informaatikute ja infotehnoloogidega. See peab toimima
põlvkonnaüleselt. Minu suurim kartus on, et mingi infotehnoloogilise kataklüsmi
tagajärjel võime end ühtäkki tabada taas Mundaneumi ajastus. Riskide
minimeerimise võti seisab infoteadlaste, informaatikute, infotehnoloogide
sünergias.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar